De ramp met de Costa Concordia

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door Harry G. Hogeboom »

die lachen om wat er is gebeurd en gezegd tijdens en na de rechtzitting.
Tja Cor, vooralsnog is het een zgn. vrije wereld.........in mijn ogen valt er meer te huilen dan te lachen.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door v+d »

Nou ja, we ergeren ons aan de rechtspraak in het buitenland :roll: Hier in dat mooie correcte Nederland worden rechters aangesproken op het sjoemelen met declaraties. Man je moet je toch schamen als je overdag criminelen veroordeelt en later thuis achter je bureau eens rustig gaat verzinnen hoe je nu de gemeenschap weer eens kan oplichten!! :evil: Hebben die lui geen spiegels in huis? :lol:

Harry, ik ben geloof ik niet naïef maar ben wel opgehouden me te verbazen :( Alles is mogelijk, dat verschilt overigens niet met vroeger is mijn bescheiden mening :wink:
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Alles is mogelijk, dat verschilt overigens niet met vroeger
Heppie wel gelijk in Jan..........het is overal zo'n beetje eeen pot nat EN het hemd nader dan de rok!!Af en toe erger ik me d'r net FF een beetje TE veel aan! :oops:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jaap van Dorp
Berichten: 701
Lid geworden op: 26 mar 2005 15:26
Locatie: Brookfield, Connecticut, USA

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door Jaap van Dorp »

Costa Concordia klaar voor laatste reis. http://www.maritime-executive.com/artic ... st-journey
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3224
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door jacko »

Laatste mijlen voor de Costa Concordia, zie Telegraaf website , met foto.
F
Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Jaap van Dorp
Berichten: 701
Lid geworden op: 26 mar 2005 15:26
Locatie: Brookfield, Connecticut, USA

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door Jaap van Dorp »

Jancorjoh
Berichten: 791
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:44
Locatie: Woerden

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door Jancorjoh »

Een update van de "demontage" van de Costa Concordia.

http://gcaptain.com/a-current-look-at-a ... kPKwOIzAuk
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door ferryvaneeuwen »

Poeh, dat gaat in het Verre Oosten wel een stukje sneller. Ik dacht in mijn onschuld dat het schip op dit moment al bijna verdwenen zou zijn......
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Vandaar dat voor dit schip door de eigenaren of de assuradeuren veel geld aan de slopers moest worden betaald, terwijl normaal een eigenaar geld krijgt van de sloopwerf, simpelweg een bedrag per light deaweight ton. Aan een vlcc van 250.000 dwt zit ongeveer 30.000 ton staal. Dat bracht in de tijd toen ik die schepen daar bracht 100 tot 110 dollar per ton op, dus goed 3 miljoen voor zo'n schip. Dat sloopten ze dan in 28 dagen. Een gastanker bracht veel minder op omdat daar door al die isolatie veel meer werk aan zat. Aan zo'n cruiseschip valt niets te verdienen en dus moet je geld meenemen.
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door ferryvaneeuwen »

Theo schreef:Aan een vlcc van 250.000 dwt zit ongeveer 30.000 ton staal.
Het is interessant dat je het staalgewicht vermeldt van zo'n VLCC. Ik heb eerder het staalgewicht van de El Faro proberen te berekenen echter de uitkomsten zijn bepaald niet eenduidig te noemen om het maar voorzichtig uit te drukken. De verhouding staal - deadweight is 1 op 12 bij de VLCC. Laat ik dat los op de DWT van de El Faro van 14971 ton dan kom ik uit op 1248 ton wat dacht ik veel te weinig is. De fout zit waarschijnlijk in het feit dat ik dan appels met peren aan het vergelijken ben.

Ik heb drie staalgewichten volgens Bartjes berekend. De methode die van een referentiemodel uitgaat dat dan vergroot wordt tot het nieuwe schip wordt beschreven vanaf bladzijde 30 of 17 van het boek. Dat zou de nauwkeurigste methode zijn, maar ook hier geldt dat het referentiemodel toch wel veel verschilt van de El Faro, niet alleen qua type maar ook qua afmetingen. Als ik het bereken kom ik uit op 6491 ton. Berekend volgens Murray en Sato op bladzijde 36 (23) kom ik uit op respectievelijk 5198 en 8894 ton. Wie het weet mag het zeggen.

Ik wilde dat gewicht weten om daarmee het gewicht van de accommodatie te berekenen. Deze moet ongeveer 5.7% van het staalgewicht bedragen. Het uiteindelijke doel was om hiermee het gewicht van de bovenste twee dekken te bepalen en dan met het gegeven dat als ze van aluminium vervaardigd waren wat ze dan zouden wegen. Vervolgens kijken hoeveel voordeel dit zou opleveren qua diepgang. Ik vermoed hooguit een paar cm's maar ik wilde het enigzins nauwkeurig weten, in ieder geval de orde van grootte, praten we over centimeters of decimeters. Is het de moeite en extra kosten wel waard? Wel een gedoe om niks misschien, ik weet het, ik weet het.......


Plaats reactie