De ramp met de Costa Concordia

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ik hou me bij de feiten,
Dat probeer ik ook altijd, soms wel moeilijk, maar was het in DIT geval niet zo dat de Kustwacht Officier reeds in een zeer vroeg stadium van de ramp tegen Schettino via de radio en voor "iedereen te horen" aanblafte van " Ga TERUG aan boord" en spreekt dat dan geen boekdelen......of heb ik dat gedroomd??? :roll: tot nader order ga ik er van uit dat dit ook echt ZO is gebeurd en dat gedrag wijst dus niet erg in de richting van een "helden gedrag".maar meer in de richting van die Griekse Ouwe bij dat zinkende passagiersschip bij Zuid Afrika die " de redding aan de wal ging co-ordineren" :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door ferryvaneeuwen »

Harry schreef:vroeg stadium van de ramp
Zo is het ook in mijn herinnering. Wat Theo al opmerkte, niemand van de 4000 passagiers heeft zich gemeld dat hij of zij door Schettino gered is. Dat is natuurlijk ook een merkwaardig feit, maar misschien kwam dat omdat hij zich intussen sneaky van zijn uniform had ontdaan en zich in zijn civvies lekker neutraal in de menigte mengde. Uiteraard had hij in vol ornaat en met gezag leiding moeten geven aan de debarcatie maar niets van dat alles.

Wel is er een zeer belastende rapportage van de politiechef van het eiland over zijn ontmoeting met de goede man, met onze held zeg maar.
After Schettino left the ship, Giglio’s police chief, Roberto Galli, was stunned to find the captain sitting on the rocks at the shore watching the ship sink. When he encouraged Schettino to return to the ship the captain told him, “No, I want to stay here, to verify conditions on the ship.” Galli stayed with him for 30 minutes. “At one point, Schettino asked to use my telephone, because his was running out of juice. I wasn’t giving this guy my phone. Because, unlike him, I was trying to save people,” Galli says. “Finally, when I was about to leave, he asked for a blanket and tea. I said, ‘If you come back with me, I’ll give you whatever you want.’ But he didn’t move. So I left.”
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Vandaar dat ik me, uiterst voorzichtig uitgedrukt, nogal verbaas over de opmerking van Arne Sagen. Wat niet wegneemt dat ik voorzichtig blijf met het vellen van een oordeel op grond van zaken die ik niet zelf kan beoordelen. Dat kan ik wél tot en met de gronding, maar daarna niet meer. Ik héb natuurlijk wel een mening en die zal nauwelijks verschillen van de jouwe, Harry, maar die mening kan ik niet onderbouwen met harde bewijzen. Dat is wat ik bedoel.

Arne Sagen heeft een naam en een reputatie hoog te houden. Hoe en waaraan hij die naam en die reputatie verdiend heeft, weet ik niet, maar wie ben ik om aan hem te twijfelen. Anderzijds is het zeer wel mogelijk dat ook hij voor een belangrijk deel uit gebakken lucht bestaat, maar dat merken we dan vanzelf wel een keer. Wat dat betreft verbaas ik me tegenwoordig eigenlijk nog nauwelijks over iets. Hij steekt zijn nek nu wel heel gevaarlijk uit, dacht ik.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door Harry G. Hogeboom »

voor een belangrijk deel uit gebakken lucht bestaat,
Nou heb ik er een donderse hekel aan om op m'n ouwe dag zogezeid voor "een ouwe zeikert" te worden versleten en WIE niet??? Maaar ..." gebakken lucht" met een pietsie zout en een vleugje peper of Tabasco is tegenwoordig bijzonder " en voque" lijkt het mij. Het schijnt dat je " heden ten dage" veeel beter opschiet en veel verder komt met " de juiste personen lekker naar de bek te praten of een grote struisvogelveer op het rookkanaal te steken" dan met het vermelden van een eerlijke en vakkundige opninie. Kijk vroegaah in mien tiet werden er ook stomme streken uitgehaald, IK heb er plenty op mijn jeugdige lijssie, streken die me dan veelal " voor eens en veelal voor altijd" werden afgeleerd...op zeer deugdelijke wijze en waar ik dan later veel "rente" op kreeg! Daar moet je NU niet meer mee komen! Hogeboom lette ooit vroegaah eens een keer niet goed op met het overhalen van een luchtkompressor en er ging iets goed mis met een kleppenrooster. ( Ik denk nog steeds dat die olieman dat flikte, maar IK was de jonge en groene "baas") en Ik kreeg dat voor mijn kiezen. Geen enkel probleem sprak Snr. 2nd Barend R....dat hij moge rusten in vrede! Je overhaald het hele orgel gewoon NOG een keer Lange, helemaal om zeker te zijn dat er nergens nog rotzooi in zit, ik zal dat kleppenrooster niet van je gage inhouden maar het werk doe je dus WEL voor NOP in OVERWERK!
Kijk DAN ga je de volgende keer echt even opletten!
OF die keer dat ik " zonder dat aan de chef van de wacht te vragen" de zware olie sludge-shit tank leeg stond te pompen met het stoomlenspompie....ik vond dat altijd PRAAACHTIG met dat armen en benen spul.Maar DIE ene keer lagen we nou net IN een sluis en viel al die zwarte shit in de sluiskolk wel heel erg op voor die lieden " van boven" :lol: . Hwtk. Piet van H. te N. die beneden was met manouvreren en dus de telefoon van de brug oppakte ( NOG een hele goede vriend!!!) maakte me wakker met een schop onder m'n reet die ik NU nog voel als ik eventjes m'n ogen sluit en RUKTE me vooor dat pompie weg alsof ik een natte handoek was...als je dat " heden ten dage zo flikt" wordt er klacht ingediend bij de politie voor dieren mishandeling!! :lol:

Aaaahwel ik "zig zag" weer veel meer als toegestaan door de Wet van Martje uit Braziel, dus laat ik het hier maar bij laten, maar ik ben AL die duidelijke lesjes nog steeds niet vergeet'n!
"gebakken lucht" :mrgreen: :roll: ik denk dat je die vluchtige Ras Tanurah Crude lucht vroegaah niet kon bakken, daar zal ut um wel in hebben gezeet'n! :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

----------------------------------Afbeelding

Captain Richard Habib, Managing Director van Titan Salvage en de man die naast Nick Sloane een zeer groot aandeel had in de berging van Costa Concordia, is tien dagen geleden verongelukt bij het snowboarden in het Park City Mountain Resort in Park City, Utah, USA.
Hij werd op zondag 10 januari op een van de hellingen bewusteloos aangetroffen door een skipatrouille. Hij werd per helicopter naar een hospitaal in Salt Lake City gebracht waar hij kort na aankomst dood werd verklaard. Richard Habib was 60 jaar oud.
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door Mart Hoogedoorn »

''The GOOD'' overkomt dit nog al eens.....''The Bad'' ontspringen de dans meestal wat langer.
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10559
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door jdbvos »

tsja, Mart....
en 'the ugly' zijn nog steeds bezig....
Maar goed: erg jammer voor de man....
Wellicht wil Hogerhand de Ark van Noach bergen....en is daar gespecialiseerde hulp bij nodig....
Oost, west...ook best
Dirk Dijksman
Berichten: 159
Lid geworden op: 18 aug 2004 15:03
Locatie: Velserbroek

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door Dirk Dijksman »

Hier een fotoserie in het schip zelf:
http://totallycoolpix.com/blog/2016/01/ ... -concordia
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

---------------------------------------------------Afbeelding

Het Hof van Beroep in Miami heeft gisteren bepaald dat de 57 eisers die in de Verenigde Staten een eis tot schadevergoeding hadden ingesteld tegen Carnival Corporation, Costa Crociere en de binnenhuisarchitect Joseph Farcus - ontwerper van het interieur van de Costa Concordia - hun zaken niet in de Verenigde Staten mogen bepleiten, maar daarmee naar Italië moeten gaan. Behandeling in Florida zou betekenen dat Carnival "wezenlijk en ontwijfelbaar onrecht" zou worden aangedaan aangezien het overgrote deel van de bewijzen alsmede vrijwel alle getuigen zich in Italië bevinden.
Deze uitspraak geldt zowel voor Amerikaanse als niet-Amerikaanse staatsburgers die hun zaak in de VS hadden aangespannen.

Jim Walker van het in maritieme zaken gespecialiseerde advocatenkantoor Walker & O'Neil in Miami, zegt in een reactie op deze uitspraak ...
    • "Lang geleden hebben wij de passagiers al geadviseerd om ofwel het minimale aanbod van schadevergoeding van de kant van Carnival te accepteren of in Genua, Italië een zaak aan te spannen tegen Costa en de moedermaatschappij. Costa is in Italië gevestigd, de ramp vond in Italië plaats, alle getuigen bevinden zich in Italë en het ticket dat zij voor deze cruise kochten, stelt heel duidelijk dat eventuele eisen tot schadevergoeding in Genua moeten worden ingediend. Wij waren van mening dat het aanspannen van een zaak in Florida weinig of geen kans van slagen had. De miljarden dollars waard zijnde Carnival Corporation is hiermee ontkomen aan vrijwel alle aansprakelijkheid voor de ramp."
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10559
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door jdbvos »

Het hoger beroep van Schetino is afgewezen !
http://www.nu.nl/buitenland/4688013/cel ... eroep.html
Oost, west...ook best


Plaats reactie