Definitie van steken

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
dawnbullock

Re: definitie van steken

Bericht door dawnbullock »

Mijn dank is groot! :-D

Harry Bernd (R.I.P.)

Re: definitie van steken

Bericht door Harry Bernd (R.I.P.) »

En dit ia alleen nog maar "steken". :lol:
Harry
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: definitie van steken

Bericht door Brazuca »

een steek onder water Harry ? :wink:
Jos Komen (R.I.P)

Re: Definitie van steken

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Dit is wel een mooi topic om verder over door te borduren. :wink:
Want we hebben allemaal wel eens liggen steken, de zeetjes afgereden en bijgedraaid gelegen.
Op een lege bulkfiets op de North Atlantic moest je vaak afslacken om minder paaltjes te pikken en toch proberen een beetje snelheid te houden.
Met als resultaat dat iedereen in zijn kooi toch af en toe tegen het onderdeks aan lag te stuiteren. :wink:
Op een geladen tanker 's winters op weg naar Portland Maine was het ook niet de bedoeling dat alle afsluiters scheef aan dek stonden en de kippenkoop met telefoonhokkie en al over de muur verdween, dus werd er afgeslackt en stond ik als stuurman van de wacht aan het roer met slechts één doel: het zeetje zo goed mogelijk afrijden. :)
Na een paar dagen werd het op de Gulf Hollander toen een beetje penibel, er was geen verkeer meer mogelijk op de kippeloop naar achteruit.
In de midscheeps hadden we voldoende droog proviand, maar in het centercastle stond al het bier.
Dus werd er op initiatief van achteruit een expeditie georganiseerd om in een keer zoveel mogelijk dozen bier op te kunnen halen.
Op de heenweg namen ze verse proviand mee, zo waren ze nu ook wel weer, en op de terugweg de dozen bier.
De kippeloop lag half in de kreukels en was dus niet betrouwbaar, het moest dus over het dek.
Uiteraard bijgedraaid met zo weinig mogelijk snelheid, de zeetjes in de gaten houden en toch af en toe een klappie derbij als het nodig was.
Alle boys met veilgheidslijnen en zwemvesten, maar het is allemaal goed afgelopen. :-D
In Portland Maine hebben ze alle kromme afsluiters en de kippeloop met telefoonhokkie weer netjes recht gezet, maar hoe de dat deden weet ik niet, want ik was de wal op om tien dozijn kapotjes te kopen.
But that's another story. :)
Gebruikersavatar
Jan Hendrik
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 mar 2006 07:27
Locatie: Melbourne

Re: Definitie van steken

Bericht door Jan Hendrik »

De drie andere moeten op ongeveer 40 mijl N.W. van IJmuiden hebben liggen steken.

All three other trawlers were bound tacking their way out some 40 miles from IJmuiden.

Dit is een beetje vrij vertaald, ik weet niet in hoeverre het boek "letterlijk" vertaald dient te worden.
Het woord tacking wordt veelvuldig gebruikt in OZ.

Heaving zoals vermeld bij Theo is ook een prima suggestie.
Jan
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Definitie van steken

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

ik weet niet in hoeverre het boek "letterlijk" vertaald dient te worden.
Het is geen boek, maar een krantenbericht en als het om krantenberichten gaat, moet je oppassen voor zéér kritische lezers. Ga onszelf maar na: als een journalist er ook maar een heel klein beetje naast zit, springen wij allen tierend tegen het onderdeks. :-D

Maar het was tijdens de Rampstorm van 1953, waar dit over gaat, ook geen kwestie van "tacking out", maar van op je plaats blijven en - vooral voor dat soort kleine schepen - overleven. Zo blijven liggen dat je zo min mogelijk water over kreeg, al was dat met de brekers die er toen zo nu en dan tussendoor liepen, geen gemakkelijke opgave. Wij zaten met het Potje van mijn Tante ter hoogte van Esbjerg. Ik heb in al die jaren daarna nooit weer zo'n hoge zee gezien. Ergens bij de buren hebben we - heb ik - getracht die golfhoogte te reconstrueren. Er werd namelijk van 20 meter gesproken. Ook het KNMI om hun mening gevraagd. Die hadden wel golfhoogtes van de vuurschepen Terschellingerbank en Texel van die storm en die logen er niet om. Zij achtten een dergelijke golfhoogte ter hoogte van Esbjerg zeer wel mogelijk.

HIER is een en ander terug te vinden, met ergens ook ene link naar het KNMI.
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Definitie van steken

Bericht door Brazuca »

overstag gaan, steken (zeilvaart) : to tack
bijliggen (vanwege slecht weer, hoge golfgang) : to heave to , of wat in een nautisch Engelse term ook wel "edging forward" genoemd wordt.

Ik vind het wel aardig klinken:

"The three others must have been edging forward at about 40 miles NW of Ymuiden."
Aad v Staveren (RIP)

Re: Definitie van steken

Bericht door Aad v Staveren (RIP) »

Ik zelf kom van de sleepvaart en als daar over steken gesproken werd dan werd daarmee bedoeld,met de kop op de wind draaien en dan zoveel kracht zetten op de sleepdraad dat deze niet zou knappen( kapot gaan).Daar kwam wel uitvoort dat je geen vaart over de grond maakte,maar achteuit ging. Het doel was om de zaak heel te houden. In de zeil visvaart werd ook gesproken over steken,maar dan lagen de visserschepen achter de vleet met een zeiltje achterop
Aad
Gebruikersavatar
Otter
Berichten: 554
Lid geworden op: 26 nov 2010 17:31

Re: Definitie van steken

Bericht door Otter »

Jos intresand vertel verder
Wie onder weg is, vorderd
Anker op

Re: Definitie van steken

Bericht door Anker op »

To heave or to hove kreeg ik door als vertaling voor steken met een motorschip.


Plaats reactie