Illegale maritieme opleidingen in de jappenkampen.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Illegale maritieme opleidingen in de jappenkampen.

Bericht door Vaerderij »

In de tweede wereldoorlog werd na de capitulatie (8 maart 1942) van het toenmalig Nederlands- Indië een groot aantal Nederlanders in
jappenkampen geïnterneerd.
Onder de geïnterneerden bevonden zich zeevarenden van o.a. K.P.M., J.C.J.L., S.M.N. en K.R.L.


Onlangs werd ik daar ook nog eens aan herinnerd door John Papenhuyzen. Na het overlijden van zijn sobat Martin Vlaming
(zie de Stanvac topic) kreeg hij van de weduwe van Martin te horen dat Martin in de oorlog was geïnterneerd in een kamp in Bandoeng.
Wat John niet wist was dat Martin met 5 anderen in het jappenkamp een (illegale) zeevaartkundige opleiding kregen.
Martin had daar nooit met John over gesproken.

Omdat John en ik meenden dat in het verleden op Kombuispraat weleens over zeevaartkundige- en werktuigkundige opleidingen
in bezettingstijd was gepubliceerd, begonnen we een zoektocht. De uitkomst was negatief.
Wel googlend buiten Kombuispraat één en ander gevonden over de resultaten van het speurwerk van Theo Horsten in 2003 -2004.

Omdat er zo weinig bekend is over de opleidingen in de kampen en de tijd dringt, willen John en ik jullie vragen zo mogelijk eigen
ervaringen in te brengen. Mogelijk dat ook familieleden en ex. collega’s uit overlevering en/of getuigenissen in de vorm van verhalen,
diploma’s en cijferlijsten, mee kunnen helpen nog één en ander aan het licht te brengen.

De tijd dringt.

Ik wil beginnen met het plaatsen van hoofdstuk 8 van het boekje geschreven door J.P.Nieborg:
Indië en de zee, hoewel de beschreven opleiding kennelijk wel met toestemming van de Japanners werd gegeven.


Zeevaartopleiding in de Jappenkampen 3.jpg
Zeevaartopleiding in de Jappenkampen 3.jpg (443.14 KiB) 2891 keer bekeken
Zeevaartopleiding in de Jappenkampen 4.jpg
Zeevaartopleiding in de Jappenkampen 4.jpg (443.13 KiB) 2891 keer bekeken
Zeevaartopleiding in de Jappenkampen 5.jpg
Zeevaartopleiding in de Jappenkampen 5.jpg (366.91 KiB) 2891 keer bekeken
Zeevaartopleiding in de Jappenkampen 6.jpg
Zeevaartopleiding in de Jappenkampen 6.jpg (374.33 KiB) 2891 keer bekeken

Anne

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Illegale maritieme opleidingen in de jappenkampen.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Anne,
Trieste periode met heel veel leed....maar interressant onderwerp. Weliswaar op dit onderwerp " ter zijde" maar ik lees net een boek over China en o.a. de gedragingen van de Jappen daar gedurende die periode....wordt je oook helemaaal niet goed van. Die bombardeerden Chinese steden.....daar waren de moffen in die tijd haast lieverdjes bij!!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Illegale maritieme opleidingen in de jappenkampen.

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Zoals ik de topicstarter(s) al heb laten weten, kan ik weinig bijdragen aan dit onderwerp. De oorlog in het Verre Oosten is niet echt mijn specialiteit en ik heb me er weinig in verdiept. Hij ging overigens niet ongemerkt aan onze familie voorbij. Mijn oom Jan Kreumer - de man waar het "Potje van mijn Tante" naar was genoemd - was kapitein bij de Rotterdamsche Lloyd en werd door de Japanners afgeslacht na de torpedering van de Langkoeas. Deze oorlogsmisdaad wordt op diverse plaatsen uitvoerig beschreven, onder meer in Bezemers Geschiedenis van de Nederlandse koopvaardij in de Tweede Wereldoorlog, Deel 1, pagina 625-628. Een googel op s.s. Langkoeas levert ook heel wat op. Ik schreef vandaag op "Mooie tankers" dat alle schepen van de Rotterdamsche Lloyd destijds order hadden om met de vlag te groeten als ze het "Potje van mijn Tante" passeerden. Dit was dus de reden.

Voorts was mijn vaders jongere broer, Willem Horsten, motorman bij de Rotterdamsche Lloyd. Hij zat in Batavia aan de wal toen de Japanners binnenvielen en bracht de rest van de oorlog in een kamp door. Hij overleefde het wel, maar het verwoestte zijn verdere leven, wat mijn mening bevestigt dat er tijdens de Tweede Wereldoorlog heel wat mensen van de Koopvaardij waren die weliswaar niet sneuvelden, maar toch hun leven verloren.

Toen ik ik 2003 bezig was met mijn research voor "De Prijs", heb ik me wel verdiept in de maritieme opleidingen tijdens de oorlog. Ik was namelijk van plan om dit in mijn verhaal te gebruiken. De illegale opleidingen in de kampen is een verhaal apart, maar er werd ook in Engeland en Amerika opgeleid. In Engeland in Enys House, in de buurt van Falmouth en in Amerika in Bronxville, een mooie voorstad van New York, zo'n 25 km van Manhattan. Daar waren opleidingen voor de diploma's GHV in het fameuze Hotel Gramatan.
Ik ben daar toen niet verder mee gegaan en heb het niet opgenomen - zoals er zoveel materiaal niet in "De Prijs" is opgenomen - maar ik heb alle documenten en aantekeningen nog wel. Uiteraard wendde ik me toen ook tot Henk Meurs - tot wie ook anders? - en die stuurde me destijds onderstaande kopie van een diploma met daarbij, op 23 februari 2003:
    • Hierbij een diploma van iemand die geslaagd is in het kamp. Dit is allemaal stiekem gedaan.
      Het diploma werd na de oorlog erkend door de examencommissie in Den Haag.
      Dus ook in het kamp werden onder bedreigende omstandigheden examens voor zeevaartdiploma's afgenomen.
      Daarom is er zo weinig geschreven over het sociale gebeuren van de koopvaardij.
      Straks ben ik er niet meer en weg is de geschiedenis.
  • Afbeelding
Het internet onthult tegenwoordig alles en ik meen dan ook niemands privacy te schenden als ik de levensloop van de houder van dit diploma hier plaats. Ik doe dit alleen maar om - voor de zoveelste keer - aan te tonen wat die oorlog allemaal teweegbracht bij de mensen van de Koopvaardij. Je hoeft geen groot geleerde of psycholoog te zijn om tussen onderstaande regels door te lezen dat er na de oorlog, net als bij zovelen, niet zo veel meer over moet zijn geweest van het huwelijk van Albert Carrière. Ook hij had zijn eerste leven in dat Jappenkamp verloren...

Albert Nanno Carrière; geboren 28 okt 1913 te Rotterdam, Chef Rederij, overleden 29 aug 1987 te Rotterdam.
Hij trouwde (1) 20 juni 1934 te Rotterdam, gescheiden 6 jan 1949 met Johanna Theresia Verwaayen, geboren 29 april 1910 te Vlissingen, dochter van Christiaan Theodorus Verwaayen en Elisabeth Sommeling.
Kinderen:
1934: Johanna Helena Carrière [12.109]
1938: Ninette Louise Carrière [12.110]

Hij trouwde (2) 10 feb 1949 te Balikpapan met Christina Lamchiena Mulder, geboren 7 dec 1908 te Batavia, overleden 26 nov 1956 te Leiden, dochter van Albert Mulder en Lotthea Christina de Vries.
Hij trouwde (3) 17 okt 1979 te Papendrecht met Sophia Josina Christina Leuring, geboren 13 aug 1914 te Amsterdam, dochter van Albertus Gerardus Leuring en Sophia Josina Christina Alberding.
Gebruikersavatar
Puntenel
Berichten: 223
Lid geworden op: 02 jul 2008 03:52
Locatie: Telopea Sydney Australia
Contacteer:

Re: Illegale maritieme opleidingen in de jappenkampen.

Bericht door Puntenel »

Anne schreef:
'Omdat er zo weinig bekend is over de opleidingen in de kampen en de tijd dringt, willen John en ik jullie vragen zo mogelijk eigen ervaringen in te brengen. Mogelijk dat ook familieleden en ex. collega’s uit overlevering en/of getuigenissen in de vorm van verhalen, diploma’s en cijferlijsten, mee kunnen helpen nog één en ander aan het licht te brengen.'


Ik heb ook nog een copie van een 'VERKLARING' Onder nadere goedkeuring van den VOORZITTER der EXAMEN - COMMISSIE tot het verkrijgen van een DIPLOMA als WERKTUIGKUNDIGE ter KOOPVAARDIJ werd het EXAMEN voor het DIPLOMA A (nieuw) met GOED GEVOLG afgelegd door: BOS, WILLEM, KLAAS geboren 27 APRIL 1913 te RODEN, Provincie DRENTE, NEDERLAND. Het EXAMEN werd afgenomen op den 3de en 4de AUGUSTUS 1944 te BANDOENG.
DE GEEXAMINEERDE: DE EXAMEN -COMMISSIE
Getekend door W K Bos Getekend door 5 personen

Ook nog een copie van een cijferlijst die waarschijnlijk bij de VERKLARING hoort.

Ik geloof dat ik de copies van de Verklaring & cijferlijst, plus het DIPLOMA ooit eens van Henk Meurs ontvangen heb.
Mijn speurtocht op Google bracht verder geen namen op naar wel de verschillende kampen rond Bandoeng waar dit zich afgespeeld kan hebben, om maar twee te noemen - Sterre der Zee en Tjimahi.

Laten we maar hopen dat er nog iemand in leven is die dit allemaal leest en antwoord kan geven!

Met groet

John P
Cijferlijst WTK Examen Bandoeng 1944
Cijferlijst WTK Examen Bandoeng 1944
Bandoeng Diplopma Wtk_4.jpg (73.03 KiB) 2665 keer bekeken
Bijlagen
Bandoeng WTK Examen 3 en 4 Augustus 1944
Bandoeng WTK Examen 3 en 4 Augustus 1944
Bandoeng Diploma Wtk_1.jpg (284.44 KiB) 2666 keer bekeken
Gebruikersavatar
Puntenel
Berichten: 223
Lid geworden op: 02 jul 2008 03:52
Locatie: Telopea Sydney Australia
Contacteer:

Re: Illegale maritieme opleidingen in de jappenkampen.

Bericht door Puntenel »

Kamp TJIMAHI

De gegevens over Martin Vlaming en het kamp die ik van zijn vrouw kreeg heb ik in een PDF bestand gezet dat je hier kunt lezen.
Kamp Tjimahi No. 4.pdf
Kamp Tjimahi No. 4
(936.89 KiB) 77 keer gedownload

Martin schreef over vier jongelieden die de gelegenheid in het kamp kregen om zeevaart navigatie te studeren onder de hoede van een ex Marine officier. Zijn vrouw wist zich nog wel een paar voornamen van die knapen te herinneren en daarover zal ik haar nog eens ondervragen als ik de gelegenheid krijg. Een naam van de vier kwam uit de bus - Joop (Jopie) Saar.
Ook misschien nog wat meer vanf zijn scheepvaart carriere.
Hopenlijk gaater nu weer een licht op over de gebeurtenissen in het kamp bij iemand die ook in het kamp zat en die dit leest.

We blijven maar proberen!

Met groet

John Papenhuyzen


Plaats reactie