Tonnage
-
- Berichten: 3142
- Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
- Locatie: Langedijk
Tonnage
Hoe berekent men de tonnage van een schip? En er zijn zoveel soorten tonnages. Kan iemand of meerdere het uitleggen. Ik heb weleens gehoord dat met slimme truuks het laadvermogen vergroot werd en de tonnage verkleind werd, dit i.v.m. havengelden of zo.
Het item mag natuurlijk verplaaatst worden naar <Wie weet?> maar ik denk dat hier flink wat reacties op komen, zodat het beter is om een apart item te handhaven.
mvg
Bob
Het item mag natuurlijk verplaaatst worden naar <Wie weet?> maar ik denk dat hier flink wat reacties op komen, zodat het beter is om een apart item te handhaven.
mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Re: Tonnage
Bob,
ik pluk ff wat van Wikipedia:
Tonnenmaat Zeevaart
Deze definitie vervangt het registerton en drukt de grootte van een schip uit in een bruto tonnenmaat en werd ingegeven door het bestaan van al te veel uitzonderingen op de regels van Oslo. Zo werden bijvoorbeeld bij de Panamameting en de Suezmeting andere regels van berekening gehanteerd dan die van de conventie van Oslo.
Deze meetwijze werd van kracht op 18 juli 1982 en werd in 1994 internationaal verplichtend. Hierdoor worden alle schepen nu op dezelfde manier opgemeten. Het brutoregistertonnage en het nettoregistertonnage werden vervangen door respectievelijk de bruto-tonnenmaat en de netto-tonnenmaat. Nieuw is dat internationaal slechts één bruto- en één netto-tonnenmaat wordt aangehouden.
De bruto-tonnenmaat wordt berekend met een formule waarin het scheepsvolume onder het bovendek en de ingesloten ruimtes boven het bovendek is opgenomen. Het verkregen volume in m³ wordt vermenigvuldigd met een factor (een logaritme van de m³), waarna het gevonden getal onbenoemd is (dat wil zeggen geen ton of m³).
De netto-tonnenmaat is een onbenoemd getal dat in hoofdzaak de inhoud van de laadruimtes van het schip aangeeft voor het vervoer van goederen en passagiers. Bij de berekening van de netto-tonnenmaat wordt uitgegaan van de bruto-tonnenmaat, waarbij alle ruimtes die niet voor lading worden gebruikt (zoals ruimtes bestemd voor bemanning, navigatie en voortstuwing), worden afgetrokken.
Massa-eenheden
Deplacement (koopvaardij) of waterverplaatsing (marine) (Displacement Tonnage) is het gewicht van het schip mét de inhoud. Deze maatstaf berust op een wet in de fysica, ontdekt door Archimedes, die stelt dat het gewicht van een in water drijvend voorwerp precies gelijk is aan dat van het water dat door het voorwerp verplaatst wordt, met andere woorden: het gewicht van het gat in het water of de ruimte onder de waterlijn. Het wordt uitgedrukt in metrische ton (= 1000 kg), of soms longton (= 1016,0469088 kg).
Ledig schip (Light Ship Tonnage) is het gewicht van het schip, zonder lading, brandstof, passagiers en dergelijke.
Draagvermogen (Deadweight Tonnage, DWT) is het maximale deplacement verminderd met ledig schip. Het wordt ook uitgedrukt in m³, longton of metrieke ton. Men maakt soms nog een onderscheid tussen:
bruto-draagvermogen (Deadweight All Told, DWAT), dit is alles inclusief, dus meestal het zelfde als DWT
netto-draagvermogen (Deadweight Cargo Capacity, DWCC), dit is enkel de vracht die het schip kan laden
Er zal best nog wel aanvulling komen...
ik pluk ff wat van Wikipedia:
Tonnenmaat Zeevaart
Deze definitie vervangt het registerton en drukt de grootte van een schip uit in een bruto tonnenmaat en werd ingegeven door het bestaan van al te veel uitzonderingen op de regels van Oslo. Zo werden bijvoorbeeld bij de Panamameting en de Suezmeting andere regels van berekening gehanteerd dan die van de conventie van Oslo.
Deze meetwijze werd van kracht op 18 juli 1982 en werd in 1994 internationaal verplichtend. Hierdoor worden alle schepen nu op dezelfde manier opgemeten. Het brutoregistertonnage en het nettoregistertonnage werden vervangen door respectievelijk de bruto-tonnenmaat en de netto-tonnenmaat. Nieuw is dat internationaal slechts één bruto- en één netto-tonnenmaat wordt aangehouden.
De bruto-tonnenmaat wordt berekend met een formule waarin het scheepsvolume onder het bovendek en de ingesloten ruimtes boven het bovendek is opgenomen. Het verkregen volume in m³ wordt vermenigvuldigd met een factor (een logaritme van de m³), waarna het gevonden getal onbenoemd is (dat wil zeggen geen ton of m³).
De netto-tonnenmaat is een onbenoemd getal dat in hoofdzaak de inhoud van de laadruimtes van het schip aangeeft voor het vervoer van goederen en passagiers. Bij de berekening van de netto-tonnenmaat wordt uitgegaan van de bruto-tonnenmaat, waarbij alle ruimtes die niet voor lading worden gebruikt (zoals ruimtes bestemd voor bemanning, navigatie en voortstuwing), worden afgetrokken.
Massa-eenheden
Deplacement (koopvaardij) of waterverplaatsing (marine) (Displacement Tonnage) is het gewicht van het schip mét de inhoud. Deze maatstaf berust op een wet in de fysica, ontdekt door Archimedes, die stelt dat het gewicht van een in water drijvend voorwerp precies gelijk is aan dat van het water dat door het voorwerp verplaatst wordt, met andere woorden: het gewicht van het gat in het water of de ruimte onder de waterlijn. Het wordt uitgedrukt in metrische ton (= 1000 kg), of soms longton (= 1016,0469088 kg).
Ledig schip (Light Ship Tonnage) is het gewicht van het schip, zonder lading, brandstof, passagiers en dergelijke.
Draagvermogen (Deadweight Tonnage, DWT) is het maximale deplacement verminderd met ledig schip. Het wordt ook uitgedrukt in m³, longton of metrieke ton. Men maakt soms nog een onderscheid tussen:
bruto-draagvermogen (Deadweight All Told, DWAT), dit is alles inclusief, dus meestal het zelfde als DWT
netto-draagvermogen (Deadweight Cargo Capacity, DWCC), dit is enkel de vracht die het schip kan laden
Er zal best nog wel aanvulling komen...
Re: Tonnage
Hier heeft Bert, ( Compass ), de Boer eens een mooie uiteenzetting van gegeven met tekeningen er bij.
Misschien al een jaar of 6 geleden ?. Maar ja, waar staat het..............
m.v.g., Roy
Misschien al een jaar of 6 geleden ?. Maar ja, waar staat het..............
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
-
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
- Locatie: Krimpen a/d IJssel
- Contacteer:
Re: Tonnage
Het was altijd al ingewikkeld en het zal vast niet eenvoudiger zijn geworden. Daar zal iemand die daar nú dagelijks mee te maken heeft iets over moeten zeggen. Komt nog bij dat het Panamakanaal en het Suezkanaal ook nog weer eens apart meten - dat deden ze althans, maar het is alweer een mooi poosje geleden dat ik daar voor het laatst was, dus ik hou wijselijk mijn mond.
Ik weet wel dat in Singapore de maximum hoeveelheid bonded stores die je daarvandaan mocht meenemen destijds afhankelijk was van het netto-tonnage. Dus toen ik daar een nieuwe havensleper op kwam halen met een netto van 0 ton, hadden we een probleem. Gelukkig wist de agent ook daar een mouw aan te passen en gingen we toch met ruim voldoende vaatvernauwende en -verwijdende middelen naar zee.
Ik weet wel dat in Singapore de maximum hoeveelheid bonded stores die je daarvandaan mocht meenemen destijds afhankelijk was van het netto-tonnage. Dus toen ik daar een nieuwe havensleper op kwam halen met een netto van 0 ton, hadden we een probleem. Gelukkig wist de agent ook daar een mouw aan te passen en gingen we toch met ruim voldoende vaatvernauwende en -verwijdende middelen naar zee.
-
- Berichten: 3142
- Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
- Locatie: Langedijk
Re: Tonnage
Aan allen,
Hoewel ik toch al wat jaartjes op de PC werk, ben ik nog steeds niet gewend om zelf eerst te googlen als je met een vraag zit. Ook Wikipedia "vergeet" ik. Alles is terug te vinden, maar doen we dit allemaal dan ben ik bang dat alleen de keilenwinkel open blijft op dit forum. Iedereen alvast bedankt.
mvg
Bob
Hoewel ik toch al wat jaartjes op de PC werk, ben ik nog steeds niet gewend om zelf eerst te googlen als je met een vraag zit. Ook Wikipedia "vergeet" ik. Alles is terug te vinden, maar doen we dit allemaal dan ben ik bang dat alleen de keilenwinkel open blijft op dit forum. Iedereen alvast bedankt.
mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Re: Tonnage
Geachte mede-kombuizers,
Voor de verandering eens even iets heel anders. In het kader van een project waarin ik tracht het nuttige met het aangename te verenigen, namelijk leren programmeren in Excel VBA en scheepsmodelbouw heb ik een vraag over de "Admiraliteits-constante". Meer specifiek, over één element van de formule welke hiervoor gebruikt kan worden.
Volgens TU Delft luidt de formule als volgt: Pb =( Δ2/3 x V3 ) / C , waarin
Δ in tonnen C 400 - 600 General Cargo schepen
V in knopen 600 - 750 Bulkcarriers en Tankers
Pb in kW 550 - 700 Koelschepen
350 - 500 Feeders
PK to kW= 0.7457 150 Oorlogsschepen
Duidelijk, dat wel, behalve dat ene element, namelijk de Δ in tonnen. Wat voor tonnen ? Er zijn er zoveel en een tamelijk uitgebreide zoekactie op Internet leverde niet het gewenste resultaat hetgeen natuurlijk te wijten is aan het feit dat dit niet mijn vakgebied is (en was !). Verder heb ik twee berekeningen uit de modelbouwwereld. Wanneer ik in beiden de gegevens van hetzelfde "originele" schip invoer krijg ik twee totaal verschillende uitkomsten hetgeen ook niet bijdraagt aan de duidelijkheid.
Tevens heb ik General Arrangement plannnen (origineel van de werf) tot mijn beschikking van o.a. twee vrachtschepen, een reefer, een bulkcarrier, een car-bulkcarrier en een log-bulkcarrier. Op geen van deze plannen komt het woord "deplacement" voor wat volgens Internet gebruikt zou moeten worden in deze formule.
Het toeval wil dat ik van één van de vrachtschepen - de "Marie Delmas" a.k.a. "Arya Pake", ook een Capaciteits plan heb en daar wordt "deplacement" meerdere malen gebruikt. En wel in een schaal voor de diverse diepgangen Heel erg uitgebreid.
Bij de minste diepgang , te weten 3.40 mtr is het (Navire Lège) 6238 ton in zeewater
Bij de grootste diepgang, te weten 9.58 mtr is het (Navire ????) 20841 ton in zeewater
Navire Lège vertaalt naar "lightweight"
Port en Lourde vertaalt naar "load carrying capacity"
Het deadweight tonnage is (volgens info van TU) Navire ???? minus Navire Lège en dan zou ik uitkomen op 20841 - 6238 = 14603 ton en inderdaad komt dit getal op de schaal voor alszijnde de Port en Lourde. Voor Navire ???? heb ik geen naam kunnen vinden, maar er wordt wel het "geladen deplacement" mee bedoeld en klopt met de schaal op het Capaciteitsplan.
Tot zover het zoek-, spit- en vertaalwerk. Interressant en leuk om te doen tijdens mijn revalidatie, maar nu de eerste vraag: Welke van die twee waarden dien ik in de formule te gebruiken ? Lightweight of "Loaded" weight ? Dat is me niet duidelijk geworden.
Zoals eerder gezegd, op alle plannen cq. tekeningen van de andere schepen wordt het woord deplacement niet genoemd en spreekt men daar alleen van Gross Tonnage, Net Tonnage en Deadweight. De tweede vraag luidt dus: Is er een manier om de informatie voor wat betreft het deplacement uit deze drie genoemde waarden te kunnen destilleren ? Wellicht zijn daar formules voor, zodat ik het e.e.a, door middel van VBA voor (en door) Excel zou kunnen -laten- uitrekenen ?
Ik ben benieuwd naar jullie op- en aanmerkingen en daarom heb ik dit draadje maar in het topic Tonnage geplaatst alhoewel dat al een pikheetje niet gebruikt is geweest. Verderop in het forum nog bijdragen van Theo en Harry gezien, daar ga ik straks verder mee.
Als bijlage een plaatje van het Excel Userform wat ik tot zover in elkaar geflanst heb en waarin je alleen de gegevens van het origineel hoeft in te voeren om de gegevens voor het model te krijgen.
Vriendelijke groeten uit een nat Louisiana
Voor de verandering eens even iets heel anders. In het kader van een project waarin ik tracht het nuttige met het aangename te verenigen, namelijk leren programmeren in Excel VBA en scheepsmodelbouw heb ik een vraag over de "Admiraliteits-constante". Meer specifiek, over één element van de formule welke hiervoor gebruikt kan worden.
Volgens TU Delft luidt de formule als volgt: Pb =( Δ2/3 x V3 ) / C , waarin
Δ in tonnen C 400 - 600 General Cargo schepen
V in knopen 600 - 750 Bulkcarriers en Tankers
Pb in kW 550 - 700 Koelschepen
350 - 500 Feeders
PK to kW= 0.7457 150 Oorlogsschepen
Duidelijk, dat wel, behalve dat ene element, namelijk de Δ in tonnen. Wat voor tonnen ? Er zijn er zoveel en een tamelijk uitgebreide zoekactie op Internet leverde niet het gewenste resultaat hetgeen natuurlijk te wijten is aan het feit dat dit niet mijn vakgebied is (en was !). Verder heb ik twee berekeningen uit de modelbouwwereld. Wanneer ik in beiden de gegevens van hetzelfde "originele" schip invoer krijg ik twee totaal verschillende uitkomsten hetgeen ook niet bijdraagt aan de duidelijkheid.
Tevens heb ik General Arrangement plannnen (origineel van de werf) tot mijn beschikking van o.a. twee vrachtschepen, een reefer, een bulkcarrier, een car-bulkcarrier en een log-bulkcarrier. Op geen van deze plannen komt het woord "deplacement" voor wat volgens Internet gebruikt zou moeten worden in deze formule.
Het toeval wil dat ik van één van de vrachtschepen - de "Marie Delmas" a.k.a. "Arya Pake", ook een Capaciteits plan heb en daar wordt "deplacement" meerdere malen gebruikt. En wel in een schaal voor de diverse diepgangen Heel erg uitgebreid.
Bij de minste diepgang , te weten 3.40 mtr is het (Navire Lège) 6238 ton in zeewater
Bij de grootste diepgang, te weten 9.58 mtr is het (Navire ????) 20841 ton in zeewater
Navire Lège vertaalt naar "lightweight"
Port en Lourde vertaalt naar "load carrying capacity"
Het deadweight tonnage is (volgens info van TU) Navire ???? minus Navire Lège en dan zou ik uitkomen op 20841 - 6238 = 14603 ton en inderdaad komt dit getal op de schaal voor alszijnde de Port en Lourde. Voor Navire ???? heb ik geen naam kunnen vinden, maar er wordt wel het "geladen deplacement" mee bedoeld en klopt met de schaal op het Capaciteitsplan.
Tot zover het zoek-, spit- en vertaalwerk. Interressant en leuk om te doen tijdens mijn revalidatie, maar nu de eerste vraag: Welke van die twee waarden dien ik in de formule te gebruiken ? Lightweight of "Loaded" weight ? Dat is me niet duidelijk geworden.
Zoals eerder gezegd, op alle plannen cq. tekeningen van de andere schepen wordt het woord deplacement niet genoemd en spreekt men daar alleen van Gross Tonnage, Net Tonnage en Deadweight. De tweede vraag luidt dus: Is er een manier om de informatie voor wat betreft het deplacement uit deze drie genoemde waarden te kunnen destilleren ? Wellicht zijn daar formules voor, zodat ik het e.e.a, door middel van VBA voor (en door) Excel zou kunnen -laten- uitrekenen ?
Ik ben benieuwd naar jullie op- en aanmerkingen en daarom heb ik dit draadje maar in het topic Tonnage geplaatst alhoewel dat al een pikheetje niet gebruikt is geweest. Verderop in het forum nog bijdragen van Theo en Harry gezien, daar ga ik straks verder mee.
Als bijlage een plaatje van het Excel Userform wat ik tot zover in elkaar geflanst heb en waarin je alleen de gegevens van het origineel hoeft in te voeren om de gegevens voor het model te krijgen.
Vriendelijke groeten uit een nat Louisiana
- Bijlagen
-
- Userform4.jpg (23.12 KiB) 7107 keer bekeken
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten
73 Knisten
-
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
- Locatie: Krimpen a/d IJssel
- Contacteer:
Re: Tonnage
De waterverplaatsing is uit het lijnenplan van het schip te berekenen. Heb je dat niet dan moet er een schatting van gemaakt worden: Lengte x Breedte x Diepgang x Cb. De laatste is het blockcoëfficient die voor verschillende scheepstypen ongeveer bekend zijn.
Er kan ook nog gewerkt worden met de ratio Cd die de verhouding aangeeft tussen de DWT en ∆. Hier worden in tabellen en figuren wat empirische waarden van deze coëfficient gegeven. Schneekluth geldt als een autoriteit op het gebied van scheepsbouw dus zal het wel kloppen......
Die Admiraliteitsformule moet wel zo geschreven worden: Pb = (∆^2/3 x V^3)/C dus ∆ tot de macht 2/3 of wel de derdemachtswortel uit ∆ in het kwadraat en V tot de derde macht, anders komen er rare getallen uit.
Er kan ook nog gewerkt worden met de ratio Cd die de verhouding aangeeft tussen de DWT en ∆. Hier worden in tabellen en figuren wat empirische waarden van deze coëfficient gegeven. Schneekluth geldt als een autoriteit op het gebied van scheepsbouw dus zal het wel kloppen......
Die Admiraliteitsformule moet wel zo geschreven worden: Pb = (∆^2/3 x V^3)/C dus ∆ tot de macht 2/3 of wel de derdemachtswortel uit ∆ in het kwadraat en V tot de derde macht, anders komen er rare getallen uit.
Re: Tonnage
Om hier iets zinnigs over te zeggen, zou ik diep in de oude materie moeten duiken en daar heb ik op dit moment geen zin in.
Andere dingen houden me bezig en at werd tijd ook! Daarover later.
Andere dingen houden me bezig en at werd tijd ook! Daarover later.
Re: Tonnage
Uitleg 'Tonnage' als te vinden in Ship Knowledge - Klaas van Dokkum
- Bijlagen
-
- Tonnage1.JPG (147.09 KiB) 7051 keer bekeken
-
- Tonnage2.JPG (160.37 KiB) 7051 keer bekeken