Re: Tonnage
Geplaatst: 10 sep 2016 05:12
Hallo Ferry,
Thanks voor je berichtjes. Yep, 't zijn de laatste klappies die het hem doen....
De Van der Bussche methode ben ik ook niet tegengekomen op het net, maar wordt uitvoerig behandeld in een boek genaamd:
Handboek Varende Scheepsmodellen, auteur André Veenstra, uitgever Kluwer - Deventer ISBN 90 2010 842 5 (1977)
Daarin staan een groot aantal formules welke je normaliter op een kladje uitrekent voor éénmalig gebruik maar ik vond het wel een uitdaging om dat door middel van Excel en VBA te doen en zo te bewaren for future reference. Daar ben ik aardig in geslaagd al zeg ik het zelf, leuk om te doen en je leert er ook van. Hij ging uit van met m.s. Wesselina, een U.S. Coast en Geodetic Survey scheepje en ik wilde wel eens zien hoe of dat alles voor een model van een "echt" koopvaardijschip zou uitpakken. Zoeken op het net leverde ondermeer deze link op:
https://www.dropbox.com/s/81crhwdr7j0gm ... n.xls?dl=0
Dat was op modelbouwforum.nl en ik heb dat Excel werkboek gedownload. Daarin werd gesproken over de Admiraliteits constante maar de formule die daar toegepast word was me niet geheel duidelijk en luidde als volgt, (in Excel):
=((POWER(B22,0.66)*POWER(B23,3))/B24)*1.359
Waar komt die 1.359 vandaan ? Vaag, vaag....
Invoeren van de originele gegevens van "mijn" schip leverde met beide methoden best wel grote verschillen op, dus ben ik maar verder gegaan met de formules uit het boek, aangevuld met informatie van het net. Ik blijf zoeken naar waar deze discrepantie in zit of zou kunnen zitten. Misschien een correctie op de door jou aangehaalde temperatuur en viscositeit ? Dat werd niet echt heel duidelijk uit de doeken gedaan.
Als je wilt kan ik je een PBtje sturen met daarin de relevante gegevens uit het boek. Ik hoor het wel. Nogmaals dank voor het meedenken.
Je hebt daar een aardig scheepje staan en ik kan me voorstellen dat er heel wat practische problemen op te lossen zijn met betrekking tot voortstuwing en ballast alvorens je een zo natuurgetrouw mogelijk varend model hebt..... De meeste modellen gaan nl. veel en veel te snel.
Vriendelijke groeten, Dirk
Thanks voor je berichtjes. Yep, 't zijn de laatste klappies die het hem doen....
De Van der Bussche methode ben ik ook niet tegengekomen op het net, maar wordt uitvoerig behandeld in een boek genaamd:
Handboek Varende Scheepsmodellen, auteur André Veenstra, uitgever Kluwer - Deventer ISBN 90 2010 842 5 (1977)
Daarin staan een groot aantal formules welke je normaliter op een kladje uitrekent voor éénmalig gebruik maar ik vond het wel een uitdaging om dat door middel van Excel en VBA te doen en zo te bewaren for future reference. Daar ben ik aardig in geslaagd al zeg ik het zelf, leuk om te doen en je leert er ook van. Hij ging uit van met m.s. Wesselina, een U.S. Coast en Geodetic Survey scheepje en ik wilde wel eens zien hoe of dat alles voor een model van een "echt" koopvaardijschip zou uitpakken. Zoeken op het net leverde ondermeer deze link op:
https://www.dropbox.com/s/81crhwdr7j0gm ... n.xls?dl=0
Dat was op modelbouwforum.nl en ik heb dat Excel werkboek gedownload. Daarin werd gesproken over de Admiraliteits constante maar de formule die daar toegepast word was me niet geheel duidelijk en luidde als volgt, (in Excel):
=((POWER(B22,0.66)*POWER(B23,3))/B24)*1.359
Waar komt die 1.359 vandaan ? Vaag, vaag....
Invoeren van de originele gegevens van "mijn" schip leverde met beide methoden best wel grote verschillen op, dus ben ik maar verder gegaan met de formules uit het boek, aangevuld met informatie van het net. Ik blijf zoeken naar waar deze discrepantie in zit of zou kunnen zitten. Misschien een correctie op de door jou aangehaalde temperatuur en viscositeit ? Dat werd niet echt heel duidelijk uit de doeken gedaan.
Als je wilt kan ik je een PBtje sturen met daarin de relevante gegevens uit het boek. Ik hoor het wel. Nogmaals dank voor het meedenken.
Je hebt daar een aardig scheepje staan en ik kan me voorstellen dat er heel wat practische problemen op te lossen zijn met betrekking tot voortstuwing en ballast alvorens je een zo natuurgetrouw mogelijk varend model hebt..... De meeste modellen gaan nl. veel en veel te snel.
En dat beoogt het boek van André Veenstra nu net te doen dus ik zou hem (haar) zeker niet wegdoen.Het is lastig om het juiste vermogen, schroef en toerental te vinden die bij het betreffende model passen.
Vriendelijke groeten, Dirk