Koopvaardijpensioen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Albert
Berichten: 3183
Lid geworden op: 04 jan 2005 14:10
Locatie: Purmerend

Koopvaardijpensioen

Bericht door Albert »

Onlangs kreeg ik bericht van het pesioenfonds dat ik vanaf maart 2005 recht heb op koopvaardijpensioen.
Nu zal ik het bedrag hier niet noemen, want voor je het weet wordt er er een drie cijverig gironummer geopend en ik zou niet willen dat mede kombuizenaars dorst moeten lijden om mijnerwille.

Wanneer ik mijn pensioen pas op 65 jarige leeftijd laat ingaan wordt de uitkering zowat verdubbeld.
Dit geld niet voor eventuele weduwen en wezen, die mogen op een houtje bijten.

Een hoop van ons hebben langere of kortere tijd onder vreemde vlag gevaren en daarover geen rechten opgebouwd.

Dit brengt mij tot de volgende vraag: Wie kan/kon het zich permiteren om op 60 jarige leeftijd daadwerkelijk met pensioen te gaan zonder een baantje ernaast?

Vr.gr.

Albert
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"

Gast

Bericht door Gast »

:evil: :evil: :evil:
ik in ieder geval niet,
pete
:( :( :(
pete

Bericht door pete »

sorry,
die gast ben ik, dus...
pete
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Bericht door Vaerderij »

Leg eens uit Pete.
Anne
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Bericht door Vaerderij »

Toen een jaar of 5 geleden de discussie over de pensoenbreuk begon heb ik het pensoenfonds voor de koopvaardij gevraagd wat zij voor mij konden betekenen. Om het verzoek (het overhevelen van Koopvaardij pensioen naar het ABP) in behandeling te nemen vroeg Koopvaardij 100,- gulden. Als Groninger vond ik dat al raar. Zijn zij er nu voor ons of zijn we er voor hun? Goed. Ik zou dan niet vanaf mijn zestigste een pensioentje van de koopvaardij krijgen maar vanaf mijn 65ste jaar geintegreerd in mijn pensioen van het ABP. Ik heb een en ander nog eens nagerekend maar wachten tot mijn 65ste zou betekenen dat ik omstreeks mijn 72ste er pas voordeel uit zou kunnen peuren. Dan heb ik het nog niet eens over het rente die ik over die periode zou mislopen. Omdat ik in ieder geval niet weet wat mijn levensverwachting is (wie wel?) heb ik besloten vanaf mei toch maar mijn mijn pesioentje uit te laten keren. Belastingtechnisch misschien niet handig. Maar wie weet nog of hij de volgende maand nog werk heeft?
Anne
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Wie kan/kon het zich permiteren om op 60 jarige leeftijd daadwerkelijk met pensioen te gaan zonder een baantje ernaast?
Ik heb vanaf mijn 60ste het volledige pensioen van de Stichting Bedrijfspensioenfonds voor Koopvaardij en ik vind dat uitstekend. Samen met de AOW hebben we meer dan we nodig hebben en we leven toch echt niet goedkoop en Griekenland is echt geen goedkoop land (meer). Mijn vrouw heeft maar 5 jaar in Holland gewoond, dus we hebben geen volledige AOW zoals een "normaal" Nederlands echtpaar, maar desondanks nogmaals: niets te klagen.

Het vertaalwerk wat ik er daarnaast nog bij doe, vormt de "krenten in de pap", maar nodig hebben we dat niet, dus als ik er morgen of volgend jaar mee op wil houden, eten we geen boterham minder, kopen we nog om de drie jaar een nieuwe auto en gaan we nog minstens één, maar bij voorkeur twee keer per jaar naar Holland en dat zijn geen goedkope reisjes.

Bert de Boer zal zich dat misschien nog wel herinneren, maar tijdens de reis met de Klaas I hadden we een machinist die veel onder vreemde vlag had gevaren en op papier naar ik meen in Costa Rica woonde en die verkondigde aan wie het maar horen wilde dat het Pensioenfonds Koopvaardij pure oplichterij was en dat je dat veel beter zelf kon verzorgen. Dat kan best zo zijn, alleen wie doet dat vanaf zijn 20ste tot zijn 60ste?

Maar ik ben dus dik tevreden.

.
pete

Bericht door pete »

nou, ik ga niet verkondigen, dat ik het zo slecht heb, hoor,
maar alleen AOW en 'n pensioen van de koopvaardij,
plus de levensstandaard, welke ik er op na houdt,
mooie woning, 4 kamerflat, voor mij alleen,
auto'tje, vakantie'tje, (2x per jaar) Pc'tje, biertje, peukies, vriendinnetje, mammasan,
fotohobby (scheepvaart)
nou, dan is schraalhans keukenmeester, als ik er niks bij doe,
maar, daar schaam ik mij niet voor hoor,
van werken, heb ik nog nooit iemand dood zien gaan,
nou, voldoende bijgepraat? ghehehehe,
mzzl, pete
pete

Bericht door pete »

ik vergeet nog wat.
ik ben van 1934,
en werk (nog steeds) 3 diensten per week in de kroeg,
is ook niet verkeerd, toch? ghehehehehehe
jaaaaaren er voor gezeten, (de bar dan)
en nu al jaaaaaren, er achter!
moet je het verschil dan op mijn leeftijd, meemaken,
je weet niet, hoe groot dat is, hahahaha
er voor, of er achter,
'n ervaring rijker,
en 'n illusie armer, zeg ik altijd maar
als ik toentertijd, het had geweten, in de jaren begin 50
was in toentertijd 'n kroeg begonnen, hihihihi
mzzl, pete
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Tja, het zal er wel aan liggen op welke laatstverdiende gage dat pensioen is gebaseerd, anders weet ik het ook niet. Ik heb niks te klagen en niks te schraalhanzen. :)
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass »

Zelf ben ik nu zo ver dat ik mijn pensioen zou kunnen opnemen maar om diverse redenen zie ik daar nog even van af. Kan het nog lekker even doorgroeien en het werken is nog veel te leuk.

Heb totaal ongeveer 5 jaar pensioenbreuk doordat ik toen "elders" werkte of op school zat voor mijn rangen (voor het grootste deel in eigen tijd dus nergens op de loonlijst en dus geen premie pensioenfonds betaald) maar desondanks is mijn pensioen dusdanig dat ik vandaag zonder meer zou kunnen stoppen zonder mij al te veel te hoeven ontzeggen. Bovendien kan ik ook nog mijn nabestaandenpensioen af kopen hetgeen het bedrag nog substantieel verhoogt.

Wél is het zo dat ik de laatste jaren op eigen verzoek en eigen kosten mijn deelneming in het BPF Koopvaardij heb voortgezet. Daarbij moest ik dus ook het werkgeversdeel verzorgen maar daarentegen hoefde ik niet "over te hevelen" naar een ander pensioenfonds. Want in de pensioenwereld is tweemaal de helft toch altijd minder als één maal alles.

Zo al met al kan ik dan ook zeggen dat ik het lek redelijk boven water heb zolang deze en de volgende regering(en) tenminste niet met nog straffere maatregelen komen om spaarzaamheid en werkvreugde af te straffen.

Bert de Boer


Plaats reactie