Nieuwe sluis IJmuiden
Re: Nieuwe sluis IJmuiden
Ach René zo werkt dat toch in de grote bouw wereld
Laag inschrijven zo datje het werk verkrijgt
en later gaan mouwen datje niet uitkomt met de prijs, waar je het voor aangenomen hebt
Laag inschrijven zo datje het werk verkrijgt
en later gaan mouwen datje niet uitkomt met de prijs, waar je het voor aangenomen hebt
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest .
LEO
LEO
Re: Nieuwe sluis IJmuiden
de nieuwe zeesluis bij IJmuiden valt 93 miljoen euro goedkoper uit.
De Parkeergarage bij Eindhoven Airport, ook gebouwd door de BAM...... en Mei 2017 ingestort.
Januari 2018 alles opruimen en opnieuw beginnen.
https://www.bndestem.nl/binnenland/bam- ... ~a05d82bb/
De Parkeergarage bij Eindhoven Airport, ook gebouwd door de BAM...... en Mei 2017 ingestort.
Januari 2018 alles opruimen en opnieuw beginnen.
https://www.bndestem.nl/binnenland/bam- ... ~a05d82bb/
-
- Berichten: 283
- Lid geworden op: 05 jan 2007 22:10
- Locatie: ede
Re: Nieuwe sluis IJmuiden
Hey hey
it niet van de "zotte " dat de sluisdeuren aan de andere kant van de wereld gemaakt moeten worden , terwijl wij dat ook zelf kunnen maken
( mits deze industrie ook niet verkocht is )
it niet van de "zotte " dat de sluisdeuren aan de andere kant van de wereld gemaakt moeten worden , terwijl wij dat ook zelf kunnen maken
( mits deze industrie ook niet verkocht is )
- Henk van der Moolen
- Berichten: 1214
- Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
- Locatie: Amsterdam
Re: Nieuwe sluis IJmuiden
De kosten en bouwduur van dit soort mega projecten worden altijd bewust veel te laag ingeschat om ze te kunnen goedkeuren.
Als het project dan ongeveer half klaar is ga je melden dat de kosten veel hoger zijn en het veel langer gaat duren.
Je kan dan nooit zeggen dat het werk maar moet stoppen want wat moet je met een half klaar project.
Voor de bouwers is er dan de mogelijkheid om grote bedragen af te schrijven.
Tevens mag het verlies dan verrekend worden met de winst van de 5 voorgaande jaren en de 2 toekomstige jaren.
Iedereen tevreden en de belasting betaler draait er voor op.
Niets nieuws onder de zon dus.
vr gr Henk
Als het project dan ongeveer half klaar is ga je melden dat de kosten veel hoger zijn en het veel langer gaat duren.
Je kan dan nooit zeggen dat het werk maar moet stoppen want wat moet je met een half klaar project.
Voor de bouwers is er dan de mogelijkheid om grote bedragen af te schrijven.
Tevens mag het verlies dan verrekend worden met de winst van de 5 voorgaande jaren en de 2 toekomstige jaren.
Iedereen tevreden en de belasting betaler draait er voor op.
Niets nieuws onder de zon dus.
vr gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
Bij de slijter krijg je 41%.
Re: Nieuwe sluis IJmuiden
Ja zo worden al die grote projecten gespeeld.
boeven zijn het die aannemers
boeven zijn het die aannemers
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest .
LEO
LEO
Re: Nieuwe sluis IJmuiden
Ik denk dat dat niet de enige reden is...boeven zijn het die aannemers
Ten 1e mag iedereen inschrijven op zo'n klus, en de laagste moet bij wet winnen. Dan komt de grote discussie voor de opdrachtgever om te beoordelen of dat allemaal wel mogelijk is, en komt het gemarchandeer....
En dan moeten alle betrokkenen heel sterk in hun schoenen staan, bouwtechnisch en kostenbewust, maar vooral op integriteit...
En wie met tientallen, zo niet honderden, miljoenen in publiek geld mag smijten, zou graag enige procentjes meepikken, door bijv op het cruciale moment ff je bek te houden of zo....
Men wist destijds heus wel dat bijv. de Stopera nooit voor dat geld verbouwd kon worden, en dat dat bedrag met factor 10 vermenigvuldigd moest worden. Maar ja: de laagste inschrijver moet nou eenmaal winnen...en als die je nou een nieuwe auto naar keuze biedt, een leuk huissie, of een mooie verbouwinkie van het huidige,....afijn: noem maar wat mogelijkheden als douceurtjes op....
dan moet je wel heel sterk in je schoenen staan, in de wetenschap dat de grootst-gemene-deler, de belastingbetaler, het toch wel betaalt.....
En zo'n megaklus als zo'n sluis is DE kans voor het louche gebeuren: als het niet met omkoping kan, dan desnoods via bedreiging of geweld....
Geloof me: ik ben blij dat ik niet in zo'n aanbestedingsgroepje zat.....
Maar om 'de trein' stop te zetten, omdat het budget wordt overschreden, gebeurt toch nooit: dat geld komt er automatisch...
Dus: welke betrokken zeggen niet, schouderophalend, "who cares..?", en zetten een handtekening voor een extra 100miljoen minus aftrek van de eigen "administratieve" kosten (zoals bij de incasso van bekeuringen gebeurt)...
Oost, west...ook best
Re: Nieuwe sluis IJmuiden
als opdrachtgever calculeren we de klus eerst zelf voor. je moet zelf toch enigzins weten wat het kan gaan kosten. (let op: wat zouden de kosten kunnen zijn).
aanbieders die daar erg ver onder zitten worden wel uitgenodigd voor een gesprek, misschien hebben ze een zodanig revolutionaire aanpak dat we er wat van kunnen leren. maar meestal is het luchtfietserij. en een meerwerkdiscussie of faillissement tijdens de uitvoering is enkel werk voor juristen en een hoop gezeik.
en dus krijgt de aanbieder met de beste prijs het werk. zo eenvoudig is het.
gr A
aanbieders die daar erg ver onder zitten worden wel uitgenodigd voor een gesprek, misschien hebben ze een zodanig revolutionaire aanpak dat we er wat van kunnen leren. maar meestal is het luchtfietserij. en een meerwerkdiscussie of faillissement tijdens de uitvoering is enkel werk voor juristen en een hoop gezeik.
en dus krijgt de aanbieder met de beste prijs het werk. zo eenvoudig is het.
gr A
Re: Nieuwe sluis IJmuiden
Ik begrijp dat je 'in die hoek' zit, Lemans ? Het is niet mijn bedoeling om persoonlijk te worden of om ambtenaren als misdadiger neer te zetten, begrijp me niet verkeerd.
Ook ambtenaren zijn mensen, met alle goede, maar ook de slechte menselijke trekjes...
Wanneer het om -voor mij althans- dergelijke giga-bedragen gaat, zal er altijd met zachte-, minder zachte-, of keiharde hand geprobeerd druk uit te oefenen op betrokkenen: veel geld trekt nou eenmaal niet alleen eerlijke mensen aan. Soms kunnen bedrijven zelfs wanhopig zijn om een dergelijke klus binnen te halen en daarmee het voortbestaan van werkgelegenheid te continueren. Ook dat telt mee bij de overheid.
En een haast idioot grote klus zoals dit zal nooit voor 100% vooraf kunnen worden ingeschat, ook dat weet ik wel..
In een samenleving is -hoe ongewenst het ook is- 'zwart geld' (of 'de juiste connectie') nou eenmaal de smeerolie tussen alle onderdelen: het opent deurtjes, of een procedure wordt wat ingekort... Een middagje golfen, een goed restaurantje, en een bezoekje aan het plaatselijke Cathouse doet het al eeuwen prima...
Maar de rekening daarvan gaat altijd naar de goegemeente....
Ook ambtenaren zijn mensen, met alle goede, maar ook de slechte menselijke trekjes...
Wanneer het om -voor mij althans- dergelijke giga-bedragen gaat, zal er altijd met zachte-, minder zachte-, of keiharde hand geprobeerd druk uit te oefenen op betrokkenen: veel geld trekt nou eenmaal niet alleen eerlijke mensen aan. Soms kunnen bedrijven zelfs wanhopig zijn om een dergelijke klus binnen te halen en daarmee het voortbestaan van werkgelegenheid te continueren. Ook dat telt mee bij de overheid.
En een haast idioot grote klus zoals dit zal nooit voor 100% vooraf kunnen worden ingeschat, ook dat weet ik wel..
In een samenleving is -hoe ongewenst het ook is- 'zwart geld' (of 'de juiste connectie') nou eenmaal de smeerolie tussen alle onderdelen: het opent deurtjes, of een procedure wordt wat ingekort... Een middagje golfen, een goed restaurantje, en een bezoekje aan het plaatselijke Cathouse doet het al eeuwen prima...
Maar de rekening daarvan gaat altijd naar de goegemeente....
Oost, west...ook best
Re: Nieuwe sluis IJmuiden
nee JB, ik zit niet in die hoek. mijn werk is projectmanager (whatisinaname) voor de grotere energiebedrijven bij de verbouwingen/reparaties/projecten van kolencentrales/raffinaderijen/vuilverwerkers en af en toe wat in de scheepvaart. ik doe dat als zelfstandig rechtspersoon vanuit een eigen BV. en aangezien je je reputatie maar 1 keer kan of hoeft te verkloten wordt er wel gegolfd, gegeten etc etc maar uiteindelijk ligt er een offerte met een paar handtekeningen op tafel. die offerte wordt dan wel/geen opdracht.
offerte klopt met de aanvraag werkzaamheden (scope) en het daarbij behorende bedrag. wat we zelf calculeren en wat aangeboden wordt. en dat moet redelijk met elkaar kloppen.
natuurlijk gaan we ook daarbij wel eens de mist in, bijzondere krulslak of een archeologische vondst. of gewoon een misrekening die door iedereen, mijzelf inclusief gemist is. samen oplossen dus.
belangrijk hierbij is de juiste opdrachtomschrijving en offerte maar ook vertrouwen in de club aan de andere kant. je moet elkaar wel kennen. niet alleen de salesmanager maar ook de uitvoerende(n), letterlijk. die salesmanager is altijd een aardige pief met het juiste restaurant maar de uitvoeringsorganisatie (waarmee je dan 6~9 maand aan de slag moet) daar moet je wel vertrouwen in hebben. die moeten aantoonbaar het werk kunnen doen. als je die niet te spreken krijgt is het einde verhaal, geen opdracht.
en ja sommige projecten worden erdoor gefietst door te lage inschrijvingen of het uitsluiten van risico's (noor-zuidlijn). de kostenoverschreidingen zijn dan een bewust genomen risico of een laakbare methode om het toch gerealiseerd te krijgen. als we eenmaal bezig zijn kan niemand ons meer stoppen. is een methode maar de publieke reactie is herkenbaar en terecht.
uiteindelijk wordt het door de gemeenschap betaald (wie anders). maar diezelfde gemeenschap mag zich best wel eens op de kop krabben of ze de juiste mensen in het politieke ambt gekozen hebben.
gr A
offerte klopt met de aanvraag werkzaamheden (scope) en het daarbij behorende bedrag. wat we zelf calculeren en wat aangeboden wordt. en dat moet redelijk met elkaar kloppen.
natuurlijk gaan we ook daarbij wel eens de mist in, bijzondere krulslak of een archeologische vondst. of gewoon een misrekening die door iedereen, mijzelf inclusief gemist is. samen oplossen dus.
belangrijk hierbij is de juiste opdrachtomschrijving en offerte maar ook vertrouwen in de club aan de andere kant. je moet elkaar wel kennen. niet alleen de salesmanager maar ook de uitvoerende(n), letterlijk. die salesmanager is altijd een aardige pief met het juiste restaurant maar de uitvoeringsorganisatie (waarmee je dan 6~9 maand aan de slag moet) daar moet je wel vertrouwen in hebben. die moeten aantoonbaar het werk kunnen doen. als je die niet te spreken krijgt is het einde verhaal, geen opdracht.
en ja sommige projecten worden erdoor gefietst door te lage inschrijvingen of het uitsluiten van risico's (noor-zuidlijn). de kostenoverschreidingen zijn dan een bewust genomen risico of een laakbare methode om het toch gerealiseerd te krijgen. als we eenmaal bezig zijn kan niemand ons meer stoppen. is een methode maar de publieke reactie is herkenbaar en terecht.
uiteindelijk wordt het door de gemeenschap betaald (wie anders). maar diezelfde gemeenschap mag zich best wel eens op de kop krabben of ze de juiste mensen in het politieke ambt gekozen hebben.
gr A