Nieuwe sluis IJmuiden
-
- Berichten: 995
- Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07
Re: Nieuwe sluis IJmuiden
Harry, het tijdschrift zal wel geen (of weinig) antiquarische waarde hebben, maar toch mooi dat je zwager het bewaard heeft en dat wij nu kunnen zien hoe eind jaren 20 van de vorige eeuw de grootste sluis ter wereld gebouwd werd.
groeten
Evert Sikkema
groeten
Evert Sikkema
Re: Nieuwe sluis IJmuiden
Foto 18 daar zie je gewoon ellebogen stoom met het naar binnen trekken van de deur
Nostalgie Harry
Nostalgie Harry
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest .
LEO
LEO
- Wim van der Moolen
- Berichten: 5224
- Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
- Locatie: Heemskerk
Re: Nieuwe sluis IJmuiden
Raad Amsterdam akkoord met nieuwe zeesluis
Gepubliceerd: 26 november 2014 23:26
Laatste update: 26 november 2014 23:26
Amsterdam draagt maximaal 105,25 miljoen euro bij aan de bouw van een nieuwe zeesluis in IJmuiden.
De gemeenteraad ging woensdagavond bijna unaniem akkoord met dit voorstel van havenwethouder Kajsa Ollongren (D66).
De versnelde aanleg van de sluis in het Noordzeekanaal is volgens de gemeente goed voor de economie in de hoofdstedelijke haven en de regio Amsterdam.
De Noordersluis uit 1929, decennialang de grootste sluis ter wereld, zou volgens de planning van het Rijk in 2029 worden vervangen.
Nu gebeurt dat tien jaar eerder in 2019. De totale kosten worden geschat op 880 miljoen euro.
Bron: ANP
Gepubliceerd: 26 november 2014 23:26
Laatste update: 26 november 2014 23:26
Amsterdam draagt maximaal 105,25 miljoen euro bij aan de bouw van een nieuwe zeesluis in IJmuiden.
De gemeenteraad ging woensdagavond bijna unaniem akkoord met dit voorstel van havenwethouder Kajsa Ollongren (D66).
De versnelde aanleg van de sluis in het Noordzeekanaal is volgens de gemeente goed voor de economie in de hoofdstedelijke haven en de regio Amsterdam.
De Noordersluis uit 1929, decennialang de grootste sluis ter wereld, zou volgens de planning van het Rijk in 2029 worden vervangen.
Nu gebeurt dat tien jaar eerder in 2019. De totale kosten worden geschat op 880 miljoen euro.
Bron: ANP
Eat your pie, before you die !
- Wim van der Moolen
- Berichten: 5224
- Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
- Locatie: Heemskerk
Re: Nieuwe sluis IJmuiden
Hallo allemaal,
Nieuw leuk filmpje van Port of Amsterdam.
https://www.youtube.com/watch?v=rPHJrCi3G4Y
Groeten, Wim.
Nieuw leuk filmpje van Port of Amsterdam.
https://www.youtube.com/watch?v=rPHJrCi3G4Y
Groeten, Wim.
Eat your pie, before you die !
Re: Nieuwe sluis IJmuiden
Zie ik jou en Leo nou ook staan bij de Noordersluis-oever ?
Re: Nieuwe sluis IJmuiden
Nou Jos het zou me niet verbazen dat filmpie is pas af als wij erop staan
Groet
Leo
Groet
Leo
Re: Nieuwe sluis IJmuiden
Ik had dit natuurlijk ook bij Haven van IJmuiden of Haven van Amsterdam kunnen zetten, maar omdat de uitbreiding van de capaciteit van de "voordeur" zo actueel is plaats ik het hier. Ik kwam het filmpje tegen op Geschiedenis 24, het is een stuk Polygoonjournaal uit 1976 t.g.v. het 100-jarig bestaan van het Noordzeekanaal.
René
http://www.npogeschiedenis.nl/speler.PO ... 41153.html
René
http://www.npogeschiedenis.nl/speler.PO ... 41153.html
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Re: Nieuwe sluis IJmuiden
Mooi filmpie Rene ben blij dat je hem hier geplaatst heb.
Groet
Leo
Groet
Leo
Re: Nieuwe sluis IJmuiden
Ter gelegenheid van het 100 jarig bestaan, is dit boek uitgebracht.
Staan veel oude foto's in van onder andere de bouwwerkzaamheden, en oud IJmuiden.
Ik kocht het in de kringloop winkel.
groet
Hans
Staan veel oude foto's in van onder andere de bouwwerkzaamheden, en oud IJmuiden.
Ik kocht het in de kringloop winkel.
groet
Hans
- Bijlagen
-
- sluis.jpg (90.69 KiB) 6192 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Is wel een probleem te bedenken.
- Wim van der Moolen
- Berichten: 5224
- Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
- Locatie: Heemskerk
Re: Nieuwe sluis IJmuiden
Minister tekent overeenkomst grotere Zeesluis IJmuiden
Nieuwsbericht | 11-12-2014
Eind 2019 is het mogelijk voor grote schepen om de haven van Amsterdam in te varen. De nieuwe grotere zeesluis in IJmuiden moet ruimte gaan bieden aan de steeds groter wordende zeeschepen. Hierdoor verbetert de bereikbaarheid van de haven van Amsterdam en wordt de economie in de regio gestimuleerd. De sluis wordt 500 meter lang, minimaal 65 meter breed en 18 meter diep. Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) tekende donderdag samen met Elisabeth Post gedeputeerde van provincie Noord-Holland en Kajsa Ollongren wethouder van gemeente Amsterdam de bestuursovereenkomst voor versnelde aanleg van de nieuwe grote zeesluis.
Schultz: “In 150 jaar is het een stuk drukker geworden in het Noordzeekanaalgebied. Met het tekenen van de bestuurlijke overeenkomst met de provincie Noord-Holland en de gemeente Amsterdam zetten we een belangrijke stap richting de realisatie van de nieuwe, grote zeesluis in IJmuiden. Het is prachtig als de eerste schop in januari 2016 de grond in gaat. Dan is de sluis nog voor 2020 beschikbaar voor de scheepvaart.”
Het project
Na bijna 100 jaar is de Noordersluis in IJmuiden (1929) aan vervanging toe. Schepen worden steeds groter. Rederijen kiezen vanwege kostenefficiency voor meer volume per schip. Die nieuwe generatie schepen kan de Amsterdamse haven alleen bereiken als de oude sluis wordt vervangen. De wachttijden om de nieuwe sluis binnen te varen zijn korter, omdat de toegang onafhankelijk is van getijden. De achterliggende havens in Velsen, Beverwijk, Zaanstad en Amsterdam zijn daarmee 24 uur per dag bereikbaar.
Niet alleen vanwege de omvang is het een uitdagend werk. Tijdens de bouw in een Publiek-Private Samenwerking (PPS) moeten namelijk zowel de wegverbinding over het sluizencomplex als de bestaande sluizen zelf zo veel mogelijk ongehinderd gebruikt kunnen worden. De aanleg start begin 2016. De nieuwe grote zeesluis is naar verwachting in oktober 2019 beschikbaar voor de scheepvaart.
Financiële bijdragen
Het ministerie van infrastructuur en Milieu, de provincie Noord-Holland en de gemeente Amsterdam hebben in deze overeenkomst afspraken gemaakt over de maximale financiële bijdragen die zij leveren. De verdeling ziet er als volgt uit:
Het ministerie van infrastructuur en Milieu: maximaal € 601,7 miljoen.
De provincie Noord-Holland: maximaal € 56,76 miljoen.
De gemeente Amsterdam: maximaal € 105,25 miljoen.
Voor de planstudiefase heeft het project een Europese subsidie in het kader van Trans-Europese vervoersnetwerken (TEN-T) verkregen. Ook voor de uitvoering van het project zelf zal EU subsidie worden aangevraagd.
Vaart erin houden
Overeenstemming over de financiële bijdragen was nodig voor de versnelde aanleg van de nieuwe grote zeesluis. Voor snelheid in het proces worden de ruimtelijke ordeningsprocedure voor het Provinciaal Inpassingsplan (PIP), de aanbesteding en voorbereidende werkzaamheden gelijktijdig uitgevoerd. Deze week is bekend geworden dat het PIP onherroepelijk is geworden nadat het enige bezwaarschrift dat bij de Raad van State was ingediend niet wordt voortgezet in een procedure. Met deze ‘go’ van partijen wordt de markt vertrouwen geboden dat het budget voor de realisatie rond is en kan de tweede fase van de aanbesteding met drie geselecteerde bouwbedrijven verder. Ondertussen zullen voorbereidende werkzaamheden worden verricht om het bouwterrein gereed te maken voor realisatie. Deze werkzaamheden moeten op tijd zijn afgerond, zodat het consortium dat de aanbesteding heeft gewonnen begin 2016 direct kan starten met de echte bouwwerkzaamheden voor de nieuwe grote zeesluis.
Bron: Rijksoverheid.nl
Nieuwsbericht | 11-12-2014
Eind 2019 is het mogelijk voor grote schepen om de haven van Amsterdam in te varen. De nieuwe grotere zeesluis in IJmuiden moet ruimte gaan bieden aan de steeds groter wordende zeeschepen. Hierdoor verbetert de bereikbaarheid van de haven van Amsterdam en wordt de economie in de regio gestimuleerd. De sluis wordt 500 meter lang, minimaal 65 meter breed en 18 meter diep. Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) tekende donderdag samen met Elisabeth Post gedeputeerde van provincie Noord-Holland en Kajsa Ollongren wethouder van gemeente Amsterdam de bestuursovereenkomst voor versnelde aanleg van de nieuwe grote zeesluis.
Schultz: “In 150 jaar is het een stuk drukker geworden in het Noordzeekanaalgebied. Met het tekenen van de bestuurlijke overeenkomst met de provincie Noord-Holland en de gemeente Amsterdam zetten we een belangrijke stap richting de realisatie van de nieuwe, grote zeesluis in IJmuiden. Het is prachtig als de eerste schop in januari 2016 de grond in gaat. Dan is de sluis nog voor 2020 beschikbaar voor de scheepvaart.”
Het project
Na bijna 100 jaar is de Noordersluis in IJmuiden (1929) aan vervanging toe. Schepen worden steeds groter. Rederijen kiezen vanwege kostenefficiency voor meer volume per schip. Die nieuwe generatie schepen kan de Amsterdamse haven alleen bereiken als de oude sluis wordt vervangen. De wachttijden om de nieuwe sluis binnen te varen zijn korter, omdat de toegang onafhankelijk is van getijden. De achterliggende havens in Velsen, Beverwijk, Zaanstad en Amsterdam zijn daarmee 24 uur per dag bereikbaar.
Niet alleen vanwege de omvang is het een uitdagend werk. Tijdens de bouw in een Publiek-Private Samenwerking (PPS) moeten namelijk zowel de wegverbinding over het sluizencomplex als de bestaande sluizen zelf zo veel mogelijk ongehinderd gebruikt kunnen worden. De aanleg start begin 2016. De nieuwe grote zeesluis is naar verwachting in oktober 2019 beschikbaar voor de scheepvaart.
Financiële bijdragen
Het ministerie van infrastructuur en Milieu, de provincie Noord-Holland en de gemeente Amsterdam hebben in deze overeenkomst afspraken gemaakt over de maximale financiële bijdragen die zij leveren. De verdeling ziet er als volgt uit:
Het ministerie van infrastructuur en Milieu: maximaal € 601,7 miljoen.
De provincie Noord-Holland: maximaal € 56,76 miljoen.
De gemeente Amsterdam: maximaal € 105,25 miljoen.
Voor de planstudiefase heeft het project een Europese subsidie in het kader van Trans-Europese vervoersnetwerken (TEN-T) verkregen. Ook voor de uitvoering van het project zelf zal EU subsidie worden aangevraagd.
Vaart erin houden
Overeenstemming over de financiële bijdragen was nodig voor de versnelde aanleg van de nieuwe grote zeesluis. Voor snelheid in het proces worden de ruimtelijke ordeningsprocedure voor het Provinciaal Inpassingsplan (PIP), de aanbesteding en voorbereidende werkzaamheden gelijktijdig uitgevoerd. Deze week is bekend geworden dat het PIP onherroepelijk is geworden nadat het enige bezwaarschrift dat bij de Raad van State was ingediend niet wordt voortgezet in een procedure. Met deze ‘go’ van partijen wordt de markt vertrouwen geboden dat het budget voor de realisatie rond is en kan de tweede fase van de aanbesteding met drie geselecteerde bouwbedrijven verder. Ondertussen zullen voorbereidende werkzaamheden worden verricht om het bouwterrein gereed te maken voor realisatie. Deze werkzaamheden moeten op tijd zijn afgerond, zodat het consortium dat de aanbesteding heeft gewonnen begin 2016 direct kan starten met de echte bouwwerkzaamheden voor de nieuwe grote zeesluis.
Bron: Rijksoverheid.nl
Eat your pie, before you die !