Noorwegen: ontwikkelingen MS Hamen
Re: Noorwegen: ontwikkelingen MS Hamen
Ik heb Arne al een mailtje gestuurd met de vraag wat de plannen zijn en of het schip nog mechanisch voortbewogen kan worden.
-
- Berichten: 1487
- Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10
Re: Noorwegen: ontwikkelingen MS Hamen
Als ik loods zou zijn dan zou ik het een eer vinden om met een schip als de Cap San Diego
de Waterweg op te varen en af te meren in een Rotterdamse haven, daar zou ik geen geld voor vragen.
Maar of ze dat zou lukken om af te meren zonder boegschroef en zonder sleepboten ?
Dat leren ze volgens mij niet meer, dit vereist echte zeemanschap.
de Waterweg op te varen en af te meren in een Rotterdamse haven, daar zou ik geen geld voor vragen.
Maar of ze dat zou lukken om af te meren zonder boegschroef en zonder sleepboten ?
Dat leren ze volgens mij niet meer, dit vereist echte zeemanschap.
Re: Noorwegen: ontwikkelingen MS Hamen
De Cap San Diego vaart soms nog een stukkie, maar zoals Janna al zei: ze hebben ze er vaste uithouders voor het afmeren aangelast.
De Rotterdam in Rotterdam ligt daar alleen maar te liggen.
Laten we blij zijn dat we ze nog goed geconserveerd kunnen bewonderen.
En ik ben bang dat de Hamen ook geen meter meer op eigen kracht zal varen, maar ik heb bewondering voor de Noren die het schip alsnog van de sloop gered hebben en er een museumschip van willen maken, ook al is het een ouwe Engelse kolentramper.
De Rotterdam in Rotterdam ligt daar alleen maar te liggen.
Laten we blij zijn dat we ze nog goed geconserveerd kunnen bewonderen.
En ik ben bang dat de Hamen ook geen meter meer op eigen kracht zal varen, maar ik heb bewondering voor de Noren die het schip alsnog van de sloop gered hebben en er een museumschip van willen maken, ook al is het een ouwe Engelse kolentramper.
Re: Noorwegen: ontwikkelingen MS Hamen
Mooi te zien dat men toch weer kans ziet het schip te dokken. Overigens heeft het schip inmiddels een beschermde status dus kan niet zomaar gesloopt worden. Geen idee of het schip zeewaardig is, wat ik begreep heeft het al sinds 1996 niet meer op eigen kracht gevaren. Er staat een Wichmann motor is uit 1963. Verbruik zou 3000 liter per dag zijn bij een snelheid van 11 knopen. De motor is inmiddels een museum stuk op zich zelf. Wichmann was een grote Noorse motoren fabrikant die in 1986 werd overgenomen door Wartsila.
Re: Noorwegen: ontwikkelingen MS Hamen
De "Hamen" is gisteren weer uit het dok gesleept en aan de kade bij LOS marine in Rubbestadneset afgemeerd. De stichting had gedurende de bouwvakvakantie het dok beschikbaar gesteld gekregen en e.e.a aan het onderwaterschip opgeknapt.
Er is een eigen facebookgroep waar af en toe wat foto's over de huidige stand van zaken worden toegevoegd;
https://www.facebook.com/groups/7286647 ... 1/?fref=nf
Martin
Er is een eigen facebookgroep waar af en toe wat foto's over de huidige stand van zaken worden toegevoegd;
https://www.facebook.com/groups/7286647 ... 1/?fref=nf
Martin
Re: Noorwegen: ontwikkelingen MS Hamen
Leuk filmpje over de Hamen tijdens een proefvaart in 1963, ik vermoed dat het na de plaatsing van een nieuwe hoofdmotor was.
https://www.facebook.com/10000294652274 ... 045772959/
https://www.facebook.com/10000294652274 ... 045772959/