Noorwegen: ontwikkelingen MS Hamen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: Noorwegen: ontwikkelingen MS Hamen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ik was toch wel erg benieuwd naar de Hamen en heb daarover een mailtje gestuurd.
Links en rechts las ik dat het schip gesloopt zou zijn, maar ik had toch mijn twijfels...

Vanmorgen kreeg ik het verlossende antwoord. :wink:

Hello Jos

Yes, Hamen is afloat. Just now, in a dry dock at Los Marine- Rubbestadneset, between Bergen and Haugesund.

We are doing hull repairs and Paint work all over the boat. She will be in dock until 1. august. After that, laid up at the same yard, at least until spring 2018. You are very welcome to visit the ship-

Kind regards

Arne Oistein Holm


Hamen-3.JPG
Hamen-3.JPG (166.21 KiB) 4555 keer bekeken
Hamen-4.jpg
Hamen-4.jpg (165.07 KiB) 4555 keer bekeken
Hamen-5.JPG
Hamen-5.JPG (135.22 KiB) 4555 keer bekeken

Jacob Bothof
Berichten: 1481
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Noorwegen: ontwikkelingen MS Hamen

Bericht door Jacob Bothof »

Als hij volgend jaar september vaarklaar en zeewaardig is dan kan hij misschien
september 2018 aan de Wereldhavendagen in Rotterdam deelnemen. :)
Altijd de moeite van proberen waard.
Ik heb vorig jaar contact gehad met het Maritiem Museum Rotterdam en gevraagd
of het mogelijk zou zijn om de Cap San Diego naar Rotterdam te laten komen
tijdens de Wereldhavendagen 2017, de interesse was er wel maar er was geen geld voor.
Misschien dat de Noren er wel iets in zien.
Jacob
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Noorwegen: ontwikkelingen MS Hamen

Bericht door v+d »

Nou Jacob vragen kan altijd en ik neem aan dat de gastheren geen haven - en loodsgelden in rekening brengen. De bemanning vrijwilligers dus moet er met de pet rondgegaan worden voor de brandstofkosten, dat kan overigens nog wel aardig oplopen met diesel.
Nou ja de Noren zijn rijk dus wellicht vinden ze het gewoon mooi om te doen.
De Hamen is overigens al eens eerder opgekallefaterd, het ding moet wel zeewaardig zijn :wink:
Gebruikersavatar
Janna
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mar 2009 22:41
Locatie: Vreeswijk

Re: Noorwegen: ontwikkelingen MS Hamen

Bericht door Janna »

Jacob Bothof schreef: 26 jul 2017 17:36 Ik heb vorig jaar contact gehad met het Maritiem Museum Rotterdam en gevraagd
of het mogelijk zou zijn om de Cap San Diego naar Rotterdam te laten komen
tijdens de Wereldhavendagen 2017, de interesse was er wel maar er was geen geld voor.
Misschien dat de Noren er wel iets in zien.
Jacob
Even een zijstapje naar die Cap San Diego:
Schitterend schip maar het heeft voorbij Cuxhaven geen certificaat (meer). Bovendien hebben ze er vaste uithouders voor het afmeren aangelast, dus of dat schip uberhaupt nog over zee kan is twijfelachtig. Jammer want ik zou subiet komen kijken :)
Jos Komen (R.I.P)

Re: Noorwegen: ontwikkelingen MS Hamen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ik heb Arne al een mailtje gestuurd met de vraag wat de plannen zijn en of het schip nog mechanisch voortbewogen kan worden. :wink:
Jacob Bothof
Berichten: 1481
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Noorwegen: ontwikkelingen MS Hamen

Bericht door Jacob Bothof »

Als ik loods zou zijn dan zou ik het een eer vinden om met een schip als de Cap San Diego
de Waterweg op te varen en af te meren in een Rotterdamse haven, daar zou ik geen geld voor vragen.
Maar of ze dat zou lukken om af te meren zonder boegschroef en zonder sleepboten ? :lol:
Dat leren ze volgens mij niet meer, dit vereist echte zeemanschap. :?
Jos Komen (R.I.P)

Re: Noorwegen: ontwikkelingen MS Hamen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Cap San Diego vaart soms nog een stukkie, maar zoals Janna al zei: ze hebben ze er vaste uithouders voor het afmeren aangelast.
De Rotterdam in Rotterdam ligt daar alleen maar te liggen. :wink:
Laten we blij zijn dat we ze nog goed geconserveerd kunnen bewonderen.
En ik ben bang dat de Hamen ook geen meter meer op eigen kracht zal varen, maar ik heb bewondering voor de Noren die het schip alsnog van de sloop gered hebben en er een museumschip van willen maken, ook al is het een ouwe Engelse kolentramper. :wink:
Mathieu
Berichten: 200
Lid geworden op: 25 dec 2006 23:14
Locatie: Kubaard

Re: Noorwegen: ontwikkelingen MS Hamen

Bericht door Mathieu »

Mooi te zien dat men toch weer kans ziet het schip te dokken. Overigens heeft het schip inmiddels een beschermde status dus kan niet zomaar gesloopt worden. Geen idee of het schip zeewaardig is, wat ik begreep heeft het al sinds 1996 niet meer op eigen kracht gevaren. Er staat een Wichmann motor is uit 1963. Verbruik zou 3000 liter per dag zijn bij een snelheid van 11 knopen. De motor is inmiddels een museum stuk op zich zelf. Wichmann was een grote Noorse motoren fabrikant die in 1986 werd overgenomen door Wartsila.
forte
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 mar 2010 10:18

Re: Noorwegen: ontwikkelingen MS Hamen

Bericht door forte »

De "Hamen" is gisteren weer uit het dok gesleept en aan de kade bij LOS marine in Rubbestadneset afgemeerd. De stichting had gedurende de bouwvakvakantie het dok beschikbaar gesteld gekregen en e.e.a aan het onderwaterschip opgeknapt.

Er is een eigen facebookgroep waar af en toe wat foto's over de huidige stand van zaken worden toegevoegd;
https://www.facebook.com/groups/7286647 ... 1/?fref=nf

Martin
Mathieu
Berichten: 200
Lid geworden op: 25 dec 2006 23:14
Locatie: Kubaard

Re: Noorwegen: ontwikkelingen MS Hamen

Bericht door Mathieu »

Leuk filmpje over de Hamen tijdens een proefvaart in 1963, ik vermoed dat het na de plaatsing van een nieuwe hoofdmotor was.

https://www.facebook.com/10000294652274 ... 045772959/


Plaats reactie