Reisverslag vanaf de Amstelgracht

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum

Komt er weer een Reisverslag als Erasmusgracht Nu van de Amstelgracht

Ja, Erasmusgracht met veel Plezier gevolgd, Nu graag weer een soortgelijk verhaal.
44
81%
Ja, Maar dan wel op een andere manier .......
0
Geen stemmen
Nee, Laten we maar met Verhalen vanaf Schepen ophouden. Is toch allemaal weer hetzelfde.
0
Geen stemmen
Nee, Erasmusgracht was ook waardeloos!!
2
4%
Nee, Want "Site Manager" Komen heeft daar, denk ik niet veel zin in.
0
Geen stemmen
JA, Mits "site Manager" Dhr Komen weer bereid is mee te werken.
8
15%
 
Totaal aantal stemmen: 54

klaas

Bericht door klaas » 04 feb 2005 22:59

hahaha, nee, ik vind 't juist leuk om de verhalen te lezen over de zeevaarders.

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31704
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Bericht door Jos Komen » 05 feb 2005 10:06

Zojuist Jaco aan de lijn gehad, ze zijn nog aan het lossen.
Na 12.00 uur leeg, tussendekken plaatsen en op zijn vroegst om 16.00 uur vertrek, dus helaas te donker voor foto's.
Donderdag laden in Kemi, (er ligt slechts een halve meter ijs momenteel) en volgend weekend in Kaskinen.
All the best
Jos
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31704
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Bericht door Jos Komen » 05 feb 2005 16:22

Zojuist bericht van Jaco geplaatst op de site.
18.00 uur loods besteld.
All the best
Jos
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31704
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Bericht door Jos Komen » 08 feb 2005 17:05

De Amstelgracht is Visby gepasseerd.
Meer op de Amstelsite.
All the best
Jos
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31704
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Bericht door Jos Komen » 09 feb 2005 14:57

Jaco nadert met 15 knopen het ijs.
Meer op de Amstelsite.
All the best
Jos
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31704
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Bericht door Jos Komen » 10 feb 2005 15:12

Op de Amstelsite een interessant plaatje van de tussendekken van de Amstelgracht, vers gescanned door Jaco.
All the best
Jos
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Jaco
Berichten: 633
Lid geworden op: 13 sep 2004 13:34
Locatie: Murucupi, Barcarena, PA, Brasil
Contacteer:

Bericht door Jaco » 10 feb 2005 17:53

Even een kort berichtje vanuit het zeemanshuis.

Gister avond 21.00 liepen we vast in het ijs, ondanks hulp van de ijsbreker.
Toch nog even verder gemodderd.
Tot 22.30 maar liefst 2 ½ mijl gedaan.

Dan wachten op een andere ijsbreker die ons vastmaakte.
Met deze ging het eerst ook niet zo soepel.
Kwamen maar aan 1 a 2 knopen.
Later iets beter (7 tot 8 kn)
Heb door de jaren best wel wat ijs gezien, maar dit is niet normaal.
Uit de hele Botnische Golf ligt alle ijs hier.

02.30 vanmorgen de eerst draad aan de wal en al om 04.30 gemeerd.
Flink wat ijs tussen wal en schip wat er tussenuit moet.

Verder nog steeds VEEL wind. Staat wel 8 uit het zuiden.
Overdag 0°, in de nacht ook niet echt koud, maar de wind doet veel. Het lijkt wel -30°

Hopen hier maandag weg te gaan.
Ik ga snel even een Boerennacht doen. Sinds Gister middag 17.00 m'n bedje niet gezien. (Vanmiddag op het bankje was ook niet alles)
Groeten Jaco

Varen is net zoiets als Vliegen.
Als de grond dichter bij komt, moet je gaan opletten !!!!!!

Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1788
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Port Kemi

Bericht door Ton Pekel » 10 feb 2005 21:05

Sfeer fotootje van de ijsbrekers Port Kemi
Volgens de havenlijst gaat Amstelgracht cellulose laden voor Gandia
Afbeelding
Jaco kan nog wel een fijne rumthee drinken bij de buren nl.
de "Oranjeborg" komt de 11e februari laden voor Phildelphia (karton)
zie ook
http://home.hetnet.nl/~a1457/Amstelgracht/jaco.htm
Laatst gewijzigd door Ton Pekel op 11 feb 2005 08:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!

ketelbinkje
Berichten: 404
Lid geworden op: 22 aug 2004 18:05
Locatie: Bunschoten - Spakenburg

Bericht door ketelbinkje » 10 feb 2005 23:28

Pontons vershiften....

Afbeelding

mvg John :wink:

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31704
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Bericht door Jos Komen » 12 feb 2005 11:07

Zojuist bericht uit Kemi met een mooie actuele ijsfoto erbij.
All the best
Jos
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31704
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Bericht door Jos Komen » 13 feb 2005 13:46

Laatste nieuws vanuit Kemi, met een foto van een ijskouwe keilewinkel.
All the best
Jos
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31704
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Bericht door Jos Komen » 15 feb 2005 15:34

Hot news uit het ijskoude Kemi met een foto van de "nieuwe methode" houtsjorring.
All the best
Jos

http://www.scheepspraat.nl/amstelgracht.htm
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31704
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Bericht door Jos Komen » 16 feb 2005 15:53

Vers van de pers fraaie foto van de loods in het ijs.
All the best
Jos
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31704
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Bericht door Jos Komen » 17 feb 2005 15:53

Jaco vanuit Kaskinen.

Een vraagje over aan boord, Zeemanschap.
Waarom wordt een Tros altijd in "acht slagen" op een bolder gezet.
(de tros beschrijft een 8 als die om een bolder ligt)
Hoor graag het antwoord........
Wij weten het al..........

Groeten Jaco

Je kunt op dit hoofdstuk antwoorden, ik stuur het door naar Jaco.
All the best
Jos
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Oebele
Berichten: 641
Lid geworden op: 20 sep 2004 18:19
Locatie: Harlingen
Contacteer:

Beleggen

Bericht door Oebele » 17 feb 2005 16:10

Hallo Jos,

hier in de binnenvaart doen we het inderdaad allemaal op 1 bolder.
het was voor mij ook behoorlijk wennen op een zeeschip om alles om 2 bolders heen te slaan en dan ook nog eens in zo'n acht vorm... :wink:
waarom ze dat in de zeevaart nou op 2 bolders doen, ik heb wel een idee maar ik weet niet of het goed is...
Volgens mij doen ze dat om de krachten van de tros meer op het schip te laten werken dan alleen op 1 bolder??? dus om de krachten te verdelen op 2 bolders???
en als je die tros er met zo'n 8 slag omheen doet kan ie volgens mij ook veel meer krachten aan...
ik heb echt geen flauw benul waarom ze het doen, maar niet geschoten is altijd mis! :D
ik ben wel erg benieuwd naar het goede antwoord... :shock:

de mazzl Kabeljauw!
www.oebel.waarbenjij.nu
Ajua en tabee, ergens in oktober weer naar zee!

Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3044
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass » 17 feb 2005 16:30

Stamt volgens mij nog uit de tijd van langsgeslagen staaldraden. Als je deze op één bolder belegt (vooral met afstoppen) dan wordt het na verloop van tijd een kurkertrekker omdat je hem steeds dezelfde kant op (rechtsom meestal) om de bolder knijpt.
In achtjes dan zit hij beurtelings rechts- en linksom dus blijft de oorspronkelijk vorm (recht) het meest benaderd.

Maar ik denk dat het beleggen op twee bolders óók als voordeel heeft dat de krachten vanuit de tros over een groter gelast (dek)oppervlak verdeeld worden.

Zag trouwens op "Achtergracht" dat ze eventueel het anker met de kraan zouden moeten binnenhalen.
Als ze dat doen door een draad een aantal tornen om de verhaalkop te leggen en door te hieuwen krijg je hetzelfde effect. Draad is daarna "redelijk onbruikbaar"

Trouwens; wel even via een voetblok op dek want lagerschalen van een ankerlier zijn niet berekend op naar boven gerichte krachten; 't is maar een weet .....
Daarom een tros ook nooit "onderlangs" op een verhaalkop; geeft na verloop van tijd problemen !!

Groetjes,
Bert de Boer

Plaats reactie