Reisverslag vanaf de Amstelgracht
Ik zit nu wel heel interessant over een sat-C te schrijven, maar wat is dat eigenlijk?
Mijn kennis van de moderne communicatiemiddelen is zeer beperkt.
Ik heb geen mobieltje, weet niet precies wat SMS-en inhoudt, stam nog uit de tijd dat als mijn moeder jarig was,ik naar de sparks ging om een bloemetje via Scheveningen Radio te sturen met een gelukstelegram.
Heb sinds kort een telefoon waar je mee rond kan lopen in de kamer, de eerste keer pakte ik die beet als een soort Walkie Talkie...
All the best
Jos
Mijn kennis van de moderne communicatiemiddelen is zeer beperkt.
Ik heb geen mobieltje, weet niet precies wat SMS-en inhoudt, stam nog uit de tijd dat als mijn moeder jarig was,ik naar de sparks ging om een bloemetje via Scheveningen Radio te sturen met een gelukstelegram.
Heb sinds kort een telefoon waar je mee rond kan lopen in de kamer, de eerste keer pakte ik die beet als een soort Walkie Talkie...
All the best
Jos
Sat-C
Hallo Jos,
Die sat-c is bestaat uit twee kleine kastjes die bovenop elkaar geschroeft
worden. Je sluit er een monitor,een toetsenbord,een printer en een speciale antenne op aan en je staat dan via de satelliet in verbinding met wie je maar wilt.
Dat gaat via telex,fax of internet en nog een paar mogelijkheden die je zelf kunt instellen.
Je ontvangt hier ook de nood-spoed-veiligheids- en weersberichten mee
in het gebied waarin je zit. dit kan je allemaal uitprinten of op de 1.4mb
diskette laten zetten zodat je dit later zelf kunt bekijken zonder nu alles
direct op papier te laten zetten.
Kreeg dit voor het eerst op de Jan-Willem in '89 of '90 in IJmuiden aan
boord geplaatst door Radio Holland. Op m'n vraag wat dat nu was kreeg ik als antwoord " dat weten wij ook niet,we plaatsen het alleen maar"!
Het heeft mij toen drie dagen gekost om het instructieboek te lezen en te doorgronden hoe het nu eigenlijk werkte.
Toen was het versturen van berichten nog gratis daar het in een proefperiode zat.Later moest je er voor betalen.
Ook kun je hiermee een noodbericht versturen,als je hem op de GPS
hebt aangesloten neemt hij automatisch je positie mee,je moet nog wel zelf aangeven wat"de "nature of your distress" is b.v. brand,aanvaring,
etc.
Er valt veel meer over die sat-c te vertellen,je verstuurd er b.v. ook je obs'sen mee rechtstreeks naar het K.N.M.I. of een ander station in de
buurt Japan, Nieuw Zeeland, U.S.A. ,U.K.noem maar wat op en die zijn
weer gratis als je hem per code 41 verstuurd.
Je kunt er dus ook van jouw schip een bericht direct naar een ander schip versturen.
Je ziet het,het is een machtig mooi apperaatje waar je veel aan hebt en ook veel mee kunt doen. Kosten waren toendertijd zo rond de f 16.000
maar zal nu wel een stuk goedkoper zijn.
Satcom-m heeft dit ook allemaal maar je kunt daar ook mee telefoneren.
Met sat-c kun je dat niet.
Je kunt je wel indenken dat met al dat soort apperatuur a/b er niet meer
naar Schev. Radio geluisterd werd. Heb wel eens een telex van ze ontvangen waarin ze vroegen om per radio contact met ze wilden opnemen daar ze een telefoongesprek hadden voor een van de stagiares
a/b! Die zender kun je nog bewonderen ergens op het forum onder
de plaatjes van de brug en radiohut van de "Fiona".
Uiteraard is dit slechts een summiere samenvatting,maar voor ons was het een hele (goede!) omwenteling!
Groeten,K.Brouwer.
Die sat-c is bestaat uit twee kleine kastjes die bovenop elkaar geschroeft
worden. Je sluit er een monitor,een toetsenbord,een printer en een speciale antenne op aan en je staat dan via de satelliet in verbinding met wie je maar wilt.
Dat gaat via telex,fax of internet en nog een paar mogelijkheden die je zelf kunt instellen.
Je ontvangt hier ook de nood-spoed-veiligheids- en weersberichten mee
in het gebied waarin je zit. dit kan je allemaal uitprinten of op de 1.4mb
diskette laten zetten zodat je dit later zelf kunt bekijken zonder nu alles
direct op papier te laten zetten.
Kreeg dit voor het eerst op de Jan-Willem in '89 of '90 in IJmuiden aan
boord geplaatst door Radio Holland. Op m'n vraag wat dat nu was kreeg ik als antwoord " dat weten wij ook niet,we plaatsen het alleen maar"!
Het heeft mij toen drie dagen gekost om het instructieboek te lezen en te doorgronden hoe het nu eigenlijk werkte.
Toen was het versturen van berichten nog gratis daar het in een proefperiode zat.Later moest je er voor betalen.
Ook kun je hiermee een noodbericht versturen,als je hem op de GPS
hebt aangesloten neemt hij automatisch je positie mee,je moet nog wel zelf aangeven wat"de "nature of your distress" is b.v. brand,aanvaring,
etc.
Er valt veel meer over die sat-c te vertellen,je verstuurd er b.v. ook je obs'sen mee rechtstreeks naar het K.N.M.I. of een ander station in de
buurt Japan, Nieuw Zeeland, U.S.A. ,U.K.noem maar wat op en die zijn
weer gratis als je hem per code 41 verstuurd.
Je kunt er dus ook van jouw schip een bericht direct naar een ander schip versturen.
Je ziet het,het is een machtig mooi apperaatje waar je veel aan hebt en ook veel mee kunt doen. Kosten waren toendertijd zo rond de f 16.000
maar zal nu wel een stuk goedkoper zijn.
Satcom-m heeft dit ook allemaal maar je kunt daar ook mee telefoneren.
Met sat-c kun je dat niet.
Je kunt je wel indenken dat met al dat soort apperatuur a/b er niet meer
naar Schev. Radio geluisterd werd. Heb wel eens een telex van ze ontvangen waarin ze vroegen om per radio contact met ze wilden opnemen daar ze een telefoongesprek hadden voor een van de stagiares
a/b! Die zender kun je nog bewonderen ergens op het forum onder
de plaatjes van de brug en radiohut van de "Fiona".
Uiteraard is dit slechts een summiere samenvatting,maar voor ons was het een hele (goede!) omwenteling!
Groeten,K.Brouwer.