Reisverslag vanaf de Amstelgracht
Lijkt me simpel, met twee bolders in achtjes houd de tros beter.
Als je ze om één bolder wikkelt, kan de tros er vanaf draaien.
Zelfs met achtjes heb je dat wel eens, terwijl dan toch de bedoeling is dat de tros gaat "knijpen".
En als je er een halve steek oplegt, heb je de kans dat je de tros later niet eens meer los krijgt.
Met de kraan de ankerlier bedienen: Lijkt me handiger om er een tros tussen te zetten, en dan gewoon vanaf de kop via de rollers die al aanwezig zijn, naar de kraanhaak. Met blokken loop je een groter risico dat er eentje de geest geeft, want moderne koopvaardijschepen hebben geen blokken die die krachten aankunnen. ( je hebt ze nergens meer voor nodig)
Ook met gebruik van de rollers bestaat het risico dat de boel je om de oren vliegt, dus zodra er kracht op komt, iedereen in dekking.
Heb het ook wel eens meegemaakt dat de winch aan gruzels was.
En we hadden een kraan aan boord.
Maar die deed ook niets, dat was zo'n RSL van W&B.
In 5 maanden tijd 7 hijsjes kunnen doen met dat kreng.
Gelukkig staan ze nu wortel te schieten in Delfzijl.
Groeten,
Eric
Als je ze om één bolder wikkelt, kan de tros er vanaf draaien.
Zelfs met achtjes heb je dat wel eens, terwijl dan toch de bedoeling is dat de tros gaat "knijpen".
En als je er een halve steek oplegt, heb je de kans dat je de tros later niet eens meer los krijgt.
Met de kraan de ankerlier bedienen: Lijkt me handiger om er een tros tussen te zetten, en dan gewoon vanaf de kop via de rollers die al aanwezig zijn, naar de kraanhaak. Met blokken loop je een groter risico dat er eentje de geest geeft, want moderne koopvaardijschepen hebben geen blokken die die krachten aankunnen. ( je hebt ze nergens meer voor nodig)
Ook met gebruik van de rollers bestaat het risico dat de boel je om de oren vliegt, dus zodra er kracht op komt, iedereen in dekking.
Heb het ook wel eens meegemaakt dat de winch aan gruzels was.
En we hadden een kraan aan boord.
Maar die deed ook niets, dat was zo'n RSL van W&B.
In 5 maanden tijd 7 hijsjes kunnen doen met dat kreng.
Gelukkig staan ze nu wortel te schieten in Delfzijl.
Groeten,
Eric
Rust Roest
Maar Roest Rust niet.
Maar Roest Rust niet.
Zo ging het er vroeger op een Caltextanker aan toe.
En dan moest je goed opletten of de tros links of rechtsom geslagen was.
rechtsom geslagen moest je linksom beleggen.
Kan ook net andersom geweest zijn... en kinken die handel!!
En waarom in "Achten"?
Omdat de bolder twee koppen heeft?
Ik kan me herinneren dat er nylontrossen ook op grote vaartschepen gewoon op een kop belegd werden, maar die begonnen als er veel porrie opkwam te roken en te stinken en vast te plakken.
All the best
Jos
En dan moest je goed opletten of de tros links of rechtsom geslagen was.
rechtsom geslagen moest je linksom beleggen.
Kan ook net andersom geweest zijn... en kinken die handel!!
En waarom in "Achten"?
Omdat de bolder twee koppen heeft?
Ik kan me herinneren dat er nylontrossen ook op grote vaartschepen gewoon op een kop belegd werden, maar die begonnen als er veel porrie opkwam te roken en te stinken en vast te plakken.
All the best
Jos
Ja het is al gezegt, hoe meer slagen om de bolder des te beter de krachten verdeeld zijn. Bij 8 slagen is dat wel voldoende. En waarom het een 8tje is, ja dat spreekt voor zich, probeer het maar eens met 1 bolder dat is allemaal minder.
En het anker hieuwen met de kraan, heb eens van een kapitien gehoord dat ze dat gedaan hadden. Steeds die ketting aan de haak, aanboord trekken en vastzetten aan dek, en ga zo maar door.
mvg John
En het anker hieuwen met de kraan, heb eens van een kapitien gehoord dat ze dat gedaan hadden. Steeds die ketting aan de haak, aanboord trekken en vastzetten aan dek, en ga zo maar door.
mvg John
- Henk van der Moolen
- Berichten: 1214
- Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
- Locatie: Amsterdam
De Amstelgracht lekker met het windje in het kontje onderweg naar Gandia.
Mooie foto van het sjorren van de deklast en het antwoord op DE vraag.
All the best
Jos
Shipping forecast
http://www.met-office.gov.uk/datafiles/offshore.html
Mooie foto van het sjorren van de deklast en het antwoord op DE vraag.
All the best
Jos
Shipping forecast
http://www.met-office.gov.uk/datafiles/offshore.html
- Henk van der Moolen
- Berichten: 1214
- Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
- Locatie: Amsterdam