Pagina 7 van 22

Geplaatst: 17 feb 2005 16:40
door Eric
Lijkt me simpel, met twee bolders in achtjes houd de tros beter.
Als je ze om één bolder wikkelt, kan de tros er vanaf draaien.
Zelfs met achtjes heb je dat wel eens, terwijl dan toch de bedoeling is dat de tros gaat "knijpen".
En als je er een halve steek oplegt, heb je de kans dat je de tros later niet eens meer los krijgt.

Met de kraan de ankerlier bedienen: Lijkt me handiger om er een tros tussen te zetten, en dan gewoon vanaf de kop via de rollers die al aanwezig zijn, naar de kraanhaak. Met blokken loop je een groter risico dat er eentje de geest geeft, want moderne koopvaardijschepen hebben geen blokken die die krachten aankunnen. ( je hebt ze nergens meer voor nodig)
Ook met gebruik van de rollers bestaat het risico dat de boel je om de oren vliegt, dus zodra er kracht op komt, iedereen in dekking.

Heb het ook wel eens meegemaakt dat de winch aan gruzels was.
En we hadden een kraan aan boord.
Maar die deed ook niets, dat was zo'n RSL van W&B.
In 5 maanden tijd 7 hijsjes kunnen doen met dat kreng.
Gelukkig staan ze nu wortel te schieten in Delfzijl.

Groeten,

Eric

Geplaatst: 17 feb 2005 16:48
door Compass
Ja Eric, maar de rollers liggen bij mijn weten altijd horizontaal en een kraanhaak trekt vericaal dus moet je ergens toch zorgen dat je draad of tros om de kop min of meer horizontaal blijft.

Groetjes,
Bert de Boer

Geplaatst: 17 feb 2005 16:51
door Jos Komen (R.I.P)
Zo ging het er vroeger op een Caltextanker aan toe.
En dan moest je goed opletten of de tros links of rechtsom geslagen was.
rechtsom geslagen moest je linksom beleggen.
Kan ook net andersom geweest zijn... en kinken die handel!!
En waarom in "Achten"?
Omdat de bolder twee koppen heeft?
Ik kan me herinneren dat er nylontrossen ook op grote vaartschepen gewoon op een kop belegd werden, maar die begonnen als er veel porrie opkwam te roken en te stinken en vast te plakken.
All the best
Jos


Afbeelding

Geplaatst: 17 feb 2005 17:06
door ketelbinkje
Ja het is al gezegt, hoe meer slagen om de bolder des te beter de krachten verdeeld zijn. Bij 8 slagen is dat wel voldoende. En waarom het een 8tje is, ja dat spreekt voor zich, probeer het maar eens met 1 bolder dat is allemaal minder.

Afbeelding

En het anker hieuwen met de kraan, heb eens van een kapitien gehoord dat ze dat gedaan hadden. Steeds die ketting aan de haak, aanboord trekken en vastzetten aan dek, en ga zo maar door.

mvg John

Geplaatst: 17 feb 2005 17:57
door Henk van der Moolen
Als je een tros in 8 ten belegd gaat hij niet kinken.
Als je hem om 1 bolder belegd of in een ovaal om twee bolders dan gaat hij wel kinken.En aan boord willen we geen kink in de kabel krijgen.

vr gr Henk

Geplaatst: 19 feb 2005 11:15
door Jos Komen (R.I.P)
De Amstelgracht lekker met het windje in het kontje onderweg naar Gandia.
Mooie foto van het sjorren van de deklast en het antwoord op DE vraag.
All the best
Jos

Shipping forecast

http://www.met-office.gov.uk/datafiles/offshore.html

Geplaatst: 19 feb 2005 12:48
door Henk van der Moolen
Dat is toch helemaal fraai.
Ben je uren bezig om de theoretische achtergronden van het beleggen van trossen te bestuderen , en dan wordt je in de maling genomen door kapitein Walrus en zijn overgehaalde stuurman.
Hopelijk blijft het flink vriezen daar en moge de drank snel op zijn!!

vr gr Henk

Geplaatst: 19 feb 2005 13:26
door Compass
Zo is dat Henk, en moge de windkracht evenredig zijn aan het cijfer waarmee ze een tros beleggen!! :twisted: De @#&$%^%$ lapzalvers :wink:

En dan te bedenken dat ik zelf nog op het punt stond om te antwoorden dat "een drietje er te makkelijk afliep" maar toch besloot niet melig te doen :cry:

Groetjes,
Bert de Boer

Geplaatst: 21 feb 2005 06:46
door Jos Komen (R.I.P)
Zojuist bericht van 20/2 geplaatst.
All the best
Jos

Geplaatst: 21 feb 2005 15:24
door Jos Komen (R.I.P)
Zojuist weer een bericht van Jaco erbij gezet.

Voor de AIS kijkers:
21/13.30 EF boei = wrak Assi Euro Link
17.00 VL Center Racon
24.00 Noord Hinder
22/06.30 Dover


All the best
Jos