Een lang verhaal...

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Ruud (R.I.P.)

Re: Een lang verhaal...

Bericht door Ruud (R.I.P.) »

Ahoy Theo,
'k Heb er van genoten van dat reisje, en kwam vele herkenbare situatie tegen,die ik zelf ook weleens had meegemaakt o.a. op de SWIFT & SAMBRE, 2 leuke coasters met elk haar eigen verhaal.
Bedankt dat je ons hebt laten mee genieten :!:

Jan Dikker

Re: Een lang verhaal...

Bericht door Jan Dikker »

Theo, heel erg bedankt voor deze verhalen van dit lange verhaal.

Als voornamelijk kalibootjesmassinisje, aangevuld met drie jaar op iets grotere "potjes", is het erg interessant geweest over de beschreven kant van het varen te lezen.

Wanneer komt er een Lang Verhaal twee?

Good goan

Jan
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Een lang verhaal...

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Eerste klas schipper, ik krijg er steeds meer spijt van dat ik vroeger nooit op een potje ben gaan varen.
Toch jammer van die dakpannen......maar jaa wat in't vet zit :lol:

PS.je
Je moest nog brutaler worden dan de binnenschippers, anders bleef je nergens.
Uiteraard had ik dat hele Albertkanaal in mijn boekje staan... :roll:
Nou ben ik toch wel meraaakels nieuwsgierig wat er over de IJssel in die listige boekies staat :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Een lang verhaal...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Harry over de IJssel heb ik helemaal niets in een van mijn zeven boekjes staan. Dat soort details schreef ik alleen op voor plaatsen waar ik telkens weer terugkwam of waar je juist nóóit kwam en waar toch iets bijzonders was, zoals Palnackie of Penmanmaewr.
Ik heb nog wel aantekeningen over de betonning en de vaargeul in de tijd toen de Ketelbrug werd gebouwd, een BAZ van 19 augustus 1967, maar dat kan nu eigenlijk wel weg. De brug is inmiddels klaar. :roll:

Ook kan ik je aan de hand van een van mijn boekjes nog vertellen dat het van Harlingen naar Kornwerderzand 7,5 mijl is en van Kornwerderzand naar de loswal in Kampen 44,5 mijl. Verder ben ik de IJssel nooit op geweest, dus dat mag geen naam hebben. Kijk, dat ik op die mooie zondagmiddag met de kop tussen de koeien zat, was een eenmalige gebeurtenis waar jij me dan telkens weer aan meent te moeten herinneren, maar die toch maar beter vergeten kan worden. Niet dat ik me ervoor schaam of zo, helemaal niet. We waren gewoon even in gesprek, meer niet. Shit happens... :wink:

Ik ben blij dat verschillende mensen mijn lange verhaal met genoegen hebben gelezen. Ik vond het leuk om te doen. Een eventueel vervolg moet spontaan opkomen, zoals dat ook met dit verhaal het geval was. dat wil zeggen: het begin, de idee. Daarna loopt het vanzelf, maar dat begin kun je niet dwingen. Als je dat probeert, wordt het niks, of het wordt niet goed genoeg, wat hetzelfde is. Dat geldt onverkort voor de verhalen die in de al zo lang beloofde bundel "Verhalen uit de Shipdelivery" moeten komen en waar ik nodig mee verder moet. Ook dat kan ik niet dwingen. Ik weet welke ik wil schrijven, maar het begin daarvan moet spontaan opkomen, anders wordt het niks.
Twee zijn er klaar, de derde vond ik gisteren terug in mijn dropbox. Die was ik eigenlijk een beetje vergeten. Dat is ook nog maar een begin, maar toen ik het na lange tijd weer las beviel het me, dus daar moet ik snel mee verder.
Als voorproefje - of bij wijze van teaser - hier de illustratie in de aanhef van het verhaal...

--------------------------------------------Afbeelding

Zelfs het tekeningetje lukte wonderwel met de toch een tikkie stijf geworden vingertjes, dus ook dat beschouw ik dan maar als een gunstig omen. De titel is die van een van de - althans naar mijn idee - mooiste songs van Kenny Rogers. Het verhaalt speelt in 1978, precies een jaar nadat dat nummer uitgekomen was en in de tekst staan een zestal regels die perfect bij dit verhaal passen. Ik heb zin om dat af te maken en daarna nog een stuk of drie, misschien vier te schrijven. Zes of zeven verhalen, waarvan dit een lange wordt, vullen een aardige bundel. Dus aan de slag!

Maar, als er opeens een leuk idee komt voor een lang verhaal, dan doe ik dat er tussen de bedrijven door bij.
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Een lang verhaal...

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Dat hebbie mooi verteld Theo,en zie me zelf nog mijn wasje doen....uiteraard ''op het handje''. en niet met die luxe gereedschappen ,een kapitein waardig :roll: Maar daar heb ik nooit moeite mee gehad.want al geleerd bij de marine hoe dat gedaan moet worden.En de BIOTEX hielp geweldig...alleen niet te lang in een emmerje laten staan ,want dat ging behoorlijk meuren :oops:
Ik was nog steeds mijn pendek als ik onder de douche sta...ja bijkans iedere dag.....kun je de vrouwe niet aandoen om tegen een remspoor aan te turen,want zeg nou zelfis....dat gebeurd soms...ja óòk bij de admiraal. minister e.a hoogwaardigheidsbekleders :wink:
Zie uit naar het volgend reisje .enne die cilinderkoppen van die BRONS,dat was éèn geheel met de cilinder sta me bij, maar da wait nait zeker meer.Groet uit een koel zuid brasil, Mart.
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
A Vriend
Berichten: 60
Lid geworden op: 11 sep 2004 19:34
Locatie: hoogeveen

Re: Een lang verhaal...

Bericht door A Vriend »

Theo, een pracht verhaal, heb er van genoten. Was met de Scheldeborg op 8 Mrt 1966 in Millom ijzer laden voor Belfast.
Bij mijn zoektocht naar de reizen die ik maakte op de 500 tonners. Kwam Ik deze data tegen van de Delfborg, 6 Mrt 1967 pass. soend of sleaf ? waar dat ook is. 8 Mrt in Belfast en pass. 10 Mrt 1967 Isle Man naar Millom. Waarna hij weg is tot 21 Mrt 1967 vertr. van Blerwick.
Mart, er was een reserve cil.kompleet met kop aan boord. Bij problemen meest waterslag werd die geheel verwisseld. Maar bij onderhoud haalden die jongens van Paul Dinges er ook de kop af om de klepzittingen beter te kunnen bekijken. Heb zelf een paar weken stage gelopen bij ze in 1964 voor Wagenborg. Vr gr Ab
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Een lang verhaal...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

die cilinderkoppen van die BRONS,dat was éèn geheel met de cilinder sta me bij, maar da wait nait zeker meer.
Dat weet ik ook niet, Mart. Dat was mijn vak niet, dus vandaar dat ik vroegtijdig HIER mijn vraag stelde hoe dat zat. Ik meen nog altijd te weten dan die Paul-Dingestechneut over een "doorgeblazen cilinder" sprak en dat hij zei dat het niet best zou zijn geweest als ons dat was overkomen. Toen bedacht ik dat dat gemakkelijk bij Cape Wrath had kunnen gebeuren terwijl we geen halve mijl meer vooruit gingen en dat we dan toch raar hadden staan kijken.
Ik zou nog steeds graag willen weten hoe dat dan precies geweest moet zijn bij die 4ED. Ik heb in Van Tijen alleen maar een duidelijke doorsnee van een Brons GB en niet van een ED. In Piek vind ik ook geen 4ED. Iemand onder onze werktuigkundigen heeft daar toch zeker wel een fatsoenlijke doorsnede van? :(

Hé, Ab, nu lees ik je reactie pas! Hoe kom jij dan aan die precieze data van die reis? Hield jij de posities van andere schepen ook bij? Dan ging je nog verder dan ik. :-D
Of haalde je die uit de kranten?

Dat is interessant, man. Die datums kan ik nu zo overnemen om de gegevens van die reis compleet te maken. Inderdaad: de Sound of Sleat. Die kom je, komend uit de noord, in na het passeren van Kyle Rhea. Kijk eens aan: 8 maart in Belfast. Dat mislukte tripje naar Millom deed ik uit het geheugen, want mijn eerste aantekening daarna is die reis met aardappelen van Belfast naar Dundee.
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Een lang verhaal...

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Mannen, het was niet mijn bedoeling een techisch gebeuren in te scheren,of om Theo te beteuteren.Ik weet niet eens wat voor Brons er in stond .Maar het sta me bij, dat dit op de Amstelborg een ED Brons 6 cilinder was. die op de werf bij Giezen de Noord 1962? geheel werd afgebroken vanwege het opnieuw uitlijnen van het ondercarter en kruk as.Ik vond dat makkelijk gaan...vier of zes? moeren los op de koppen en je takelde zò de hele kop en cilinder er af.VANDAAR. Ik als tweede machinisie kreeg een luchthamer in de tengels gedrukt en moest van de meester dat hele stuk gietijzer vrij van tien of meer verflagen bikken,maar ik mocht wèl naar huis met het weekend :) Ik dacht dus dat dit bij alle Brons lijn motoren zo was in die jaren. :idea: Mijn antwoord ligt mèer bij het was gebeuren Toen.
Ik zelf verspreide meer een dieselolie geurtje...al of niet fris gewassen en met een schoon pendek :lol:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Een lang verhaal...

Bericht door jdbvos »

Mooi verhaal, Theo !
Als er nog meer komen, worden die vast en zeker gebundeld !
Oost, west...ook best
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Een lang verhaal...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Dat technisch gebeuren is prima. Ik had altijd nog graag willen weten hoe link dat geweest had kunnen zijn als zoiets op het verkeerde moment op de verkeerde plek in bar slecht weer gebeurt. Ik kreeg toen de indruk dat ik aan iets ontsnapt was, maar zelf kan ik dat moeilijk beoordelen.
Inderdaad: in de Amstelborg stond een 6ED van 375 pk.

Jan, deze verhalen bundelen is een hele klus. Dat kan wel, maar dan moeten de meeste foto's eruit, anders zit je met al die copyrights. Dat wordt een heel gedoe. Een eenmalige plaatsing op een forum is prima, als je de bron maar vermeldt of even toestemming vraagt. Bundelen wil over het algemeen zeggen dat je het boek(je) dan ook buiten het forum gaat publiceren en dan is het geen eenmalige zaak meer. Daar zijn ze ook eigenlijk niet voor geschreven. Schrijven op een forum of schrijven om in druk of als e-book te publiceren, zijn verschillende dingen. Maar voor mezelf is het wel een goeie oefening. Gewoon hartstikke leuk om te doen.


Plaats reactie