Een lang verhaal...

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gert Schouwstra
Berichten: 390
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Een lang verhaal...

Bericht door Gert Schouwstra »

Ik heb in de jaren '80 bij fa. Hoogendijk in Sliedrecht heel wat brons ED-tjes door de handen gehad. Alle Bronsmotoren van dit type die bij de sloop terecht kwamen werden opgekocht en de belangrijkste onderdelen werden klaargemaakt voor export naar de Cariben. Daar draaiden nog heel wat van die motoren in ge-exporteerde coasters. Als er wat aan mankeerde werd er niet gerepareerd, maar gewoon omgeruild. We maakten vooral complete sets van zuiger, cilinder en kop klaar. Het onderblok en de krukas gingen dan bij het oud ijzer. De koppen zaten eenvoudig vast, met vier moeren. De cilinders konden ook apart los worden genomen, alleen zaten onderaan vier holle tapeinden ingedraaid die door blok en voering tegelijk gingen. Die waren voor de cilindersmering, maar ze braken altijd af als je ze probeerde los te draaien. Dan moest je er een linkse tap in zetten en zo proberen het kreng er uit te krijgen. Verder vond ik het machtige motoren. Alleen de 4ED had soms wat last van trillingen, maar dat hebben alle viercilinders.

Bij de buren van het KUSTVAARTFORUM is een hele topic aan de Brons ED gewijd. Daar staan ook foto's en tekeningen voor de liefhebbers.

Volgens mij kun je met een ED wel volaan blijven draaien met een doorgeblazen cilinder, maar als je de motor stopt krijg je hem niet meer gestart. En je moet wel zorgen dat je voldoende koelwater op de motor houdt.


Wel heel jammer dat het verhaal nu uit is. Is er nog iemand die wel eens via het Caledonisch kanaal gevaren is?
Gert
- Varen is Leven -

A Vriend
Berichten: 60
Lid geworden op: 11 sep 2004 19:34
Locatie: hoogeveen

Re: Een lang verhaal...

Bericht door A Vriend »

Afbeelding

Afbeelding

Theo, een paar scans van de ED motor en Cil. De data inderdaad uit kranten gehaald.
In de Amstelborg stond een 6ED. Heb daar de 2e mach. in 1964 nog een keer met spoed af moeten lossen. Vr gr Ab
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Een lang verhaal...

Bericht door Harry G. Hogeboom »

met de kop tussen de koeien zat, was een eenmalige gebeurtenis waar jij me dan telkens weer
Nee hoor Theodorus....die kop tussen de koeien daar gaat me ut jaaa nait om........jij wilt niet weet'n hoeveel en hoevaak en hoelang ik als jochie naar die Grunninger potjes heb gekeken die zwaar geladen met een deklast hout tegen de toch redelijk snel stromende Ijssel op kwamen tabak tabak tabak'n.....
DAT waren toendertijd " ZEEschepen".....in mijn ogen ( en DAT waren het vanzelf ook!) vergeleken met de rivierscheepies van alle dag waar ik als het ff kon met de kano het gangboord in schoof als ze waren geladen ( of andere cholere streken waar de schippers nerveus van werden)......
Met die diepgeladen potjes met een tabakje d'r in naar Zwolle, Deventer, Zutphen, Doesburg en misschien wel Arnhem of Nijmegen tegen de Ijsselstroom op scharrelen, dat moet geen sinecure zijn geweest.........FF buiten de vaargeul en je zat omhoog...." droge stukkies" plenty...( tegenwoordig zijn de schepen zolang dat als ze een droog plekkie raken en dwarsvallen ze met de kop in de ene en de kont in de andere wal vastliggen :mrgreen:

Ik probeerde dus niet je gevoel voor schippersschaamte ( beste stuurlui staan in de klei en tussen de koeien!) naar boven te halen.....maar had de hoop dat er een kansje bestond van " Een Lang Verhaal" van een ouwe beknijsde schipper over zo'n potjes reissie " On my River of Dreams"....de IJssel....min of meer vanuit de tijd dat ik een jochie was en dromend en vol bewondering naar die machtige ZEEschepen keek.

Ik had het niet voor onmogelijk gehouden dat er een bladzijde "uit het boekie" kwam waarop iets stond zoals:

" Stroomop varend op het Voele stuk sturen op de Molen van Bokkers en dan bij de Noordelijke kant van de Olster Loswal dwars van de Molen , stijf de BB wal aanhouden i.v.m. een droge plek aan het einde van het " Voele Stuk" en dan klem onder de loswal door diagonaal sturende naar de Welsumse Molen " Houdt Braef Standt" op de SB oever. De Olster Veerpont van Ties Geist met veerknecht Biesterbosch houdt altijd rekening met diepstekende opvarende potjes en schiet naar de SB wal om ruimte te geven"

Ik heb geen boekie daarover , maar heb wel met de met natzand geladen " Goede Verwachting" vast gezeten OP dat " droge plekkie" , d'r hielp geen tabakje aan en het slepertje van de zandzuiger moest me d'r aftrekken, heb er zelfs met laag water zelf OP gestaan :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Een lang verhaal...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Dat is heel mooi, Ab. Bedankt!
Wat is jouw idee over mijn vraag over die plotselinge, ernstige koelwaterlekkage waar wij toen blijkbaar net aan ontsnapt waren?
Wat betekent dat bij een Brons 4ED als zoiets in slecht weer op een verkeerde plaats gebeurt? Als stoppen vrijwel zeker betekent dat je ergens op de stenen verdaagt? Hoe lang kun je doordraaien om te proberen je kont te redden?
Toch een interessante vraag, vind ik.

Harry, ik moet je teleurstellen. Mijn Nederlandse binnenvaart beperkt zich tot via het Amsterdam-Rijnkanaal naar Utrecht, via het Albertkanaal naar Maastricht, de IJssel op tot Kampen, een keertje naar Urk, zo nu en dan eens naar Franeker en dat is het eigenlijk wel.
Maar eh... geef jij jouw gedachten ook eens over mijn koelwaterlekkagevraag. :roll:
Was dat wel meegevallen of hat het hartstikke fout kunnen gaan?
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Een lang verhaal...

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Bedankt Gert en Vriend ....hièr komt men nog oude zaken te weten uit het wat grijs wordend verleden.Die tekeningen maken alles weer duidelijk.kop en cilinder dus gèèn geheel,maar zo kwam dat toen over.Heb ook hele rijen dappere kusters zien liggen in de colombiaanse haven Cartagena TOEN .en later op verzoek van een in New Orleans wonende kapitein een surveytje gedaan op een oud hollandse kuster de CANADA die in Cristobal panama voor een zacht zeeprijsje te koop lag, maar daar moest te veel aan gerepareerd worden,maar is later tòch in nieuwe handen overgegaan hoorde ik.
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Een lang verhaal...

Bericht door v+d »

Een beetje koelwater lekkage (naar de cilinder) bij op volle kracht draaiende motor zal niet direct schade opleveren (het wordt stoom en geeft als zodanig geen probleem)
Zodra de motor echter, om wat voor reden dan ook, gestopt wordt kan er een flinke plas water op de zuiger komen te staan.
Bij het weer opstarten, en als de de zuiger in de lekkende cilinder net aan de compressieslag begint, zal het niet samendrukbare water of het cilinderdeksel er af duwen of ergens in het carter iets vernielen. Een en ander afhankelijk van de druk van de startlucht, het kan natuurlijk ook zijn dat de motor eenvoudig niet start.

In ieder geval iets dat je niet kunt gebruiken in slecht weer of vlak onder de kust, mooi verhaal Theo!
Frans de Lijster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 02 feb 2007 14:33
Locatie: 's-Gravenzande

Re: Een lang verhaal...

Bericht door Frans de Lijster »

Theo ik heb genoten, met de Willem Fortuin ben ik één keer door de Pentland Firth geweest van oost naar west in 1964.
De IJssel op tot Kampen, Zwolle en Deventer.
Vorige week ben ik voor het eerst sinds 1967 weer bij Kornwedderzand geweest:

Afbeelding

Afbeelding

Frans
Luctor et Salutem
( Ik worstel en Groet u )
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Een lang verhaal...

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Maar eh... geef jij jouw gedachten ook eens over mijn koelwaterlekkagevraag. :roll:
Was dat wel meegevallen of hat het hartstikke fout kunnen gaan?
Da's een eenvoudige vraag schipper, het antwoord kan redelijk complex zijn, dat wil zeggen...HOE diep duik je d'r in.
Behoudens mijn jongens jaren op " De Goede Verwachting" met een 2 cylinder Brons en een niet aangenomen joppie bij Brons in de 1970ties heb ik echt geen ervaring met zo'n mooi tabakkend karretje. Ik heb wel ervaring met " gescheurde koppen" en ik zou haast zeggen " en niet zo zuinig ook" :roll: Die MANNetjes van Ome Cornelis die konden er wat van.....we moeten dus eventjes terug naar af:
1) De materiaal belasting....zowel mechanisch als ook thermisch is IN de kop, BIJ de verbrandingsruimte het meest kritisch.
2) Iedere keer die opdonder EN het - as de bliksum- afvoeren van de vrijgekomen hitte is geen sinecure. Doe je dat niet goed dat gaat de handel naar de galamiesjes.
3) Ten tijde van de 1960-1970ties etc. toen de drukken en vermogens EN belastingen stevig werden opgekrikt was dit "koelen" fenomeen een heel belangrijk aspect. Ik bedoel dat uiteraard in de globale zin van de machine, maar meer specifiek " net rond de verbrandingsruimte"
4) Koelvloeistof medium, materiaal keuze, verbrandingsdrukken,wanddiktes, warmte geleiding van het materiaal en gaat zo nog maar eventjes door stond zogezeid letterlijk en figuurlijk flink onder druk daar bij die koppies.
5) Het behoeft dus geen giga betoog om tot de konklusie te komen dat " ZOUTwater door zo'n kop" was nou niet de meest ideale oplossing......( naast het feit dat de hele gegoten kop konstruktie toendertijd waarschijnlijk verre van ideaal was, omdat het was gebaseerd op redelijk minimale kennis van al die aspecten EN in feite slechts geschikt was om er ZOET koelwater doorheen te jassen.
6)Bedenk nu OOK, dat de kwaliteitskontrole van die gietstukken ook niet op " ruimtevaart techniek" was gestoeld en het wordt snel duidelijk dat er NA het machinale bewerken wel eens ergens een "dun plekkie" zat.
7) NU gaan we dus draaien met die hap, het befaamde en hier besproken " verpotloden" process gaat beginnen al of niet in kombinatie met minder dan ideale koeling, materiaalmoeheid, dunne plekkies en "WAT Dies meer zei"
8) Het " kettingfenomeen" komt nu om de hoek kijken en " HET zwakste plekkie" krijgt op z'n donder .....AS't verkeerd gaat.
Even een notitie tussendoor: In de boven genoemde periode werden we op school doodgegooid met de verschillende oplossingen van de verschillende fabrikanten om dit " Warmte afvoeren op deze kritische plek in de machine" onder de knie te krijgen....andere ontwerpen andere-betere materialen- betere koeling, daar kunnen w ehier een hele Hoge Boom over opzetten.
9) Dus NU ligt er ene Theodorus Horsten met z'n potje daar ergens "achter Schotland om" ( om met de woorden van JanVos Snr. te spreken!) tegen een bult stroom aan te tabak tabak'n en NU krijgt dat Bronsje het voor z'n kiezen.......ik ZIE jouw klauwtje an die regelateur, hopelijk had de meester dat door en kneep ut wat af beneeejuh :lol:
10) Ut koppie was al jaa nait zo best meer, de uitlaatgassen temepraturen waren al ietsie an de hoge kant, de handel was al een beetje teveel verpotlood en dat dunnen stukkie zegt " barst maar"
11) Gescheurde kop........verbrandingsgassen in het koelwater.......GEEN ramp zolang je maar blijft draaien......klappie terug nemen....BLIJVEN draaien.....uitlaatgassen IN het koelwater........om de donder GEEN koelwater IN de Cylinder en DAT gebeurt onmiddelijk als je de handel stopt......water op de zuiger en WEER starten.......vergeet het maar.zo goed als zeker de handel te barsten en ERGER.

DUS....zo is't gekomen en had dat harstikke fout kunnen gaan...jazeker schipper dat was zo goed als zeker fout gegaan en als ik tussen de regels door lees n.a.v. je praatje met die Bronsman na aankomst dan is je dat daar " achter Schotland" kort langs de kont gegaan......als het was gebeurd en de Meester was goed genoeg geweest om te blijven draaien en af te slecken en dooooor te blijven kachelen, dan had je het er waarschijnlijk wel afgestroopt......maar stoppen was de genadeslag geweest.

Bijgesloten een " gescheurd koppie" die we hier over de muur zetten omdat we TOCH lagen te drijven voor een kop of een zuiger of een voering of een lager of een gebroken ankerbout of een afgeknapte telescoopijp of een lek turbohuis of een uit de klauwtjes gelopen spoelluchtbrandje..OF...de Here mag het weten wat we beneejuh deeduh........DEZE gescheurde kop ging vele van z'n maatjes achterna en m'n betere helft is getuige want zij nam dit plaatje
Bijlagen
ForestHill-lekkekop-MC.jpg
ForestHill-lekkekop-MC.jpg (121.65 KiB) 3358 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Een lang verhaal...

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Mede naar aanleiding van het bovenstaande stukje en gezien alle zijstraatjes in dit lange verhaal heb ik gemeend om in mijn notitie boekjes te kijken van de tijd toen de diesels groot waren EN gescheurde koppen hadden, het haar zwart en de meisjes floten........
Zie hieronder enige notities uit de laat 1960tiger jaren welke te maken hebben met dit onderwerp. Details kunnen zijn veranderd, de principes niet denk ik.
PS1....en de Johnie Walker niet te vergeten :roll:
Bijlagen
Kombuis-Juni-13.jpg
Kombuis-Juni-13.jpg (81.78 KiB) 3331 keer bekeken
Kombuis1-Juni-13.jpg
Kombuis1-Juni-13.jpg (101.74 KiB) 3331 keer bekeken
Kombuis2-Juni-13.jpg
Kombuis2-Juni-13.jpg (98.29 KiB) 3331 keer bekeken
Kombuis3-Juni-13.jpg
Kombuis3-Juni-13.jpg (82.89 KiB) 3331 keer bekeken
Kombuis4-Juni-13.jpg
Kombuis4-Juni-13.jpg (94.03 KiB) 3331 keer bekeken
Kombuis5-Juni-13.jpg
Kombuis5-Juni-13.jpg (66.59 KiB) 3331 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Een lang verhaal...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Harry, bedankt voor deze uitgebreide uiteenzetting met bijlagen. Voor mijn beperkte doel weet ik nu alles wat ik wilde weten.
Je zei...
als het was gebeurd en de Meester was goed genoeg geweest om te blijven draaien en af te slecken en dooooor te blijven kachelen, dan had je het er waarschijnlijk wel afgestroopt......maar stoppen was de genadeslag geweest.
Die machinist zou de handel nooit op eigen initiatief hebben gestopt en zelf zou ik zeker hebben doorgedraaid met de gedachte: als je stopt is het bekeken, dus dan liever doordraaien zolang het nog draait.
Mag ik aannemen dat iedere machinist, ongeacht het niveau van zijn opleiding dat weet, dat hij in een dergelijk geval nooit moet stoppen?

Maar zo leef je toch lekker in zalige onwetendheid terwijl de boel ergens vrolijk aan het verpotloden is en de gietgallen op het punt staan te barsten of andere griezelige zaken met soortgelijke gevolgen. :shock:


Plaats reactie