The Times They Are a-Changin'

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Ragnar
Berichten: 519
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:52
Locatie: Doha, Qatar

Re: The Times They Are a-Changin'

Bericht door Ragnar »

Henk,

Operator en WTK zijn is wel degelijk een groot verschil zoals je beschrijft. Dit heeft met name te maken met de opleiding die dat persoon krijgt (koopt). Er zit een groot verschil tussen de Europese en Aziatische garde. Ik zal niet denigrerend zijn maar, wij konden simpelweg niet uit de voeten met de Indonesische HWTK's, simpelweg omdat ze niks meer kunnen als een filter vervangen, laat staan trim correcties toevoegen op je bunkers bij aankomst (als er bv injectors of branstofpompen moesten worden gewisseld, moest er een service technician komen). Goedkoop is uiteindelijk duurkoop geworden. Hier zijn we gelukkig terug naar de Europeanen, wat uiteindelijk een hogere opex oplevert voor de schepen. Minder downtime, goede communicatie en een tevreden client.

Ik heb me er zelf vaak aan geërgerd aangezien ik zeker niet zo ben opgevoed in Vlissingen en ik zou verwachten dat men als WTK dingen graag zelf fixed (baas blij, spaart kosten uit) met Indonesiers heb je dat niet en die gaan tijdens een overhaul rustig een dagje de stad in. Dat zijn Operators, totaal geen trots. (hoofdpijn voor kantoor)

Ik meen me te herinneren daar er ook een project in NL gaande was betreffende de wat kleinere schepen (shortsea). Mochten volgens mij zonder hwtk (ipv een maroff die net van school kwam) varen zo lang de brandstof maar DO of MGO was en het voorstuwingsvermogen onder de 3000KW lag. Iemand een idee wat de uitkomst was van dit project ?

Dat van die Emma Maersk, 22 hutten. Vrij simpel, als ze uit het zicht zijn verdwenen en er grotere types zijn worden ze omgevlagd naar Indie. Vandaar de extra hutten. :wink:

Ragnar
Berichten: 519
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:52
Locatie: Doha, Qatar

Re: The Times They Are a-Changin'

Bericht door Ragnar »

Jan, een AOT opleiding heeft niks met zeevaart te maken, die gasten kunnen niet weg van hun mammie en eindigen in de Fabriek. Goed voor Shell, Dow e.d.
Jolly Sailor

Re: The Times They Are a-Changin'

Bericht door Jolly Sailor »

MAERSK EMDEN.jpg
MAERSK EMDEN.jpg (138.63 KiB) 3496 keer bekeken
Maersk Emden

Hier een film van dit schip tijdens het afmeren en toen moest ik even terug denken toen ik begon als licht matroos op een 500 tonner in de zestiger jaren stonden wij ook met 3 man op de bak tijdens het afmeren alleen hadden wij geen sleepboot en bootslui erbij.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: The Times They Are a-Changin'

Bericht door jdbvos »

Oh, maar ik ben het eigenlijk met iedereen eens, hoor :-D
Je houdt de moderne tijd en ontwikkeling echt niet tegen, en door de immer voortschrijdende communicatietechnieken zal het uitdunnen van 'de handjes' aan boord ongetwijfeld nog véél meer worden toegepast...
Het punt is -en blijft, mi- wie kán er straks nog gebaseerd op kennis en ervaring ingrijpen wanneer "de shit de fan hits", wanneer en totaal geen kennis/ervaring meer wordt opgedaan.....??
Dan krijg je taferelen als recentelijk bij ZuidAfrika, een CostaConcordia (waar dus de automatiek die de juiste navigatie deed 'op hand' werd genomen)....
Iedereen weet tegenwoordig dat het huidige bedrijfsmanagement-systeem,waarbij kennis&kunde van ondergeschikt belang is aan het hebben van de juiste connecties, alleen maar voldoet onder de managers zelf (afdelingsmanagers hiervan buiten beschouwing gelaten).
En het is toch redelijk om een gezagvoerder, en een hwtk, een afdelingsmanager te noemen....
Dan moet je toch op z'n minst gezegd, een beetje van 'de hoed en de rand' weten.....
Maar ik geef het toe: die kan ook 'op kantoor' zitten tbv meerdere schepen....

Maar wáár haalt die dan de kennis/ervaring vandaan ????
Oost, west...ook best
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: The Times They Are a-Changin'

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Bedankt voor de gevarieerde en interessante bijdragen. Even dacht ik dat het onderwerp niet leefde, maar dat blijkt toch wel het geval te zijn. Ik krijg de indruk dat we hier, in ons gezelschap, precies in die tussenfase zitten: deels de hang naar het oude – vertrouwde – met goed opgeleide werktuigkundigen die door de machinekamer sluipen, Bright Star in de kontzak, kijkend, luisterend, voelend. Anderzijds zij die geloven in een volledig geautomatiseerd bedrijf met een of twee man die niets anders doen dan het controleren van die automatisering, want zelfs bij dat eerder genoemde "tanken peilen en filters schoonmaken" zet ik mijn vraagtekens.

--------------------------------------------------------------------Afbeelding

Ik hoor bij die laatste groep. Ik ga helemaal met Bert (Bema) mee die schreef...
    • Maar het komt goed, misschien met vallen en opstaan, maar vooruitgang kun je niet tegenhouden. Het is technisch al lang mogelijk om onbemande, computergestuurd/online vanaf de wal bestuurde schepen te laten varen. Sensoren in de scheepshuid om spanningen te meten en daarop vermogen aan te passen. Persoonlijk denk ik dat dat binnen nu en 25 jaar gemeengoed is. Wie heeft er dan nog luisterende/snuivende/voelende mensen nodig op de brug of in de mk? Dan heb je programmeurs nodig en trafficcontrollers.
… alleen is die termijn van 25 jaar misschien wat te ruim gerekend. Ik denk eerder aan vijftien, hooguit twintig jaar. En geen onbemande schepen. Waarom zou je dat doen? Je laat (vracht)vliegtuigen ook niet onbemand vliegen. Je zet twee man voorin die de aanwijzingen van de verkeersleiding strikt opvolgen.
Het grootste probleem zal het doorbreken zijn van het oer-conservatisme dat de scheepvaart sinds eeuwen eigen is. Ook daar kom ik nog op terug, want dit topic was, wat mezelf betreft, eigenlijk strik technisch bedoeld, wat vooral niemand moet weerhouden om er alle kanten mee op te gaan. :wink:

Jan Vos schrijft…
    • wie kán er straks nog gebaseerd op kennis en ervaring ingrijpen wanneer "de shit de fan hits", wanneer en totaal geen kennis/ervaring meer wordt opgedaan?
De mensen aan de wal, Jan. Want zoals ik al eerder zei: dat vák van scheepswerktuigkundige blijft echt wel bestaan. Dat zal alleen nog maar meer gespecialiseerd worden. Maar niet aan boord; de specialisten zitten aan de wal, varen hoogstens een keer mee. De motoren moeten zo betrouwbaar worden dat de stront niet in de fan terechtkomt. En gebeurt dat wel, dan drijft die boot en moeten er sleepboten komen. Dat moeten net zulke uitzonderlijke gebeurtenissen worden als het crashen van een vliegtuig. Ongelukken zullen er altijd blijven gebeuren – een belangrijk onderdeel van de bijdrage waar ik maar steeds mee blijf zwaaien en waar ik nog wel een weekje werk mee heb :-D - maar het moeten uitzonderlijke gebeurtenissen worden.

Nogmaals: het conservatisme zal de grootste hinderpaal blijken te zijn. Maar ook die wordt opgeruimd, reken daar maar op. Zelf heb ik altijd in die vooruitgang en verandering geloofd en dat ook nooit onder stoelen of banken gestoken.
Het is alweer 45 jaar geleden – november 1968 – dat ik plotseling op een nieuw scheepje kwam dat “geautomatiseerd” was. Dat was zijn tijd ver vooruit. We hadden een drukke vaart, maar als ik ’s morgens om zes uur ging varen, hoefde ik geen machinist te porren. Vanuit het stuurhuis kon ik op een groot paneel alles bedienen. Ik startte de Volvo hulpmotor, kon eventueel de compressor bijzetten als de startlucht me wat te weinig leek en als we zover waren, startte ik de MWM hoofdmotor. Ik kon op datzelfde paneel álle tanken peilen, ballast, brandstof, drinkwater. Ik kon ballasten en ontballasten, al was het alleen maar om de trim een beetje te veranderen om onder bruggen door te kruipen. Wat ik niet kon doen was de hydralische druk voor de winches en het ankerspil bijzetten en in het rapportje dat ik na afloop van de drie maanden dat ik met dat bootje voer, opmaakte, heb ik daar een aantal opmerkingen over gemaakt. Ik had graag ook de ankers vanuit het stuurhuis willen bedienen en de stalen luiken open kunnen trekken.

Maar die ontwikkeling – en nogmaals: dat is intussen 45 jaar(!) geleden – zette me toen wel aan het denken. Ik zag dat als de toekomst: meer en meer automatiseren. Twee jaar later, in 1970 zette ik mijn gedachten daarover nog veel uitgebreider op papier. Delen daarvan werden toen afgedaan als, laten we zeggen, een tikje overdreven - te duur en zoiets kón immers helemaal niet? Maar dat was het niet; het is allemaal uitgekomen en nu gemeengoed.
Vandaar dat mij geen conservatisme of een houding van “vroeger was alles beter” verweten kan worden. Ik vind het allemaal bar interessante ontwikkelingen en net als Bert Bema zeg ik: “Het komt vast wel goed.”
Maar het is een “Brave New World”, dat wel.
Denis

Re: The Times They Are a-Changin'

Bericht door Denis »

Ik denk dat het in de nabije toekomst inderdaad mogelijk is om met een zeer kleine of uiteindelijk geen bemanning te varen, misschien alleen nog zinvol in of bij aanloop van de havens.
Ik heb momenteel een APP op mijn telefoon " marine traffic" waarbij je van elk schip dat AIS heeft en het ook aan heeft staan kan zien waar hij vaart welke koers en snelheid , naam etc ook weer afhankelijk hoever het is geladen.
Deze APP is volgens mij voor iedereen toegankelijk.
Als dit zo simpel is laat het zich raden wat er allemaal nog meer kan.
Ja en vroeger was alles beter, dat is natuurlijk niet zo.
Er is natuurlijk een maar, nl dat het fijn is om op zee te zijn, ik heb maar kort op de koopvaardij gevaren, maar ik zeil al wel heel lang op de Noordzee en de zeeuwse delta, en ik heb er ieder uur van genoten, ik vindt het nl fantastisch om op zee te zijn, het is natuurlijk wel eens wat minder als de stront van de dijk waait, maar het blijft mooi.
Ik heb dit weekeinde nog een rondje Walcheren gevaren, bruinvissen bij de boot gehad, tallships gezien, en verdomd lekker gezeild.
Ik weet dat dit niet te vergelijken is met de beroepsvaart, maar ik vind het wel sneu voor de toekomstige generaties dat ze steeds minder kans hebben om op een brugvleugel te staan en over de zee uit te kijken, een stukje van de wereld te zien, in vreemde haven in varen etc. allemaal zaken waar ik van genoten heb.
Ja vooruitgang is goed en zelfs noodzakelijk , maar soms wel saai.

Gr
Denis
Chris.dus
Berichten: 223
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:08

Re: The Times They Are a-Changin'

Bericht door Chris.dus »

Automatisering is zelden vooruitgang gebleken Denis, hoogstens voor de reder en aandeelhouders.
Wij hebben hier in Alkmaar een boer, die enorme hoeveelheden koeien heeft en alles uiteraard geautomatiseerd.
Via chips in de koeien stuurt de computer ze aan, en begeleid ze zelfs naar de melkrobot.
Van dat hele grote bedrijf kunnen dus precies twee gezinnen eten.
Voor de automatisering konden van dezelfde hoeveelheid koeien bijna 20 gezinnen eten.
Ik zie de vooruitgang niet, jij wel?
Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Re: The Times They Are a-Changin'

Bericht door Cor Leliard »

Toch heel jammer, dat een beroep dat honderden jaren bestaan heeft, uitsterft.
Dan heb ik het niet over wtk's stuurlieden, matrozen, maar over zeelieden.
gr uit Breda Cor
Il parle Il a parle
Gebruikersavatar
jeroen
Berichten: 1146
Lid geworden op: 22 sep 2004 12:49
Locatie: Hellevoetsluis

Re: The Times They Are a-Changin'

Bericht door jeroen »

Technisch en computer matig zal het allemaal wel lukken, als ik echter kijk naar de uitdagingen die ik de afgelopen reizen gehad heb ivm de brandstofkwaliteit zie ik nog niet hoe een computer dat gaat oplossen.
Alle alarm punten en dergelijke is wel leuk maar je moet nog steeds wel weten wat voor sensor iets meet, hoe hij dat vertaalt voor het transport naar de meter en/of computer in de controlekamer en wat die er vervolgens mee doet.

Voorbeeldje;
Ik had een tijdje terug een regelmatig terugkerend alarm "Fuel rack sensor Failure" en daar gelijk achteraan "Auto Reduce ME, TC Temp High"

Mijn voorganger heeft alleen de delay tijden wat aangepast want die snapte niet wat het een met het ander te maken had en waarom de motor dus zelf vermogen minderde (en dat nogal rigoureus deed waardoor het schip gelijk uit zn roer liep).

Doordat bij deze installatie het alarmpunt van de uitlaat temp na de turbo geen absolute waarde heeft maar een dynamische die afhankelijk is van de belasting zit er in de pc een formule waarmee hij rekent, en o.a. gebruikt maakt van de regelstand van de brandstof pompen, wordt dus doordat 1 sensor een failure geeft gelijk het vermogen terug gebracht naar 45 a 50 %.
De failure van het alarm kwam alleen maar door een verlopen potmeterje die het signaal van de sensor (0-20 mA) verkeerd doorgaf en dus waardes creeerde waar het systeem niet meer kon werken, na het opnieuw afregelen van het potmetertje het alarm nooit weer gehad.


Zo zijn er nog legio voorbeelden te geven waarbij een pc het verband niet kan zien tussen 1 alarm en de overige parameters er direct omheen en soms op zich compleet los staand maar toch onlosmakelijk verbonden met elkaar in het grote plaatje.

Daarbij ligt het per rederij verschillend is welk niveau je hanteert voor je MK-personeel (van machinist tot knopjesdrukker)
Bij Spliethoff lopen de wtk's nog steeds in de wacht en is het totaal aantal alarmpunten nog steeds in tientallen uit te drukken en wordt al het onderhoud nog steeds zelf gedaan, dus ook geen unit (kop, zuiger, voering etc) wisselen en dan de wal op maar nog gewoon aan boord overhalen.

De particuliere eigenaar waar ik nu vaar doen we nog redelijk veel zelf, alleen hebben we de tijd, en vooral ook de ruimte niet om zelf een unit of andere grote dingen te kunnen doen.
Groeten Jeroen
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: The Times They Are a-Changin'

Bericht door Bob R.I.P. »

In de 40 jaar dat ik direct of indirect betrokken ben geweest met de zeevaart, heb ik drie beroepen c.q. functies gehad waarmee ik nu op braderieën op de afdeling oude beroepen kan staan. Telegrafie verdween in het jaar 1999. Een jaar later stopten de Deccazenders er mee en mocht ik het licht op een paar stations uit doen. Ook nog een blauwe maandag op het lab van RH gewerkt als kristallenboer.

Technieken en schakelingen moeten leren die al lang niet meer worden toegepast in de elektronica. De enige functie die nog bestaat is elektronicamonteur, maar ik denk dat een gedresseerde aap het ook kan als je hem maar voldoende printkaarten meegeeft.

De jaren 1960 - 1985 waren het mooist. De opkomst van de transistor, het zelf knutselen van schakelingen.
Aan de onderkant begon de aftakeling. Als eerste verdween de vonkenzender. Wie van ons sparksen kent niet het typische geluid van een vonkenzender.

Langzaam werd de radiobuis vervangen door transistor en later door het IC. Gloeilampjes werden led’s. Bedrading werd vervangen door printed boards. Defecte onderdelen werden niet meer opgespoord, maar de hele printplaat werd vervangen. Misschien in de werkplaats de fout op de print zoeken en repareren. Hing af van de waarde van de printplaat.

Ik zeg niet dat het goed of fout is wat er op elektronisch gebied gebeurd is en nog staat te gebeuren. De ontwikkeling staat niet stil. Het middenkader is verdwenen. Knappe koppen denken het uit achter hun buro en dan mag het laagst geschoolde personeel (de gedresseerde aap) het uitvoeren. Ik ben blij dat ik een goed deel van deze ontwikkeling heb mogen mee maken.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.


Plaats reactie