The Times They Are a-Changin'

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

The Times They Are a-Changin'

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------------------------------------------------------Afbeelding
-------------------------------------------------------------------------Foto: Wim Vroom

----------------------------------Afbeelding

Afbeelding--- Afbeelding
Foto: Sjaak Verheij---------------------------------------------------------------------------Foto: Robert B
    • Peter JJ schreef op 6 april 2013 HIER
      Ook een paar dagen na vertrek, liep Cilinder 1 vast, er zaten lipveren op de zuigers / deze braken af langs de spoelpoorten.
      We hebben Ceylon gehaald, daar ontvingen we voor alle cilinders nieuwe veren.
      In twee dagen hebben we op rede, alle zuigers getrokken.
      en even verderop…
      Er waren wel 12 machinisten aan boord.
      Van uit de PG met 6 man leiding werk beugelen, daar hadden we een dagtaak aan.
      Tijdens zuiger trekken, we hadden 2 loopkatten.
      Alle volk, ook de kapitein deden mee / ik zie hem nog op de koppen staan aan de luchthamer / zijn pet op zijn kop schudde alle kanten op.
      Alles bij elkaar 20 man in de MK, verdeeld in 2 ploegen.
Deze quotes zijn door mij willekeurig gekozen na het invoeren van de zoekterm “zuigers trekken”. Er zijn nog veel meer voorbelden te vinden, maar daar gaat het nu niet om. Wat in dit verband van belang is, is de tijd waarin dat speelde. Het ging om de ANTILLA BAY, dus dat moet tussen 1973 en 1987 zijn geweest, pakweg: dertig jaar geleden. Hiertegenover wil ik dan een gedeelte aanhalen van een artikel uit de vakpers van september 2008. Dat had dan wel betrekking op wat men tegenwoordig “short sea shipping” noemt, maar het kan voor het grootste deel naadloos worden overgebracht naar de wereldwijde scheepvaart en schepen van elk tonnage en vermogen.

    • Wereldwijd zijn er 34.000 vacatures bij reders en dat aantal kan over een paar jaar zijn opgelopen tot 90.000. Uit Brits onderzoek blijkt dat een essentieel deel van deze onvervulde werkplekken machinekamerpersoneel betreft. Een van de redenen voor de slechte vervulbaarheid van die banen is dat de functie minder interessant is geworden. De WTK heeft, dankzij de technische vooruitgang minder te doen en dat doet zijn arbeidsvreugde geen goed.
    • In de machinekamers uit de tijd dat de huidige bemanningswetgeving werd gemaakt, stond de automatisering nog in de kinderschoenen. De bewaking van de systemen was volledig in handen van het machinekamerpersoneel, dat regelmatig rondes moest lopen en de toestand van het bedrijf beoordeelde door ‘kijken, horen en voelen’. Hier was niet alleen veel kennis en ervaring voor nodig, het werk was ook behoorlijk arbeidsintensief. Diverse geautomatiseerde besturings- en controlesystemen hebben deze taak in feite overgenomen.
    • Ook was het zo dat een schip op volle zee helemaal op zichzelf was aangewezen. De communicatietechniek was nog niet zover dat men 24 uur per dag waar ook ter wereld kon e-mailen, internetten, bellen en faxen. Tegenwoordig kan de bemanning overal beschikken over een betrouwbare communicatielijn met de wal, waardoor advies van een specialist aan de wal kan worden ingewonnen.
    • Verder was het machinekamerpersoneel zelf verantwoordelijk voor het onderhoud aan de motoren. Tegenwoordig komen daar met vaste intervaltijden specialisten van een walbedrijf voor aan boord. Voordeel is, dat de bedrijfszekerheid van de machines is toegenomen. Daar staat tegenover dat de sleutelkennis en ervaring bij het machinekamerpersoneel langzaam verdwijnt. Ook werden in het verleden storingen op zee verholpen door bijvoorbeeld een kop of zuiger te trekken. Die reservedelen waren toentertijd ook aan boord. Op nieuwe schepen is daar geen sprake meer van.
    • Al met al is de functie van de WTK behoorlijk uitgekleed. De WTK op een modern shortseaschip dat op destillaatbrandstof vaart, bestaat primair uit tanks peilen, filters schoonmaken en het invullen van het journaal.
[/color]

Tussen de ervaringen van Pieter JJ op de Antilla Bay en dit artikel, zit 20 jaar. Wat is er in die relatief beschouwd toch korte tijd zo snel veranderd? Is het alleen de kwaliteit en de betrouwbaarheid van de dieselmotoren? Was die kwaliteit vroeger dan werkelijk zo erbarmelijk slecht? Zo slecht dat sommige schepen bij het oversteken van de Pacific zeker één keer kwam te drijven omdat er een zuiger getrokken moest worden?
Of is er meer?
De bemanningen zijn steeds kleiner geworden en wie vertelt dat hij op een schip met twaalf machinisten heeft gevaren, wordt nauwelijks geloofd. Toch jakkeren schepen met zeer grote vermogens in strakke vaarschema's de wereld rond, schema's die het verlies van een dag, laat staan twee dagen om alle zuigers tee trekken, niet kunnen hebben. Shortsea containerfeeders met vermogens van toch ook gauw 5000 pk varen in al net zulke strakke schema's heen en weer tussen de Europese havens, met in de machinekamer twee tankenpeilers-filterschoonmakers. En die hebben ook zelden of nooit machineproblemen; daar hebben ze simpelweg geen tijd voor.

-----------------------------------------------------------------Afbeelding
-----------------------------------------------------------------Containerfeeder van 374 TEU - 4665 dwt - MaK Diesel 8M453C, 3300 kW MCR bij 600 rpm - speed 15 knots

De Emma Maersk met meer dan 100.000 pk heeft een totale bemanning van 13 man. Hoeveel daarvan tot het machinekamerpersoneel kan worden gerekend, blijft raden, want nergens, maar dan ook helemaal nergens, kan ik de werkelijke samenstelling van de bemanning vinden. Hoeveel van die 13 man zijn er beschikbaar voor de machinekamer? Zes? Of misschien zeven? Of maar vier? Of heeft iedereen een dubbele bevoegdheid, nautisch en technisch? Wie de crewlist van de "Emma Maersk" of een van die andere schepen kan vinden, zou me een groot plezier doen.

Een aantal zinnige reacties op het bovenstaande zou ik ook erg op prijs stellen. Ik bedoel: het is prachtig om hier belevenissen van vroeger op te halen, verlucht met mooie plaatjes van schepen en antieke motoren en stoommachines, een bezigheid waar ik zelf enthousiast aan meedoe, maar het onderwerp dat ik hier aansnij, is toch ook interessant en bovendien belangrijk. Dat gaat over het nú, over ontwikkelingen die nog maar net begonnen zijn. We staan ook op scheepvaartgebied aan de vooravond van een “Brave New World”, zoals de titel luidde van het boek dat Aldous Huxley in 1932 publiceerde. Hij leende die uitdrukking van Shakespeare voor zijn boek over een nieuwe wereld die volledig beheerst werd door technologie en rationalisme. Of zitten we daar al tot over onze oren in?

Ik kwam op dit alles terwijl ik bezig was met een bijdrage voor een ander topic waarin ook sprake is van een verandering in, laten we maar zeggen: het niveau van de bemanning van koopvaardijschepen. Want laten we wel wezen: als de functie van scheepswerktuigkundige inderdaad is terugebracht tot een of meer functionarissen die tijdens het peilen van tanken en het schoonmaken van filters, alleen maar opletten of er soms ergens een alarm afgaat en die tijdens het invullen van het journaal in de controlekamer met een scheef oog kijken of alle metertjes nog in het groen staan, dan heb je daar geen hoogopgeleide mensen meer voor nodig. Die hoogopgeleide mensen blijven wel nodig, maar die zitten dan aan de wal en managen van daaruit wel tien schepen tegelijk.

Ik kwam daarop omdat dit verschijnsel onverkort geldt voor de nautische kant van het bedrijf. Naarmate de automatisering voortschrijdt, komt er meer behoefte aan mensen die speciaal zijn opgeleid om automatische systemen in de gaten te houden. Sinds 2010 is de discussie daarover binnen de IMO in volle gang: de vraag of OOW’s, oftewel Officers Of the Watch nog steeds de traditionele navigatietechnieken moeten leren of dat hun opleiding zich volledig moet richten op de controle van automatische systemen. Een interessante vraag.

Peter jj

Re: The Times They Are a-Changin'

Bericht door Peter jj »

Beste Theo.
De scheepsmotoren zijn tegenwoordig veel beter geworden.
Het vermogen wat ze er uit persen, is ongelofelijk.
Dit alles met een redelijk brandstof verbruik.
In onze tijd werd onderweg behoorlijk gesleuteld, lekken kleppen - en zuigers.
Verder waren wij op onze hoeden voor spoellucht brand, dit ging op gehoor.
In deze situatie trok ik het brandstof hendel een flink stuk terug.
Nu hoor je de mensen er niet meer over, dus daar is ook iets op gevonden.
Dus beste Theo, wij behoren bij de dinosauriërs. :lol:
Peter jj

Re: The Times They Are a-Changin'

Bericht door Peter jj »

May 3rd, 2010, 10:05 PM #2 Marc0
gCaptain Crew

Join Date
Dec 2009
Posts
52
Thanks
0
Thanked 3 Times in 2 Posts
Re: Emma maersk
Yes. 4 Deck Officers, 2 Engine Officers, 3 ABs, 2 OS, 2 Oilers = 13
Share on Facebook
Reply With Quote
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: The Times They Are a-Changin'

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Dat gaat over het nú, over ontwikkelingen die nog maar net begonnen zijn
Tjaaa TH, die Bob Dylan heeft toch heel wat op z'n geweten met die veranderende tijden. :lol:

We hebben hier op Kombuispraat "elders" als eens een hele boom opgezet over de VEEEL grotere betrouwbaarheid van de diverse machine installaties, laat ik dat nu even rangschikken onder " ontwikkeling in produktie techniek".......vervolgens weten we VEEEL meer van materialen en doen daarmee ons voordeel bij ontwerpen enz.....voeg daarbij nog een heel scala van "verbeteringen" die IN de machinekamer installaties zijn "geslopen" en je hebt........ZONDER de huidige automatisering en alarmering te overwegen een VEEEEEl betrouwbaarder bedrijf.

WAT dat bedrijf NOG betrouwbaarder maakt is de automatisering en alarmering er omheen, waar de "alarmerings waarden" keurig in de computor zijn gezet.....nu ONafhangkelijk van de wel of niet slimme en ervaren ...vlugge of luie Swtk. maar een Nu redelijk betrouwbaar systeem die "een bepaalde functie" EN alle functies 24/7 CONTINUE in de peiling houdt.....voor alarmpies, echte alarmpies, SHUT down alarmpies , op starten en af zetten , ALLES geprogrammeerd en noem het maar op.

Hetgeen dus " vroegaah" in de vingers, de oren en het koppie van die " perfecte Massinist" zat ( ZO die al bestond!!!)....DAT zit dus NU in dat min of meer perfecte.....maaar VEEEEL belangrijker.....in dat 24/7 nooooit aflatende auto-alarm systeem...........met als consequentie DAT:

Die massinist dus van liever lede geen massinist meer is, maar ....wat ik hier op Kombuis eerder heb opgemerkt...."een klokkies-kijker".......en nou bedoel ik dat helemaal NIET degenererend.
Ik kan hier nog een heeel verhaal over afsteken maar.... "in mijn ogen" ..maak ik dit het beste duidelijk door het voorbeeld van " DE oordoppen"..........iedereen met een beetje verstand heeft tegenwoordig oordoppen op in de MK.......dat blerende alarm hoor je toch wel ( en in de bijna geluiddichte ECR maakt de Airco niet zoveel geluid dat je dat niet hoort en de auto schrijver noteerd het wel :lol: )

Als ik vroegaah oordoppen had gehad....die dus NIET aan boord waren....dan had ik m'n joppie niet kunnen doen, het luisteren naar de kakafonie van geluiden was een essentieel onderdeel van ....juist jaaa " DE alarmering" :lol:

Ik herinner me nu een gesprek.....eentje van vele....met een ouwe vriend W.F....R.I.P. waar ik veel mee heb gestudeerd, maar hij was al tijdig aan de wal gegaan en werkte op de Ijsselcentrale en ik zat hem vaak te pesten en te zieken dattie in feite geen "massinist" was en dus in feite mocht ik me helemaal niet met hem "ophouden" :mrgreen: .....HIj zat in een centrale kontrole kamer de krant te lezen, terwijl de hele handel aan de bak stond en slechts op Maandagochtend moest ie eventjes opletten als AL die huismoeders de wasmachine tegelijk aan gingen zetten....enz. enz. enz.

Zijn antwoord was dan steevast :

" DAT klopt Harry, DAT heb je helemaal goed gezien, IK wordt betaald voor mijn intelligentie, IK hoef slechts in te grijpen "als" er .......volgens de statistieken 1 of 2 X per jaar.....een bakkie is en DAN moet ik feilloos de juiste knoppen indrukken en handles overhalen om erger te voorkomen...........het zgn. domme werk laat ik over aan de alarmerings systemen."

Al naar gelang ik ouder werd kreeg ik minder kommentaar op zijn steevaste antwoord. Vorig najaar is tie veel te vroeg voor een reis bij de Never Come Back Line aangemonsterd........Times are a changing!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Teamspirit

Re: The Times They Are a-Changin'

Bericht door Teamspirit »

Zelf heb ik de zeevaartschool van 2006 tot 2010 doorlopen op Terschelling en daarna heb ik 1.5 jaar gevaren als machinist aan boord van een Chemicaliën tanker die binnen Europa voer. Als machinist kun je rustig zeggen dat het vak is uitgehold. In de tijd dat ik voer heb ik nooit meer gedaan qua onderhoud dan kleppen stellen en dat was al aardig bijzonder. Verder is het, het dagelijkse onderhoud en zorgen dat de papierwinkel op orde is. Je bent dus echt verworden tot een operator die het hart van de machine niet meer ziet.

Ik durf hier ook rustig de stelling te verdedigen dat varen als machinist geen baan meer is voor een HBO opgeleid iemand. Als je HBO hebt gedaan en je gaat varen in de machinekamer dan vergooi je al je talent en kennis. Voor het wisselen van een filter of het schoonmaken van een platenkoeler heb je geen HBO opleiding nodig.

Sinds ik dus op de wal werk bij Huisman, nu dik 1.5 jaar en sinds een paar maanden als project coordinator technical documentation word ik elke dag uitgedaagd om het maximale uit mezelf te halen door veel te denken en om 100% zeker te zijn dat het verhaal wat je verteld ook daadwerkelijk klopt. Deze uitdaging is er aan boord niet of nauwelijks.
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: The Times They Are a-Changin'

Bericht door Bob R.I.P. »

Als ik de crewlist van die Maerskboot zie vraag ik me af hoe komt de warme hap op tafel? Of is het conservatief denken dat er toch een kok aan boord moet zijn? Wie bepaalt wat er gegeten wordt, is alles al klaar voor de magnetron als je het toch zelf moet opwarmen? Duidelijk is dat ik uit de tijd van een hofmeester/kok/koksmaat/bediende stam.

Zou iemand die nog vaart of kort geleden voor het laatste is afgemonsterd hierover iets kunnen schrijven?

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Wim Plukker
Berichten: 518
Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02

Re: The Times They Are a-Changin'

Bericht door Wim Plukker »

Theo,

Als ervarings deskundige, dus iemand die nu nog vaart een paar bespiegelingen van mijn kant.

Aangaande de kwaliteit van de motoren IS er grote vooruitgang geboekt, kijk alleen maar naar hoeveel meer kW er tegenwoordig uit een bepaalde cilinderinhoud kan worden getoverd bij een lager verbruik. De materialenkennis, het terugbrengen van de massa van de bewegende delen, autocad ontwerpen en de almaar toenemende rekenkracht van computers hebben ons lichtjaren gebracht van wat 30 jaar geleden in de rondte voer en wat dus 40 jaar geleden is uitgedacht. Want zo lang zat er toen wel tussen het ontwerpen van een motor, het in productie brengen en de keuze ervan door een conservatieve maatschappij in de zeevaart zoals ze toen nog allemaal waren. Verder heeft de enorme automatisering maar vooral de bewaking en alarmering van de hele machine kamer maar ook de rest van het schip een enorme vlucht genomen. Zaken die nu niet goed gaan zullen veel eerder boven water komen dan 30 jaar geleden toen onverwachte danwel verdachte zaken tijdens een MK rondje moesten worden opgemerkt. Tevens is het zo dat de meeste rederijen kunnen meekijken op allerlei systemen en kunnen aangeven om ergens wat meer op te letten. Het is al een tijdje mogelijk dat men vanaf de wal inbelt om een (software) probleem op te lossen waar men aan boord de kennis niet voor heeft.

Dat het nog immer pijnlijk mis kan gaan bewijst het verlies van 2 bulkcarriers binnen een week op de kust van Zuid Afrika.

Dan het aantal bemanningsleden. Ik verkeer in de gelukkige omstandigheid dat die gedurende mijn loopbaan bijna onveranderd is gebleven alleen is het schip wel 10 keer zo groot. Met de Alpha B sjouwden we 3300M3 zand mee naar het stort (1993) en met deze kunnen we dat, onder de juiste omstandigheden en sinds 2008, met 33.000M3. We hebben wat meer hydrauliek aan boord, de motoren zijn groter maar toch niet heel veel verschil. Enige grote verschil is de zand- en jetpomp aandrijvingen met frequentie gestuurde regelaars. Als we op een project zitten gaat alles voor productie en worden de diverse installaties het meest belast. Als zich dan ook storingen voor doen zijn wij nog steeds in staat om bijna alles zelf op te lossen
Maar als wij gaan oversteken en dus gaan doen wat al die andere schepen doen dan is het over het algemeen een dooie boel…En dan zit die machinist dus ook alleen maar tanken te peilen en filters schoon te maken zoals jij aangeeft maar eerder pakken ze dan zaken aan waar je tijdens baggerbedrijf nooit aan toekomt. Zo stabiel is een bedrijf bij ons tijdens het van A naar B varen

Verder de nautici die, zoals in vele ander beroepen, schermen tuurders zijn geworden. Hier is het oppassen geblazen want als jij niet kan interpreteren wat de schermen jou aan informatie bieden of je niet de kennis en de kunde hebt om die informatie te verifiëren met een 2e onafhankelijk bron van informatie gaat het geheid een keer mis. Volgens mij was er onlangs een uitspraak van het tuchtcollege over een stranding waarbij de route in de ECDIS was gekoppeld aan de stuur automaat (zo gek zijn we al) en het verleggen van een waypoint een ramp kon gebeuren. En zo zijn er wel meer te noemen.

Voorlopig even dit op de zondag avond te Mumbai.

M.v.g.

Wim
"Beauty is in the eye of the beholder"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: The Times They Are a-Changin'

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Mijn dank voor alle inbreng!
2 Engine Officers
2 Oilers
Nou, zei ik het niet? :wink:
Of maar vier?
Overdag en 's nachts of hoe ze dat dan ook indelen, een geleerde plus een tankenpeiler-filterschoonmaker. Want ze noemen dat dan wel een "oiler", maar er valt natuurlijk niks te "oilen", dat gaat automatisch. De functie moet een naam hebben met als enig doel daar een beloning aan te verbinden. "Assistent", of misschien "handlanger" zou een goede Nederlandse benaming zijn. "Assistant" of "roustabout" in het Engels.
En dat bij een vermogen van 110.000 bhp plus het hele bijbehorende hulpbedrijf.

Dus, Harry, het is puur een ontwikkeling van betere materialen en beter productiemethoden? In minder dan twintig jaar is dat hele gedoe van machineproblemen en repareren op zee een schrikbeeld uit een ver verleden geworden? Is daar niet iets meer over te vertellen? Ik vind 20 jaar wel heel erg weinig.

Als dat zo is, kunnen we het er gevoeglijk over eens zijn dat je helemaal geen hoogopgeleide mensen meer nodig hebt. Nogmaals: niet aan boord; wel aan de wal. Voor het ontwerpen, bouwen en onderhouden van die schepen, zal je alleen maar steeds betere mensen nodig hebben, dus dat vak blijft echt wel bestaan. Maar niet aan boord.

Teamspirit, deat is een reactie die aan duidelijkheid niets te wensen overlaat. Bedankt.

Wat de nautische kant van de zaak betreft, daar kom ik op terug. Dat is eigenlijk nog veel interessanter.
En verder:
Bron van Pieter schreef:Re: Emma maersk
Yes. 4 Deck Officers, 2 Engine Officers, 3 ABs, 2 OS, 2 Oilers = 13
@ Bob: De vrieskast met kant-en-klaarmaaltijden en de magnetron tellen niet mee als bemanning en kleden voor lunch en diner hoeft ook niet meer.

-------------------Afbeelding
-------------------Je zou er weemoedig van worden...

Dat is een van de weinige voordelen van de ouderdom: laten we blij zijn dat we het ook nog anders hebben meegemaakt. :?

Wim, ik lees je reactie nu pas. Bedankt, dat is zeer verhelderend. ook dit...
Je schreef:Verder de nautici die, zoals in vele ander beroepen, schermentuurders zijn geworden. Hier is het oppassen geblazen want als jij niet kan interpreteren wat de schermen jou aan informatie bieden of je niet de kennis en de kunde hebt om die informatie te verifiëren met een 2e onafhankelijk bron van informatie gaat het geheid een keer mis. Volgens mij was er onlangs een uitspraak van het tuchtcollege over een stranding waarbij de route in de ECDIS was gekoppeld aan de stuur automaat (zo gek zijn we al) en het verleggen van een waypoint een ramp kon gebeuren. En zo zijn er wel meer te noemen.
Dat is nu juist datgene waar ik voor een andere bijdrage mee bezig ben. Daar heb ik nog wel een weekje werk mee voordat ik het kan plaatsen. Intussen drongen die gedachten over machinekameraangelegenheden zich bij me op en daar wilde ik graag een aantal meningen over horen.
Zoals ik zei: de nautische kant is misschien nog wel interessanter, maar ook een stuk ingewikkelder. Toch gaat het daar precies dezelfde kant op, alleen zal het iets langer duren.
Jolly Sailor

Re: The Times They Are a-Changin'

Bericht door Jolly Sailor »

Teamspirit

Re: The Times They Are a-Changin'

Bericht door Teamspirit »

Wim Plukker schreef:Het is al een tijdje mogelijk dat men vanaf de wal inbelt om een (software) probleem op te lossen waar men aan boord de kennis niet voor heeft.
Klopt als een bus en ik denk dat dit steeds meer de toekomst gaat worden. De operator aan boord krijgt te horen wat er niet goed is en moet dat resetten. Is het een software fout dan kan deze zelfs vanaf de wal opgelost worden. Je ziet ook dat bedrijven hier steeds meer in investeren, omdat het een hoop tijd en geld scheelt. Als de fabrikant een probleem in 10 minuten op lost, kost storing zoeken aan boord vaak veel meer tijd en dus ook geld. Verder hebben de fabrikanten de specifieke kennis in huis van de equipment en hoeven dus niet in de boeken te duiken waardoor ze sneller de oplossing vinden, maar ook beter in staat zijn om het probleem op een fatsoenlijke manier op te lossen ipv bijvoorbeeld een overrule te plaatsen.


Plaats reactie