Scheepswerven in Nederland.
Re: Scheepswerven in Nederland.
Uit "De Prins", jaargang 1910, de Nieuw Amsterdam in het Rotterdamse gemeentedok. Ik heb dit plaatje ook op het HAL topic gezet.
Ik kies daarnaast voor plaatsing op dit topic, maar Haven van Rotterdam is natuurlijk ook verdedigbaar....
René
Ik kies daarnaast voor plaatsing op dit topic, maar Haven van Rotterdam is natuurlijk ook verdedigbaar....
René
- Bijlagen
-
- De Prins 3.9.1910. Nieuw Amsterdam in gemeentedok Rotterdam.jpg (73.48 KiB) 4888 keer bekeken
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Re: Scheepswerven in Nederland.
met een hellingdeur afgesloten werd zodat met hoogwater er gewoon aan het achterschip gewerkt kon worden. Verolme Scheepswerf Heusden .1983. Shell productentanker Cardissa aan de kade Dockexpress 20 op de westhelling in aanbouw,
de laatste onder RSV daarna het debacle en verder op eigenbenen.
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14448
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Scheepswerven in Nederland.
Bedankt Joost, ik was er voor het laatst toen " The Queen of The Netherlands" op de helling stond in de laat 1990ties??, met ernaast een hopper voor de HAM.( naam nu FF kwijt)1950 @ Harry..............hier bouwde Verolme de Reus van Heusden
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Scheepswerven in Nederland.
@Harry.............
HAM 316.......... en als laatste onder de naam Verolme Heusden, een supplier voor de IJsselwerf. [ook al verdwenen]
HAM 316.......... en als laatste onder de naam Verolme Heusden, een supplier voor de IJsselwerf. [ook al verdwenen]
Re: Scheepswerven in Nederland.
Hier nog een oudje uit Haarlem, scheepswerf Zuidam.
groeten
Hans
groeten
Hans
- Bijlagen
-
- scheepswerf Zuidam.jpg (39.96 KiB) 5195 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Is wel een probleem te bedenken.
werf figee vlaardingen
Hallo alle mensen op dit forum.Ik wil me even voorstellen ik ben Jaap Figee 46 jaar en woon op Vlieland ik heb nooit gevaren allen het kofs gedaan in Harlingen.Iedereen zal zo iets hebben wat doe je dan op dit Forum ga iets anders doen of zo en laat ons met rust.De reden dat ik hier ben aangemeerd is dat ik mijn roots in Vlaardingen heb liggen en mijn familie de eigenaren waren van S'lands Welvaren en later werf Figee.Nu is het zo dat ik op zoek ben naar foto's van schepen bouwtekeningen of kopieen ervan spullen of dingen, het maakt eigenlijk wat als ze maar bij de werf horen. In de loop der jaren zijn door omstandigheden veel spullen in onze familie verloren gegaan.Mijn kinderen lopen tegen de 20 en heb nog een paar nichtjes en neefje die graag wat van de geschiedenis van de werf willen weten nou weet ik wel wat en heb ook wel wat foto's maar dat past in 1 klein boekje dus niet heel erg veel.Kortom samenvatend wie o wie kan mij hier aan helpen zelfs verhalen over het wel en wee op de werf of mijn familie zijn heel erg welkom.
Re: Scheepswerven in Nederland.
Zie dat je het boek "Geschiedenis van de Vlaardingse scheepswerven" te pakken krijgt.20 pagina's gewijd aan 's Lands Welvaren.
Geschreven door Matthijs A. Struijs.
Het heeft geen ISBN nummer.
Groet Jan
Geschreven door Matthijs A. Struijs.
Het heeft geen ISBN nummer.
Groet Jan
Wilton Fijenoord
Voor Wilton Fijenoord geïnteresseerden is er een WF middag op 4 oktober van 12.00 tot 15.00 op het Stationsplein te Schiedam. Deze keer staat het in het teken van de jaren 70.
Re: Scheepswerven in Nederland.
De aloude werf van Bodewes in Hasselt gaat sluiten.
https://www.destentor.nl/zwartewaterlan ... ~ad73e99a/
Groet, Paul G.
https://www.destentor.nl/zwartewaterlan ... ~ad73e99a/
Groet, Paul G.
Re: Scheepswerven in Nederland.
Piet Smit jr 18 aug 1953
-
bijb. tekst...
Op 2 januari 1872 richtte Pieter Smit (1848-1913) een scheepswerf en machinefabriek op in Slikkerveer. In 1890 werd het bedrijf omgezet in een vennootschap, de NV Scheepsbouw en Machinefabriek De Industrie. In 1893 werd het bedrijf overgeplaatst naar Rotterdam. Op 4 april 1906 werd het bedrijf ondergebracht in een nieuw opgerichte vennootschap: de NV Machinefabriek en Scheepswerf van P. Smit Jr.
In 1912 verkocht Pieter Smit zijn aandelen in de vennootschap aan de Rotterdamse zakenman D.G. van Beuningen. Deze verkocht ze in 1938 weer aan de Rotterdamse Droogdok Maatschappij (RDM) en de NV Dok en Werf Maatschappij Wilton-Fijenoord. In beide gevallen bleef P. Smit Jr. gewoon onder eigen naam voortbestaan.
In 1937 en 1938 kon het bedrijf het werfterrein aanzienlijk uitbreiden met de aankoop van het aangrenzende terrein van Burgerhout's Machinefabriek en Scheepswerf NV, die hier in 1910 was gevestigd, maar sinds 1932 vanwege de recessie was gesloten en later liquideerde.
Pieter Smit was een van de eerste scheepsbouwers in Nederland die zich specialiseerde in de bouw van ijzeren sleepboten met compound stoommachine. In 1873 begon hij met de bouw van ijzeren loodsschoeners, in 1881 met de bouw van ijzeren zeegaande stoomschepen. Na de verplaatsing naar Rotterdam bouwde men sleep-, passagiers- en vrachtschepen en het eerste schip voor buitenlandse rekening. Tijdens de recessie in de jaren dertig wist men met de bouw en reparatie schepen voor de binnenvaart te overleven.
Tot de bekendste schepen die P. Smit Jr. heeft gebouwd behoren de ijsbreker Jääkarhu (1926) en de passagiersschepen Colombia (1930), Noordam (1938), Klipfontein en Oranjefontein (1939-1940), Prins der Nederlanden (1957) en Cunard Ambassador (1972).
De foto komt uit de fotocollectie van het Stadsarchief Rotterdam
--
bijb. tekst...
Op 2 januari 1872 richtte Pieter Smit (1848-1913) een scheepswerf en machinefabriek op in Slikkerveer. In 1890 werd het bedrijf omgezet in een vennootschap, de NV Scheepsbouw en Machinefabriek De Industrie. In 1893 werd het bedrijf overgeplaatst naar Rotterdam. Op 4 april 1906 werd het bedrijf ondergebracht in een nieuw opgerichte vennootschap: de NV Machinefabriek en Scheepswerf van P. Smit Jr.
In 1912 verkocht Pieter Smit zijn aandelen in de vennootschap aan de Rotterdamse zakenman D.G. van Beuningen. Deze verkocht ze in 1938 weer aan de Rotterdamse Droogdok Maatschappij (RDM) en de NV Dok en Werf Maatschappij Wilton-Fijenoord. In beide gevallen bleef P. Smit Jr. gewoon onder eigen naam voortbestaan.
In 1937 en 1938 kon het bedrijf het werfterrein aanzienlijk uitbreiden met de aankoop van het aangrenzende terrein van Burgerhout's Machinefabriek en Scheepswerf NV, die hier in 1910 was gevestigd, maar sinds 1932 vanwege de recessie was gesloten en later liquideerde.
Pieter Smit was een van de eerste scheepsbouwers in Nederland die zich specialiseerde in de bouw van ijzeren sleepboten met compound stoommachine. In 1873 begon hij met de bouw van ijzeren loodsschoeners, in 1881 met de bouw van ijzeren zeegaande stoomschepen. Na de verplaatsing naar Rotterdam bouwde men sleep-, passagiers- en vrachtschepen en het eerste schip voor buitenlandse rekening. Tijdens de recessie in de jaren dertig wist men met de bouw en reparatie schepen voor de binnenvaart te overleven.
Tot de bekendste schepen die P. Smit Jr. heeft gebouwd behoren de ijsbreker Jääkarhu (1926) en de passagiersschepen Colombia (1930), Noordam (1938), Klipfontein en Oranjefontein (1939-1940), Prins der Nederlanden (1957) en Cunard Ambassador (1972).
De foto komt uit de fotocollectie van het Stadsarchief Rotterdam
Oost, west...ook best