Scheepswerven in Nederland.
Re: Scheepswerven in Nederland.
In 1948 begint hij in een loodsje van 20 x 7 meter aan de Oostdijk te IJsselmonde.
Daar is het Verolme Concern begonnen met zo goed als niets klopt wel.
Dus niks gedaan te Hardinxveld-Giessendam
Re: Scheepswerven in Nederland.
Waar komt dat artikeltje vandaan dat Verolme in Hardinxveld-Giessendam begonnen zou zijn.
Het moet inderdaad IJsselmonde zijn en niet anders............
m.v.g., Roy
Het moet inderdaad IJsselmonde zijn en niet anders............
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Scheepswerven in Nederland.
Roy, het stond in het door mij gescande schoolboek-artikel. Ik hed het ook niet gezien...roy schreef:Waar komt dat artikeltje vandaan dat Verolme in Hardinxveld-Giessendam begonnen zou zijn.
Het moet inderdaad IJsselmonde zijn en niet anders............
m.v.g., Roy
Ik ben blij, dat er lezers zijn die beter opletten!
W!W
Re: Scheepswerven in Nederland.
Zo is het toch weer mooi rechtgezet Willem.
Jij kan het ook niet helpen dat de samensteller(s) van dat boekje de jeugd op een verkeerd been hebben gezet.
Gelukkig zijn we hier af en toe nog een beetje wakker..........
Wel lekker doorgaan met je plaatsingen hoor !.
m.v.g., Roy
Jij kan het ook niet helpen dat de samensteller(s) van dat boekje de jeugd op een verkeerd been hebben gezet.
Gelukkig zijn we hier af en toe nog een beetje wakker..........
Wel lekker doorgaan met je plaatsingen hoor !.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Burgerhout's Machinefabriek en Scheepswerf.
Tot 1932 was bij Varkenoord (Rotterdam Zuid) Burgerhout's Scheepswerf en Machinefabriek actief. Dit bedrijf was één van de eerste grote Nederlandse
bedrijven die ten offer vielen aan de wereldwijde recessie.
De terreinen en hallen werden overgedragen aan de buurman,NV Machinefabriek en Scheepswerf P. Smit Jr.
In 1925 zag het er nog een stuk rooskleuriger uit:
Eén van de bekendste objecten die de werf bouwde, was het beroemde Tandjong-Priok dok, hier op weg met een tweetal (Smit) slepers:
Op deze plaats is nog steeds een veerdienst naar het Verenigd Koninkrijk gevestigd.
bedrijven die ten offer vielen aan de wereldwijde recessie.
De terreinen en hallen werden overgedragen aan de buurman,NV Machinefabriek en Scheepswerf P. Smit Jr.
In 1925 zag het er nog een stuk rooskleuriger uit:
Eén van de bekendste objecten die de werf bouwde, was het beroemde Tandjong-Priok dok, hier op weg met een tweetal (Smit) slepers:
Op deze plaats is nog steeds een veerdienst naar het Verenigd Koninkrijk gevestigd.
J & K Smit's Scheepswerven en Machinefabrieken Kinderdijk
In Kinderdijk en Krimpen aan de Lek waren de werven van J & K Smit's Scheepswerven en Machinefabrieken.
Aan de Noord, vlakbij de Lek lag één deel van het bedrijf:
Deze werf bestaat nog steeds, maar heet nu IHC Merwede.
Om de hoek, aan de overkant van de Lek lag de tweede werf:
Deze werf bestaat niet meer, maar de restanten ervan zijn nog goed zichtbaar in het landschap!:
Aan de Noord, vlakbij de Lek lag één deel van het bedrijf:
Deze werf bestaat nog steeds, maar heet nu IHC Merwede.
Om de hoek, aan de overkant van de Lek lag de tweede werf:
Deze werf bestaat niet meer, maar de restanten ervan zijn nog goed zichtbaar in het landschap!:
Machinefabriek Gebr. Stork & Co, Hengelo.
Ook ver van de zee vandaan werden (o.a.) scheepsmotoren gebouwd:
Zoals zoveel grote bedrijven deden in het begin van de 20ste eeuw, liet Stork voor haar werknemers woningen bouwen.
De bedrijfswoningen van Stork stonden in een fraai aangelegd, parkachtig gebied, 't Lansink, compleet met zwembad.
Zowel het tuindorp, het zwembad en de fabriek zijn nog aanwezig.
Zoals zoveel grote bedrijven deden in het begin van de 20ste eeuw, liet Stork voor haar werknemers woningen bouwen.
De bedrijfswoningen van Stork stonden in een fraai aangelegd, parkachtig gebied, 't Lansink, compleet met zwembad.
Zowel het tuindorp, het zwembad en de fabriek zijn nog aanwezig.
Re: Scheepswerven in Nederland.
Mooie plaatsingen Willem !.
Burgerhout stond zeer goed bekend, jammer dat ze het niet konden volhouden. Ook P.Smit Jr. die de opstallen overnam heeft het niet kunnen bolwerken.
Op de werf van J.& K Smit ben ik in de sixties enige malen geweest. Net als bij Verolme, ( ex Jan Smit ), en "De Noord" in Alblasserdam. Ook dat is allemaal weg.
Van Stork heb ik alleen maar gehoord of met hun producten gevaren.........
m.v.g., Roy
Burgerhout stond zeer goed bekend, jammer dat ze het niet konden volhouden. Ook P.Smit Jr. die de opstallen overnam heeft het niet kunnen bolwerken.
Op de werf van J.& K Smit ben ik in de sixties enige malen geweest. Net als bij Verolme, ( ex Jan Smit ), en "De Noord" in Alblasserdam. Ook dat is allemaal weg.
Van Stork heb ik alleen maar gehoord of met hun producten gevaren.........
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Scheepswerven in Nederland.
Volgens mij is de (scheeps)motoren afdeling verder gegaan als Wartsila.roy schreef: Van Stork heb ik alleen maar gehoord of met hun producten gevaren.........
m.v.g., Roy
N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam.
In Appingedam was de motorenfabriek van Brons gevestigd. voluit N.V. Appingerdammer Bronsmotorenfabriek. Op die plaats zijn tussen 1907 en 2004
zo'n 4000 "Bronsmotoren" afgeleverd. Vanaf 1989 onder de naam van het bedrijf dat Brons overnam, Waukesha.
In 2004 (bijna een eeuw later) werd de productie gestaakt. Sargasso Marine Service BV in Haulerwijk heeft sindsdien de productie en
distributie van de onderdelen op zich genomen.
Kortom, de N.V. Appingerdammer Bronsmotorenfabriek:
Toch jammer dat een bedrijf dat zulke betrouwbare motoren leverde, het niet heeft kunnen redden. Betrouwbaar waren ze zeker; de motor in TemiII, ingebouwd in 1956
stond er nog steeds in toen het schip, met de naam Puma, een paar jaar geleden vanuit een zijkanaal van het Kanaal Gent - Terneuzen, op eigen kracht naar
Dintelsas voer. En dat na vele jaren stilstand. Er hoefde alleen maar lucht in de ketel gepompt te worden en de kar liep. Als een zonnetje!
Dat was het v.w.b. de scheepswerven-plaatjes in het boek uit 1925. Er zitten nog veel meer maritieme plaatjes in, vooral over
de haven van Rotterdam en omgeving, maar die gaan meer over de havens. Ik zal die t.z.t. in de topics van betreffende havens
plaatsen Als dat op prijs gesteld wordt, zal ik hierover een berichtje in dit topic zetten, zodat die ook makkelijk te vinden zijn.
Verder heb ik, vooral over de KMS nog aardig wat materiaal en van een aardige Kombuizer heb ik nog een boek over de Grunniger scheepsbouw
gekregen, zodat er voorlopig nog wel wat te plaatsen is. Dus, tot de volgende!
Grtz W!W
zo'n 4000 "Bronsmotoren" afgeleverd. Vanaf 1989 onder de naam van het bedrijf dat Brons overnam, Waukesha.
In 2004 (bijna een eeuw later) werd de productie gestaakt. Sargasso Marine Service BV in Haulerwijk heeft sindsdien de productie en
distributie van de onderdelen op zich genomen.
Kortom, de N.V. Appingerdammer Bronsmotorenfabriek:
Toch jammer dat een bedrijf dat zulke betrouwbare motoren leverde, het niet heeft kunnen redden. Betrouwbaar waren ze zeker; de motor in TemiII, ingebouwd in 1956
stond er nog steeds in toen het schip, met de naam Puma, een paar jaar geleden vanuit een zijkanaal van het Kanaal Gent - Terneuzen, op eigen kracht naar
Dintelsas voer. En dat na vele jaren stilstand. Er hoefde alleen maar lucht in de ketel gepompt te worden en de kar liep. Als een zonnetje!
Dat was het v.w.b. de scheepswerven-plaatjes in het boek uit 1925. Er zitten nog veel meer maritieme plaatjes in, vooral over
de haven van Rotterdam en omgeving, maar die gaan meer over de havens. Ik zal die t.z.t. in de topics van betreffende havens
plaatsen Als dat op prijs gesteld wordt, zal ik hierover een berichtje in dit topic zetten, zodat die ook makkelijk te vinden zijn.
Verder heb ik, vooral over de KMS nog aardig wat materiaal en van een aardige Kombuizer heb ik nog een boek over de Grunniger scheepsbouw
gekregen, zodat er voorlopig nog wel wat te plaatsen is. Dus, tot de volgende!
Grtz W!W