Vuurtorens en Lichtschepen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)
Contacteer:

Re: Vuurtorens en Lichtschepen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 10 apr 2009 23:36

Hallo Jaap,
Helaas staan er geen gegevens bij deze foto.
Maar in 1989 zullen ze wel afgedankt zijn. :(
All the best
Jos
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.

http://www.scheepspraat.nl/

JaapTermes

Bericht door JaapTermes » 20 apr 2009 22:38

HH.
Ik kreeg vanavond bericht uit Duitsland dat het "lichtschip Breeveertien " het engelse LV 11 verkocht is en donderdag as versleept wordt van Rotterdam naar Krimpen aan de Ysel.
Wie in het rotterdamse houdt haar in de gaten.?
Mijn dank.
Jaap Termes
ja

Jolly Sailor

Bericht door Jolly Sailor » 14 aug 2009 14:54

Wel geen vuurtoren of lichtschip maar wel een baken voor de scheepvaart.

Afbeelding

Afbeelding
Tramore metal man

The metal man stands on one of three pillars near Newtown Cove, the maratime beacons were constructed through Lloyds of London at the behest of the Admiralty after the tragic loss of 360 lives after HMS Seahorse sank after becoming grounded at Brownstown Head in bad weather, this tragedy happened in 1816. The metal man is still standing today, and dressed in British sailors clothes, a bue jacket, red top and white trousers.

People in Waterford tell you that the Metal Man who stands pointing out to see chants in bad weather "Keep out, keep out, good ships from me, for I am the rock of misery.

Afbeelding

Deze metal man staat bij Rosses Point nabij Sligo en op sommige van John Baird zijn drawings kom je hem tegen.
Afbeelding

roy

Bericht door roy » 14 aug 2009 20:27

Blijft openstaan; waar is het "Lighthouse Vessel No 11" gebleven !?.

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

peter arendz

Bericht door peter arendz » 17 aug 2009 12:05

Moi Roy,

Het zou niet lang moeten duren voordat ze er weer ligt aan de Wijnhaven, maar dan als Iberisch Restaurant TINTO. Een simpel webstek hebben ze al: http://www.lv11.nl

Hartelijke Groet,
---Peter.

roy

Bericht door roy » 17 aug 2009 22:12

Bedankt Peter, het is inderdaad een uiters summiere site :oops: 8) :lol:

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

JaapTermes

Bericht door JaapTermes » 07 okt 2009 22:12

Bericht van ; Hydrographic Office of the Polish Navy;
Op de Podokowe wharf, Gdansk shipyard, Gdansk is op 16 september om 12.57 uur 2009 het deense vuurschip Fyrskibb II gezonken.
Het lag op positie 54 21 820 N en 18 39 040 oost.
Het gezonken schip was een obstakel voor de scheepvaart en is gemarkeerd met een oranje onverlichte boei.
Het oude houten lichtschip is verleden jaar versleept van Denemarken naar Gdansk om gerestaureerd te worden.

Jaap Termes
ja

Arie Hazebroek

Bericht door Arie Hazebroek » 30 okt 2009 14:41

Een Franse kennis van me heeft dit postertje op de hoedenplank van zijn auto liggen.
3.jpg
3.jpg (49.06 KiB) 905 keer bekeken
Heb hem maar even gesccant.

Gr. Arie.
1 (2).jpg
1 (2).jpg (76.46 KiB) 905 keer bekeken
2.jpg
2.jpg (70.49 KiB) 905 keer bekeken

Teamspirit
Contacteer:

Re:

Bericht door Teamspirit » 11 nov 2009 09:33

Jos Komen schreef:Jos hier een dubbele prent van Peggy's Cove en ook een prent van Cape Spear Lighthouse (oude en Nieuwe) Cape Spear, zoals iedereen natuurlijk weet is de meest Oostelijke plek van New Foundland EN het gehele Noord Amerikaanse continent.
Voor het mooie heb ik er maar een paar spelende walvissen bijgedaan, vaak met eigen ogen aanschouwd.
MVG HH
Dat werd ons daar dus ook verteld. Toen werden wij er echter door een oom van een reisgenoot op gewezen dat Groenland ook bij Noord Amerika hoort, dit ligt verder naar het oosten dan IJsland. Maar wij zijn nog tot een veel shokkerende ontdekking gekomen, het meest oostelijke puntje van Noord Amerika is Semisopochnoi Island, wat op 179graden en 40 minuten oost ligt. Dus wat dat betreft is het bijzondere van cape spear voor een deel weer teniet gedaan :P

En dan nog maar een keer de vuurtoren van cape spear, in tegenlicht genomen:
Afbeelding
it's better to be hated for what you are, than to be loved for what you are not.

Les yeux disent ce que les mots ne peuvent pas exprimer

louis holleman

Bericht door louis holleman » 11 nov 2009 09:50

Eh, zijn we hier niet een beetje in de war met oostelijk en westelijk?
Daarnaast meen ik me te herinneren dat Groenland officieel bij Denemarken hoort 8) En hebben Groenland en IJsland sinds kort stuivertje gewisseld? Die oom lijkt wel een ouwe sparks :mrgreen: :mrgreen:

Teamspirit
Contacteer:

Bericht door Teamspirit » 11 nov 2009 11:05

Nee, zoek maar op in google earth. En Groenland is idd van Denemarken, maar het hoort bij het Continent Noord Amerika.
it's better to be hated for what you are, than to be loved for what you are not.

Les yeux disent ce que les mots ne peuvent pas exprimer

louis holleman

Bericht door louis holleman » 11 nov 2009 13:32

Beste Teamspirit,

dat je Groenland mogelijk geografisch tot Noord-Amerika wilt rekenen, OK.
Er gaat hier echter om iets "geografisch liggend ten opzichte van..." aan te geven, hoe duidt je dat aan? Amsterdam ligt oostelijk van Haarlem. Waarop baseer je dat? Omdat het hemelsbreed korter is via het oosten te gaan dan via het westen. Zo doen we dat al eeuwenlang. Te land, ter zee en in de lucht. Alles is gebaseerd op onze astronavigatie die weer is gebaseerd op ons zonnestelsel. Als ze het in een mogelijk stelsel, behorend bij Alfa Centauri anders doen, zullen ze daar een grondige reden voor hebben.
Oostelijker is niet oostelijker omdat het getal zoveel graden/minuten/seconden Oost groter is. Ook al omdat Cp. Spear op westerlengte ligt. Meet de afstanden maar op, pas de regel toe en jouw eiland ligt dan dus westelijker dan Cp. Spear. Het kan daarom ook niet het meest oostelijke puntje van het Noord-Amerikaanse continent zijn.
Als Google Earth inderdaad beweert wat jij nu zegt, verwijder ik het programma ogenblikkelijk bij thuiskomst van mijn schijf... ik kan dat nu vanaf mijn werk ff niet controleren.

Kijk er zijn twee plaatsen op onze bol waar we anders kunnen redeneren:
ga op de Noordpool staan, loop onverschillig in welke richting en je gaat altijd naar het zuiden.
Idem dito op de Zuidpool: welke richting je ook uitgaat, ja gaat altijd naar het noorden 8)

PS: mogelijk krijg je op termijn nog gelijk: volgens wetenschappers staan we aan de vooravond van een magnetische ompoling op aarde. Dat is in " 's mensens tijd" nog niet voorgekomen maar het is ook niet de eerste keer dat het gebeurt. Afhankelijk van hoe we daarop gaan aanpassen, zou je mogelijk nog eens gelijk kunnen krijgen :mrgreen:

Getekend een gewezen sparks, die uiteraard geen bal van navigatie weet :mrgreen:

louis holleman

Bericht door louis holleman » 11 nov 2009 22:46

Ik wil hier toch nog ff op terugkomen, ondanks het feit dat het offtopic is, maar de navigators hier zullen het me mogelijk vergeven.
Ik hanteer hierbij voorbeelden uit de luchtvaart, die geografisch gezien wat minder hindernissen kent en daardoor direkter kan navigeren. Je weet dat een grootcirkel de direkte verbinding tussen twee punten "om de bol" is, ofwel de kortste afstand.
Ga op Schiphol staan, voer Auckland/Nieuw Zeeland als bestemming in en laat de computer de navigatie doen volgens GC. Afstand wordt berekend als 9920nm. Vanaf Schiphol zal je initiele heading 017 magnetic zijn, je vertrekt in NNO-elijke richting naar Denemarken, dat buigt geleidelijk om naar oostelijk over Rusland om naderhand te buigen naar zuidoostelijk, enz. Auckland ligt dan effe kort door de bocht zuidoostelijk van Amsterdam.
Nou schuiven we ongeveer 14 graden op in westelijke richting, i.p.v. bijna 5 graden Oost gaan we naar 8.5 West, te weten Shannon in Ierland. Daar halen we hetzelfde geintje uit, en wat geeft de boordcomputer nu aan? Afstand 9846nm, dat is zo'n 70 mijl korter en we vertrekken nu met heading 358 magnetic, dat is true ongeveer noordnoordwestelijk. We komen pal langs IJsland, buigen geleidelijk steeds westelijker om hoog over Canada weer in zuidwestelijke richting over te gaan. De Ier zal zeggen dat Auckland voor hem ruwweg in zuidwestelijke richting ligt. Da's nou net het verschil: voor de Mokummer is Auckland om de oost het snelst, voor de Ier juist om de west.
En schiet me maar af als ik nonsens verkoop 8)

PS: je kunt het tweede voorbeeld ook vanaf Cork uitvoeren, dan is de afstand 9899nm dus het verschil nog maar 21 mijl in afstand, maar ook Cork gaat "om de west" :P

Wim van der Moolen

Bericht door Wim van der Moolen » 12 nov 2009 15:25

hallo allemaal,

Afbeelding
(foto Lex van der Moolen dd. 2-10-2009, rondreis door Argentië (Patagonië) en Chili.

Islotes Les Eclaireurs, Ushuaia, Argentina.
1920. Active; focal plane 22.5 m (74 ft); white flash every 10 s. 11 m (36 ft) round brick tower with lantern and gallery, painted red with a broad white horizontgal band; lantern is black. In fact, this is one of the most photographed of all Argentine lighthouses. Tour operators often call it the End of the World lighthouse (el faro del fin del mundo), although it is the Faro San Juan de Salvamento that earned that nickname (see above). Located in the Beagle Channel marking the approach to Ushuaia, the southernmost permanently inhabited town in the world. Site open, tower closed. ARLHS ARG-016; Admiralty G1320; NGA 111-2620.

Afbeelding
(foto Lex van der Moolen dd. 2-10-2009, rondreis door Argentië (Patagonië) en Chili.

Punta Delgada, Eastern Strait of Magellan (Estrecho de Magallanes), Chile.
1902. Active; focal plane 21 m (69 ft); white flash every 5 s. 12 m (39 ft) round cylindrical metal tower with lantern and gallery, painted with red and white bands, rising from 1-story signal station. The lighthouse is at the western end of the Bahía Posesión, marking the entrance to Angostura Primera, the first narrow part of the Strait. The terminal for the ferry crossing the Strait to Tierra del Fuego is adjacent to the light station. Site open, tower closed. ARLHS CHI-015; Admiralty G1414; NGA 111-2496.

Groeten, Wim.
Eat your pie, before you die !

peelander

Bericht door peelander » 12 apr 2010 21:52

Zo ver als hier boven zou ik wel willen reizen, maar dat zal me niet lukken.
Daarom maar eentje uit het vertrouwde Europa
Afbeelding
Cap Leucate
groeten
Hylke

peelander

Bericht door peelander » 13 apr 2010 19:45

Afbeelding
Faro El Picacho de la Barre bij Magazon Esp.
groeten
Hylke

Plaats reactie