Vuurtorens en Lichtschepen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jolly Sailor

Re: Vuurtorens en Lichtschepen

Bericht door Jolly Sailor »

Wel geen vuurtoren of lichtschip maar wel een baken voor de scheepvaart.


Afbeelding

Afbeelding
Tramore metal man

The metal man stands on one of three pillars near Newtown Cove, the maratime beacons were constructed through Lloyds of London at the behest of the Admiralty after the tragic loss of 360 lives after HMS Seahorse sank after becoming grounded at Brownstown Head in bad weather, this tragedy happened in 1816. The metal man is still standing today, and dressed in British sailors clothes, a bue jacket, red top and white trousers.

People in Waterford tell you that the Metal Man who stands pointing out to see chants in bad weather "Keep out, keep out, good ships from me, for I am the rock of misery.

Afbeelding

Deze metal man staat bij Rosses Point nabij Sligo en op sommige van John Baird zijn drawings kom je hem tegen.

Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Vuurtorens en Lichtschepen

Bericht door Roy »

Blijft openstaan; waar is het "Lighthouse Vessel No 11" gebleven !?.

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
peter arendz
Berichten: 136
Lid geworden op: 06 apr 2006 10:03
Locatie: groningerland

Re: Vuurtorens en Lichtschepen

Bericht door peter arendz »

Moi Roy,

Het zou niet lang moeten duren voordat ze er weer ligt aan de Wijnhaven, maar dan als Iberisch Restaurant TINTO. Een simpel webstek hebben ze al: http://www.lv11.nl

Hartelijke Groet,
---Peter.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Vuurtorens en Lichtschepen

Bericht door Roy »

Bedankt Peter, het is inderdaad een uiters summiere site :oops: 8) :lol:

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
JaapTermes
Berichten: 874
Lid geworden op: 25 apr 2006 19:47
Locatie: Heemskerk

Re: Vuurtorens en Lichtschepen

Bericht door JaapTermes »

Bericht van ; Hydrographic Office of the Polish Navy;
Op de Podokowe wharf, Gdansk shipyard, Gdansk is op 16 september om 12.57 uur 2009 het deense vuurschip Fyrskibb II gezonken.
Het lag op positie 54 21 820 N en 18 39 040 oost.
Het gezonken schip was een obstakel voor de scheepvaart en is gemarkeerd met een oranje onverlichte boei.
Het oude houten lichtschip is verleden jaar versleept van Denemarken naar Gdansk om gerestaureerd te worden.

Jaap Termes
ja
Gebruikersavatar
Arie Hazebroek
Berichten: 2097
Lid geworden op: 03 jul 2005 11:14

Re: Vuurtorens en Lichtschepen

Bericht door Arie Hazebroek »

Een Franse kennis van me heeft dit postertje op de hoedenplank van zijn auto liggen.
3.jpg
3.jpg (49.06 KiB) 2942 keer bekeken
Heb hem maar even gesccant.

Gr. Arie.
1 (2).jpg
1 (2).jpg (76.46 KiB) 2942 keer bekeken
2.jpg
2.jpg (70.49 KiB) 2942 keer bekeken
Teamspirit

Re:

Bericht door Teamspirit »

Jos Komen schreef:Jos hier een dubbele prent van Peggy's Cove en ook een prent van Cape Spear Lighthouse (oude en Nieuwe) Cape Spear, zoals iedereen natuurlijk weet is de meest Oostelijke plek van New Foundland EN het gehele Noord Amerikaanse continent.
Voor het mooie heb ik er maar een paar spelende walvissen bijgedaan, vaak met eigen ogen aanschouwd.
MVG HH
Dat werd ons daar dus ook verteld. Toen werden wij er echter door een oom van een reisgenoot op gewezen dat Groenland ook bij Noord Amerika hoort, dit ligt verder naar het oosten dan IJsland. Maar wij zijn nog tot een veel shokkerende ontdekking gekomen, het meest oostelijke puntje van Noord Amerika is Semisopochnoi Island, wat op 179graden en 40 minuten oost ligt. Dus wat dat betreft is het bijzondere van cape spear voor een deel weer teniet gedaan :P

En dan nog maar een keer de vuurtoren van cape spear, in tegenlicht genomen:
Afbeelding
louis holleman

Re: Vuurtorens en Lichtschepen

Bericht door louis holleman »

Eh, zijn we hier niet een beetje in de war met oostelijk en westelijk?
Daarnaast meen ik me te herinneren dat Groenland officieel bij Denemarken hoort 8) En hebben Groenland en IJsland sinds kort stuivertje gewisseld? Die oom lijkt wel een ouwe sparks :mrgreen: :mrgreen:
Teamspirit

Re: Vuurtorens en Lichtschepen

Bericht door Teamspirit »

Nee, zoek maar op in google earth. En Groenland is idd van Denemarken, maar het hoort bij het Continent Noord Amerika.
louis holleman

Re: Vuurtorens en Lichtschepen

Bericht door louis holleman »

Beste Teamspirit,

dat je Groenland mogelijk geografisch tot Noord-Amerika wilt rekenen, OK.
Er gaat hier echter om iets "geografisch liggend ten opzichte van..." aan te geven, hoe duidt je dat aan? Amsterdam ligt oostelijk van Haarlem. Waarop baseer je dat? Omdat het hemelsbreed korter is via het oosten te gaan dan via het westen. Zo doen we dat al eeuwenlang. Te land, ter zee en in de lucht. Alles is gebaseerd op onze astronavigatie die weer is gebaseerd op ons zonnestelsel. Als ze het in een mogelijk stelsel, behorend bij Alfa Centauri anders doen, zullen ze daar een grondige reden voor hebben.
Oostelijker is niet oostelijker omdat het getal zoveel graden/minuten/seconden Oost groter is. Ook al omdat Cp. Spear op westerlengte ligt. Meet de afstanden maar op, pas de regel toe en jouw eiland ligt dan dus westelijker dan Cp. Spear. Het kan daarom ook niet het meest oostelijke puntje van het Noord-Amerikaanse continent zijn.
Als Google Earth inderdaad beweert wat jij nu zegt, verwijder ik het programma ogenblikkelijk bij thuiskomst van mijn schijf... ik kan dat nu vanaf mijn werk ff niet controleren.

Kijk er zijn twee plaatsen op onze bol waar we anders kunnen redeneren:
ga op de Noordpool staan, loop onverschillig in welke richting en je gaat altijd naar het zuiden.
Idem dito op de Zuidpool: welke richting je ook uitgaat, ja gaat altijd naar het noorden 8)

PS: mogelijk krijg je op termijn nog gelijk: volgens wetenschappers staan we aan de vooravond van een magnetische ompoling op aarde. Dat is in " 's mensens tijd" nog niet voorgekomen maar het is ook niet de eerste keer dat het gebeurt. Afhankelijk van hoe we daarop gaan aanpassen, zou je mogelijk nog eens gelijk kunnen krijgen :mrgreen:

Getekend een gewezen sparks, die uiteraard geen bal van navigatie weet :mrgreen:


Plaats reactie