Vuurtorens en Lichtschepen
Re: Vuurtorens en Lichtschepen
Voor ik torens aan de Atlantische kust plaats nog even verder met de Middellandse zee.
En onderweg naar Sardinie Columbrettes
en Cabo Cavalleria op Menorca.
groeten
Jan van der Pluijm
Faro Mesa de Roldan
Faro de Torrox
Faro de Malaga
Faro Torre del MarEn onderweg naar Sardinie Columbrettes
en Cabo Cavalleria op Menorca.
groeten
Jan van der Pluijm
Re: Vuurtorens en Lichtschepen
Van Gibraltar tot de grens met Portugal heb ik foto's van onderstaande torens gemaakt.
en de laatste voor Portugal El Rompido, monding Rio Piedras
groeten
Jan van der Pluijm
Europapoint
Tarifa, een groot hek liet je niet dichterbij komen.
Cádiz
Chipiona aan de monding van de Gualdaquivir
Bonanza, aan dezelfde rivier, die tot Sevilla bevaarbaar is.
El Picacho de la Barra bij Magazon, monding rio Odiel, de toegang tot de haven van Huelva.en de laatste voor Portugal El Rompido, monding Rio Piedras
groeten
Jan van der Pluijm
Re: Vuurtorens en Lichtschepen
De vuurtoren van Cape St Francis in de steigers.
Foto gisteren gemaakt door mijn oudste zus.
Foto gisteren gemaakt door mijn oudste zus.
-
- Berichten: 874
- Lid geworden op: 25 apr 2006 19:47
- Locatie: Heemskerk
Re: Vuurtorens en Lichtschepen
Regio bijeenkomst van de NEDERLANDSE VUURTOREN VERENIGING.
De Nederlandse vuurtorenvereniging organiseert op zaterdag 8 november 2014 de 2e regiobijeenkomst in het
Zee-en Havenmuseum, Havenkade 55, 1973 AK te IJmuiden, van 10.30 tot 13.30.
De toegang is gratis voor iedereen die geinteresseerd is in vuurtorens o.a op postzegels, ansichtkaarten, foto's, techniek, enz. enz.,....
U bent van harte welkom.
Info; jaaptermes@kpnplanet.nl of tel. 0251-232054
De Nederlandse vuurtorenvereniging organiseert op zaterdag 8 november 2014 de 2e regiobijeenkomst in het
Zee-en Havenmuseum, Havenkade 55, 1973 AK te IJmuiden, van 10.30 tot 13.30.
De toegang is gratis voor iedereen die geinteresseerd is in vuurtorens o.a op postzegels, ansichtkaarten, foto's, techniek, enz. enz.,....
U bent van harte welkom.
Info; jaaptermes@kpnplanet.nl of tel. 0251-232054
ja
Een vuurtoren als 'monument'
"Naast de visafslag van het kustplaatsje Brondong, in het district Lamongan, staat een vreemd bouwwerkje met art deco-kenmerken dat door de Indonesiërs als ´monumen´ wordt betiteld. Het gebouwtje, misschien één van de weinige monumenten uit de periode van Nederlands-Indië die de machtswisseling hebben overleefd, staat de laatste tijd nogal in de aandacht. Tot voor kort verveloos wit, kreeg voor de gelegenheid zelfs een okergeel jasje met blauwe strepen. Een toeristische trekpleister, zou je kunnen zeggen."
Aldus het begin van een verhaal over de vuurtoren van Brondong, Oost-Java.
Zie: http://javapost.nl/2014/04/28/de-vuurto ... -monument/
-
- Berichten: 874
- Lid geworden op: 25 apr 2006 19:47
- Locatie: Heemskerk
Re: Vuurtorens en Lichtschepen
Buitenzorg,
Een interessant verhaal over de van der Wijck.
Over het commentaar op het verhaal zal ik het maar niet hebben.
Deze Brondong "vuurtoren " is van 1938 en heeft enkele jaren dienst gedaan.
Is er toch mooi onderuit gekomen na al die jaren en ziet er nu heel mooi uit als monument.
groet,
Jaap Termes
Een interessant verhaal over de van der Wijck.
Over het commentaar op het verhaal zal ik het maar niet hebben.
Deze Brondong "vuurtoren " is van 1938 en heeft enkele jaren dienst gedaan.
Is er toch mooi onderuit gekomen na al die jaren en ziet er nu heel mooi uit als monument.
groet,
Jaap Termes
ja
Re: Vuurtorens en Lichtschepen
Jan van der Pluijm
Re: Vuurtorens en Lichtschepen
Gebouwd door: Jos. L. Meyer, Papenburg.
Bouwnr: S 436
Roepsein: DBBR
Lengte met boegspriet: 57,30 m.
Lengte ll: 49 m
Breedte: 9,55 m
Diepgang: 4,72 m
Motor: een MTU/MAN MA8R 362 TB60 met een vermogen van 650 Pk.
Snelheid: 10 kn.
Bemanning: in 1948 27 man, in 1988 12 man
Order geplaatst: 13 februari 1939
Kiel gelegd: 4 september 1941
Tewaterlating: 2 juni 1943
Proefvaart: 14 oktober 1948
Eerste positie: 7 november 1948
Opgeleverd: 15 december 1948
Buiten dienst: 22 april 1988
Sinds 3 juni 1990 als Museumschip in Cuxhaven.
De Elbe 1 werd vanaf 1941 bij de Meyer werft in Papenburg gebouwd.
De geraamde kosten lagen in 1935 bij 1.500.000 RM, in 1948 kostte het schip 1.513.628,17 DM.
Door het uitbreken van WO 2 liep de bouw van het lichtschip flink vertraging op, de oorlogsproduktie ging voor.
Het schip is genoemd naar William Henry O’Swald, voormalig Koopman, Senator en Burgemeester in Hamburg. In 1948 bestond de bemanning uit 27 man die in drie ploegen à 9 man dienst deden, in 1988 waren het nog 12 man die elke veertien dagen afgelost werden.
Tijdens de 40 dienstjaren had de Elbe 1 meer dan 50 maal conflicten met andere schepen.
In 1970 werd het lichtschip door het Argentijnse vrachtschip Rio Carcarano geramd, waardoor het schip bijna ten onder ging.
Ondanks de grote schade kon het schip zeven maanden later weer op de oude positie terugkeren, de kosten voor de reparatie bedroegen toendertijds 1,6 miljoen DM.
Tegenwoordig is de Elbe 1 in het bezit van de stad Cuxhaven en wordt beheerd door de vereniging “Feuerschiff-Verein ELBE 1 von 2001 e. V. Cuxhaven” die zich bezig houd met restauratie en onderhoud.
Omdat het schip nog steeds zeewaardig is -uitgerust met moderne nautische apperatuur- valt het onder de toezicht van de Germanischen Lloyd en voldoet aan de eisen van de See-Berufsgenossenschaft (een soort arbeidsinspectie).
Het schip vaart af en toe ook naar diverse nautische evenementen aan de Noordzeekust zoals bijv. in 2005 naar Engeland waarbij ook gasten mee mochten.
Op verzoek kunnen aan boord ook Huwlijken gesloten worden, de plaats is echter beperkt voor 10 personen.
Hieronder een paar links naar uitgebreidere informatie.
http://www.feuerschiffseite.de/SCHIFFE/ ... /ELBE1.HTM
http://feuerschiff-elbe1.de/geschichte/schiffsdaten/
En een foto van het schip in de huidige toestand.
Groeten, Hans.