Onbemand varen?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Capt. Ulgi
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 dec 2012 03:37

Re: Onbemand varen?

Bericht door Capt. Ulgi »

Er moet nog steeds veel gesleuteld worden onderweg om de boel draaiende te houden. Aan separatoren. leidingen die scheuren, pakkingen die eruit klappen, koelwaterpompen, koelers, filters en ga zo maar door. Dat het technisch mogelijk is dat schepen onbemand de plas over gaan dat geloof ik wel. Alleen hangt er wel een prijskaartje aan. Want je komt er niet met eenvoudig alles dubbel of driedubbel uit te voeren. Dus de schepen zullen veel en veel duurder worden. En het normale preventieve onderhoud blijft en moet dus gebeuren in de korte tijd dat een schip in de haven ligt. Het hangt er vanaf wat goedkoper is. Peperdure schepen onbemand laten varen of goedkope simpele schepen met bemanning laten varen. Denk zelf dat het zo'n vaart niet zal lopen. Toen ik begin '80 op de zeevaartschool zat hadden ze het ook al over onbemande schepen.

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Onbemand varen?

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Denk zelf dat het zo'n vaart niet zal lopen.
Dat zeiden sommigen ook van de stoomvaart, van de automobiel, van het vliegtuig, de kunstmest en meer recent van het internet. :-D
En tussen nu en twintig jaar is ook niet echt een "vaart", vind ik. De ontwikkelingen gaan belangrijk sneller dan vroeger. In twintig jaar gebeurt heel wat. Dan zijn alle papieren kranten allang ter ziele en is de televisie zoals we die nu kennen net zoiets als vroeger de toverlantaarn, om maar eens twee sprekende voorbeelden te noemen. Twintig jaar geleden was een mobiele telefoon nog iets bijzonders. Welk eenvoudig mens had zoiets nu eigenlijk nodig? De personal computer is net dertig jaar oud. De eerste was de IBM 5150. Met 16 tot 64kB geheugen en twee floppy diskdrives, geen harde schijf. Vergelijk dat dertig jaar later eens met de configuratie van een laptop, een tablet, of de eerste de beste smartphone.

De schepen zullen niet duurder worden, maar belangrijk goedkoper. Niet de prototypes, vanzelfsprekend; die zullen gillend duur zijn, maar zodra er een soort soort standaardmodel gevonden is, halveert die prijs op zijn minst. De prijs van die prototypes, bedoel ik, niet in vergelijking met een conventioneel schip. Je moet eens nagaan wat je allemaal niet nodig hebt als er geen mensen meer aan boord zijn en je dus ook geen rekening hoeft te houden met de veiligheid, laat staan met het comfort van die mensen. Hoe gemakkelijk het zal zijn om zulke schepen te beveiligen tegen piraterij. Daar is al heel goed over nagedacht.
... separatoren. leidingen die scheuren, pakkingen die eruit klappen, koelwaterpompen, koelers, filters en ga zo maar door.
Het ligt voor de hand dat het stoomturbineschepen worden met een kernreactor. Ga eens na wat je dan allemaal niet nodig hebt in vergelijking met dieselvoortstuwing. De duurzaamheid en veiligheid van reactoren aan boord van schepen is door de jaren heen genoegzaam bewezen. Wereldwijd staan er meer reactoren aan boord van schepen dan in elektrische centrales aan de wal. De Amerikaanse carrier USS Enterprise heeft 50 jaar het water dun gevaren - van 1962 tot 2012 - zonder noemenswaardige storingen of incidenten. Een schip met een waterverplaatsing van 95.000 ton. Vier stoomturbines met een totaal vermogen van 280.000 shp oftewel 210 MW. Met 5800 man aan boord. Hoe eenvoudig kan een nucleaire installatie aan boord van een onbemand vrachtschip dan zijn?

Over twintig jaar zullen er nog plenty conventionele schepen varen, maar die onbemande schepen komen er zonder enige twijfel. Die Oskar Levander weet écht heel goed waar hij het over heeft, ook wat betreft de tijdlijn.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Onbemand varen?

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------------
Acht maanden geleden Capt. Ulgi schreef:Denk zelf dat het zo'n vaart niet zal lopen.
Het loopt een aardig vaartje. :-D
Klik HIER

De toekomst is nu. Volgend jaar vaart hij met een paar man aan boord en in 2020 moet hij onbemand varen. Dat duurt geen twee jaar omdat het technisch nog niet klaar is, maar puur omdat de regulering het grootste probleem is. Wat ik dan weer niet had verwacht, dat is dat het bij de korte vaart begint en niet op de lange container- en bulkroutes.
-------------------------------
Mathieu
Berichten: 200
Lid geworden op: 25 dec 2006 23:14
Locatie: Kubaard

Re: Onbemand varen?

Bericht door Mathieu »

Theo Horsten schreef: 11 mei 2017 12:16 . Wat ik dan weer niet had verwacht, dat is dat het bij de korte vaart begint en niet op de lange container- en bulkroutes.
Op zich wel logisch, het schip vaart in een zeer beperkt gebied waardoor men in geval van een storing snel ter plaatse kan zijn om in te grijpen. Ook mooi dat het geheel elektrisch is! Benieuwd hoe snel we dit soort schepen op meerdere plaatsen kunnen tegen komen.

Groet,

Mathieu.


Plaats reactie