Onbemand varen?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
scheepswtk

Re: Onbemand varen?

Bericht door scheepswtk »

Deze discussie zou na een jaar op cd gezet moeten worden om te verzegelen en 10 jaar later weer af laten spelen.
Ik ben benieuwd hoe er dan gelachen zal worden.
Jammer dat ik dat waarschijnlijk niet meer haal.


Vriendelijke groet,
fijne jaarwisseling en voorspoedig 2014

Ikke

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Onbemand varen?

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Jos schreef:ik zie het de komende 10 jaar ook nog niet gebeuren.
Ik ook niet, maar wat is nou ook tien jaar?
Tien jaar geleden, dat lijkt gisteren.
Twintig jaar, dat lijkt me een redelijke termijn. Pakweg: 2030
Door kernenergie voortgestuwde, onbemande schepen.
Ik denk dat de wet- en regelgeving moeilijker wordt dan de techniek.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Onbemand varen?

Bericht door v+d »

In 1960 begonnen, de olieman liep nog rond met zo'n oliespuitje, de ketel werd handmatig op druk gehouden door meer of minder branders bij te zetten, van een bilgealarm hadden we nooit gehoord, met je brightstar naast je kop in een peilbuis staren om te kijken of de bunkers vol waren, de luchtpomp handmatig in- of uitpikken er ging werkelijk niets automatisch :mrgreen:

Het jaar dat ik vijfenzestig werd heb ik nog ergens een kompleet automatische veevoederfabriek helpen opstarten, daar gaat echt niets handmatig en slechts een operator houdt de boel draaiende. In de nacht gaat de productie, onbemand, gewoon door :!:
Bij calamiteiten belt de installatie zelf de stille wacht(te Kooi) en schakelt indien nodig zelf de productie volgens een protokol af.

Zo,n scheepje onbemand laten varen is echt geen onbereikbaar kunststukje meer, het is natuurlijk al lang mogelijk!
Waarschijnlijk zijn de onberekenbare omstandigheden op zee nog de bottleneck, maar verder zijn er niet veel belemmeringen meer.

Prettige jaarwisseling gewenst en voorspoedig en gezond 2014
paul
Berichten: 356
Lid geworden op: 24 jan 2008 17:16
Locatie: den hoorn
Contacteer:

Re: Onbemand varen?

Bericht door paul »

Jolly Sailor schreef:
Control Room.jpg
En dit kan je ook toepassen op cruiseschepen natuurlijk en de rest van de bemanning vervangen door robots zijn ze ook al met aan testen voor in de zorg.

Krijg je sloepenrol instructies van een robot heeft wel weer een voordeel bij averij kan de bemanning niet als eerste vluchtten in de sloepen want die zijn er dan ja niet meer.
Nou gezellig zeg mag je aan de kapteins tafel mee eten :lol: :lol:
Maar als men een voertuigje op Mars kan laten rijden zal dat varen ook best kunnen technies gezien dan.
gr Paul en All the best.
koop een boot en heb plezier tot je dood
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14383
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Onbemand varen?

Bericht door Harry G. Hogeboom »

ik zie het de komende 10 jaar ook nog niet gebeuren.
Nou JossieUno, daar konden we met z'n allen nog wel eens raar van staan te kijken en het zou mij persoonlijk niet verbazen als we binnen tien jaar de eerste proefvaarten ( misschien met een minimale "safety crew" of met een begeleidend scheepie?) nog meemaken.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jolly Sailor

Re: Onbemand varen?

Bericht door Jolly Sailor »

Ik vraag me wel af of je ook inzicht en gevoel hebt hoe het schip zich gedraagt met slecht weer in zo’n control room, het gebeurt nu al dat ze te lang met te veel speed doorvaren met verlies van containers en etc.
Bij de zuid Afrikaanse kust ken ik twee gevallen met te veel speed doorvaren eentje is zijn voorste ruimen verloren en een ander had een beste knik in het schip heb deze zien varen op de Elbe (dit was in 1973) onderweg naar de werf was een raar gezicht toen ze ons opliep.
Gebruikersavatar
renirie
Berichten: 383
Lid geworden op: 20 jan 2008 18:51
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Re: Onbemand varen?

Bericht door renirie »

Potje na de wacht,schootan bij de beting,straks allemaal verleden tijd?
Maar wat te bedenken van de economie?
Geen zeevaartscholen meer.
Geen shipshandlers en toeleveranciers meer.
Geen zeehaven politie meer.
Alle havenkroegen dicht,waar de dames misschien nog naaister kunnen worden.
Zo zou ik nog wel even door kunnen gaan.

Al met al geen goede zaak denk ik.

All the best in 2014,

Hennie
keep on ringing the bells
belgonaut

Re: Onbemand varen?

Bericht door belgonaut »

Ahoy,
Ook geen sleepboten meer.
Een soortement voortstuwers die met een dikke magneet aan het "schip" geplakt worden.
Zo kan je nog wel even doorfantaseren, maar een dikke kans dat het gaat gebeuren zit erin.
Er zijn nu al FPSO's in de offshore die tankers met een soort zuignap vastpakken.
Grts, belgonaut.
paul
Berichten: 356
Lid geworden op: 24 jan 2008 17:16
Locatie: den hoorn
Contacteer:

Re: Onbemand varen?

Bericht door paul »

De techniek staat voor niets,en de vooruitgaang moeten we ook niet tegenhouden.
Voor jullie allemaal een heel goed 2014 toegewenst.
.
En ik meen het uit de grond van mijn hart, ook voor deze mensen succes in de toekomst.
http://www.zeilendehandelsvaart.nl/.
gr Paul
koop een boot en heb plezier tot je dood
Capt. Ulgi
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 dec 2012 03:37

Re: Onbemand varen?

Bericht door Capt. Ulgi »

Dat onbemand varen technisch mogelijk is, daar twijfel ik niet aan. Een boeing 747 vliegt ook van A naar B en landt tenslotte ook op de automaat. Denk dat het alleen om het kostenplaatje draait. Een onbemand schip zal wel goed gebouwd en van hoge kwaliteit moeten zijn, en wordt dus duur. Als ik zie wat wtk's allemaal nog moeten fixen onder de reis op een boot. En of een boot nu 1 of 10 jaar oud is, er gaat altijd wel iets kapot. Wil je dat voorkomen dan moet je dus hoogwaardige apparatuur er op zetten en goed bouwen en onderhouden. En ik geloof niet dat bijvoorbeeld een in China gebouwde bulkcarrier aan die eisen voldoet. Verder zal er in de haven veel onderhoud moeten gebeuren, dus langer binnenliggen. Class zal hogere eisen gaan stellen etc. Of het dan onder de streep nog goedkoper is dan bemand varen is de vraag. Maar goed, zo'n dertig jaar geleden hadden ze het er ook al over. Ik denk persoonlijk niet dat het snel zal gebeuren.


Plaats reactie