Onbemand varen?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Onbemand varen?

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Belgonaut schreef:Een programma schrijven over goed zeemanschap kan je in West-Europa wel vergeten, want het is er niet meer.
Andere tijden, andere schepen en daarmee ook andere eisen met betrekking tot "goed zeemanschap" en een andere definitie van wat we dan wel onder goed zeemanschap verstaan.

Ik leerde begin vijftiger jaren een goed vak van heel goede leermeesters die wisten wat goede zeemanschap was. Maar in de ogen van die oude getaande en geharde mannen van de zeilvaart waren wij - niet alleen ik en mijn maten, maar ook onze leermeesters - natuurlijk maar zielige knoeiers, een stelletje mietjes die al gauw benauwd werden van een beetje overkomend water en een fris briesje. Als matroos en later ook als stuurman op een kuster, droeg ik een mes aan mijn riem dat ik zo scherp hield dat het in één haal door een strak gespannen lijn van duims manilla ging. Toen was dat een noodzaak, een stuk gereedschap dat je nodig had. Als je dat nu doet, loopt je glad voor gek en wordt mogelijk gearresteerd voor verboden wapenbezit. Knopen, splitsen, staaldraad zowel als touw, zeilnaaien, takelen en bekleden, houten en stalen blokken "voorzien", ik kon het allemaal als de beste want dat hoorde bij je vak. Wie stort er nog wel eens olie en weet wanneer dat raadzaam is en hoe dat moet als daar geen speciale voorzieningen voor zijn? Wie heeft dat nog nódig? Wat heb je er nu nog aan als je precies weet hoe je een ruim met houten luiken met drie kleden klaar moet maken voor een oversteek in de winter? En dan hebben we het alleen maar over zeemanschap en niet over navigatie.

Andere tijden en andere schepen vereisen andere vaardigheden en ik twijfel er niet aan of dat komt allemaal best goed. Ik ben blij dat ik mijn tijd heb meegemaakt, vooral ook omdat je er vaardigheden leerde en een bepaalde mentaliteit en ook flexibiliteit kreeg die je ook buiten dat varende leven overal van pas kwam. De mensen die nu in dat vak groot worden, moeten heel andere vaardigheden aanleren en ook een andere mentaliteit hebben, willen ze slagen.
Als er straks onbemande schepen varen, wat zonder enige twijfel gaat gebeuren, dan moeten ook die geleid en bestuurd worden. Misschien is dat mooi en interessant werk en wie weet zijn er dan mensen die geroemd worden om hun goede zeemanschap omdat ze geen zes, maar twaalf schepen tegelijk veilig over de oceaan kunnen laten varen. Ik zie dat allemaal niet zo somber in. Ik hoop dat ik er nog iets van te zien krijg. Maar dan moeten ze niet te lang ouwehoeren en een beetje voortmaken. :roll:
    • O wonder!
      How many goodly creatures are there here!
      How beauteous mankind is!
      O brave new world,
      That has such people in it!


      William Shakespeare
      The Tempest
      Door Aldous Huxley aangehaald in zijn roman Brave New World

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Onbemand varen?

Bericht door Harry G. Hogeboom »

ze niet te lang ouwehoeren en een beetje voortmaken
Hang in there Horsten............hang in there!! :roll: Krakende wagens lopen het langst :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
jangoedhart (R.I.P)

Re: Onbemand varen?

Bericht door jangoedhart (R.I.P) »

Ga eens naar de bieb op woensdag middag.Daar zitten een hele rij kleuters achter de computer.Dat zijn de kinderen die in de toekomst de
dienst uit maken.Onbemande schepen.Onbemande containerkranen.Een vliegtuig uit de lucht halen of een stad platleggen door de voorzieningen
te blokkeren hoord ook tot de mogelijkheden.Zal maar niet verder gaan met dit toekomst beeld.Maak ik gelukkig niet meer mee.Laten we het
nog even gezellig houden op dit forum.Haha. De beste wensen voor iedereen.Groetjes Jan 8)
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Onbemand varen?

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ik doe mijn best, Harry, ik doe mijn best. :-D
Laten we het nog even gezellig houden op dit forum.Haha.
Ja, maar dan moet je niet met van die doomscenario's komen over kleuters die vliegtuigen uit de lucht halen en steden platleggen, Jan. :-D
Laten we bij het onbemande varen blijven.
Het is natuurlijk heel goed voor te stellen en ook waarschijnlijk dat het vrachtschip zoals we dat nu kennen, op den duur volledig gaat verdwijnen. Varen is leuk en aardig en prachtig werk, maar het enige doel van de vrachtvaart is: goederen op de snelste en meest efficiënte manier vervoeren van de plaats waar die goederen worden geproduceerd, naar de plaatsen waar die goederen voor bestemd zijn. De drie hoofdstromen zijn dan: grondstoffen als bulkladingen, het transport van olie en chemicaliën met tankers en stukgoederen met containerschepen. Wat is er op tegen om zo'n enorme bulkcarrier, zodra dat technisch mogelijk is, onbemand van Brazilië naar China te laten varen? Of containerschepen van Europa naar Amerika en weer terug? Als je daar eens goed over door gaat denken, dienen de mogelijkheden zich vanzelf aan.
Daarnaast zal er altijd nog genoeg bemand te varen overblijven, op kleine schepen, feeders, sleepboten, offshore, bagger.
Tino Karunding

Re: Onbemand varen?

Bericht door Tino Karunding »

Harry G. Hogeboom schreef:
Tijdens de integratie periode van de Aegir bij Huisman hebben we heel veel blackout testen gedaan. Van alle dezelfde testen kwam geen een keer 't bedrijf op dezelfde manier bij. Nu is dit DP3 hoofdschakelbord met al zijn redundancy toch ook niet echt klein te noemen. Ook hier moest de operator weer ingrijpen om alles goed online te krijgen.
Hallo Tino,
Dat klinkt bijzonder interessant, maaaar het kwam dus WEL bij?? begrijp ik dat goed??, wat zou je denken????....als jullie nou nog eens pak weg een maandje of 3 lekker ongestoord - en niks geen druk van, kom op jongens we moeten naar een $$$klussie in de Golf van Mexico- doooooor konden knutselen met al die testen, zou je dan wel nagenoeg alle hick up's er uit hebben getest?????
Kans was groot dat er wat minder stress was ja. Toen ik de laatste keer aan boord was waren we nog druk bezig met testen van 't mission equipment en DP trails. Een week nadat ik eraf ging zijn ze met 't Lucius project begonnen.
Maandag vlieg ik weer naar de Golf van Mexico.
Ik hoorde dat ze net voor 't nieuwe jaar de 3de reel met projectpijp op de bodem hadden liggen.

Onderstaande foto zie je een nieuwe volle reel die getransporteerd word naar de Aegir.
Afbeelding


Foto gemaakt door Edo Doeve, een collega
jangoedhart (R.I.P)

Re: Onbemand varen?

Bericht door jangoedhart (R.I.P) »

Hoj Theo.Kleuters halen geen vliegtuigen uit de lucht.Dat kunnen ze doen als ze groot zijn.De ,joystick,generatie.
Er zit nu al zo,n vent in Nevada die mensen om zeep helpt in Afganistan met behulp van zo,n drone.Mogelijkheden zat.
Maar laten we reeel blijven.Ik wil Georg Orwel niet napraten.Dus einde discusie.De scheepvaart dus.Vroeger 50 man op
een boot.Nu 13 man op een halfmillioen tonner.Moeten die er ook nog af ?.Die Vale Rio de Janeiro krijgt een paar lekke
brandstof leidingkis in de zuidelijke Atlantische oceaan.Weet jij daar raad mee ?.Chemicaliën tankers kun je zo wie zo
niet onbemand laten varen.Maar goed.Volgens jou theorie is zeeman een uitstervend beroep.Ben blij dat ik toch nog
even mee heb mogen doen.Haha.Jan
Gebruikersavatar
renirie
Berichten: 383
Lid geworden op: 20 jan 2008 18:51
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Re: Onbemand varen?

Bericht door renirie »

Ben blij verrast door alle reacties die mijn onderwerp hebben opgelevert.
Zowel door de ouwe rakkers als de jongere generatie zijn er veel interessante berichten geschreven.
Wat mij persoonlijk nogal bezig houdt ligt meer in het menselijke vlak.
Ondanks dat ik al langere tijd aan de wal ben,en intussen van mijn pensioen geniet, denk ik nog vaak aan de sfeer aan boord en de kameraadschap die je op soms lange reizen opbouwde.
Natuurlijk gebeurden er ook wel eens minder leuke dingen,maar over het algemeen was het fijn om zeeman te zijn.
Velen van ons zullen naar zee zijn gegaan voor het avontuur en de wereld te zien.
Het zou jammer zijn als dit door de techniek verloren zou gaan,maar ik had toen ook niet gedacht dat ik nu achter de computer zou zitten met een onderwerp als onbemande schepen.
:( :(
groeten vanuit de havenstad rotterdam met een zeemanshuis.

Hennie
keep on ringing the bells
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Onbemand varen?

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Jan Goedhart schreef:Volgens jouw theorie is zeeman een uitstervend beroep.
Nee, dan heb je toch niet goed gelezen. Ik zei namelijk ook:
Daarnaast zal er altijd nog genoeg bemand te varen overblijven, op kleine schepen, feeders, sleepboten, offshore, bagger.
Juist het soort schepen waarop het écht leuk varen is. Met uitzondering van die feeders, misschien. Ook nu nog. Leuker en een stuk interessanter dan op zo'n enorme bulker, een ULCC of de wereld rond jakkeren in een krap schema op een enorm containerschip.

Maar grote schepen die massagoederen vervoeren, grote bulkers, tankers, containerschepen, die zullen onbemand gaan varen. Dat zijn ook de enige schepen waarbij dat zin heeft en grote besparingen oplevert. Natuurlijk kan ook een chemicaliëntanker onbemand varen. Als er geen mensen meer aan boord zijn die gevaar lopen en waar rekening mee moet worden gehouden, kun je ze nog veel veiliger bouwen dan nu. Dat geldt voor alle schepen.
paul
Berichten: 356
Lid geworden op: 24 jan 2008 17:16
Locatie: den hoorn
Contacteer:

Re: Onbemand varen?

Bericht door paul »

groeten vanuit de havenstad rotterdam met een zeemanshuis.

Hennie[/quote]

En wat voor een zeemans huis,wel een met,, Happy hour,,
gr Paul
koop een boot en heb plezier tot je dood
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Onbemand varen?

Bericht door Bob R.I.P. »

Wat te denken van een verzamelpunt waar de schepen met een minimale bemanning heen gebracht worden, uit de melee van Noordzee en Kanaal. Vandaar uit onbemand naar het volgende verzamelpunt (bijv. ingang Straat Malakka ) op weg naar China. Er moeten uiteraard meer verzamelpunten komen, Amerikaanse oost en westkust, Panamakanaal, Suezkanaal om er een paar te noemen.
De wegbreng bemanning zou een inkomend schip weer kunnen bemannen en het schip door het drukke verkeer leiden naar Rotterdam, Hamburg, Londen etc.
Op de 100 vademlijn een verblijfseiland creeeren. All Westeuropese landen moeten daaraan samenwerken. Het kan dus nog wel even duren.
Hersenspinsels?

Mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.


Plaats reactie