De Kleine Vaart

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: De Kleine Vaart

Bericht door K.Brouwer »

De reden dat ik naar die oorlogspremie vroeg Fluks was omdat wij het wel gehad hebben .Maar jullie waren er veel eerder, dat van mij speelde rond '83-'84.Toen kreeg je het wel en was de "herrie" al bijna voorbij. Kreeg wel van kantoor instructies mee dat zodra ik de situatie niet meer vertrouwde de boel de boel moest laten en weg wezen.
Zat toen op de Eva Danielsen en hadden pootaardappelen geladen in B'wijk voor Beiroet. Ruim 12' voor aankomst zag het zwart van de oorlogsschepen van allerlei nationaliteiten. Wij voeren op een enorm stilliggend Russische kruiser af welke netjes zoals het Z.A.R. voorschreef voor ons uitweek. In de haven was er behalve de bootwerkers/vrachtwagens/ontvangers geen hond meer te bekennen. Hier en daar wat gezonken schepen en wij waren die 5 dagen dat we er daar losten het enige schip verder. De hwtk wilde nog een Surveyor bestellen want hij wilde zuiger gaan trekken, vondtie maar raar dat ik bijna over de rooie ging. Zat trouwens de gekste ploeg mensen op waarmee ik ooit in m'n hele leven heb mee gevaren. De bank had beslag op 2 schepen van Danielsen gelegd en onder gebracht bij DvdH. Zodoende kwam ik erop terecht. Men was in de jaren hiervoor al met andere DvdH schepen geweest waarvan een meldde dat er een oorlogssituatie heerste en toen DvdH "van niets wist" hebben ze de volgende dag de granaatscherven van dek opgepikt en opgestuurd. Een ander meldde dat hij een schip had zien voorbijgaan met "zeer gevaarlijk uitziende kisten", die kreeg prompt een briefje terug hoe "zeer gevaarlijke kisten" er ongeveer uitzagen 8) . Hieronder een foto van de Flex Fortuna, een zusterschip van de Eva Danielsen. Kon niet zo gauw die van de Eva vinden. Deze is gemaakt rond 1985 in Abidjan.
D1000117.JPG
D1000117.JPG (266.71 KiB) 8613 keer bekeken
De oorlogspremie was minimaal 5 dagen dubbele gage ook al was je er maar een uur b.w.v. spreken geweest.
Nog wat, omdat het buiten "grijs" van de oorlogsschepen zag en wij 's avonds zouden vertrekken zag ik het al aankomen en even flink met de Aldislamp op Eva Danielsen en ( volgende haven) Famagusta zitten oefenen.
Werd door vier verschillende grijze jongens aangeroepen en ze een minderwaardigheidscomplex in seinsnelheid bezorgt :mrgreen: .

Groeten, K.Brouwer

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: De Kleine Vaart

Bericht door Harry G. Hogeboom »

en ze een minderwaardigheidscomplex in seinsnelheid bezorgt
:lol: :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Aaron
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 feb 2010 15:11

Re: De Kleine Vaart

Bericht door Aaron »

Verdorie mannen, waar blijven al die geweldige verhalen????

Groet,

Aaron.
hans de vries

Re: De Kleine Vaart

Bericht door hans de vries »

Ik zit toevallig het verhaal te lezen over de Mauritssingel ,ik was toen machinist op een zusterschip en wij waren bezig met dezelfde reis ,wel is waar in een flinke storm en ook nog in de buurt van de Mauritssingel en er was nog gewoon radio contact tot op het moment dat we niets meer hoorden,pas toen we ik dacht in Rotterdam aankwamen kregen we het bericht dat de Mauritssingel vermist was,en er is eigenlijk nooit meer vernomen wat er gebeurd was.ik weet nog wel dat men dacht dat de tussenschotten stuk zijn gegaan waardoor de bulk lading is verschoven.Maar een vreemde zaak blijft het wel.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De Kleine Vaart

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Een update met betrekking tot deze posting over de Mauritssingel en het onderzoek van het coldcase team van de politie Haaglanden. De dochter van de 2de machinist Christiaan van Donk van de Mauritssingel zou me op de hoogte te houden van de vorderingen en gisteren kreeg ik een mail. Ze had nog veel brieven van haar vader van meer dan vijftig jaar geleden en van de gom waarmee de enveloppen waren dichtgeplakt en ook de gom van de postzegels, kunnen ze alsnog een DNA-profiel halen. Dat stelt ze in staat om een 100% match te krijgen.
Wonderlijke zaken zijn dat. Ik hoop van harte dat het iets gaat opleveren.
Jos Komen (R.I.P)

Re: De Kleine Vaart

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ik kreeg onderstaand mailtje van Liesbeth Werkman.

Ik zoek nabestaanden van de vermisten van de Mauritssingel. Vooral om te
weten te komen of iemand resultaat heeft gehad bij het afgeven van DNA om
naar vermisten te zoeken.
Ik ben de verloofde van Albert de Wit uit Roden en door een broer van hem
is ook DNA op mijn verzoek afgestaan.

Weet u iets?



(HIER bij Marhisdata is nog meer te lezen over het schip.)
Jos
pieterpost
Berichten: 54
Lid geworden op: 16 mei 2009 22:43

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door pieterpost »

Jos Komen schreef: 21 jan 2018 22:35 de Spolesto in Par, China Klei laden tijdens laag water op zaat.
Lijkt me lastig om af te laden als je op zaat ligt. :wink:
Je weet hoeveel ton je kan laden, de wal weet wat er geladen is. Alleen bij opkomend water goed opletten dat schip wel weer gaat drijven. Zo niet, dan als een speer met een staaldraad onder het vlak heen en weer zagen om het "plakken" op te heffen.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

bij opkomend water goed opletten dat schip wel weer gaat drijven.
Spannend, hoor! :)
pieterpost
Berichten: 54
Lid geworden op: 16 mei 2009 22:43

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door pieterpost »

Snel dichtgooien en zeeklaar maken
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Dammers & van der Heide

Bericht door jdbvos »

:lol: Je maakt er nu een geintje van Jos, maar schepen in GB, én op saat, kwamen bij opkomend water soms niet uit de modder, en bleven echt plakken....
Met de Alert (geloof ik), in- of in de buurt van- Londen hebben we dat meegemaakt. De deuren van de mk en de opbouw konden we nog wat afdichten, maar de wc's beneden begonnen al over te lopen; de sewage-afsluiters waren (nog nooit) dichtgezet. De afvoerpijpen waren door het lage water wel helemaal leeg, dus dat scheelde een hoop rotzooi...
Maar de motor werd gereedgemaakt, en die ouwe heeft flink achteruitgeslagen om water onder het vlak te krijgen.
En met zo'n gevoel in je maag als wanneer je over een hobbelbrug rijdt, of in een rollercoaster zit, "popte" de Alert ineens als een dobber omhoog.
Maar de luikenkap stond behoorlijk onder water ! En wat denk je van de tankontluchtingen, die van de brandstofbunkers, bijvoorbeeld... :shock:
Door dergelijke geintjes zijn machinekamers echt volgelopen, want dat water onder het vlak blazen lukte niet altijd.
Ik heb dat nooit meegemaakt, maar blijven plakken, en met achteruitslaan weer loskomen, 2 keer ! En dat was beide keren echt spannend !
En beide keren met leeg schip....
Afijn: er zijn hier ongetwijfeld heel wat khv-mensen aanwezig die dat fenomeen ook hebben meegemaakt.

Mooie foto's van die ombouw-beproeving Pieter !
Oost, west...ook best


Plaats reactie