Quo vadimus?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

Quo vadimus?

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------------------------------------------Afbeelding
-------------------------------------------------------------Foto: Rojohn

------------------------------------------------------------------------------------------------Quo vadimus ...

Waar gaan wij heen? Waar gaan wij heen met dit forum dat door Jos Komen werd gestart, waar velen van ons al vele jaren dagelijks komen en dat ons toch na aan het hart ligt. Mij althans wel. En als iets je na aan het hart ligt en je hebt het gevoel dat het niet goed gaat, dan ga je jezelf en anderen op den duur dergelijke vragen stellen. Ik zie geen statistieken van dit forum, maar het kan toch niemand ontgaan zijn dat het bezoekersaantal, het aantal reacties op lopende topics en vooral het aantal nieuwe, originele, interessante topics steeds verder terugloopt.

Bij onze "buren", het Kustvaartforum - officieel het Scheepvaartforum omdat het veel meer omvat dan alleen maar de kustvaart - is het al niet anders. Dat bracht Harry de Groot, kenner van de kustvaart en vooral ook van de binnenvaart, auteur/samensteller van een tiental heel interessante en zeer goed verkochte boeken zoals "Hout en Zout", "Geen zee te hoog" en vele andere - zie HIER - in een topic dat alleen maar over het plaatsen van foto's ging, op een reactie van mij daarover te verzuchten...
In het topic Foto's plaatsen Wrijfhout schreef:Voorlopig maak ik mij meer zorgen over de teruglopende activiteiten op diverse fora dan over de foto's.
Hij meende de oorzaak te moeten zoeken in Facebook en Twitter, waarop ik een reactie meende te moeten plaatsen die ik, na eerst met Jos Komen te hebben overlegd, hier wil herhalen. Integraal.

    • Ach, zorgen...? Het is een ontwikkeling waar ik wel een verklaring voor meen te hebben. Facebook zegt mij niets. Ik heb wel een account, maar ik doe er nooit iets mee. Kinderen en kleinkinderen zijn er wel actief en dat volg ik, maar om zelf iets te plaatsen, nee. Voor mij voegt Facebook helemaal niets toe. Ik begrijp het ook niet zo goed, net zomin als Twitter. Waarom zou je nu in 's hemelsnaam rondbazuinen waar je mee bezig bent? En als het nu iets belangrijks is, okay. Maar het zijn voornamelijk nietszeggende mededelingen.

      De activiteit op Kombuispraat loopt ook met sprongen terug. Ik heb daar jarenlang heel veel tijd in gestoken, dagen en vaak ook weken gewerkt aan een topic dat ik zelf interessant vond en dat anderen blijkens de reacties óók interessant vonden, maar er komt nauwelijks respons. Nu deed ik het sowieso voor mijn eigen genoegen, voor de research die er bij komt kijken, omdat ik er zelf bijzonder veel van leer en omdat ik er genoegen in schep om alles duidelijk en begrijpelijk onder woorden te brengen - waar dan ook weer die mooie opmaak bijhoort en wat dan ook weer vingeroefeningen zijn voor andere schrijfactivitetiten - maar als je de enige bent die een topic start dat pretendeert iets om het lijf te hebben, een onderwerp bij de kop pakt dat iets verder gaat dan het verleden, dan vergaat je op den duur de lust. En dat op den duur is nú. De oorzaak van het teruglopen van de activiteiten is naar mijn mening de volgende. Met die mening hoeft uiteraard helemaal niemand het eens te zijn, maar het is wel zoals ik het voel en waaraan - opnieuw volgens mij - deze fora ter ziele dreigen te gaan.

      Er is niets mis met een "Opa-vertelt-alwéér-van-vroegerforum" zoals ik dat dan maar noem. Mijn eigen scheepvaartervaring en -herinneringen gaan inmiddels meer dan zestig jaar terug en als je van die zestig jaar dan ruim veertig ook werkelijk actief bent geweest in de scheepvaart, heb je heel wat te vertellen. Maar daar komt op zeker moment wél een einde aan. Je kunt niet eindeloos foto's van vroeger blijven plaatsen, vooral niet als daar verder niets bij komt. Het is prima als die foto's of tekeningen in een langer verhaal worden geplaatst, een verhaal dat iets dieper gaat dan alleen maar de mededeling dat je ergens in de zestiger of zeventiger jaren op dat schip hebt gevaren. Als jij alleen maar fotoboeken zonder tekst zou publiceren, Harry, dan zou je die op den duur ook aan de straatstenen niet meer kwijt kunnen. Maar je maakt er een verhaal van, je schrijft historie en daar kun je wel lang mee doorgaan. Let wel: als je het telkens weer vanuit een ander uitgangspunt beschrijft en er toch weer iets nieuws van weet te maken.
      Ik heb altijd met bijzonder veel plezier gevaren en heb me ook buiten het varen uitstekend in de scheepvaart vermaakt. Ik heb het altijd een fijn vak gevonden. Of ik het tegenwoordig nog zo mooi zou vinden is iets anders, dat wil zeggen: het varen. Het reguliere scheepvaartbedrijf zoals dat nu gaat, zou me waarschijnlijk minder bevallen, maar er is nog zoveel meer te doen in de scheepvaart, zowel varend als in de periferie, alles eromheen, alles wat er bij komt kijken. Dat alles blijft me interesseren en daarom probeer ik ook nog steeds een beetje bij te blijven, de nieuwe ontwikkelingen te volgen en na te denken over de toekomst. Zowel voor wat betreft wat tegenwoordig wordt aangeduid als "short sea shipping" als de ontwikkelingen in de containervaart, en de alsmaar groter wordende schepen, de grote tankers, de technische ontwikkelingen zowel wat betreft de navigatie als de machinekamers. Als ik het optimisme van mijn cardioloog deel en nog een poosje mee kan, dan hoop ik nog mee te maken dat het eerste onbemande containerschip of bulkcarrier in de vaart komt. We gaan naar onbemande, door kernenergie voortgestuwde containerschepen en bulkers. Wie zegt dat dit onzin is, volgt de ontwikkelingen niet. Oskar Levander is vice-president Innovatie van Rolls Royce en bepaald geen warhoofd of fantast. Je kunt hem maar beter geloven als hij zegt dat er over 20 jaar nucleair voortgestuwde robotschepen varen. Lees HIER zijn toekomstvoorspelling.

      Als een forum als dit zich niet met dit soort dingen bezighoudt en alleen maar blijft hangen in het verleden, dan is het gedoemd ter ziele te gaan. Ik heb het nu alleen over de zeevaart omdat ik de binnenvaart niet of nauwelijks volg, maar ik denk dat het daar niet veel anders zal zijn. Als ik in de zoekfunctie "LNG Greenstream" intik, krijg ik ook alleen maar foto's. Waarom wordt zoiets hier niet veel diepgaander behandeld? Pas op: dit is geen kritiek, maar een observatie en een mening. En nogmaals: er is niets mis met het verleden, maar als een forum als dit zich niet veel meer bezighoudt met het heden en de toekomst, hééft het geen toekomst.
[/color]
Tot zover mijn reactie op het Kustvaartforum. Het is niet dat ik nu echt graag een discussie hierover wil beginnen, vooral omdat het een ontwikkeling is die ik niet kan tegenhouden. Ik wil het alleen maar een keer hebben gezegd omdat ik het jammer vind. Jos is van mening dat het veelvuldig gebruik van tablets een van de oorzaken is. Er wordt wel gelezen, maar reageren op een tablet zou te lastig zijn. Ik ben dat bepaald niet met hem eens. Ik gebruik mijn iPad intensief, vooral 's avonds, als ik naar de televisie kijk. Ik gebruik hem dan om snel iets op te zoeken dat in de actualiteit is, maar tijdens de reclame kijk ik dan ook even op de forums en soms reageer ik kort. Een langere bijdrage stel ik liever uit tot ik weer achter de pc zit. Facebook en Twitter zouden mede de oorzaak zijn. Dat kan best, maar wie daar de voorkeur aan geeft boven een scheepvaartforum als Kombuispraat (was), heeft sowieso weinig op dit forum bij te dragen.

Wat ik hierboven allemaal heb geschreven, is dus géén kritiek en geen oproep tot verbetering. Het is niet meer dan het constateren van een ontwikkeling die ik betreur. De lust om opnieuw lange bijdragen aan dit forum te leveren, is me vrijwel vergaan, terwijl er toch zoveel nieuwe ontwikkelingen zijn waarover geschreven en gediscussieerd kan worden. Maar vrijwel niemand doet dat en als iemand de tijd en de moeite neemt om een langere, interessante bijdrage te leveren, komt er nauwelijks respons.
Mag ik een voorbeeld geven?
Waarom pluist niemand nu eens haarfijn uit wat er allemaal gaande is geweest en nog gaande is bij Dockwise-Fairstar-Red Box? Interesseert dat dan helemaal niemand hier? Dat is actueel, dat is vandaag in het nieuws, dat is de scheepvaarbusiness van nú. Ik ben gek op het verleden en zou nog vele lappen tekst kunnen schrijven, zowel over het Potje van Mijn Tante van 300 ton als mijn ervaringen en belevenissen op schepan van 300.000 ton, plus al die andere ervaringen die je in veertig plus jaren scheepvaart opdoet. Maar daarnaast is er ook het heden en vooral de toekomst van de scheepvaart. Zoals ik al zei: als een forum als dit zich niet veel meer bezighoudt met het heden en de toekomst, hééft het geen toekomst. En dat is jammer.

Jos schreef me: Ach, ik heb het destijds kombuispraat genoemd om lekker slap te ouwehoeren net zoals we vroeger in de kombuis een praatje pot hielden. Dat is goed gelukt, ik ben niet zo ambitieus.
Dat is prima, niets op tegen. Maar mij stimuleert het niet om nog bijdragen te leveren die wat dieper op de zaken ingaan. Die eer laat ik voorlopig graag aan een ander. Komt er niets, dan zal mijn belangstelling steeds verder tanen. Het zij zo. Het was leuk zolang als het duurde.
Maar jammer is het wel.

Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2134
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Quo vadimus?

Bericht door Brazuca »

Ook mijn aandacht en interesse loopt langzaam terug, enerzijds vanwege te drukke werkzaamheden en anderzijds vanwege het ontbreken van topics die wat dieper ingaan op een onderwerp.

Mijn inziens is dat de gebruikte techniek zoals tablets en smartphones niet de oorzaak zijn van het teruglopen van de interesse, maar het ontbreken van 'schrijvers' die tijd, kunde en 'goesting' hebben (zoals onze zuiderburen het zo mooi uitdrukken) om een nieuw onderwerp aan te dragen, dan wel die een bestaand topic kunnen uitdiepen. Als een forumlid wil reageren of iets wil plaatsen zal deze dat niet laten en die middelen (gaan) gebruiken die dat mogelijk maken.

Toch ben ik niet al te pessimistisch over het voortbestaan. Er zijn nog legio (oud) zeevaarders, die of het forum nog niet ontdekt hebben, of zelf nog als werkende actief zijn en momenteel geen tijd hebben om iets zinvols te kunnen bijdragen aan het forum.
Zelf heb ik nog diverse stukken op de plank liggen, maar waar ik nog niet aan toegekomen ben, omdat ik het gewoon te druk heb. (vandaar mijn veronderstelling dat er meerdere personen zijn met hetzelfde euvel :cry: ).

Wat ik zelf graag lees, zijn de 'scheepstijdingen uit den vreemde', waar achtergevaren :roll: zeelui zijn blijven hangen, en natuurlijk de redactionele artikelen Uwerzijds.
Martinus
Berichten: 1006
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Quo vadimus?

Bericht door Martinus »

Ik heb de indruk dat vele fora met teruglopende bezoekersaantallen te maken hebben. Waaraan dat precies ligt zou ik niet weten maar het is bv. wel een feit dat je personen de hele dag door in een eigen wereld met de duim over telefoonschermpjes ziet schuiven, misschien dat men meent alle informatie daar te vinden. Tegelijkertijd zit men ook minder vaak achter het toetsenbord van een computer.
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4859
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24
Locatie: Tukkerlaand

Re: Quo vadimus?

Bericht door Allen »

Wel Theo, ik pluis wel eens wat uit en plaats het op de door mij geopende topic "Wist u dat........." :mrgreen: cq een ander topic.

Om maar wat aan te halen:
Heb je de knipsels van kapt Vet en de ZWARTE ZEE gelezen?

Wat "Dockwise-Fairstar-Red Box" betreft, ik kan mij niet heugen dat ik van jou ooit eens een vraag heb gezien om één en ander uit te pluizen.
Kan de vraag natuurlijk ook gemist hebben. :( :?

Ik plaats knipsels omdat ik er lol aan beleef, ook het uitzoeken.
Of de directie van dit forum moet aangeven dat ik er mee dien te stoppen. :shock:
Grtn @Allen
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Quo vadimus?

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Je mist klaarblijkelijk wat ik bedoel te zeggen, Allen.
Geeft verder ook niet.
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Quo vadimus?

Bericht door ferryvaneeuwen »

Hetzelfde gevoel dat Theo heeft, dat het tanende is, heb ik al heel lang. Mede daardoor, maar niet alleen, ben ik er vorig jaar begin november dan ook mee gestopt, negen maanden lang. Nu ben ik sinds een paar maanden weer beperkt actief.

Ik was uiteraard het meest actief in het topic Radiohutten enz. maar daar raakt de koek op, het vak is verdwenen, er is geen vervolg en wat overblijft zijn alleen nog de oude verhalen. En herhalingen zijn niet leuk. Zelf schreef ik nogal eens een stukje over bijzondere (radio)technieken maar de respons was meestal bijna nul. Soms reageerde er dan alleen een outsider op. Ja, dat gebeurt mij een paar keer en dan is het ook 'over en sluiten'.

De druppel die de emmer deed overlopen herinner ik mij was een uitgebreid stuk dat ik geschreven had over de geschiedenis van Radio Holland gedurende de oorlogsjaren, compleet met een aantal bijzondere foto's. Na een dag had er nog niemand gereageerd. Ik heb het toen maar verwijderd.

Nu doe ik af en toe nog mee aan onderwerpen die mij echt interesseren. Maar daar gaat de lol ook vanaf als je je mening niet vrijelijk mag geven. Althans daarop werd ik laatst aangesproken door een polcor mannetje die zelf kennelijk geen enkel benul had over het betreffende onderwerp. Als meningen op dit forum volgens sommigen niet meer ter zake doen of niet meer mogen dan worden de poten er wel onderuit gezaagd.

Een grote handicap vind ik is het feit dat er bijna geen varenden deel uitmaken van het ledenbestand en dat we hiermee de band met het heden ontbreekt. Het zou toch fantastisch zijn als er vers bloed bijkwam met hun ervaringen. Hoe het leven er aan boord tegenwoordig uitziet, nieuwe technieken en noem maar op. Maar die hebben met die kleine bezetting aan boord wel even andere dingen aan het hoofd.

Overigens is Kombuispraat natuurlijk niet zomaar weg denk ik. De behoefte aan zo'n soort pleisterplaats zal er voorlopig nog wel zijn.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Quo vadimus?

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Na het lezen van bovenstaande reacties kom ik tot de conclusie dat het eigenlijk maar op één ding neerkomt: het gebrek aan response.
Als Theo iets uitzoekt doet hij het zo grondig, dat er helemaal niets aan toe te voegen valt.
Zo ook met de bijdrages van o.a. Ferry.
Bij de scheepsschilderijen zijn ook diverse kunstenaars om deze reden afgehaakt.
Ik heb ooit een reactie geplaatst op een schilderij met wat ik dacht opbouwende kritiek.
Omdat ik beheerder ben schijnt dat blijkbaar extra hard aan te komen, de goede man heb ik nooit meer teruggezien, ik hoop echt dat hij de penselen niet aan de wilgen heeft gehangen. :wink:
Er is hier de laatste jaren een soort verzadiging opgetreden, iedereen is zo gewend geraakt aan het hoge peil van veel publicaties die men met veel plezier en interesse leest en dit als normaal is gaan beschouwen.
Als Kombuispraat er een dag uitligt is Leiden in last. :)
Ik ben met dit forum begonnen om lekker slap te kunnen ouwehoeren met mede oud-zeevarenden.
Tot nu toe heb ik mijn doelstelling bereikt, tot mijn verrassing is Kombuispraat uitgegroeid tot een toonaangevend scheepvaartforum.
Dit is niet mijn prestatie, maar van de forumleden.
Zo begon het: http://www.scheepspraat.nl/scheepsgerechten.htm
En "time to say goodbye" zit er voorlopig nog niet in.
https://www.youtube.com/watch?v=tcrfvP11Hbo
Degenen die een Costa cruise hebben meegemaakt zullen dit ongetwijfeld herkennen, het schalde altijd uit de speakers bij vertrek uit een haven. :wink:
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Quo vadimus?

Bericht door v+d »

We koersen natuurlijk met schip en bemanning naar een onbekende eindhaven, niets om je druk over te maken.
Het houdt een keer op, bij de een gaat dat met veel problemen terwijl de ander zijn scheepje op de wal trekt en er nooit meer naar om kijkt.
Helaas zijn er weinig bijdragen van nu nog varende heren en dames, dat lijkt mij eigenlijk wel logisch, op leugenbankjes vind je weinig jongelui.
Zelf ben ik vaak druk met de dingen van alle dagen en daarbij verzin ik telkens weer iets om mij bezig te houden.
De groente tuin, onderhoud van het huis, de bootjes en af en toe een reisje, ik kom tijd te kort! Bovendien gaat het karkas kraken, heb ik overal meer tijd voor nodig en ook de accu is sneller leeg.

Sinds de ontdekking van het Kombuis kijk ik er elke dag wel even op, soms zet ik er een verhaaltje met wat foto's op. Vaak heeft dat met mijn oude beroep niets te maken!
Dat geeft toch niets, er zijn Kombuizers die het leuk vinden en Kombuizers die er niet naar kijken. Als je in de kroeg gaat zitten klets je ook niet met de hele bemanning.

De bijdragen van Ferry en van Theo zijn vaak zodanig uitgebreid en goed onderbouwd dat commentaar geven niet echt zinvol lijkt, of iets bijdraagt.
Heren, bij deze bedankt voor jullie interessante bijdragen waarop ik niet vaak reageerde maar die ik wel met regelmaat lees.
We moeten ons wel realiseren, dat niet alle Kombuizers kans zien een uitgebreid verslag of een verhandeling op papier te krijgen.
De foto's van Martin en Gerard zijn bijvoorbeeld, zelfs voor mijn echtgenote, iets wat dagelijks bekeken wordt.
Zelfs leest ze elke avond een stukje op Kombuis over vroeger, weer een lezer die niet reageert!

Kombuispraat is wat Jos ooit kennelijk bedoeld heeft, een praathuis waar je iets kunt halen of brengen.
Ik blijf, met uw welnemen, nog even langskomen.
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Quo vadimus?

Bericht door leo-shof »

Oja ik lees alle items
Maar ik ben geen varens gezel geweest .
Dus kan ik op weinig een goede reactie geven
Maar ik zit graag hier mee te genieten , en vind het meeste wel mooi .

En Ferry jong bloed : dat is moeilijk , deze groep is waarschijnlijk in hele ander dingen geintreseerd
en heb je ook nog te maken met de vele buitenlanders op de schepen , die weten waarschijnlijk geen eens van Kombuis Praat af
In de sector waar ik uit kwam (transport) is het een zelfde verhaal , Oostblokkers Russen ga zo maar door .

Ook op dit forum blijven we redelijk netjes tegen elkaar , ook al zijn we het wel eens niet eens met een ander
ik zit op andere forums , nou daar word je even lekker voor rotte vis uit gemaakt
als je iets fouts geplaatst hebt , dat is hier gelukkig niet aan de orde
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2420
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Quo vadimus?

Bericht door peelander »

v+d schreef: De bijdragen van Ferry en van Theo zijn vaak zodanig uitgebreid en goed onderbouwd dat commentaar geven niet echt zinvol lijkt, of iets bijdraagt.
Daar kan een schoen wringen. Als walslurp is zwijgen bij veel topics GOUD, omdat het jargon niet het mijne is. Daarom vaak wel interessant genoeg om kennis van te nemen, zeker als je in scheepvaart belangstelling hebt en zelf graag had gevaren, ware het niet dat je visueel te gehandicapt bent.
groeten
Jan van der Pluijm


Plaats reactie