Verkiezing beste student van Nederland

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Wiebe
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 okt 2015 16:54

Verkiezing beste student van Nederland

Bericht door Wiebe »

Lindsay.jpg
Lindsay.jpg (17.32 KiB) 4649 keer bekeken
Voor het eerst is er een leerling van een maritieme opleiding genomineerd als beste leerling van het jaar. Het betreft hier ook nog een vrouwelijke student, dit is een unieke kans om ons beroep onder de aandacht van toekomstige zeevarende te brengen.

Lindsay Groot


Motivatie
Waarom is hij/zij geselecteerd als uitblinker?
Ondanks haar ernstige en levensbedreigende ziekteperiode heeft Lindsay keihard geknokt om het jaar binnen de normale termijn af te sluiten en zo op tijd op stage te gaan. Verder heeft ze een ontzettend positieve en verbindende houding in de klas en heeft ze bewezen een keiharde werker te zijn. Die ondanks tegenslagen of soms de lastige theorie altijd haar positieve koers heeft vastgehouden. Haar cijfers waren altijd boven gemiddeld, waarbij zij de lat voor haar zelf altijd hoog legde

Daarbij heeft ze ook vaak medeleerlingen geholpen of positief beïnvloed en de school altijd perfect (in uniform) vertegenwoordigd. Ook buiten schooltijd is Lindsay voor haar medeleerlingen een contactpersoon, die altijd bereid was om te helpen. Lindsay laat in haar verslagen zien dat zij het geleerde in de theorie in de praktijk op zeer goede wijze toepast. Ze haalt zelf hele goede resultaten maar de gezamenlijk resultaten van haar klas zijn net zo belangrijk. Lindsay is een echte teamspeler die op een natuurlijke wijze leiding geeft en stuurt binnen en aan haar klas.

Welke speciale prestatie heeft hij/zij geleverd?
Bij de Holland America Line heeft ze zeer goede stage beoordelingen gekregen mede door haar grote inzet (ook voor lastige/zware en vieze klussen), positieve houding en door haar goede sociale vaardigheden wat op een cruiseschip ook zeer belangrijk is.” Lindsay heeft bewezen dat vrouwen in een (misschien) mannenberoep zich staande kunnen houden en de top kunnen bereiken. Ik zie Lindsay doorgroeien naar de hoogste rang binnen de Holland Amerika Lijn namelijk die van gezagvoerder.

Lindsay heeft de natuurlijke competentie dat zij in staat is om meerdere wegen te vinden om haar doel te bereiken. Correctheid is een eigenschap die hoort bij een officier van de Holland Amerika Lijn, Lindsay heeft vele malen het Nautisch College vertegenwoordigd. Als eerste jaars gaf ze al aan laat mij naar mijn oude school gaan om een presentatie te geven over deze school. Iedereen heeft de foto’s gezien van Lindsay in uniform op diverse posters gemaakt op diverse beurzen. Ze staat echt ergens voor en heeft een passie voor wat ze doet, dat spat er van af!

Wat vindt de uitblinker zelf van zijn/haar nominatie?
Eigenlijk kwam het nogal als een verassing, ik had echt geen flauw benul dat er zoiets bestond en dat wij daar aan mee deden. En omdat ik al aan boord zit sinds Februari 2015, had ik dit zeker niet zien aankomen. En toen kwam het nieuws dat ik al verkozen was tot student van het jaar voor het Roc kop nh. Ik moet zeggen ik was blij verrast, en vind het ook erg leuk hoe mijn collegas aan boord hierop reageren. Verder de foto’s en de video die ervoor gemaakt moesten worden, maakte het een periode wel even erg druk aan boord. Maar je moet er iets voor over hebben toch. Al met al ben ik enorm verast en blij met mijn nominatie om MBO student van het jaar te worden.

Wat zijn zijn/haar toekomstplannen?
Mijn toekomst plannen zijn nog niet heel duidelijk, ik zie wel licht aan het einde van de tunnel maar het is nog niet compleet helder. In deze zin bedoel ik meer hoe ik verder ga, en welke keuze ik uiteindelijk zal maken. Dit omdat ik Maroff ben en dus studeer om ‘’Engineer of Deck Officier’’ te worden. Eerst zal ik een keuze moeten maken welke van de 2 ik het liefst zou willen doen en wat mij elke dag een uitdaging geeft. Nadat ik deze keuze gemaakt heb zou ik mijn kans willen grijpen en met hulp van de Holland America Line, HBO willen proberen. En zodoende een prachtige toekomst tegemoet varen in 1 van de door mij gekozen functies.

Waarom vindt de stagebegeleider de uitblinker een Uitblinker?
Lindsay valt op onder de verschillende cadetten ( studenten) aan boord omdat ze altijd gemotiveerd is, een harde werker is, praktisch is ingesteld, kan met alle culturen aan boord op schieten, heeft een prettige persoonlijkheid, stelt zich bescheiden op maar weet zeker wat ze wil. Ze heeft een natuurlijk flair waardoor iedereen haar graag mag. Als er iets niet naar haar zin is, zal ze dit op een goede en redelijke manier bespreken. Als vrouw aan boord staat ze goed haar mannetje en we willen haar graag terug als medewerker na haar afstuderen, en dat mag in alle twee de afdelingen of Nautisch of Technisch.

Wat vindt het leerbedrijf van de nominatie?
Tijdens de Opleiding Maritiem Officier, die Lindsay volgt aan het ROC Kop van Noord Holland, moeten de studenten twee keer een stage van ongeveer 5 maanden aan boord van een schip voldoen. Dit doen ze in twee afdelingen namelijk op de brug ( Nautisch) als in de Machine kamer ( Technisch). Na het afstuderen ontvangt ze zowel de bevoegdheid om als scheepswerktuigkundige in de machinekamer te werken als ook om stuurman te worden. Wij, als Holland America Line willen we graag dat de studenten 2 stages bij ons lopen in hun 3e en 4e schoojaar. Onze standaard is HBO niveau en ongeacht de achtergrond van de opleiding iedere Cadet (dus ook MBO opgeleide cadetten) worden op HBO niveau geëvalueerd. Met net 18 jaar begon Lindsay met haar eerste stage in 2013 op de Ms Statendam. Toen sprong ze al met vlag en wimpel boven de andere stagiaires uit. Haar rapporten, haar time management, het tonen van initiatief, haar serieuze werkhouding, interesse tonen in anderen en andere culturen en met name haar vriendelijke persoonlijkheid, is ze voor de Holland America Line een fantastisch team lid. Ze straalt onze missie “ through excellence, we create once-in-a-lifetime experiences, every time” uit.
Ze behoort tot de Signature of Excellence en we willen haar graag alle mogelijkheden bieden om zichzelf verder te ontwikkelen. Het is dus een extra noemenswaardige prestatie, dat zij ook volgens de HAL in 2014/15 als beste stagiaire heeft gepresteerd en dat ze ook is genomineerd als Uitblinker van het ROC KvNH. Dit heeft ons niet verrast omdat ze dit verdiend met haar inzet en ambitie.

Ik zou elke zeevarende of oud zeevarende willen vragen om dit te steunen. Kijk even op http://www.ditismbo.nl/uitblinkers/2015 of op https://www.youtube.com/watch?feature=p ... Qaax3OppdE

wouter vos

Re: Verkiezing beste student van Nederland

Bericht door wouter vos »

Ik heb op Lindsay Groot gestemd. Niet alleen omdat zij uitblinkt (wat ze volgens mij zeker doet), maar dit is ook een mooie gelegenheid om het maritieme onderwijs en de evt. daar op volgende maritieme loopbaan onder de publieke aandacht te brengen, wat de laatste jaren veel te weinig gebeurt. En ook om aan te geven dat vrouwen hierin zeker een plaats verdienen.

Groet,
Wouter
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Verkiezing beste student van Nederland

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Video bekeken. Dit steun ik van harte.
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Verkiezing beste student van Nederland

Bericht door ferryvaneeuwen »

Haar beoordelingen laat geen ruimte voor enige twijfel. Uiteraard stem ik op haar!

Wat mij opviel is dat zij een opleiding tot maritiem officier aan een ROC op MBO niveau volgde terwijl er bijvoorbeeld op de Hogere Zeevaartschool in Amsterdam eenzelfde opleiding loopt op HBO niveau. Is dit een soort tweesporenbeleid? Ik kan het niet goed plaatsen. De HAL zegt dat zij personeel op HBO niveau aannemen. Waar ligt de knip hier? Het tegenwoordige onderwijs, althans voor mij, is dikwijls moeilijk te doorgronden, zo ook in dit geval. Misschien dat Wiebe dit vanuit zijn expertise kan toelichten.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Verkiezing beste student van Nederland

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Uiteraard heb ik ook op Lindsay gestemd, maar ik ben bang dat degene met de meeste facebook vriendjes de eerste prijs zal gaan winnen.
Hier geldt dus de olympische gedachte "Deelnemen is belangrijker dan winnen". :wink:
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Verkiezing beste student van Nederland

Bericht door Martinus »

Mijn stem kreeg ze ook, maar je kunt er wel zien dat ze nog een hoop stemmen meer nodig heeft.

Ik zag dacht ik wel ergens staan dat de uitslag niet alleen van de stemming door het publiek afhangt, dus who knows?
Wiebe
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 okt 2015 16:54

Re: Verkiezing beste student van Nederland

Bericht door Wiebe »

ferryvaneeuwen schreef:Haar beoordelingen laat geen ruimte voor enige twijfel. Uiteraard stem ik op haar!

Wat mij opviel is dat zij een opleiding tot maritiem officier aan een ROC op MBO niveau volgde terwijl er bijvoorbeeld op de Hogere Zeevaartschool in Amsterdam eenzelfde opleiding loopt op HBO niveau. Is dit een soort tweesporenbeleid? Ik kan het niet goed plaatsen. De HAL zegt dat zij personeel op HBO niveau aannemen. Waar ligt de knip hier? Het tegenwoordige onderwijs, althans voor mij, is dikwijls moeilijk te doorgronden, zo ook in dit geval. Misschien dat Wiebe dit vanuit zijn expertise kan toelichten.
Hallo Ferry,

Natuurlijk kan ik hier antwoord op geven, het is ook een onderwerp wat mij verbaast heeft toen ik directeur werd van het Nautisch College. Ik zelf ben zelf een product uit de oude tijd Hogere Zeevaartschool doorlopen en daarna alle rangen gedaan in Amsterdam. Op dit moment is de bemanningswet zodanig veranderd dat de opleiding totaal op de schop is gegaan. Leerlingen die 4 jaar op het MBO hun opleiding Marof volgen krijgen na een aantal dienstjaren hun bevoegdheid "Master of all ships" hiermee krijgen zij de bevoegdheid om op de allergrootste schepen als gezagvoerder of Hwtk te varen. Wat is nu het verschil met de opleiding op HBO niveau, enkel het feit dat HBO'ers management vakken erbij krijgen. Voor hun vaarbevoegdheid maakt het totaal niet uit. Je ziet dat rederijen als de HAL veel waarde hechten aan de toegevoegde waarde van het HBO. Maar er zijn meer rederijen die MBO'ers door laten groeien tot gezagvoerder of Hwtk.
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Verkiezing beste student van Nederland

Bericht door ferryvaneeuwen »

Schiet mij maar dood zeiden ze dan vroeger....

Ik ben ooit nog 14 jaar examinator in het vak techniek geweest voor de opleiding tot Radio Officier. Nou ja de laatste 4 jaar, toen het een HBO-opleiding werd, was ik Rijksgecommitteerde. Hier begrijp ik helemaal niets van want het verschil van het niveau tussen beide opleidingen is groot. Wie verzint zoiets? Je creëert zo twee soorten maritieme officieren en met welk doel? De meeste reders, behalve kwaliteitsrederijen zoals de HAL. zullen deze ontwikkeling trouwens wel toejuichen neem ik aan, want meer mannetjes en vrouwtjes en misschien ook nog goedkoper.
Wiebe
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 okt 2015 16:54

Re: Verkiezing beste student van Nederland

Bericht door Wiebe »

Lindsay verdient jouw stem! Hou haar in de TOP 10!

Ze staat weer terug in de TOP 10 en daar willen we haar graag houden! We kunnen nog tot vanavond 23.59 uur op Lindsay stemmen, want aanstaande donderdag is het uitblinkersgala, waar zij ons ROC zal vertegenwoordigen. Deze laatste dag is het altijd extra spannend en is de echte nek aan nek race gaande. We willen jullie nog eenmaal vragen; Stem op Lindsay! http://www.ditismbo.nl/uitblinkers/2015/lindsay-groot.

Vrienden blijf het nog even vermelden, dit is een geweldige kans om jonge zeevarende in het daglicht te plaatsen. Wij zijn hier met vele oud zeevarende. Doe mij een lol en stem dat geeft dit meisje een geweldige start in haar beroep.
Patru (R.I.P)

Re: Verkiezing beste student van Nederland

Bericht door Patru (R.I.P) »

Ik heb gestemd op Lindsay. :!:
Succes, Paul G.


Plaats reactie