De ramp met de El Faro

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Nogmaals: je kunt best gelijk hebben.
Hallo Theo et al...............Daaaar gaat het mij dus NIET om!! Ik ben "net een paar keer TE veel" van die "Hero's in their own mind" tegen gekomen..........voeg daarbij "een ouwe stoomboot en een orkaan".........en de kat valt in deze "uit het bakkie" :oops:

Die Amerikaanse instelling ( niet bij iedereen maar WEL bij velen!!) van WIJ weten ALLES beter, WIJ hebben ALLES groter en WIJ zijn op de maan geweest heeft soms erg negatieve consequenties!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door ferryvaneeuwen »

Enigszins merkwaardig is dat in de jaren 1972/73 bij de RDM samen met WF drie Sea-Land, dat schreef je toen nog zo, schepen werden gebouwd. Het waren de Sea-Land Mac Lean, Sea-Land Exchange en Sea-Land Resource met een lengte van 287 m en 120.000 PK die goed waren voor 33 knopen. De totale waarde van de opdracht bedroeg 345 miljoen gulden. In Duitsland werden nog vijf dergelijke schepen gebouwd. De totale waarde bedroeg 1 miljoen gulden.
image.jpeg
image.jpeg (25.24 KiB) 1592 keer bekeken
Op deze schepen kwamen we voor het eerst een Ametek Straza doppler log tegen. Wel van gehoord maar nog nooit gezien.

Ik neem aan dat deze schepen tussen de VS en Europa gingen varen en dus de Jones Act niet in de weg zaten. Bij de draaicirkelproef op de Noordzee viel het hele buffet op de vloer.......
Jaap van Dorp
Berichten: 705
Lid geworden op: 26 mar 2005 15:26
Locatie: Brookfield, Connecticut, USA

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Jaap van Dorp »

die 8 schepen zijn nu Amerikaanse marine reserve schepen in Algol serie, buiten dienst maar in mottenballen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Algol-cla ... cargo_ship
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door ferryvaneeuwen »

Interessant! In de mottenballen en dus na 43 jaar nog steeds beschikbaar om weer dienst te gaan doen. Dat had ik even zo gauw niet kunnen bedenken......
P.M. Noppeney
Berichten: 251
Lid geworden op: 18 dec 2006 21:00
Locatie: Den Helder

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door P.M. Noppeney »

Ferry,

33 knopen? lijkt wel een marine fregat, met gasturbine motor.

Groeten,

Peter Noppeney.
Kennis is macht, karakter is meer.
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door ferryvaneeuwen »

De naam ABS is al een aantal keren genoemd onder andere op het forum van gCaptain en niet altijd in positieve zin. Dit bureau betaalt sinds 1856 geen belasting op basis van deze ene zin: "To promote the security of life & property on the seas.” De IRS loopt hiermee een groot bedrag aan belastingrevenuen mis. Het is een puissant rijke organisatie die voor de top breed uitpakt met salarissen en bonussen.
Bloomberg schreef:There are 1.63 million tax-exempt organizations in the U.S., according to the Urban Institute. Nonprofit charities reported revenue of $1.51 trillion in 2010 from donations, government grants and contracts. Zerbe says that the U.S. Treasury could collect tens of billions of dollars annually in taxes from nonprofits that make money essentially as for-profit companies.
ABS betaalt in Europa wel belasting want hier kennen we deze absurde vrijstelling niet. ABS is sinds enige tijd medeeigenaar van een 'hedge fund' op de Kaaiman Eilanden. Unrelated business zou je zeggen en waarom? Het lijkt een beetje op de woningcorporatie Woonbron die het ss Rotterdam zonodig moest aanschaffen in plaats van woningen te bouwen zoals hun opdracht was.

Door Bloomberg wordt aan ABS en de USCG een sterke, ongezonde en ongewenste belangenverstrengeling toegeschreven. Admiraals van de Coast Guard worden als dank voor eerder aan ABS bewezen diensten na hun pensionering aan hoge en lucratieve functies geholpen. Zoiets schept uiteraard ongezonde verhoudingen. Bovendien zijn alle Amerikaanse rederijen lid van ABS wat de zaak nog schever trekt.

Bloomberg laat bijvoorbeeld ook zien dat kort na de uitspraak over de ramp met de Exxon Valdez de CEO van dit bedrijf CEO van ABS werd, een merkwaardige 'move'. Ook de ramp met de Prestige wordt in dit verband genoemd, het schip dat nooit had mogen uitvaren.
image.jpeg
image.jpeg (77.24 KiB) 3391 keer bekeken
Nu weer terug naar de El Faro. In het licht van het bovenstaande vraag ik me af hoe deze zaak verder zal uitpakken. Hier en daar bestaat de indruk dat dit wel eens een doofpot affaire zou kunnen worden ook al omdat er vooralsnog bijna geen concreet bewijsmateriaal is en geen getuigen. Het is te hopen dat de NTSB in haar onderzoek naar de ramp met de El Faro een eigen onafhankelijke koers kan varen en niet teveel gehinderd zal worden door allerlei partijpolitieke verwikkelingen rond dit drama. We zullen de toekomstige ontwikkelingen in ieder geval met belangstelling gaan volgen.
louis holleman

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door louis holleman »

ferryvaneeuwen schreef:Ook de ramp met de Prestige wordt in dit verband genoemd, het schip dat nooit had mogen uitvaren.
Wat is er dan mis met dat schip? Er staat toch keurig in grote rode letters NO SMOKING op de accomodatie getjet? :mrgreen:
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Alle classificatiebureaus zijn tegenwoordig puur commerciële bedrijven die fel met elkaar concurreren. Daar gaat veel geld in om. Dat legt een druk op iedereen die daar werkt, dus ook op de surveyors. Ik denk dat je karakter nodig hebt met daarbij een rechte rug en een paar stevige schoenen waar je even stevig in moet staan om in die branche goed je werk te doen. Of de kwaliteit en de eigenschappen van die mensen ook gedevalueerd is, zoals zoveel zaken, kan ik niet beoordelen, maar het lijkt me niet onmogelijk. Mijn eigen ervaringen met ABS waren heel goed en ook met Lloyd's en Bureau Veritas. De mensen van DNV vond ik wat minder sympatiek, maar dat kan gewoon een kwestie van treffen zijn geweest. Ik kreeg wel te maken met een schip dat moedwillig tot een CTL was gemaakt - een constructive total loss - een verzekeringsfraude dus, waarbij het eigenlijk niet anders kon of de locale vertegenwoordiger van DNV was daarbij betrokken geweest, net als de marine van dat land die als scheepvaartinspectie optrad. Maar daar had ik dus verder niets mee te maken. Aan mij was de taak om zowel DNV als die marineklanten zover te krijgen dat ze een CTL alsnog een certificaat gaven voor een eenmalige reis op eigen kracht over de Pacific, van de westkust van Zuid-Amerika naar een nader te bepalen bestemming in het Verre Oosten. Hij was CTL verklaard omdat er aan die kant van het continent geen enkel dok was dat hem kon hebben en omdat slepen naar het Verre Oosten gezien de leeftijd en de waarde van het schip te duur was. Daar moesten ze dus op terugkomen. Dat viel om de bliksem niet mee, zeg!, om ze zover te krijgen. :-D
Ferry schreef:Hier en daar bestaat de indruk dat dit wel eens een doofpot affaire zou kunnen worden ook al omdat er vooralsnog bijna geen concreet bewijsmateriaal is en geen getuigen.
Hoeveel concreet bewijsmateriaal willen ze hebben? De route die werd gekozen druiste in tegen alle regels van de orkaannavigatie en de goede zeemanschap. Hij meende dat het voldoende was als hij 65 mijl van het oog van de orkaan zou blijven, terwijl volgens de 1-2-3 Rule 100 mijl al te weinig zou zijn geweest. Die 100 mijl geldt 24 uur nadat de hurricane warning werd uitgegeven. Na 48 uur moet je rekenen dat je op 200 mijl afstand moet blijven en na 72 uur op 300 mijl. Maar hij kon dus niet eens voldoen aan die 100 mijl omdat hij willens en wetens klem kwam te zitten tussen de orkaan en de wal, wat nummer twee is op het lijstje van kunsten die je niet moet uithalen als er een orkaan in de buurt is. Dat zijn feiten. Dat was zijn "sound plan". Daar kunnen de schadeclaimadvocaten vast heel goed mee uit de voeten.

Ja, ik denk wel dat de NTSB volledig onafhankelijk zijn werk zal kunnen doen. Daar moet men toch op kunnen vertrouwen. Vroeger resorteerde de NTSB onder het Department of Transport en was daarmee dus een overheidorgaan, maar in 1974 is ze daar uit losgemaakt. Ik citeer ...
    • In 1974, Congress reestablished the NTSB as a completely separate entity, outside the DOT, reasoning that " ...No federal agency can properly perform such (investigatory) functions unless it is totally separate and independent from any other ... agency of the United States. " Because the DOT has broad operational and regulatory responsibilities that affect the safety, adequacy, and efficiency of the transportation system, and transportation accidents may suggest deficiencies in that system, the NTSB's independence was deemed necessary for proper oversight. The NTSB, which has no authority to regulate, fund, or be directly involved in the operation of any mode of transportation, conducts investigations and makes recommendations from an objective viewpoint.
We zullen zien, zei de blinde. :roll:
louis holleman

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door louis holleman »

Theo Horsten schreef: Ja, ik denk wel dat de NTSB volledig onafhankelijk zijn werk zal kunnen doen. Daar moet men toch op kunnen vertrouwen. Vroeger resorteerde de NTSB onder het Department of Transport en was daarmee dus een overheidorgaan, maar in 1974 is ze daar uit losgemaakt.
We zullen zien, zei de blinde. :roll:
Theo, strictly mine, maar ik heb daar behoorlijk twijfels over, in elk geval over wat er uiteindelijk in "Het Rapport" naar buiten komt.
In 1976 meen ik knalde een KLM jumbo op Tenerife op een PanAm jumbo. Van een toenmalige NTSB Inspector heb ik redelijk inzage gehad in wat ze naderhand uit de Voice Recorders en Data Recorders hadden kunnen destilleren. In de eindrapportage waren dingen behoorlijk naar achteren geschoven/afgezwakt/gewoon-niet-vermeld omdat er natuurlijk nog veel meer belangetjes meespelen. Dat KLM gezagvoerder Veldhuizen-Van Zanten niet de volle mep kreeg terwijl hij hem wel verdiende kwam omdat ie KLM commander en ook nog - en passant - fotomodel was op KLM reklames en nog wat zaken die het eindrapport behoorlijk afzwakten, en de Tenerife controller was maar een lul en verder hadden allerlei andere zaken meegespeeld. So much for the NTSB.

Wanneer crashte ook weer die Turkish Airlines in de aanvlieg naar Schiphol? Daar ging onze Veiligheidsraad onder Pieter van Vollenhoven bovenop zitten. Nou, het eindrapport heb ik ook gelezen. Ook daar weer: ekonomische, lands- en relationele belangen blijken dan prioriteit te hebben boven de feiten. Het was vooral de schuld van de firma Boeing. Ja, vast wel.

Inderdaad, we zullen zien.
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2134
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Brazuca »

Ik heb het ergens op dit forum al een keer geschreven, maar na een langere tijd in de VS te hebben doorgebracht, begonnen mij een aantal zaken op te vallen.
Waar door redelijke kleine voorvallen, zoals hevige sneeuwval of overmatige regenval of grotere rampen zoals de tropische stormen (Katrina/Sandy) in een bepaald gebied plaatsvonden, waarbij gecoördineerde actie voor een groter gebied (meerdere staten) nodig was of waar meerdere instanties met elkaar moesten overleggen en communiceren, het hele systeem in elkaar stortte, zoals bijvoorbeeld de luchtverkeersleiding voor binnenlandse vluchten, de energievoorziening voor meerder staten of andere gemeenschappelijke voorzieningen.

Ik kan me niet meer herinneren in welk jaar het was, maar waar een initieel kleine storing, het landelijk elektriciteitsnet in onbalans bracht en waar met name het Noordoosten van de VS voor meerdere dagen (tot 72 uur) zonder elektriciteit kwam te zitten in een koude winter.
Het lijkt erop of in zulke situaties het vermogen om collectief de juiste beslissingen te nemen, of waar één bepaalde instantie of persoon de leiding op zich moet nemen (zoals b.v. FEMA) dit beslissingsproces niet werkt.

Wat dit te maken heeft met deze ramp, en dit schip en het dilemma van deze kapitein om voor de orkaan proberen over te steken met een gammel schip?
Misschien niet direct, omdat bij deze beslissing (om voor de orkaan over te steken) hoogstwaarschijnlijk alleen tussen de rederij en de kapitein overlegd is en er verder niemand bij betrokken was, maar ook hier is de verkeerde beslissing genomen (met verstrekkende gevolgen van dien) en waarschijnlijk gebaseerd op de verkeerde argumenten.

Zoals Harry het noemt, "heroes in their-own-mind," de arrogante opstelling van sommige individuen, die zogenaamd de "bottom-line" zeggen te verdedigen en die elk ander (steekhoudend) argument van tafel vegen, en zich niet in de schoenen van de andere partij kunnen (of willen) verplaatsen. Stompheid (bluntness) ten top.

Een andere eigenaardigheid viel mij op tijdens mijn langdurige verblijf in de VS, dat veel infrastructurele zaken, zoals haveninstallaties en vliegvelden soms tot op de draad aan toe versleten en verouderd zijn. Ze hebben m.i. niet de vernieuwingsdrang die men in sommige Europese landen ziet. Dus dat er zo lang met die schepen wordt doorgevaren, komt mij niet zo vreemd voor.

Over ABS kan ik ook een boekje open doen, maar daar wacht ik nog maar even mee. Ik heb nog regelmatig met ze van doen... :roll:


Plaats reactie