De ramp met de El Faro

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door K.Brouwer »

Theo, zover ik het mij kan herinneren is het als je op een Ned. schip een niet verplicht instrument a/b hebt ( stel een anemometer) je wel verplicht bent of om hem te laten repareren als hij kapot is of hem compleet te laten verwijderen. Het is jammer, is kapot dus laat maar zitten, gaat hier niet op.

Het KNMI heeft enige tijd de Ned. SEL ships nog voorzien van hand anemometers doch is hier snel van afgestapt vanwege de onnauwkeurige metingen die ze toen doorkregen en doorgegeven dat de geschatte metingen v.d. heren stuurlui veel beter waren :-D . Op de Japans gebouwde schepen waar ik na 1995 veel op kwam te varen was een anemometer standaard. Je kon ze zelf nog wat bij regelen qua windsterkte doch je moest wel bij het OBS invullen dat de afgelezen data relatief was zodat men hieruit de ware windrichting/snelheid kon afleiden. Op zich ware het leuke apparaten behalve als er wat kapot ging...Niks, komma, nada nul was er te krijgen voor reparatie...Behalve een nieuwe natuurlijk voor de prijs van een godsvermogen. Dus schatten we de rest maar weer verder 8) .

Groeten, K.Brouwer.

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14448
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hoe kwamen jullie daar zo in terecht?
Dat is nu voor mij vrijwel onmogelijk om daar een correct/juist antwoord op te geven Theo. We waren onderweg van Portland Maine naar Punta Cardon met of de "Tahama" of de "Forest Town" - moet ik even nakijken-, dus in ballast. Kapitein van Dongen R.I.P. was een zeer ervaren zeeman en ik zie hem NU nog in gedachten staan op de brug, kort broekie an en zo'n visnet hempie over z'n redelijk ontwikkelde voorsteven. Ik heb in m'n hoofd dat we/hij de orkaan trachtte te ontlopen, maar Faith was ons te glad af op de een of andere wijze. De zeekaart met alle diverse koersen/wijzigingen er op staat ook in m'n geheugen gegrift, min of meer als een krabbeltje van een klein kind.De sparks kwam op een gegeven moment op de brug met 2 stuks S.O.S.'n en ik hoor van Dongen nog zeggen "We hebben de handen vol aan ons zelf, als we geladen waren hoorden we daar ook bij". Op de een of andere wijze heppik in m'n kop dat we toendertijd veel aan van Dongen hadden te danken. Toen ik -in het begin van die affaire- een beetje AL te enthousiast was op de brug, als er weer een fikse bak water over kwam zei van Dongen tegen de 1e stuurman "alsof ik er niet was" :lol: "Stuur die gozer van de brug af stuurman" :roll:
Them were the days! DIT was voor mij een van de redenen "om naar zee te gaan" :roll: en zodoende weet ik uit persoonlijke ervaring dat het "windstil is in het oog van de orkaan" :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

"Stuur die gozer van de brug af stuurman"
Op een tanker met een midscheeps had je tijdens slecht weer geen last van dit soort gozers. :)
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14448
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hurricane Faith 1966.

Ja jaaa Komen, maak jij d'r maar een geintje over :lol: Ik zie net dat Faith er in 1966 tussen 21 Augustus en 15 September een potje van maakte op de Atlantic. Ik monsterde op 6 Juni 1966 aan op de "Forest Town" op m'n eerste reis als 4e meester(tje), ben vergeten waar en ging op 27-11-1966 in Genua met de trein weer noar huus then! :lol: Dat was dus een kort reissie toen. :roll:
Het was dus de "Forest Town" waar na deze ontmoeting met Faith bekant de hele kippenloop was opgerold en ook enkele telefoonhokkies een flink flap voor d'r bakkes hadden gehad. Verder staat me er niks van bij wat betreft blikschade en bij deze alsnog een verlate "dankie wel" aan de ijzerwerkers van Ome Cornelis in Heusden! :mrgreen:

https://en.wikipedia.org/wiki/Hurricane_Faith
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door ferryvaneeuwen »

In de video van hurricane Wilma, die in october 2005 over Miami Beach, Florida een verwoestend spoor trok, is te zien dat het oog van de oorkaan precies over de plek van de opname loopt. De gast die het filmpje maakte rijdt ook nog een tijdje onbekommerd daarin rond met zijn voiture. En dat vuiltje zal je dan op zee tegenkomen.......
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14448
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hurricane Faith 1966.
Die gozer in dat fillumpie heeft trouwens geen Poppel aanstekertje bij hem Ferry :roll:
Ik meen me te herinneren dat hurricane Faith vervolgens de Atlantic over scharrelde en toen als een fikse storm in het Kattegat bij Zweden/Denemarken nog flink wat trammelant schopte bij een ferry of zo, misschien is er wel een slimme Kombuizer die dit even na kan trekken :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14436
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Joost.R »

Harry G. Hogeboom schreef:Hurricane Faith 1966.
Het was dus de "Forest Town" "dankie wel" aan de ijzerwerkers van Ome Cornelis in Heusden!
@ Harry...........
Forest Town gebouwd door Verolme Alblasserdam, Forest Hill en Forest Lake gebouwd in Heusden. :wink: :wink:
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10609
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door jdbvos »

oeioeioei.... :shock:

even een 'Momentje' ?? :-D Ach nee...da's gewoon een vergissinkje... 8) ....in het vuur van het betoog...., enz...
Je zal het zien: die Poppell haalt-ie ook nog boven water ! :lol:

Een aangetrouwde oom had ook zoiets: op z'n 69e vertelde z'n dokter hem dat hij minimaal 5 km per dag moest lopen....
De man moet nu vér in de 90 zijn, maar niemand weet waar hij is...
Oost, west...ook best
v+d
Berichten: 7176
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door v+d »

Wellicht hebben ze Harry dat ook wel gezegd :wink: nog onlangs is hij hier in Warken gesignaleerd en dat is toch een stukkie sjouwen vanaf Canada.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14448
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ach nee...da's gewoon een vergissinkje.
Hallo Jan. Joost et all,
Toen ik het opschreef dacht ik "De Town is meen ik in Alblasserdam gebouwd".........maaar ik dacht ook: Er is toch niemand die dat weet, behalve Joost en die steekt dit komplimentje vast wel in zijn Heusdense Scheepsbouwers broekzak! :lol:
Maaar "eerlijk duurt het langst" :lol:
Maaaar......met de "Tahama"...die dus WEL in Heusden is gebouwd heppik ook wel een bijzonder bekkie slecht weer met meegemaakt en dan nota bene met een gestopte kar in de buurt van Trustan da Cunha. Onze wel bekende schilders vriend Denis Lagarde heeft daar een fraai schilderij van gemaakt voor me. Het is wel een zigzagje betreffende de "El Faro"....maar dat mag van Mart onder de bananenboom en het gaat over "slecht weer" :mrgreen:
Tahama-TristanDcunha-1966-k.JPG
Tahama-TristanDcunha-1966-k.JPG (66.35 KiB) 4225 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie