De ramp met de El Faro

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Knisten »

Ik sluit me volledig bij Dhr. Brouwer aan. Kom alsjeblieft gauw weer terug Ferry...
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Tjongetjonge, en ik maar snurken terwijl er hier van alles gebeurt! Dat zou heel jammer zijn als Ferry het hier werkelijk helemaal voor gezien zou houden, maar als ik hem goed inschat, dan vrees ik dat hij niet zo gemakkelijk op dat besluit terug zal komen. Ook ik hoop dat dit door een beetje overleg achter de schermen alsnog kan worden opgelost. Hoe moeilijk kan dat zijn? Ik hoop dat je toch nog even naar de reacties op een en ander komt kijken, Ferry.
Die Hurricane Hunters had ik aanvankelijk ook in mijn verhaal betrokken, maar ik ben al zo’n ouwehoer en het werd me eigenlijk wat te lang. Die ene keer dat ik echt dicht in de buurt van een hurricane kwam, destijds als 3de stuurman met de Callisto, hebben we die mannen een paar keer naar en van de hurricane zien vliegen. Dat was in 1955 en toen vlogen ze met de WB29, een paar jaar later met de WB50-D waarbij dat “WB” voor Weathet Bureau stond Het was een aangepaste versie van de Superfortress.

------------------------------------Afbeelding

@Jan Vos … Dat heb je goed gezien, Jan. Op zuiderbreedte draait alles om en wordt linksvoor inderdaad het gevaarlijke kwadrant. Wat ik nog bij dat gevaar had moeten melden, is dat als je in dat gevaarlijke kwadrant zit, je niet alleen tegen wind en zee op moet boksen, maar dat de hurricane dan ook nog eens op je áf komt, op een beetje breedte toch al gauw met een snelheid van 10 tot 15 knopen, terwijl jij geen snelheid kunt maken. Dan valt eigenlijk niet meer aan het oog te ontkomen. Er is echt maar één ding dat je kunt doen: ver uit de buurt blijven. Wegwezen. De aanbevolen – voorgeschreven – uitwijkmanoeuvres maken. Op een westelijke koer op de Atlantic, varend in de richting van de baan van de orkaan, is dat geen gemakkelijke beslissing, zeker niet in die tijd. Terugkijkend denk ik dat we destijds met de Callisto ook gevaarlijk dicht in de buurt zijn gekomen. Als ik me goed herinner hadden we aanvankelijk afgeslackt en waren zelfs een eind teruggestoomd. Mogelijk zijn we toch nog te vroeg weer op koers gegaan en heeft het toen maar weinig gescheeld of we waren ook naar het oog gedreven, want ook wij waren in ballast, op weg naar Montreal om daar graan te laden. Nogmaals: als grasgroene 3de stuurman was ik maar zeer zijdelings bij de besluitvorming betrokken, maar het slechte weer dat we over ons heen kregen, herinner ik me nog terdege. Het was een goeie les.

Afbeelding

WOM relayeerde dat verhaal van Fort Collins en daar moest je inderdaad vier keer naar luisteren om het één keer te begrijpen. Waarom dat niet in een normaal tempo werd opgelezen, is mij altijd een raadsel geweest. Voor zover ik weet, was Nordeich Radio de enige die op telefonie het weerbericht op dicteersnelheid gaf. Dat was heel plezierig en dat heb ik vele jaren elke nacht opgeschreven en boven de kaartentafel gehangen.. Zelfs de Zweden gaven het weerbericht voor de Baltic, dat gewoon via de omroepzenders werd uitgezonden, op een iets trager tempo. Mijn Zweeds was in die tijd heel aardig en vooral het verstaan was geen probleem, maar dat iets tragere tempo was toch wel prettig. Maar ja, breng dat die Amerikanen maar eens aan het verstand …

Wachten wij weer op de verdere ontwikkelingen in de zaak El Faro.
Jos Komen (R.I.P)

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ik heb een reactie van mezelf verwijderd, daarop had Ferry een reactie geplaatst.
Logisch toch dat de reactie van Ferry dan ook verwijderd wordt? Anders slaat deze reactie nergens op.
Censuur???? Dat had ik op een goed moment wel bij Hollemans die 's nachts na 12 uur regelmatig begon te GVD-en en reacties en onderwerpen liep af te zeiken.
Maar mijn houdbaarheidsdatum zal na zo'n 16 jaar wel verstreken zijn....
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ook na zestien jaar run jij dit forum nog altijd zoals het jou goeddunkt. Ik voel nooit enige behoefte om commentaar te leveren op beslissingen en ik heb nog nooit het gevoel gehad dat er sprake was van censuur. Ik zou het in jou geval vast niet anders doen, hoogstens nog een tikkie strakker. Gewoon doorgaan. Ik stel de gastvrijheid nog altijd zeer op prijs.
------------------------------------------------------------------------------------------------Afbeelding
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 685
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:47
Locatie: Dalfsen

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Eric »

Jos, Schrijf niet meer, maar lees wel.
Volgens mij doe jij je werk prima, dus wellicht dat Ferry effe niet zo lekker in zijn vel zat, maar daar hoef jij je niets van aan te trekken toch?
Misschien had hij niet gezien dat jouw bericht ook weg gehaald was...

Gr,
Eric
Rust Roest
Maar Roest Rust niet.
schokker
Berichten: 241
Lid geworden op: 06 jan 2007 22:21

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door schokker »

Volgens mij zijn jullie al te lang aan de wal en zijn de lontjes te kort.
Aan boord is het een grauw en een snauw ,drink je een borrel en ga je weer samen verder.
Door gebrek aan tijd kan ik niet inhoudelijk reageren of zaken uitzoeken die interessant zijn zoals sommigen dat hier kunnen.
Dus als fervent lezer hoop ik ook dat jullie dit kunnen oplossen onderling.

Grt

Henk
peter arendz
Berichten: 136
Lid geworden op: 06 apr 2006 10:03
Locatie: groningerland

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door peter arendz »

Maar als nou een gewone sterfelijke gebruiker zijn bericht had weggehaald, hoe was het dan verder gegaan?
Chr.Vr.
Berichten: 543
Lid geworden op: 01 jun 2011 10:17

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Chr.Vr. »

Ik denk dat er weinig opgelost kan worden, zoals ,we doen een borreltje en proberen er uit te komen, tegenwoordig, als ik het goed heb, zijn er nog weinig borreltjes a/b ,de enigste die er zijn is een scheet onder water, maar daar los je weinig mee op
grtn.
Chr.Vr
Jos Komen (R.I.P)

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

peter arendz schreef:Maar als nou een gewone sterfelijke gebruiker zijn bericht had weggehaald, hoe was het dan verder gegaan?
Gelukkig kunnen "gewone sterfelijke gebruikers" geen berichten verwijderen, dit is alleen voorbehouden aan degene die het bericht geplaatst heeft en de toch wel sterfelijke beheerder en moderators. :wink:

Nu we het hier toch over hebben....In het grijze verleden werd ik door een gebruiker weer eens aangevallen vanwege de verregaande censuur (rode potlood) op Kombuispraat.
Er was wéér een bericht van hem verwijderd, maar toen ik in het logboek keek bleek hij het zelf verwijderd te hebben. :roll:
Wat dit allemaal met de ramp van de El Faro te maken heeft?
Helemaal niets, maar de nasleep van deze ramp duurt nog wel een pikheetje.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Op dinsdag 13 september zal de NTSB tijdens een persconferentie in Washington D.C. al het tot dusver vergaarde bewijsmateriaal met betrekking tot de ramp met de El Faro vrijgeven. Dit met inbegrip van alles wat er op de VDR stond. Dat wil niet zeggen dat het onderzoek naar de ramp daarmee afgesloten wordt, dit gaat nog steeds door. Het tussentijds vrijgeven van bewijsmateriaal behoort volgens de NTSB tot de normale procedure.


Plaats reactie