De ramp met de El Faro

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Nog even een bekkie slecht weer " to the nor'ard of the Crozets when she was running her Easting down".......we spreken 1889 on board the windjammer " Sobraon" en het glas was "down to 27.75"...dat zijn dus inches kwik denk ik :roll:
"while all the hands were shortening sail the foresail blew away. With such a valuable sail as the foresail gone, the heavy seas rolling up astern threatened every moment to poop the ship, so the captain gave orders a new foresail to be bent."
30 man waren 4 uur aan het vechten "aloft" om dit te fiksen toen " the upper foresail blew to rags"

" The squalls were now terrific, and, with only the reefed foresail and two lower topsails set, the Sobraon was making over 14 knots. During that night the sea looted the ship"........"the forward house containing the galley and engine room, was almost demolished and completely gutted of its contents. For 3 days the passengers were battened down below, soaked to the skin, terrified and miserable, with very little to eat, and all their possessions washing to pulp around their feet.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

--------------------------------------------------Afbeelding
Harry" schreef:Basil Lubbock, een meneer die ook van wanten wist betreffende “schepen en de zee”
Alfred Basil Lubbock was een zeer succesvol schrijver, maar als ik de opdracht zou krijgen om een van zijn boeken te recenseren, zou ik daar toch grote moeite mee hebben. Naast het gegeven dat ik veel te weinig weet van de zeilvaart, wat me sowieso onbevoegd zou maken, zou ik me niet los kunnen maken van de gedachte dat Lubbock nauwelijks vaartijd had. Dat was niet meer dan een paar maanden, ik meen twee vrij korte reizen als leerling. Nu hoeft dat zeker geen belemmering te zijn om een succesvol zeeeschrijver te worden. Kijk maar naar Jan de Hartog. Wat had die nou helemaal voor vaartijd? Helemaal niks. Een stiekem reisje als "bramzijgertje" op een visserman uit Huizen, als vijftienjarige een vakantiereisje op een schip van Vinke Houtvaart en een blauwe maandag als lichtmatroos op het Hospitaal-kerkschip "De Hoop". Na drie maanden hield hij de zeevaartschool voor gezien en kwam bij de havenpolitie van Amsterdam. Op een sleepboot had hij al helemaal nooit gevaren - al was hij wel heel even bij Wijsmuller in dienst - maar dat weerhield hem er niet van om om aan het begin van de oorlog zijn absolute bestseller Hollands Glorie te schrijven. Ook zijn andere boeken over de zee werden stuk voor stuk een succes dus het hebben van veel vaartijd is duidelijk geen vereiste voor een zeeschrijver. Ik heb alle boeken van Jan de Hartog die over de scheepvaart gaan gelezen, meerdere keren zelfs, en ik heb hem nooit op een fout kunnen betrappen. Ook heb ik nooit ergens ook maar een moment gedacht: nou... klopt dat wel?

Van Lubbock heb ik niet veel gelezen. Ik geloof eigenlijk alleen "The China Clippers" omdat mijn vader dat in de boekenkast had staan. Waar het gebleven is... ik weet het werkelijk niet, maar dat maakt ook weinig uit. Basil Lubbock was goede vrienden met Captain Wilfred Dowman, de koper en zeg maar gerust "redder" van de Cutty Sark. Die vriendschap resulteerde in 1924 in Basil Lubbocks boek The Log of the Cutty Sark.

--------------------------------------------------Afbeelding

Ik heb dat niet gelezen omdat mijn belangstelling voor dit soort schepen nu ook weer niet zo erg ver strekt. Het schijnt erg technisch te zijn en min of meer een standaardwerk over the Cutty Sark. Dat is prima, niks op aan te merken. Je hoeft niet te hebben gevaren om een expert te worden op het gebied van tall ships. Lubbock zal daar ongetwijfeld een diepgaande studie van hebben gemaakt en weet vast wel waar hij over praat.

Maar wat mij dan stoort is de volgende passage uit een recensie van dit boek...
One of the things Lubbock does best is painting the personalities of Cutty Sark’s captains and stewards. He analyzes the men based on reports from the crews that served under them, and personal interviews. Lubbock critiques these men’s sailing strategies and lambasts them for poor leadership when he feels they deserve it. Often, in Lubbock’s view they deserve chastisement for sailing too conservatively and not allowing Cutty Sark to run as fast and as far as she might have when unfettered by their caution. In other places Lubbock gives credit where he believes it is due, commending men for valor, bravery, and above all excellent seamanship.
Dan denk ik: hoe durf je, als je nooit het commando hebt gevoerd over een dergelijk schip en alleen in je jeugd een paar maanden als leerling hebt gevaren, die mannen te bekritiseren? Alleen op grond van hearsay? He lambasts them for poor leadership, hij kraakte ze af. Dat zouden Joseph Conrad en later Alan Villiers zich - misschien - hebben kunnen veroorloven, maar Lubbock? Alleen zouden Conrad en Villiers dat niet hebben gedaan omdat die zelf met dat bijltje hadden gehakt. Wat zou er zijn gebeurd als Jan de Hartog zoiets zou hebben gedaan? Sleepbootkapiteins afkraken, bijvoorbeeld? Dat had vast niemand gepikt.

En tegelijk daarmee bedenk ik dan ook dat Lubbock bepaald niet onomstreden was. Ik ben geen maritiem historicus, dus ik kan daar zelf moeilijk over oordelen, maar mensen die daar wel toe bevoegd zijn, zijn van mening dat Lubbock als historicus niet serieus mag worden genomen. Hij ging volledig af op de gegevens die hij uit de correspondentie haalde die hij met kapiteins en reders voerde, zonder zelf de feiten te checken. Hij haalde namen van schepen en kapiteins door elkaar en noemde verkeerde datums. Voor latere onderzoekers en schrijvers zouden zijn boeken als bron niet betrouwbaar zijn.
Niettemin zijn het prachtige boeken, vooral die drie delen van The Romance of the Clipper Ships die tussen 1923 en 1933 verschenen met de prachtige schilderijen van Jack Spurling.

Hierna ga ik weer on topic, niet zozeer voor wat betreft de El Faro, daar valt weinig of niets meer over te zeggen, maar wel voor wat betreft orkaannavigatie en dan in het bijzonder het feit dat er in een tropische orkaan maar heel weinig schepen vergaan. Dat komt omdat, zoals ik al een paar keer eerder zei, niemand in een tropische orkaan terecht hoeft te komen. De positie is steeds bekend en de baan wordt zo goed mogelijk voorspeld. Vooral in het meest actieve, meest gevaarlijke stadium verplaatst een tropische orkaan zich maar heel langzaam. Iedereen kan tijdig uitwijken, ook schepen met weinig vermogen, dus wie er wel in terechtkomt of te dicht bij het centrum komt of de baan vanuit een verkeerde positie snijdt, zal dat in vrijwel alle gevallen aan zichzelf te wijten hebben. Dat gold ook al in 1924, toen er nog geen satellieten waren en nog geen vliegtuigen die zich in het oog van een orkaan konden wagen om daar metingen te doen en er nog zo veel ontbrak aan de waarnemingen van de luchtdrukverdeling boven de oceanen. Toen al kreeg een Nederlandse kapitein van een gerenommeerde rederij van de Raad voor de Scheepvaart aanmerkingen over het feit dat hij niet eerder uitgeweken was. Ze kregen het zwaar te verduren. Het schip beliep grote schade en bemanningsleden en de kapitein raakten ernstig gewond.
Maar dat dus later.
--------------------------------------------------
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Harry G. Hogeboom »

dat Lubbock nauwelijks vaartijd had
Mooi verhaal Theodorus.......ik heb me dus niet in die Meneer Lubbock verdiept, maar zoals ik hierboven zei:
wat ik ervan begrijp n.a.v.gedetaileerd onderzoek in scheepsjournalen en andere documentatie.


Zo komt dat geschrijf van die Lubbock ook op mij over.....hij was er duidelijk nooit "zelf bij".....mijn interesse in dit soort zaken is voornamelijk gewekt door m'n eigen vroegere ervaring- in de dagen van zalig zijn de eenvoudigen van geest :lol: - tijdens een orkaan en gedurende baaie baaie slecht weer in de Zuid Chinese Zee en in de Zuid Atalantic op de rand van de Roaring Fourties........
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------
Dit is een van de verslagen uit mijn oude meteoboek Maritieme Meteorologie en Oceanografie van Bossen en Van der Zee uit 1952. In 1982, toen ik alsnog voor mijn 1ste rang ging, kocht ik een nieuwe uitgave, hoewel we dat niet gebruikten, maar helemaal afgingen op het dictaat van de meteoleraar Van Doesburg. Dat gebruik ik ook vandaag nog als ik de orkaannavigatie weer eens wil ophalen. Dat en de Bowditch. In dat nieuwe boek stonden dit soort sterke verhalen niet meer. Het ging om de YSELDIJK van de HAL, in oktober 1924.

-------------------Afbeelding


--------------------Afbeelding

Hier kun je zien dat ze overgingen tot dat wat je moet doen als je het schip niet langer met de kop op de zee kunt houden: stoppen. Laten drijven. Niet langer knokken tegen wind en zee. Had de El Faro geen water gemaakt en was de stabiliteit ook verder voldoende geweest, dan had het uitvallen van de voortstuwing op zich niet noodlottig hoeven te zijn. Maar het was een krakkemikkige klerezooi en geen "uitstekend schip zoals de kapiteins van de HAL die onder hunne voeten hadden," maar waarmee ze desondanks ver uit de buurt van een tropische orkaan moesten blijven.

In januari 1925 kwam de zaak van de YSELDIJK voor de Raad voor de Scheepvaart en die oordeelde volgens De Telegraaf van 28 januari aldus....

-------------------------Afbeelding
-------------------------Afbeelding
-------------------------Afbeelding

Ook hier wijst de Raad er fijntjes op dat stormweer op de Noord-Atlantic niet vergeleken mag worden met een tropische orkaan. Die fout maakte ook Davidson van de El Faro met telkens weer zijn: "This is every day in Alaska." Tot het te laat was.
De Yseldijk verging het net zo...
"Na 4 uur n.m. bevond het schip zich in den greep van de orkaan en kon niets meer worden gedaan."

Interessant stukkie dat niet voor niets in dat ouwe meteoboek terechtkwam. Nu, bijna honderd jaar later, kunnen we er nog steeds van leren.
------------------
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door K.Brouwer »

Sta volledig achter de opmerking van Jan Stolp wat betreft de zeilvoering. De wat hogere zeilen bij hebben tijdens het lenzen in een storm zodat je een constante wind in je zeilen hebt. Een lagere zeilvoering zal ongetwijfeld last krijgen van "windstiltes" in een golfdal en dan de volle mep krijgen als het schip weer op een golftop komt. Gaat je een hoop zeilen kosten. Vergeet niet dat
met zulk weer golfhoogtes van 10 meter vrij kunnen normaal zijn.

Dat men de bazaan bij heeft lijkt mij een kwestie van het beter stabiel houden van het achterschip zodat het schip wat makkelijker stuurt.

Groeten, K.Brouwer.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10540
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door jdbvos »

Ok...ik sluit me bij de meningen aan, want ik weet het ook niet...Met zuh allen komen we weer een heel end...
M'n pake, die op dergelijke schepen heeft gevaren, vertelde er wel eens over, vooral de sterke verhalen, uiteraard....
Maar hij overleed toen ik een jaar of 15, 16 was, dus veel weet ik er niet meer van. En nu, nu ik doelgerichte vragen heb, ben ik dus te laat...
Gelukkig zijn de boeken er nog... Alleen zit je dan weer met een terminologie die niet (meer) in onze woordschat ligt... :-D
Afijn...wellicht wordt dat allemaal onderwezen in Enkhuizen...
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Afijn...wellicht wordt dat allemaal onderwezen in Enkhuizen...
Hou de "Europa" maar in de peiling Jan, die is nu onderweg van de Kaap via via naar Nederland, die klanten zeilen het zeewater dun o.a. bij Kaap Hoorn
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

K.Brouwer schreef: 30 mei 2018 21:53 De wat hogere zeilen bij hebben tijdens het lenzen in een storm zodat je een constante wind in je zeilen hebt.
Dit lijkt ook op "voor top en takel weglopen". :wink:

Gamma.jpg
Gamma.jpg (168.01 KiB) 3838 keer bekeken
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10540
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door jdbvos »

Kijk, zie je : 1 (top)razeil in de fokkemast, en 1 fok als stagzeil...(en 1 uit de lijken gewaaid hoofdtopzeil)
Da's een setting die ik in een dergelijke omstandigheid voor logisch zou houden....Ook vanwege de hoogte van de golven, zoals hier ook goed te zien is...
De fokkemast 'sleept' ahw het achterschip mee, en haalt daardoor druk van het roer, en zonder het gevaar van een razeil in de bezaan, die de kont om zou kunnen drukken... alhoewel....hoeveel kans is daar op bij recht voor de wind te lopen...
Tsja....we kunnen het vragen, natuurlijk...
Iemand die nog een (liefst oud) Ouija-board heeft liggen ??? Bellen we pake even...
Oost, west...ook best
Gert Schouwstra
Berichten: 389
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Gert Schouwstra »

Ik heb net het boek van Rachel Slade uit. In een keer doorgelezen. Zoals Theo al zei, een heel verhelderend boek.
Gert
- Varen is Leven -


Plaats reactie