De ramp met de El Faro
Re: De ramp met de El Faro
Sta volledig achter de opmerking van Jan Stolp wat betreft de zeilvoering. De wat hogere zeilen bij hebben tijdens het lenzen in een storm zodat je een constante wind in je zeilen hebt. Een lagere zeilvoering zal ongetwijfeld last krijgen van "windstiltes" in een golfdal en dan de volle mep krijgen als het schip weer op een golftop komt. Gaat je een hoop zeilen kosten. Vergeet niet dat
met zulk weer golfhoogtes van 10 meter vrij kunnen normaal zijn.
Dat men de bazaan bij heeft lijkt mij een kwestie van het beter stabiel houden van het achterschip zodat het schip wat makkelijker stuurt.
Groeten, K.Brouwer.
met zulk weer golfhoogtes van 10 meter vrij kunnen normaal zijn.
Dat men de bazaan bij heeft lijkt mij een kwestie van het beter stabiel houden van het achterschip zodat het schip wat makkelijker stuurt.
Groeten, K.Brouwer.
Re: De ramp met de El Faro
Ok...ik sluit me bij de meningen aan, want ik weet het ook niet...Met zuh allen komen we weer een heel end...
M'n pake, die op dergelijke schepen heeft gevaren, vertelde er wel eens over, vooral de sterke verhalen, uiteraard....
Maar hij overleed toen ik een jaar of 15, 16 was, dus veel weet ik er niet meer van. En nu, nu ik doelgerichte vragen heb, ben ik dus te laat...
Gelukkig zijn de boeken er nog... Alleen zit je dan weer met een terminologie die niet (meer) in onze woordschat ligt...
Afijn...wellicht wordt dat allemaal onderwezen in Enkhuizen...
M'n pake, die op dergelijke schepen heeft gevaren, vertelde er wel eens over, vooral de sterke verhalen, uiteraard....
Maar hij overleed toen ik een jaar of 15, 16 was, dus veel weet ik er niet meer van. En nu, nu ik doelgerichte vragen heb, ben ik dus te laat...
Gelukkig zijn de boeken er nog... Alleen zit je dan weer met een terminologie die niet (meer) in onze woordschat ligt...
Afijn...wellicht wordt dat allemaal onderwezen in Enkhuizen...
Oost, west...ook best
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14412
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: De ramp met de El Faro
Hou de "Europa" maar in de peiling Jan, die is nu onderweg van de Kaap via via naar Nederland, die klanten zeilen het zeewater dun o.a. bij Kaap HoornAfijn...wellicht wordt dat allemaal onderwezen in Enkhuizen...
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: De ramp met de El Faro
Kijk, zie je : 1 (top)razeil in de fokkemast, en 1 fok als stagzeil...(en 1 uit de lijken gewaaid hoofdtopzeil)
Da's een setting die ik in een dergelijke omstandigheid voor logisch zou houden....Ook vanwege de hoogte van de golven, zoals hier ook goed te zien is...
De fokkemast 'sleept' ahw het achterschip mee, en haalt daardoor druk van het roer, en zonder het gevaar van een razeil in de bezaan, die de kont om zou kunnen drukken... alhoewel....hoeveel kans is daar op bij recht voor de wind te lopen...
Tsja....we kunnen het vragen, natuurlijk...
Iemand die nog een (liefst oud) Ouija-board heeft liggen ??? Bellen we pake even...
Da's een setting die ik in een dergelijke omstandigheid voor logisch zou houden....Ook vanwege de hoogte van de golven, zoals hier ook goed te zien is...
De fokkemast 'sleept' ahw het achterschip mee, en haalt daardoor druk van het roer, en zonder het gevaar van een razeil in de bezaan, die de kont om zou kunnen drukken... alhoewel....hoeveel kans is daar op bij recht voor de wind te lopen...
Tsja....we kunnen het vragen, natuurlijk...
Iemand die nog een (liefst oud) Ouija-board heeft liggen ??? Bellen we pake even...
Oost, west...ook best
-
- Berichten: 390
- Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: De ramp met de El Faro
Ik heb net het boek van Rachel Slade uit. In een keer doorgelezen. Zoals Theo al zei, een heel verhelderend boek.
Gert
- Varen is Leven -
- Varen is Leven -
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8183
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: De ramp met de El Faro
Kwam onderstaand gedicht ergens tegen. Weet niet of het hier al eens ergens geplaatst is.
1991 - NORTHERN LIGHTS
2006 - EL FARO
Untill 01 oct 2015 after steaming into the center of hurricane Joaquin.
Steve Dickson served aboard the ship in 2003
1975 - PORTO RICO Build by Sun Shipbuilding & Drydock Co.1991 - NORTHERN LIGHTS
2006 - EL FARO
Untill 01 oct 2015 after steaming into the center of hurricane Joaquin.
Steve Dickson served aboard the ship in 2003
Re: De ramp met de El Faro
De kapitein wordt in ieder geval niet ontzien..
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Re: De ramp met de El Faro
geen woord over de coastguard die een veiligere passage achter de eilanden langs verbood, de coastguard die een schip in dergelijke omstandigheden zond zonder fatsoenlijke voorststuwing...
Ik weet het niet, maar ergens stuitert dit gedichtje me tegen de borst....
...maar kan de vinger niet echt op de reden ervan leggen... Misschien is het juist om dat 'vingertje naar Dickinson'... Tenslotte handelde die naar (militaire !) opdracht van de coastguard....
Ik weet het niet, maar ergens stuitert dit gedichtje me tegen de borst....
...maar kan de vinger niet echt op de reden ervan leggen... Misschien is het juist om dat 'vingertje naar Dickinson'... Tenslotte handelde die naar (militaire !) opdracht van de coastguard....
Oost, west...ook best
Re: De ramp met de El Faro
Rachel Slade heeft een prachtig en realistisch boek geschreven: "Into The Raging Sea.
Je kunt tot de conclusie komen dat "Kappie" niet erg meegewerkt heeft om het bootje drijvend te houden, ik had daar al eens een praatje over met Theo (RIP).
Erger is dat de machinekamerverantwoordelijken en ook de technische dienst aan de wal er de oorzaak van waren dat het hele spul uitviel en dat het schip bovendien verrot was.
De gezagvoerder had geen enkele kans zijn zeemanschap alsnog te bewijzen, immers zonder voortstuwing ben je het haasje in een orkaan.
Hij had daar niet moeten zijn dat staat vast maar toen hij daar was had hij geen enkele kans.
Enfin het boek is in het Engels maar goed te lezen en ook informatief, vol interessante informatie. Ik heb het uit, dus wie het wil lezen doe even een e-mail en de eerste die zich meldt kan het afhalen in Warnsveld. Ik kan het ook versturen als je de portokosten voor je rekening neemt tenslotte ben ik een pensionado, het boek is gratis als je het ook weer doorgeeft.
Je kunt tot de conclusie komen dat "Kappie" niet erg meegewerkt heeft om het bootje drijvend te houden, ik had daar al eens een praatje over met Theo (RIP).
Erger is dat de machinekamerverantwoordelijken en ook de technische dienst aan de wal er de oorzaak van waren dat het hele spul uitviel en dat het schip bovendien verrot was.
De gezagvoerder had geen enkele kans zijn zeemanschap alsnog te bewijzen, immers zonder voortstuwing ben je het haasje in een orkaan.
Hij had daar niet moeten zijn dat staat vast maar toen hij daar was had hij geen enkele kans.
Enfin het boek is in het Engels maar goed te lezen en ook informatief, vol interessante informatie. Ik heb het uit, dus wie het wil lezen doe even een e-mail en de eerste die zich meldt kan het afhalen in Warnsveld. Ik kan het ook versturen als je de portokosten voor je rekening neemt tenslotte ben ik een pensionado, het boek is gratis als je het ook weer doorgeeft.