De ramp met de El Faro

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door v+d »

Daar heb je natuurlijk volkomen gelijk Adri, maar juist de voortstuwing viel uit (of eigenlijk viel de smeeroliedruk weg) omdat het barrel al zoveel water ingenomen had dat de slagzij het aanzuigpijpje van de oliepomp al boven het olieniveau liet komen. Daar houden schroefpompen niet van en tenslotte tript de turbine om het uitlopen van lagers te voorkomen.
Natuurlijk hebben ze naar een weg gezocht om het ding weer aan het draaien te krijgen, zonder smeerolie heeft dat geen zin, dus het was einde oefening.
Zelfs als ze de stoomtoevoer naar de turbine op een of andere manier open hadden geforceerd was het snel afgelopen geweest, als er al een olienoodlooptank was, is die zo leeg.
Ik heb ergens gelezen dat ze vaste ballast (slurry) in de ballasttanks hadden, ik neem aan om het ding wat zeewaardig te houden met containers aan dek. Ik heb daar geen verstand van maar als dat zo was kon ook de vaste ballast niet over de muur met dit weer.

Theo gaf het al eerder aan, de gezagvoerder had nooit deze koers mogen varen.
Ik heb de man nog wel eens verdedigd en doe dat nog wel, hij had geen idee hoe slecht het schip uitgerust was voor deze reis. De hoofdwerktuigkundige is minstens even nalatig geweest, vertrekken met een te laag smeerolieniveau in de sumptank terwijl je weet dat de aanzuigpijp van de pomp niet op een gunstige plaats zit (of had kunnen/ moeten weten).

Waar ik al voor vreesde gebeurt nu, een hoop nieuwe regels om iets te voorkomen wat bij een normaal team al helemaal niet gebeurd zou zijn.
Een gezagvoerder die niet komt kijken, een hwtk die kennelijk van slapen houdt, over vermoeide stuurlieden en wtk's zonder enige stoomervaring hebben we het maar niet.

Ik vind wel dat het tenslotte toch wel goed boven water is gekomen wat de oorzaken van deze tragische ramp zijn.

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

had geen idee hoe slecht het schip uitgerust was
Dat is géén argument en geen excuus. Zelfs met het nieuwste, in alle opzichten goed uitgeruste en zeewaardige schip vaar je niet willens en wetens recht op een hurricane af en dan ook nog met de levensgrote kans om klem te komen tussen de orkaan en het land. Een dergelijk schip geeft je alleen maar een veel betere kans om er goed doorheen te komen als je tóch, ongewild, in een orkaan terechtkomt. De route die hij koos - en volhield - was onder die (verwachte) weersomstandigheden géén optie. Dat zou voor geen enkel schip een te verdedigen besluit zijn geweest.
De toestand van het schip, USCG, ABS, Tote, de fysieke toestand, niveau en ervaring van de crew, het zijn allemaal bijkomende factoren. De oorzaak van de ramp ligt alleen in dat besluit van Davidson.
Wat niet betekent dat er niets moet worden gedaan aan al die bijkomende zaken, dat moge duidelijk zijn.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Harry G. Hogeboom »

hoe je in de toekomst kunt voorkomen dat mensen zoals Davidson het commando over een schip krijgen
En.....naar mijn zeer bescheiden mening wringt DAAR en alleen DAAR de schoen, de rest is bijzaak!!......NIET alleen betreffende het eventuele "commando over een schip".........maaar het "niet-nooit verstrekken van enige paperassen voor het uitoefenen van een enkele functie met verantwoordelijkheid voor andermans levens" waar hun duidelijk aanwezige "I and ONLY I am a hero in my own mind" syndroom de overhand kan krijgen. Ik heb -enerzijds spijtig anderzijds ZEER leerzaam- meerdere malen met dit soort persoonlijkheden te maken gehad en ook het genoegen gesmaakt om een enkele maal "ze" met een ferm stukkie brons groen eikenhout op hun traject te stoppen! Veelal en spijtig genoeg gebeurt dit bij LANGE na niet genoeg. Ik denk nu dus OOK o.a. aan de 1e piloot van de KLM-PanAm tragedie op Tenerife, de befaamde "Concordia" operazanger, de Rig manager van de "Ocean Ranger" en ook nog enkele personen met een Phd van "The University of Tuktoyaktuk" :roll: en kan slechts mijn bijzondere erkentelijkheid en dank uitspreken aan de SNR personen die ondergetekende DIT op reeds jeugdige leeftijd met een behoorlijk "harde hand" ( om over een letterlijke schop onder mijn reet nu maar even NIET te spreken!) hebben bijgebracht!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Lemans
Berichten: 197
Lid geworden op: 21 apr 2010 22:38

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Lemans »

Harry G. Hogeboom schreef: 02 okt 2017 22:20
hoe je in de toekomst kunt voorkomen dat mensen zoals Davidson het commando over een schip krijgen
En.....naar mijn zeer bescheiden mening wringt DAAR en alleen DAAR de schoen, de rest is bijzaak!!......
dat ga je niet voorkomen, mensen worden door gepromoveerd omdat ze tot aan die dag geen fouten hebben gemaakt.

wat, naar mijn mening ook moet worden bijgebracht is dat iedereen voor zichzelf verantwoordelijk is. en daar ook naar moet handelen. zo verwacht ik dat een stuurman weet wat er in de machinekamer gebeurt en op de hoogte is van de algehele staat van onderhoud en bedrijfsvoering. je hoeft er niet voor doorgeleerd te hebben om dat in een rondje over het schip te kunnen zien. Zo ook kan je als hwtk best eens een vraag aan je stuurlieden stellen en dan luisteren naar het antwoord. De ongeschikten vis je er wel uit.

Bevallen die zo opgedane inzichten/kennis je niet, dan moet je je afvragen of je verder mee wil varen, en afstappen doe je zelf...

Ik zit nu al weer 26 jaar aan de wal en bij het selecteren van personeel (dat op een positie komt waarbij ze ZELF zonder de mogelijkheid tot ruggespraak bij nacht en donker er alleen op uit moeten en de juiste besluiten moeten nemen) stel ik mezelf regelmatig de vraag: "zou ik ermee gaan varen ja/nee".
de rest van het gesprek doet er dan niet meer toe.

gr A
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door jdbvos »

Als je die gesprekken tussen Davidson en de CG terugleest, kreeg hij zowat 'opdracht' (van een korporaal of sergeant NB!) van die CG, waarbij elke rechtstreekse benaming of uitleg over de situatie werd vermeden.... dat schijnt in de USA op openbare kanalen verplichte kost te zijn
Davidson heeft onder grote druk van hogerhand gestaan om dóór te gaan, dat kan haast niet anders. Je wordt zelfs in de USA geen gezagvoerder als je de nitwit bent. En als je dan toch al twijfelt.....
....om ff de advocaat van de duivel te spelen...

Van achter kijk je altijd een paard in z'n hol.
Dat van een dergelijke ramp lering getrokken moet worden, spreekt vanzelf, dacht ik.... Ik denk zelfs dat dat zelfs van invloed zal zijn mbt het omgaan met orkanen op zeevaartscholen alom.... Misschien een leuk schnabbeltje voor Theo; die heeft er heel wat meer over opgestoken dan op de ZVS wordt onderwezen...
Oost, west...ook best
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

die heeft er heel wat meer over opgestoken dan op de ZVS wordt onderwezen.
Daar werd de laatste keer dat ik op school zat - in 1983, bijna vijftig jaar oud - voldoende over onderwezen, althans in Delfzijl. Maar daarnaast ben je - naar mijn mening - als kapitein verplicht om je daar nog verder in te verdiepen als je in een orkaangebied moet varen. Dat kan en dat is niet moeilijk. Ook in die tijd, zonder internet was dat niet moeilijk. Dat is puur een kwestie van je vak goed willen doen en wéten, beséffen, hoe verdomd gevaarlijk de zee kan zijn. Dat zal nooit veranderen.Je moet je vak bijhouden, je kennis aanpassen aan je vaargebied en aan je schip. Wie met een schip in het orkaanseizoen en in het orkaangebied de Atlantic oversteekt zonder een degelijke kennis van orkaannavigatie, schiet als gezagvoerder van een schip en verantwoordelijk voor anderen - maakt niet uit of dat er 3 of 3000 zijn - schromelijk tekort.
Er vergaan in het orkaanseizoen maar heel weinig schepen. Dat komt omdat je een orkaan in 99 van de 100 gevallen goed kunt ontwijken, vooral tegenwoordig. Hoe lager de breedte en hoe krachtiger de orkaan, hoe langzamer hij zich verplaatst. Daar kun je met ieder schip voor weglopen, uit de weg gaan, een andere route kiezen. Dat overvalt je niet. Niemand die bij zijn volle verstand is en geen zelfmoordneigingen heeft, vaart willens en wetens recht op een orkaan af. Heus, ik heb Davidson aanvankelijk het voordeel van de twijfel gegeven, lees het maar na. Maar dat veranderde al snel. Ik kan werkelijk geen enkel excuus voor hem bedenken. Dit rapport geeft me gelijk. Ik twijfel er eigenlijk niet aan of de NTSB zal tot dezelfde conclusie komen, maar mogelijk vinden die wel verzachtende omstandigheden. Hij zou onder druk van boven hebben gestaan. Wie zwicht er voor een dergelijke druk als de levens van nog eens 32 mensen op het spel staan? Wie daarvoor zwicht, mag geen gezagvoerder van een schip zijn.

-----------------
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door v+d »

Wellicht Theo, heb je onbedoeld in jouw bovenstaande stukje wel aangekaart wat deze gezagvoerder heeft bezield.
Ontslagen bij zijn vorige werkgever, dit verzwegen bij zijn laatste werkgever, de laatste werkgever was niet erg tevreden over zijn functioneren, hij verwachtte gezagvoerder te worden op een nieuw gebouwd schip en daar bestonden twijfels over, zijn werkgever vond dat hij de vloerbedekking tussen zijn hut, de brug en de kombuis sleet en niet erg toezag op noodzakelijke reparaties en de werkzaamheden aan dek.
Hij was geen teamwerker en nog wat van zulke opmerkingen haal je gemakkelijk uit de uitgebreide rapportages. Ik heb dat hele spul nog eens doorgewroet en niet gelet op techniek en navigatie, dan komt er toch het idee naar voren van een slecht functionerende gezagvoerder en wellicht een ongelukkig of ontevreden mens.

Nog niet zo lang geleden sloot een piloot de gezagvoerder buiten de cabine en vloog de vogel opzettelijk tegen berg.
Als het niet zo tragisch was kon je er een thriller over schrijven.
Voor ik op mijn falie krijg, het is maar een idee en er is geen enkel bewijs voor zoiets anders dan het hardnekkig weigeren in te grijpen en koers te veranderen toen het nog kon.
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Jinny »

Ademloos gelezen, thks voor het proffesionele comment.
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Wim Plukker
Berichten: 518
Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Wim Plukker »

Dat idee is al eens eerder geopperd maar in het geval van die piloot die moedwillig tegen een berg aanvloog werd later vastgesteld dat hij in therapie was en anti depressiva slikte. Het valt natuurlijk niet uit te sluiten maar in dit geval geloof ik er niet zo in.

Vanzelf kijken we een koe in zijn r..t en hebben wij alle tijd en alle mogelijkheden om alles op een rijtje te zetten maar wat we ons misschien niet zo realiseren is de enorm korte tijdsspanne waarin zich het hele drama ontvouwt:
29-09 vertrek Jaxport in de avond, iedereen blij dat ze op tijd onderweg zijn en de stress van het laden achter zich kunnen laten. Joaquin is op dat moment net uitgeroepen tot cat 1 orkaan. Vergeet ook niet dat de NOAA er flink naast zat met voorspellingen in richting en intensiteit. Vergeet ook niet hoe er gewezen wordt op de werkdruk die iedereen ondervond op deze run.
30-09 op zee en ws het afronden van de administratie aangaande vertrek en voorbereidingen op de aankomst SJ. Onderweg wordt de voorspelling middels BVS (Bon Voyage System) bekeken en besloten iets meer zuid te sturen en voor Joaquin over te lopen. In de ontvangen files van BVS zit een fout waardoor ze naar track predictions kijken die veel ouder zijn dan veronderstelt. Hier wordt nergens gesproken over verificatie van BVS met Sat-C weerberichten. Pas in de loop van de avond begrijpen ze op de brug dat dit alles wellicht niet zo’n goed plan is. De BVS package die om 23:00 gereed is wordt door Davidson niet binnen gehaald omdat hij in zijn nest ligt. Vrijwel gelijker tijd analyseert de 3e de binnenkomende Sat-C weerberichten en bijna exact wordt aan Davidson doorgegeven wat de situatie zal zijn rond 04:00 01-10. Deze negeert dat.
01/10 Om 01:45 belt de 2e nogmaals Davidson met een laatste kans. Ook deze info wordt genegeerd omdat hij liever slaapt als een baby.

De rest is natuurlijk voldoende bekend.

21:48 29-09-15 loods van boord Jaxport.
07:39 01-10-15 einde van VDR opname.

34 uur bij elkaar van vertrek tot vergaan en 28 uur van vertrek tot laatste kans.

Ook dit is al eerder geplaatst maar het enige juiste antwoord van een kapitein op een telefoontje van stuurlui dat ze de boel niet vertrouwen is dat je eraan komt. Davidson heeft gemeend dat zijn plan niet aangepast hoefde te worden aan veranderende omstandigheden terwijl die gebaseerd was op onjuiste gegevens. Het waarom daarvan kan zijn druk van bovenaf en de wil om het zo goed/efficiënt mogelijk te doen vanwege een mogelijke overplaatsing naar nieuwbouw. Hij heeft het meegenomen in zijn zeemansgraf samen met 32 anderen.

M.v.g.

Wim
"Beauty is in the eye of the beholder"
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 685
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:47
Locatie: Dalfsen

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Eric »

Tja.....heb op mijn laatste reis bij HSS ook aan de bel getrokken op kantoor over een ouwe die rare fratsen uithaalde, als 1e stuurman en met backup van HWTK en 2e en 3e stuurman. Werd niet gerespecteerd, die ouwe bleef, en was woest. Ook erg goed voor de sfeer aan boord.
Ben er nooit achter gekomen waarom ze die man de hand boven het hoofd hielden, maar een feit is dat hij in een tijdsbestek van nog geen 3 weken drie keer bijna het schip naar de kelder heeft gejaagd. (1x te kleine GM, 2x bijna aanvaring)
Ik wil er maar mee zeggen dat niet alleen een ouwe schuld heeft, maar dat dit net zozeer aan een reder kan liggen.
Bij ons is net het goed gegaan, en zover ik weet heeft hij daarna ook geen brokken gemaakt, maar dat kantoor de rest van de crew zo liet zitten siert hen niet.

Gr,
Eric
Rust Roest
Maar Roest Rust niet.


Plaats reactie