De ramp met de El Faro

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door gerard tenerife »

Geep schreef:
Ik ben hoopvol…?
Ik lig met je mee Geep, Gerard.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.

v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door v+d »

Mooi geschreven heer Geep, Kombuispraat is een prachtig iets.
Ik lees veel van de soms wat ingewikkelde onderwerpen omdat het mij boeit maar kan mij heel goed voorstellen dat iemand op mijn geklets niet zit te wachten omdat het vaak niets met varen te maken heeft. Nou ja, er komt altijd wel een bootje in voor.
Zelf kijk ik altijd met een bakje koffie even snel de berichten door, pikheet zo gezegd.
Nou ja ik zei het al , nog even en dan zijn wij zelf geschiedenis tot het zo laat is blijf ik nog maar even hier wat foto's en verhaaltjes posten.
Kombuispraat blijft alleen bestaan als er vuur in de kachel blijft en voor vuur is brandstof nodig!
Nou we gaan hier maar weer door met deze ongelofelijk domme ramp.
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Allen »

Ik dacht toch echt dat dit topic over "De ramp met de El Faro" ging.
Inmiddels gaat het het meer over @Theo

Van het www. geplukt.
Van welke datum omderstaand epistel is; geen idee, er stond geen datum bij.


@Theo ging in 1951 naar zee als een zeer lichte lichtmatroos op een coaster van 300 ton en beëindigde zijn varende loopbaan in 1987 als kapitein op een mammoettanker van 300.000 ton.
In de tussenliggende zesendertig jaar voer hij op meer dan veertig verschillende schepen over de hele wereld en was daartussenin en ook daarna tot 1994 actief in een aantal walfuncties in de scheepvaart.

In 1976 verruilde hij het reguliere rederijbedrijf voor de ship delivery, het op eigen kracht uitbrengen van schepen van onverschillig welk type of formaat naar onverschillig welke bestemming ter wereld, van de kleinste havenslepers en baggermateriaal tot de grootste tankers.
Een meer avontuurlijke tak van scheepvaart.
Zo bracht hij tussen 1983 en 1990 samen met anderen voor eigen rekening en risico dertig tankers in grootte variërend van 95.000 tot 450.000 ton vanuit Europa naar Taiwan voor sloop, waarvan tien op eigen kracht en twee door hemzelf gevaren.

@Theo publiceerde artikelen, foto’s en korte verhalen in verschillende tijdschriften en kranten en schreef romans.
Daarnaast vertaalde hij sinds 1976 meer dan 50 boeken vanuit het Engels naar het Nederlands.
Hij woont in het uiterste noorden van Griekenland.


Toevoeging mijnerzijds: 'loat goan'.
Grtn @Allen
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Geep »

Als iemand beschadigd wordt heeft, hij ook recht van een rehabilietatie, al moet ik het projeteren op Mars, wegens die hoge kosten, doe ik het dan van armoede maar op kombuisgeouwehoer.
Als ik ooit, ooit mijn eigen geschiedenis, bloot geef, komt Neptunis mij hoogst persoonlijk halen.
Gaat er wel een schokgolf rond. Door nautisch Nederland.
Voel heel goed aan, waar Theo mee rondloopt en worsteld!
Ik ben op niemand jaloers, wel op m’n hond, die krijgt een aai, ’n kluif, mag mee op vakantie.
De ballen…..Oja, motteballen, motten hebben die niet!
Theo, joh ’t beste…….
Geep.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-----------------------------------------Afbeelding


Nog honderd pagina's te gaan in het boek van Rachel Slade. Het is erg goed, dat kan ik nu alvast verklappen. Ik heb haar in de krap driehonderd pagina's die ik nu heb gelezen, nergens op een fout kunnen betrappen. Dat wil zeggen: niet op ons vakgebied, de scheepvaart. Best mogelijk dat er fouten inzitten over zaken waar ik helemaal niks van weet. Ze heeft haar huiswerk werkelijk heel goed gedaan, dat is zeker. Ik heb wel een vraag over iets wat me eigenlijk niet eerder opgevallen is.

Bij een slagzij van vijftien graden kregen ze problemen met de smeerolievoorziening van de turbine. Dat kwam mede omdat het oliepeil van de turbine te laag was, wat bij vertrek bekend was. Dat is iets wat ik niet zo goed begrijp. Ten eerste dat ze met een te laag oliepeil vertrokken, maar vooral vraag ik me af hoe het mogelijk was dat ze geen reserve aan boord hadden om de olie tijdig op peil te kunnen brengen. Is dat niet verplicht. Iemand hier die de regels kent die daarvoor gelden?
Die turbine van de El Faro was ongeveer net zo groot als de turbines waar ik op VLCC's mee te maken had, zo'n 30.000 shp. Op die tankers bevatte dat systeem 25 ton smeerolie en dan was er altijd, zonder ook maar een enkele uitzondering, nog eens een complete vulling van 25 ton aan boord als reserve. Die olie zat er over het algemeen al vele jaren in en had bij een opleg ook nog eens jaren stilgestaan en een van de eerste dingen die ik bij een inspectie deed, was een monster nemen van de olie in het systeem en van de reservevoorraad en die laten controleren op bacteriële verontreiniging
Iemand die weet of en zo ja welke regels en voorschriften daar voor gelden? Moet er een reservevoorraad aan boord zijn?

Nog iets wat ik me niet kan herinneren van de hearings: de reservesmeeroliepomp werkte niet en stond op de werflijst als "to be rebuilt". Hoe kun je op een stoomturbineschip nu gaan varen zonder reservesmeeroliepomp? Overigens had het ook niks uitgemaakt; als je de olie vanwege slagzij niet kunt aanzuigen, kan de reservepomp dat ook niet. Ik vind dat toch maar vreemd, want wat is 15 of 20 graden slagzij nou helemaal? Het is bepaald niet aangenaam als je 45 graden scheef valt, maar als je dan bovendien je voortstuwing kwijtraakt, is dat - voorzichtig uitgedrukt - dubbel onaangenaam. De aanzuig zat 10 duim boven de bodem van de sump. Toch ook rijkelijk veel, lijkt me. Moet dat zo hoog?

Maar mijn vraag is dus of iemand van onze geachte leden zinnige dingen kan zeggen over dat oliepeil en olievoorraad.
Intussen lees ik verder. Met rode oortjes. Wat een puinhoop was me dat daar zeg. Die vijftien graden slagzij komt in een heel ander verband nog een keer terug en dan sta je helemaal met je oren te klapperen.

-----------------Afbeelding

-----------------Iemand zich bij het bekijken van foto's van de El Faro zich al eens afgevraagd wat dat voor vierkante bakken waren?
----------------------
Gebruikersavatar
TBH
Berichten: 104
Lid geworden op: 12 jun 2009 23:46
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door TBH »

Ondersteuning voor extra rij containers aan dek, zowel bakboord als stuurboord ?
(net als vliegtuigcarrier waar dek buiten romp uitsteekt)

GRT
Thomas
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door v+d »

Ik dacht dat in die bakken de ruimventilatie was onder gebracht, de niet goed sluitende roosters waren toch een onderdeel van het probleem?
Ergens heb ik gelezen dat het bekend was dat de smeerolie aanzuigmond verkeerd zat, op een ander(zusterschip) was dit al gewijzigd. De machinekamer wist dat het oliepeil te laag was!
Niet op alle schepen waarop ik gevaren heb was een complete cartervulling in reserve.
Met de Camerounkust, een motorschip, hadden wij in 1960 een schuimend carter na een dokbeurt. Wij moesten naar Brest met zeer langzame vaart om de Hotlo heel te houden en daar een nieuwe cartervulling halen.
Als de El FARO reserve olie aan boord gehad zou hebben zou dat voor vertrek toch al helemaal geen probleem zijn geweest om het carter op peil te brengen.
Als je met 1 werkende ketel mag vertrekken is het ook voorstelbaar dat met slechts 1 smeeroliepomp te doen. Dat kan ook best onder normale omstandigheden schepen drijven wel vaker, echter met zo'n slecht uitgerust schip een storm tegemoet varen is onvoorstelbaar slecht leiderschap.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14379
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Die turbine van de El Faro was ongeveer net zo groot als de turbines waar ik op VLCC's mee te maken had
Theodorus,
Laat ik nu beginnen met even vast te stellen dat ik "muhselluf" dus NIET als een "turbine specialist" beschouw....d.w.z. "STOOM-tribune" dan ....want van uitlaatgassen tribunes weet ik misschien wat meer :roll: maaar heeel vroegaah in de vorige eeuw dus wel de nodige "tribune sommetjes gemaakt!" :lol: en ooit nog eens een kort reissie op zo'n tribune oliepot gemaakt om te bevestigen dat alles werkte :mrgreen:
Even een paar puntjes....om mee te beginnen en dan wordt Jantje Vos uut Grunning'n misschien wel wakker om nog wat "knopen in het kerkzakkie" te gooien :lol:

1) De hierboven geplaatste turbine heeft de HD..MD en LD van de turbine op EEN as.....d.w.z dat de schoepen dus zodanig zijn uitgelegd dat ze passen bij expansie van de stoom op een gelijkmatig toerental van die "enkele as"
2) Het is "redelijkerwijs" aan te nemen, gezien de leeftijd van het schip, dat die turbineS--let op meervoud-- van de "El Faro" een gescheiden turbine opstelling hadden....DUS een aparte HD en MD en LD turbine die dan ieder VIA EEN gezamelijke TANDWIELKAST de schroefas aandreven. Dit is een veel voorkomende en conventionele turbine opstelling.
3) Er zit dus GEEN olie IN de turbine......maaaar IN de tandwielkast....van de turbine(s) worden slechts de lagers gesmeerd....de PLONS olie zit in de tandwielkast!
4) Het IS volkomen normaal dat er "een reserve vulling aan olie" aanwezig is aan boord, ik kan de LR regels er op na gaan spitten, maar dan kan jezelf dus ook!!!........ :lol:
5) Als er -- op welke wijze dan ook-- problemen waren met smeerolie pompen, olie-niveau's en "wat Dies dan ook maar meer zei"....dan gaat een competente Massinist dus NIET naar zee, voor dat zoiets goed is geregeld, maar je zei al...het was een rotzooitje daar"
Moet er een reservevoorraad aan boord zijn?
Daaar kun je dus wel donder op zeggen!!
Die turbine van de El Faro was ongeveer net zo groot als de turbines waar ik op VLCC's mee te maken had,
Enkelvoud op de "El Faro"...en meervoud op die oliepotjes van je????.........ik denk "zo goed als zeker" dat de "turbine opstelling op beiden bestond uit " 3 aparte tribunes via een tandwielkast".......maar wellicht heppie een MK plan van die " El Faro" wat de zaken dan duidelijk kan maken.
Ik MOET nu eerst een klussie afmaken voor een opkomende TE-waterlating
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Dat plaatje van mij was zomaar een plaatje omdat ik nu eenmaal graag een plaatje in de kop van een stukkie heb. :-D
De turbines waar ik mee te maken had waren uiteraard gescheiden en dan met die enorme tandwielkast erachter. De turbines Van al die tankers verschilden nauwelijks van elkaar, zowel wat bouw als vermogen betrof en allemaal met die plens olie van 25 ton met nog eens 25 ton spare. Vandaar dat ik geen barst snap van dat lage oliepeil. Dat hadden ze immers zo moeten kunnen suppleren? We zullen geen antwoord op die vragen krijgen, vrees ik, maar wat kan de reden zijn geweest om met een te laag oliepeil te gaan varen? En klaarblijkelijk zonder spare om bij te vullen. Vreemd dat daar weinig of geen aandacht aan is geschonken.
De aanzuig zat 23 inch uit de hartlijn en 10 inch boven de bodem van de sump en dat maakte dat hij bij een helling van 15 graden lucht aanzoog waardoor de hele handel stilviel.

Ik ben net door het boek heen; morgen begin ik te schrijven. Het is zéér goed. Als je dit allemaal weet, wordt het steeds onbegrijpelijker hoe dit kon gebeuren, dat wel. Kapitein Davidson wist de ballen van orkaannavigatie, maar hij wist ook niks van stabiliteit. Hoe is het in godsnaam mogelijk?

Nou, eerts maar eens wat rusten. :|
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door jdbvos »

Over de smering van de turbine sluit ik me aan bij Harry... De lagers zijn ivm de astemperatuur en de asafdichtigsstoom extern, dus vóór en achter de turbine. Of de getoonde turbine de scheepsturbine is, kan ik zo niet zeggen....aan de vacuumkant van de lagedrukturbine zou dan nog de (ik schat 3 a 4 traps-) achteruitturbine moeten zitten.
De planetaire tandwielkast vraagt nogal wat olie, vooral omdat zo'n tandwielkast nogal groot is.
Onderaan de technische schets ervan, én het smeerolieschema, die ik maakte van de AbelTasman…

Bij mijn beste weten was het wettelijk verplicht om bij aankomst in een haven de mk nog voor 3 dagen varen aan reserve-middelen moest hebben: dus nog voor 3 dagen varen brandstof (dat hoeft niet alleen zware olie te zijn, mag ook de gasolie van de hulpmotoren en/of manoeuvreerbrandstof zijn) én smeermiddelen ! Dus als je een dagelijks smeerolieverbruik hebt van 1 T per etmaal, moet je minimaal 3 T op voorraad (!) hebben, en een gebruikstank op het voor de vaart veilige minimale peil. Een peil waarmee ik nog nooit een schip heb meegemaakt. Gebruikelijke voorraad is normaliter (minstens) 1 x de inhoud van de aflooptank + dagverbruik, dus je moet je aflooptank kunnen 'spoelen' (inhoud vernieuwen).
Verbruik je 80T aan brandstof per dag, ben je dus verplicht om minimaal 3 x 80 T = 240 T brandstof te hebben bij aankomst.
Dat is dus ook een reden waarom portcontrol dat ook van de kapitein wil weten, en de hwtk dat ook zo nauwkeurig mogelijk moet peilen vóór aankomst.
Alleen uitzonderlijk weer onderweg kon een excuus zijn voor minder, maar diende dan middels het journaal aangetoond kunnen worden

Een stoomturbine heeft echter een bijzonder laag smeerolieverbruik: zuigersmering, zuigerstangsmering, eventuele klep- en tuimelaar-smering, en de gebruikelijke lekolie is nou eenmaal NVT bij een turbine...
Zoals het op de El Faro is gegaan: géén reserve-smeerolie én een tank op minimaal peil (of eigenlijk daar al onder) te vertrekken, is voor mij onvoorstelbaar !
Bijlagen
IMG_0008_1.jpg
IMG_0008_1.jpg (362.54 KiB) 4438 keer bekeken
IMG_0017_1.jpg
IMG_0017_1.jpg (193.22 KiB) 4438 keer bekeken
Oost, west...ook best


Plaats reactie