De ramp met de El Faro

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
andrekik
Berichten: 490
Lid geworden op: 04 okt 2007 04:40
Locatie: Houston, Texas
Contacteer:

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door andrekik »

Co schreef: 18 mei 2018 21:21 Hallo v+d,
Wat is er eigenlijk met dat zusterschip gebeurd? Goed verzekerd in de vaart gehouden
Ik meen te weten dat het zusterschip een dienst op de US Westkust - Alaska dienst zou gaan doen.

Groeten van Co.
Zusterschip El Yunque is gesloopt, reden, zie HIER
Live life to the fullest!

Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1119
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Co »

Bedankt Andre,
Het was dus de bedoeling...maar ze werden kennelijk wakker daar bij jullie.
Dat is nu het mooie van dit forum; iedereen weet wel wat, samen heel veel.
Groeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door v+d »

Goed dat het schip uit de vaart is.
In het zelfde bericht staat dat de El FARO niet deze zelfde problemen had, althans daar is niets van gebleken volgens de inspectierapporten.
In ieder geval was er op beide schepen toch wel sprake van zeer slecht onderhoud.
Jos Komen (R.I.P)

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Toen we in Augustus 1966 met de "Forest Town" in ballast van Portland Maine onderweg waren naar Punta Cardon ....toen scharrelden we een paar keer door het oog van Orkaan Faith alsmede door "het oog van de naald" :roll: ,toendertijd vond ik dat allemaal "praaaachtig"....want zeggen ze aan deze kant van de plas "ignorance is bliss" oftewel "zalig zijn de eenvoudigen van geest" :lol:

https://en.wikipedia.org/wiki/Hurricane_Faith

Om mijn grijzende herinneringen weer eens wat op te frissen heppik "Typhoon" van Joseph Conrad er maar weer eens op nageslagen en Capt. MacWhirr van "There's some dirty weather knocking about".....deed me dus denken aan Kapt. van Dongen (In Memoriam-R.I.P.) die dus ook de nodige ervaringen had met Typhoon's in de Chinese Zee. Mede daardoor kan ik dit nu nog op Kombuispraat melden. Ik zie hem in gedachten nog op de brug staan -24/7- met zo'n visnet hempie over zijn welgevormde bulb steven! De Sparks kwam op een gegeven moment op de brug om 2 S.O.S. berichten bij die Ouwe te melden....waarop van Dongen zei: "We hebben de handen meer dan vol aan onszelf"......toen ik weer eens een keertje AL te uitbundig juichte bij een ontiegelijke klap vast water welke de kippeloop uit zicht deed verdwijnen...toen zei die ouwe tegen de 1e stuurman...."alsof ik er niet bij was"...."Stuur die idioot van de brug" :lol:

Ik herinner me heel goed dat Capt. van Dongen van mening was dat:
"ALS we geladen waren geweest, waren we verzopen met de hele handel"
Them were the days!! :roll:
https://www.robertoriccidesigns.com/fas ... ad_ENG.pdf
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Wim Plukker
Berichten: 518
Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Wim Plukker »

Een mooie samenvatting van alle bevindingen gepubliceerd door de NTSB aangaande de ramp met de " El Faro":
https://www.ntsb.gov/investigations/Acc ... PC1801.pdf

M.v.g.

Wim
"Beauty is in the eye of the beholder"
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door v+d »

In ieder geval een duidelijke samenvatting, in de twee boeken die ik nu gelezen heb leidt de door de schrijvers bedachte invulling van niet bekende zaken soms een beetje af.
Het boek van Slade spreekt mij het meest aan wat betreft weergave van de bekende feiten.
Er wordt gespeculeerd over het al dan niet afbreken van de inlaat van de bluspomp en het open laten staan van de inlaatafsluiter. Op de manier zoals dat hier aangebracht is maakte dat naar mijn idee geen verschil. Een inlaatafsluiter hoort tegen de huid geflenst te zitten of, indien niet mogelijk, met een zo kort mogelijk stukkie pijp, dat wisten ze ook in 1970 al.
Zelfs als de afsluiter in dit geval dicht had gestaan, wat wij niet weten , dan nog had het eerste voertuig dat op een zeetje tegen de inlaatafsluiter botste het hele spul van de huid getrokken omdat er tussen de huid en de afsluiter een tamelijk lang stuk pijp zit. Dat geeft een flink moment waartegen een oud stuk pijp geen weerstand heeft.
De gezagvoerder heeft de fitheid van zijn schip zwaar onderschat .
Technisch bekeken hadden ze geen schijn van kans, waarbij je moet opmerken dat er ook zaken eenvoudig fout gingen door nalatigheid zoals een te laag oliepeil, niet dichte mangatdeksels, openstaande deuren, niet goed geborgde lading.
Het is niet zomaar een ramp die niet vermijdbaar was.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Northfleet.JPG
Northfleet.JPG (31.89 KiB) 4617 keer bekeken
Over vroegaah en Typhoons en Orkanen.....e.e.a. Ter leeringhe ende Vermaaaeck.

De Windjammer Northfleet op de voor-pagina van “The Romance of the Clipper Ships”

Mede n.a.v. dat drama van de “El Faro” in die orkaan werd ik me er weer eens terdege van bewust dat we vroegaah toen geluk nog heel gewoon was op de Reuzen van Heusden ook enkele keren door het oog van de naald zijn gevaar’n, net als waarschijnlijk meerdere oude garde Kombuizers.
Daardoor spitte ik een poossie terug wat door de schrijverij van Joseph Conrad- hierboven vermeld- om mijn herinneringen over Typhoons etc. wat op te frissen. Ik heb wel baaie slecht weer in de Zuid Chinese Zee mee gemaakt- onderweg naar Nippon met een bakkie peut, maar niks wat op Typhoon van Conrad lijkt.

Eergisteren zat ik wat te spitten in “The Romance of the Clipper ships” van Basil Lubbock, een meneer die ook van wanten wist betreffende “schepen en de zee”

https://www.amazon.com/Romance-Clipper- ... B000RHFVUA

Nou ben ik niet van zins om in navolging van de befaamde Theodorus Jannis El Greek, mij te wagen aan boekbesprekingen en/of vertalingen en dat soort gesnor, maar koop het genoemde boek gerust voor een tientje, je zult er geen spijt van hebben.

Die Basil Lubbock geeft kennelijk in de originele versie van dit boek in 3 stuks banden een heel overzicht van de hoogtijdagen van de windjammers, hij noemt dat:
“The Halcyon days of sail”.
Mijn referentie is Echter naar de eenvoudige en enkele en zgn. “Cheap version” uitgave van 1958, met uiteraard verkorte verhalen.
Hij beschrijft hier naast de diverse Engelse zgn. Blackwall Passenger Ships en ook de 2 stuks befaamde Tea Clippers “ Cutty Sark” ( nog steeds te bekijken in dok in Greenwich!) en de “Thermopylae”, alsmede Passenger/Emigrant Clippers die op Australie voeren etc.etc. voornamelijk in de 2e helft van de 19e eeuw……wat ik ervan begrijp n.a.v.gedetaileerd onderzoek in scheepsjournalen en andere documentatie.

Goed, om het dus een beetje kort te houden en niet in mijn gebruikelijke zig zaggers te verdwalen herhaal ik hier het eerste stukkie wat mijn aandacht trok bij het eerste de beste schip in zijn boek de “ Northfleet”, waarvan de foto op de voorpagina van het boek en ook hierboven…e.e.a. betreffende : “ baaaie baaie baaie slecht weer” a/b de “ Northfleet” welke hij omschrijft als “ a first-class London ship, run Blackwall fashion, yet with a turn of speed which put her in the first flight among the tea clippers of the late fifties”

Ze was gebouwd IN Northfleet aan de Thames in 1853 met Lloyds 14A1. Na een korte omschrijving van haar belevenissen en reizen tot aan1962 toen ze dus onderweg was van London naar Hong Kong werd ze “ badly pooped” in 34dg. 23 sec S, 85dg. 56sec E.
( Dat is dus pak weg halfweg van Kaap de Goede Hoop naar Australie in de Roaring Forties)
Lubbock zegt: the incident being thus recorded in her log:

Friday 13 June 1862.
AM- Strong gale with furious squalls and a very high sea. Much water on deck. At 2 handed mizzen topsail and 3rd reefed main topsail.
Steering ship before the seas. At 4.20 AM pooped a heavy sea which washed the men from the wheel, carried away stern boat, filling decks and cabins with water and injuring stern very much. Continued to run ship before the sea, deeming it the most prudent course.
At 9 AM. Pooped another heavy sea which stove in stern deadlights,frames etc. breaking all the joiner work inside the cabins, filling them with water, washing out and destroying all captain’s and passengers effects in stern cabins. Nearly all the mouldings, lead, carving, and decorations on the stern carried away. Starboard topgallant bulwark smashed, and main bulwarks very much injured. Sea tremendously high. Secured stern windows in the best temporary manner, and had all hands bailing out the water from the cabin, but a considerable quantity has gone below. It is impossible in the present state of the weather to ascertain the extend of the damage.

Tot zover die Journaal notitie van haar toenmalige Captain Freeman.
De “Northfleet” bleef de kost verdienen “in the China Trade” en in 1866 stommelde ze tegen een echte Typhoon aan in de Zuid Chinese Zee in begin Mei. Op Donderdag 3 Mei, “after a short lull at daybreak, the Typhoon fell upon the labouring ship with overwhelming force. At 3.30 Pm Captain Symington hove to on the starboard tack…etc. etc.” ze lag zo onder “ bare poles hove down by the fury of the storm, with the wild scene lit up every few seconds by flashes of steely-blue lightning. The sunset was described as “ grand and awful, a pale sickly yellow illuminating the whole sky”….a true Typhoon sunset. Ze kreeg er flink van langs maar tegen Vrijdag morgen- dus de 4e Mei- knapte het weer wat op en werd er weer zeil gezet en ze liep op 8 Mei om 1.30PM de haven van Victoria Hong Kong binnen.

Them were the days.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door jdbvos »

Eventjes m'n naam schrijven in het zog (variant op 'de wet van Mart' :-D )
At 2 handed mizzen topsail and 3rd reefed main topsail
Wat een vreemde zeilsetting voor een lenzend schip.... Dergelijke 'vreemde settings' is me al vaker opgevallen....
...en heb er daarom al vaak over nagedacht over het waarom....

Ik bedoel dit: je zou verwachten dat bij (zeer) veel wind je de meest onderste zeilen zou gebruiken vanwege het drukpunt, terwijl ze juist de hogere zeilen gebruikten... Nou mogen we er gerust van uitgaan dat die lui beter wisten wat ze deden dan wij kunnen bedenken, dus probeer ik de logica ervan te zien. Immers: als wij een (modern) zeil willen verkleinen vanwege de wind, reven we dat zeil (op welke manier dan ook: rakbanden of rolreef) altijd vanaf de giek, en halen de kracht op het drukpunt dus naar beneden door het verkleinen van de driehoek.
Dat op dwarsgetuigde schepen de onderste grootzeilen niet worden gebruikt kan ik inkomen: er komt nogal wat water over bij die schepen, en zeilen zijn gemaakt om wind te vangen, niet voor overkomend water. Vóór je boe-of-bah kunt zeggen ben je een mast kwijt...

De hier genoemde setting is dus in de midden (hoofd-) mast een op de 3e reef gevoerd bovenste topzeil, maar in ("mizzen") de bezaan, de achterste mast (!) de beide topzeilen met 1e reef. In den beginne was er 1 groot topzeil, wat later werd opgedeeld in 2 (ondertopzeil en boventopzeil), vandaar de vermelding
Althans: zo begrijp ik de beschrijving...
Nogmaals: we hebben het over een lenzend schip: de wind én de zee op de kont en vaartmakend…
Dan zou ik toch denken aan die 2 topzeilen in de voormast + dat zeil in de hoofdmast (middenmast bij een 3-master), alleen al om de druk op het roer te verminderen... Of de 4kante zeilen zelfs vervangen door (kleine) jib of stagzeil....
Dat roer heeft het toch al moeilijk met die achteroplopende zee, terwijl de zeilen naar voren te zetten het sturen wat gemakkelijker wordt, ondanks dat de kop wat meer in zee wordt gedrukt... Of zou dát nou juist de reden zijn: een 'zwabberende' kont voorkomen tgv een koplastigheid

Zijn hier ook andere zeilers die dit opvalt ?? Of iemand anders die 'het' snapt ??

Ter verduidelijking: dit is de zeilsetting van zo'n mast
220px-Square_rigged_sails.svg.png
220px-Square_rigged_sails.svg.png (62.87 KiB) 4543 keer bekeken
En hier een fotootje van hevig trillend staand- en lopend tuig, maar hier wél een (al dan niet opgedeeld) topzeil in de voormast ! (wat ik dus wél snap)
Windjammer storm 1.jpg
Windjammer storm 1.jpg (107.23 KiB) 4543 keer bekeken
Waarom dan die zeilvoering in de bezaan ??? Iemand ???
Oost, west...ook best
jan stolp
Berichten: 215
Lid geworden op: 06 apr 2008 19:35
Contacteer:

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door jan stolp »

Zou het niet kunnen zijn dat je anders veel last hebt van sterk wisselende windsterkte in de golfdalen etc.
Boven in zou je dan een wat evenwichtigere windsterkte kunnen hebben en lig je "relatief " rustiger.
Ik heb nooit op een vierkant getuigd schip gevaren maar wel eens met een jachtje op zee en dan heb je er veel last van als het wat waait .
Groeten
Jan


Plaats reactie