De ramp met de El Faro

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
ferryvaneeuwen
Berichten: 2677
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door ferryvaneeuwen » 08 okt 2015 18:24

Het is allemaal wat verwarrend André. Zie ook dit document, paragraaf 20.2.1.

Waar worden de VDR's in de praktijk aan boord gemonteerd, op het topdek?

schokker
Berichten: 240
Lid geworden op: 06 jan 2007 22:21

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door schokker » 08 okt 2015 19:04

De VDR's zover ik die gezien heb op schepen stonden op het stuurhutdak .

Grt

Henk

Gebruikersavatar
andrekik
Berichten: 182
Lid geworden op: 04 okt 2007 04:40
Locatie: Houston, Texas
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door andrekik » 09 okt 2015 05:14

ferryvaneeuwen schreef:Het is allemaal wat verwarrend André. Zie ook dit document, paragraaf 20.2.1.

Waar worden de VDR's in de praktijk aan boord gemonteerd, op het topdek?
Zoals Henk Schokker al aangaf, wordt het fixed recording medium op het topdek (stuurhutdak) gemonteerd, redelijk vrij van tuigage, masten en ander ongeregeld, zodat een ROV er zonder problemen bij kan.

Een VDR is hetzelfde als een S-VDR, het verschil zit in het aantal sensor interfaces. Je kan derhalve een VDR plaatsen op een cargo ship gebouwd voor 1 juli 2002 en alle vereiste sensors (MSC.163) aansluiten alsmede de sensors, vereist door Res.A 861, als ze een NMEA output hebben.

Toen we indertijd met het plaatsen van S-VDRs begonnen op bestaande vrachtschepen was er een enorme markt voor deze units en elke fabrikant produceerde een VDR genaamd S-VDR met een beperkt aantal interfaces, die aanzienlijk goedkoper was dan een VDR.
Die markt is er niet meer en fabrikanten maken alleen nog een VDR die dan gebruikt kan worden voor in-kind replacement als de S-VDR niet meer te servicen is, wellicht is dat de reden dat MCA dat zo in de matrix heeft weergegeven.

Staat niet in de resolutions maar de BNWAS moet ook aangesloten worden op de VDR en op de S-VDR als er een NMEA output uitkomt.

Andre'

Gebruikersavatar
ferryvaneeuwen
Berichten: 2677
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door ferryvaneeuwen » 09 okt 2015 11:15

Tja, de BNWAS dat lijkt me wel wennen om daarmee te varen. Bijna een dodemansknop. Als je een fanatieke kapitein hebt dan stelt hij het alarm in op elke 3 minuten in plaats van het maximum van 12 minuten. Als de knop niet binnen de 15 seconden wordt ingedrukt dan gaat al het brugalarm af en na 30 seconden wordt de ouwe uit zijn bed gebeld. Op die lappen van bruggen en brugvleugels van tegenwoordig moet je nog een sprintje trekken ook. Plas ophouden...... :?

Voor OMBO schepen is ook een off-course alarm verplicht. Dit alarm wordt niet expliciet genoemd bij de opgeslagen VDR data maar valt waarschijnlijk onder 'steering alarms'.

De werking van het release mechanisme van de Voyage Master 2 is min of meer te zien op de afbeelding. De ROV zal dan waarschijnlijk aan de twee ogen moeten trekken en deze omhoog moeten klappen of? Ik weet niet of zo'n ROV ook een lijntje kan en/of moet bevestigen aan één van de beugels aan de zijkanten om het apparaat te bergen. Het kan ook zijn dat het ding geacht wordt op eigen kracht naar de oppervlakte te drijven. Het is niet te hopen dat de El Faro ondersteboven op de zeebodem is komen te liggen want dan is berging van de VDR onmogelijk.

Gebruikersavatar
Theo Horsten (R.I.P.)
Berichten: 7820
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) » 09 okt 2015 12:46

Oscar Aardse schreef:Laten we niet te snel oordelen/veroordelen over de aan boord van de El Faro gemaakte keuzes.
Hier heeft volgens nog niemand een oordeel uitgesproken over de keuzes van de kapitein van de El Faro, laat staan dat die keuzes veroordeeld worden. We - ik althans - trachten alleen maar aan de hand van wat we van het schip weten, van de reis en de route, te analyseren wat hem ertoe heeft bewogen een rechtstreekse koers uit te zetten van Jacksonville naar Puerto Rico, terwijl er een tropische storm die kan uitgroeien tot een hurricane op de route ligt en grillige banen beschrijft. Want dat deed Joaquin. En dat was bekend toen de El Faro op dinsdag 29 september uit Jacksonville vertrok.

Afbeelding---Afbeelding---Afbeelding

De storm volgde toen een zuidwestelijke baan en nam in kracht toe. Op woensdag 30 september was het al een orkaan van de eerste categorie met windsnelheden tot 95 mph, dat is 153 km/h oftewel windkracht 14 op de schaal die doortelt tot windkracht 17. Dat is geen weer om met welk schip dan ook in terecht te komen, maar zeker niet met een veertig jaar oude roro met een toch wat krakkemikkige machinekamer.

--------------------------------------------------------------------Afbeelding

Dat zijn de bekende gegevens en van daaruit tracht ik dan te begrijpen wat een ervaren zeeman als de 53-jarige kapitein Michael Davidson uit Windham, Maine, deed besluiten om die route te kiezen en ook vol te houden. Want dat deed hij. Hij had misschien helemaal niet moeten gaan varen, maar toem hij het toch deed, had hij zich de volgende dag alsnog kunnen bedenken en radicaal koers veranderen richting Miami en het Old Bahama Channel. Dat hij dat niet deed, dat hij toch vertrok en volhardde in de voorgenomen route, moet een reden hebben gehad. Mario Vittone - meer dan twintig jaar US. Navy en Coast Guard, expert op het gebied van overleven op zee en onderzoeker van scheepsrampen - schrijft vandaag...

    • Though the investigation will uncover some details about what was said by whom and to whom, and about the vessel’s condition, the reason El Faro sank isn’t in those details. Those details are incidental. They can only confirm the (unintentional I am sure) failure of those involved to adequately and appropriately assess the risk associated with hurricanes.
      Otherwise good people, with all the information they needed to make a good decision, made a bad one.
[/color]
En ook...

    • A couple of days ago, representatives from the ship’s owner/operators asserted that there was a sound plan to avoid the storm. Therein is all the evidence anyone needs to know what sank El Faro – the illusion of control. This is another in a long line of maritime tragedies that began with the decision to sail at all. Once at sea, the commitment to that bad decision dug in, despite the evidence that it was an even worse idea to continue. Turning around would mean admitting they were wrong to leave in the first place. Few ever do.

      That the decision makers for El Faro thought they could “plan” for a named tropical storm in the Caribbean is what sank the ship. What we knew about the storm at the time of El Faro’s departure from Jacksonville is what we already knew about tropical storms in the Caribbean – that it was going to strengthen into a hurricane, and that its predicted track was somewhere between “over there somewhere” and “we have no earthly idea.” You can’t plan to avoid that, you can only avoid it or not. They chose not to.

      Perhaps if they had decided to route straight down the coast to Miami, El Faro and her crew would have kept their distance and had what they lost by heading straight for the storm: options. And though the investigation may or may not reveal that finances were part of the decision to sail, we will not learn anything that will change what we already know about risk and hurricanes. Closer is bad. Don’t ever get closer.
[/color]
Dat strookt heel aardig met wat ik hierboven schreef en met de keuze die ik zelf waarschijnlijk zou hebben gemaakt en die ik al eerder noemde: be-westen de Bahamas langs en daarna verder zien. Mario Vittone velt hier in feite een keihard oordeel. Ik wil daar nog steeds niet aan. Ik wacht liever het officiële onderzoek af. Maar ik neig wel naar hetzelfde oordeel en kan me dan alleen maar verbijsterd afvragen waarom de verantwoordelijke mensen deze beslissingen namen. Misschien toch, zoals bijna altijd, gewoon menselijk falen?

Bij orkaannavigatie zijn er twee regels die met vette, misschiens zelfs rode letters geschreven moeten worden...
  1. In principe nooit proberen om voor een orkaan over te lopen, tenzij men er absoluut zeker van is dat dit ook inderdaad zal gelukken. Dus alleen als de afstand nauwkeurig bekend is en men voldoende snelheid kan maken.
  2. Nooit bekneld raken tussen de wal en een tropische orkaan. Zo snel mogelijk de ruimte zoeken. Dit kan dus een reden zijn om toch voor de orkaan over te lopen.
In het geval van de El Faro lijken deze beide, voornaamste regels niet in acht te zijn genomen. Zijn koers druiste tegen alle regels van de orkaannavigatie in, want ook zou hij, hoe dan ook in het gevaarlijke kwadrant "rechtsvoor" terecht zijn gekomen. Dat is het kwadrant waarin je door wind en zee nog dichter naar de baan van de orkaan wordt gedreven, terwijl je, om weg te komen, tegen wind en zee op moet tornen. Bovendien gaat de orkaan op den duur onherroepelijk naar het noordwesten en later naar het noorden afbuigen, dus juist in de richting van dat kwadrant. Hij komt je dus in feite achterna.
Het argument dat Joaquin bij vertrek van de El Faro "maar" een tropische storm was, snijdt geen hout. In het orkaanseizoen is álles verdacht en ook bij een tropische storm moet je uit de buurt blijven. Krijg je die over je heen, dan is er normaal gesproken niet zo erg veel aan de hand. Windkracht 9 tot 10 is niet aangenaam, maar dat is dan ook alles. Maar dit zijn geen gewone stormen als gevolg van een gewone depressie. Dit soort tropische stormen kunnen zich op elk moment ontwikkelen tot een tropische orkaan. De juiste zeewatertemperatuur en de juiste luchtvochtigheid en de warmtemachine komt onstuitbaar op gang, om pas uit te razen als de zeewatertemperatuur daalt of tot hij aan land komt en geen zeewater meer is om hem te voeden.

Het verschil tussen een stormdepressie en een orkaan...
  • Een tropische orkaan is frontloos
  • hij is omgeven door min of meer cirkelvormige isobaren
  • hij kan alleen ontstaan als de zeewatertemperatuur meer dan 26° Celcius is
  • De kern is gevuld met warme lucht
-----------------------------------------Afbeelding

Dit alles weet iedereen die met een zeeschip vaart, behoort dat althans te weten. En wie in een orkaangebied als de Carieb vaart, behoort er alles van te weten. Het is fijn als je een schip hebt dat 15 knopen of meer kan lopen, maar zelfs met een ouwe kuster die maar net negen mijltjes haalt, kun je een orkaan ontwijken. Dan moet je wel van wanten weten en je kennis telkens wanneer je door een orkaangebied moet weer eens een beetje opfrissen. Meer is er niet voor nodig. En doorlopend opletten. Niet alleen maar de weerberichten beluisteren, maar zelf waarnemen, weten waar je op moet letten. Zelfs Columbus wist dat. Op zijn tweede reis naar Amerika kwam hij in een tropische storm terecht. Op zijn vierde reis werden zijn schepen door een volledig ontwikkelde hurricane bedreigd. Columbus herkende de verschijnselen tijdig: een zuidwestelijke deing, hoge, voortjagende cirrus en een heiige atmosfeer. Hij wist met zijn schepen de orkaan te ontwijken. De commandant van een andere groep schepen die deze ervaring niet had, verloor het merendeel van zijn schepen en meer dan 500 man.
Wie in die gebieden vaart, neemt geen risico's met tropische stormen en maakt dat hij rap uit de buurt komt. Fouten kunnen fataal zijn, zoals weer eens bewezen is.
Omnia transit sed navigare necesse est

Oscar Aardse
Berichten: 98
Lid geworden op: 19 dec 2013 11:38

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Oscar Aardse » 09 okt 2015 14:34

Re: El Faro

Theo,
Het laat zich goed niet voorspellen wanneer en waar de track van de orkaan zal ombuigen. Mogelijk heeft men op de EL Faro verwacht dat dat ten westen van de Bahama's zou gebeuren. Zou men eenmaal onderweg niet meer met een Weather Centre gesproken hebben...?
Overigens haal je me de woorden uit de mond. "Ik wacht de bevindingen van het onderzoek wel af" en hoop dat men gegevens kan achterhalen, zoals van de VDR, en men het onderzoek niet slechts op analyse hoeft te baseren.
Verder bevreemd het me dat de ervaringen van het in tegengestelde richting varende zusterschip kennelijk niet hebben geleid tot een drastische wijziging van het vaarplan van de El Faro. Waren er toen wellicht al andere problemen en was de val daarmee al dichtgeklapt?
Groeten,
OA

Gebruikersavatar
ferryvaneeuwen
Berichten: 2677
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door ferryvaneeuwen » 09 okt 2015 15:12

Ware woorden Theo. In de scheepvaart is de mens toch wel erg dikwijls de zwakke schakel zoals bijvoorbeeld bij de Costa Concordia waar ook teveel risico werd genomen door de kapitein. Je mag toch aannemen dat de kapitein van de El Faro het geplande riskante vaarplan met de andere stuurlieden en de hwtk heeft overlegd. Scheepsraad heette dat vroeger. Alhoewel ik bij de tweede stuurvrouw in het bericht aan haar moeder enige twijfel hierover bespeurde.

Medeverantwoordelijk is naar mening de rederij. Twee van de vier schepen zijn al gesloopt. De El Faro en El Yunque schijnen roestbakken te zijn die op de nominatie stonden om eindelijk na 40 jaar gesloopt te worden. Het innemen van water is misschien hier debet aan.

Tote is een pure Jones Act rederij en wordt dus niet gehinderd door banale zaken als concurrentie, energiezuinig varen met minder vervuiling, aantal bemanningsleden en daarom is er ook niet de noodzaak om deze schepen tijdig door moderne, zuinige en veilige schepen te vervangen. Al die extra kosten worden gewoon in rekening gebracht bij de consumenten op Puerto Rico terwijl het eiland arm is. Ook primaire zaken als voedsel, electriciteit en benzine zijn hierdoor stukken duurder dan in de VS. Een soort wingewest.

Dit eiland heeft ook nog een enorme nationale schuld en is in feite failliet. De transportkosten van alle binnengebrachte en uitsluitend Amerikaanse goederen zijn tweemaal zo hoog als naar naburige Caraïbische eilanden. Melk is daardoor bijvoorbeeld tweemaal duurder dan nodig zou zijn. De werkeloosheid is gigantisch groot ook omdat het verplichte federale minimum loon voor dit arme eiland veel te hoog is.

Voor de prijs van een containerschip gebouwd door een Amerikaanse werf kunnen ze er in het Verre Oosten vier (!) van bouwen. De lobby van de scheepsbouwers en die van de Unions is zeer sterk en zullen alles doen om de Jones Act in stand te houden daarbij krachtig gesteund door de zogenaamd progressieve president Obama. Tel uit je winst.....

Wim Plukker
Berichten: 490
Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Wim Plukker » 09 okt 2015 16:57

You can’t plan to avoid that, you can only avoid it or not. They chose not to.
Die man heeft natuurlijk in grote lijnen gelijk, maar... Waar ik aan zat te denken is het volgende. De afstand Jacksonville - San Juan is 1104 mijl en daar doe je met 19kn 2,5 dag over. Bijna een veerboot route.

Ze zijn om 20:00 29/09 vertrokken en toen was Joaquin nog een tropische storm. Voor vertrek zal Michael Davidson daar notie van hebben genomen maar zal hij veel meer met de beslommeringen die nou eenmaal bij vertrek horen bezig zijn geweest. Misschien heeft hij voor hij te kooi ging nog even gechecked hoe de situatie was en geconstateerd dat Joaquin langzaam ZW bewoog en nog steeds een TS was en besloten dat het mogelijk was om hier voor over te lopen. Bij het ontwaken was de mogelijkheid om bewesten de Bahama's te gaan al voorbij en wie gaf garantie dat Joaquin niet zou doorzetten naar het ZW voorbij de Bahama's. Wellicht heeft hij met zijn collega gesproken die wel succesvol voor Joaquin was overgelopen. In de loop van 's avonds de 30e is hij zich gaan realiseren dat vooroverlopen van inmiddels cat 1 orkaan Joaquin onmogelijk was. En begonnen de zeeën uit de N dusdanig op te bouwen dat ze geprobeerd hebben rond te gaan waarbij ze water zijn gaan maken (roro -> schuivende en losgebroken lading)en uiteindelijk de voortstuwing is uitgevallen. Die daarna ook niet meer hersteld kon worden...

De route bewesten de Bahama's was op moment van vertrek een optie maar al vrij snel niet meer. Blijven liggen van mijn part op het punt waar je nog kan kiezen oost of west was een betere geweest. Track en enorm snelle toenemen van Joaquin tot cat 3 is uitzonderlijk maar niet exceptioneel. Volledige rondtornen zijn bekend en ook het snelle toenemen in kracht komt veelvuldig voor.

M.v.g.

Wim
"Beauty is in the eye of the beholder"

Oscar Aardse
Berichten: 98
Lid geworden op: 19 dec 2013 11:38

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Oscar Aardse » 09 okt 2015 17:44

Dat bedoel ik dus. Er zijn ongetwijfeld veel factoren en waarschijnlijk, ook onderweg, nog veel ontwikkelingen geweest die meespeelden bij de keuzes die men maakte (toen er nog keuzes waren....), welke wij niet kennen. Uiteraard stellen we ons wel de vraag hoe dat alles tot zo'n tragische einde heeft kunnen leiden. Hopelijk kunnen allen die zich hier al vragen stelden vaststellen dat zij nooit hoefden te concluderen dat een situatie uiteindelijk geheel anders bleek te zijn dan men zich vooraf op basis van de op dat moment beschikbare informatie voorstelde, en die ook een dramatische afloop tot gevolg hadden. Gelukkig is het mij in die bijna 50 jaar bespaard gebleven. Uiteindelijk zijn 33 mensen met het schip vertrokken waarvan het grootste deel, naar ik hoop, gemeend zal hebben dat men de juiste stappen zette. (Het zal je toch gebeuren dat je (om economische redenen) aan boord zit en van begin af aan gemeend hebt dat de verkeerde keuzes werden gemaakt.....)
Er komt, figuurlijk gesproken, vast nog wel meer boven water. Het is te wensen dat die informatie maar niet de richting van nalatigheid of drankgebruik en dergelijke op gaat ...... Overigens lijken de diverse meteo-bronnen ook niet allemaal eenduidig te zijn!

Oscar Aardse
Berichten: 98
Lid geworden op: 19 dec 2013 11:38

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Oscar Aardse » 09 okt 2015 18:07

Zojuist gelezen op Marine Log:
Navy to begin search for El Faro in coming weeks

October 9, 2015—Over the next several weeks, the U.S. Navy will begin searching for the 790 ft containership El Faro, which is believed to have sunk near the Crooked Islands in the Bahamas. In a press briefing yesterday, National Transportation Safety Board Vice-Chairman Bella Dinh-Zarr said that the Navy would use specialized equipment, including side scan sonar and ROVs to locate the ship and its Voyage Data Recorder or black box.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6593
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door jdbvos » 09 okt 2015 18:50

In de Amerikaanse havens is het niet-vertrekken juist helemaal geen optie bij een naderende hurricane....
Wij kwamen met de Spaarnekerk aan in Galveston vóór een hurricane, maar toen die z'n pad wat wijzigde en dreigde over G heen te gaan, kregen wij opdracht de haven te verlaten en de storm 'buiten uit te rijden'.
Een paar dagen later kwamen we wederom aan te G, en dienden ons eigen laadgerei maar op te tuigen....zie foto's
Maar hoe dan ook: lekker blijven liggen, was géén optie !
Dus ik neem aan dat die kapitein eenzelfde boodschap heeft gekregen....
Bijlagen
resized_Spaarnekerk 18.jpg
resized_Spaarnekerk 18.jpg (168.11 KiB) 2362 keer bekeken
resized_Spaarnekerk 19.jpg
resized_Spaarnekerk 19.jpg (178.09 KiB) 2362 keer bekeken
resized_Spaarnekerk 20.jpg
resized_Spaarnekerk 20.jpg (84.57 KiB) 2362 keer bekeken
Greetz!
Jan DB Vos

Oscar Aardse
Berichten: 98
Lid geworden op: 19 dec 2013 11:38

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Oscar Aardse » 09 okt 2015 19:56

Dat was in Japan ook vaak het geval. Passagiers gingen dan in een hotel, en wij werden naar buiten gestuurd. Met de vrachtschepen gingen we ook naar buiten. Soms in de baai ten (2) anker. Moet er nog ergens een mooi barogram van hebben, ongeveer in de vorm van een trechter...

Gebruikersavatar
ferryvaneeuwen
Berichten: 2677
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door ferryvaneeuwen » 09 okt 2015 20:41

Onderstaand plaatje is uit de 'Mariner’s Guide For Hurricane Awareness In The North Atlantic Basin'. Het is een uitgave van NOAA en de National Weather Service. De link naar de PDF staat hier.
image.png
image.png (104.82 KiB) 2296 keer bekeken
Vessel at A: put wind at 160° relative to the ship on the starboard side making best course and speed into the left semi-circle of the system. Vessel at RF and RR: put the wind at 045° relative to the ship on the starboard side attempting to make best course & speed to clear the system. NOTE: Wind and seas in the area of RF and RR may result in drastically reduced forward speeds of a ship attempting to open from the tropical cyclone. Vessel at LF & LR: put the wind at 135° relative to the ship on the starboard side making best course and speed to increase separation between ship and tropical cyclone.

Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2491
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door K.Brouwer » 09 okt 2015 23:47

Toch zit er bij de schepen A,LF en LR nog een ander gevaar. Achterin komende golven > dan 3 meter en een hoge snelheid kunnen het schip doen kapseizen indien men de koers en/of snelheid niet aanpast als men in de gevarenzone zit.
Hebben het hier al eens eerder over gehad en dit schijnt toch niet zo bekend te zijn. Wellicht heeft men dit niet geweten/gerealiseerd en is het schip hierdoor gekapseisd.

Groeten, K.Brouwer

Gebruikersavatar
ferryvaneeuwen
Berichten: 2677
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door ferryvaneeuwen » 10 okt 2015 00:13

Dat zou wel kunnen maar de kapitein had gemeld dat de voortstuwing was uitgevallen en dat dan naar alle waarschijnlijkheid het schip dwars op de golven is komen te liggen. Hoe lang houden dan de sjorrings van bijvoorbeeld zware voertuigen of ander zwaar materiaal bij die weersomstandigheden het? Raakt er één los dan ontstaat er een domineestenen effect. Bovendien had het schip water binnengekregen.

Ik denk dat je refereert aan de discussie rond het vergaan van de Finnbirch. Daar waren de achteropkomende golven de oorzaak van het vergaan van het schip. Het bleek toen inderdaad een redelijk onbekend fenomeen te zijn.
De kapitein bleek niet op de hoogte te zijn van de gevaren van het varen in achterop komende golven en zei dat dit ook niet tijdens zijn opleiding aan de Zeevaartschool aan de orde was gekomen. Hij meende zelfs dat het voordelig was om op volle snelheid in 'following sea' te varen en zo golven in te halen. Het mag een wonder heten dat hij zo nooit in een broach terecht is gekomen.

Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2491
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door K.Brouwer » 10 okt 2015 02:26

Oeps Ferry...dat liggen drijven even over het hoofd gezien. Slordig. Dus dan kunnen we waarschijnlijk deze oorzaak afschrijven...Alhoewel als je weer vaart je ook niet gelijk in de telefoon hangt naar kantoor om dat te melden. De Duitsers zijn toen gaan spitten na het vergaan van de ... ( Munchen??? , dat schip met al die bakken a/b met windkracht 10 achterin welke plotseling verging. Dacht dat de Bilderdijk van de Hal een zusterschip daarvan was).Later hebben die Duitsers ook nog een onderzoek gedaan naar een Duits containerschip welke op de N. Atlantic "zomaar" foetsie ging ( geen stabiliteitsproblemen o.i.d.) en kwamen toen achter het gevaar van achterin komende golven van > 3 mtr en scheepssnelheid welke een groot gevaar kon opleveren. Die Finnbirch was vele jaren daarna en daarom was ik zo verbaasd dat dit verschijnsel zo langzamerhand niet algemeen bekend was. Dit omdat ik begin '90-er jaren al hierin onderwezen werd ( 9000GT cursus IJmuiden).

Groeten, K.Brouwer

Plaats reactie