Hoppers en de Baggerindustrie

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Breeze »

@roy, goeiesmorgens deze morgen,

Aha, die cilindrisch boeg bedoel je. Zo mogelijk nog lilliker dan een echte bulb. Ik vermoed dat het qua weerstandsvermindering in ligt tussen een klassieke boeg en een bulb. Maar het zal wel goedkoper te bouwen zijn en heeft ook minder obstructie dan zo'n uitstekende bobbel.

De positie van het dekhuis was altijd de keuze van de rederij en bijna altijd onderwerp van discussie. Het voordeel van overzicht over het hele schip versus een beter zicht op wat er gaat komen, hadden beiden voor en tegenstanders. De afstand tot de machinekamer en de hydrodynamische trillingen in het achterschip was ook altijd een argument.
Zo koos de HAM met zijn grote hoppers alles vóór en de meeste andere aannemers alles achter. Tegenwoordig zie ik ook weer veel alles vóór, zoals bij die gigahoppers van Jan de Nul.
Ik geloof dat de grootste mond bij de technische dienst en/of de directie meestal de doorslag gaf.

Adri

Jacob Bothof
Berichten: 1481
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Jacob Bothof »

Die opmerking over het gebitje van de Ouwe vond ik wel grappig. :)
Hebben ze dat opgelost door hem bij het aanmonsteren een paar tubetjes kleefpasta
mee te geven :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Breeze »

Jacob, dat was helemaal niet grappig bedoeld :lol: .
Dan serieus, leven en slapen in zo'n trillingshel is helemaal niet leuk. Maar alles schijnt te wennen.

Adri
kabo
Berichten: 2259
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door kabo »

NL-HaNA_2.24.01.04_0_917-5945.jpg
NL-HaNA_2.24.01.04_0_917-5945.jpg (125.27 KiB) 3367 keer bekeken
De WD Seaway van Westminster Dredging bezig met het verdiepen van de geul tussen de pieren en buiten in IJmuiden op 31/4/1965.
NL-HaNA_2.24.01.04_0_917-5951.jpg
NL-HaNA_2.24.01.04_0_917-5951.jpg (132.9 KiB) 3367 keer bekeken
De Triton op dezelfde locatie aan het baggeren tussen de verlengde pieren.
gr.Bas
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Roy »

Op die "W.D.Seaway" heb ik in Frankrijk o.a. bij Antiver gevaren.
Over herrie in de accommodatie in het achterschip gesproken...……………..
Wanner het schip gesloopt is weet ik niet. Ik vind dat altijd schimmig bij baggermaterieel. :!: :idea: :?

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Breeze »

Het verhaal ging dat ze baggermateriaal nooit wilden verkopen om geen concurrenten in het zadel te helpen. Toen de HAM een paar ouwe barrels van cutterzuigers (o.a HAM 210 iirc) verkocht aan Malta, gaf dat dan ook veel rumoer in het wereldje.

Adri
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14415
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Joost.R »

roy schreef: 07 dec 2018 22:05 Neen, ik denk ook niet dat voor die klus in de Beaufortsea een bulbsteven erg behulpzaam geweest zou zijn.
GEOPOTES X . repareren in de Beaufortsea.
BB 1.jpg
BB 1.jpg (246.7 KiB) 5348 keer bekeken
BB2.jpg
BB2.jpg (85.4 KiB) 5348 keer bekeken

uitleg over de vorm van scheepsromp bij een Jumbo Hopper
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Roy »

Dat had ik even niet verwacht Joost !. Maar dan ook totaal niet...…………

Als we eens kijken naar de 1e containerschepen van de Canadian Pacific, ( C.P.Ships ), hadden die een totaal andere vorm van bulbsteven. Ergo, ze waren wat hoekig gevormd speciaal gebouwd voor de vaart over de Atlantic naar Canada. En tja, de St Lawrence River kon behoorlijk met ijs bedekt zijn tot in het vroege voorjaar aan toe en de schepen moesten dan wel naar Montreal kunnen varen. Of ze dat ook in de winter deden weet ik even niet. Misschien was gedurende de winter Halifax wel het eindpunt. :!: :roll:
Hoe dan ook hopperzuigers met bulbstevens blijken, weliswaar met schade oplopend, ook in het dikke ijs te kunnen opereren.
Toch weer een leermomentje voor Roy...…………... :roll: 8) :idea: :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Koos »

Heren,
Hier nog even weer wat van "DEN DIJK".
Bij opruim wzh. te voorschijn gekomen.
Werkelijk een stukje nostalgie met zowel de Zuiger alswel de Dow (alhoewel die daar nog steeds in dezelfde hoedanigheid rond tuffen).
De "Sliedrecht XI" in Jubail, Saudi Arabia (foto in 1977).
Gr. Koos
Bijlagen
Sliedrecht XI Jubail 1977.jpg
Sliedrecht XI Jubail 1977.jpg (219.8 KiB) 4891 keer bekeken
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Breeze »

Het lijkt er op dat er 2 zuigers achter elkaar liggen. De Sliedrecht XI met de (Hollandse) spudpalen en ik zie ook zo'n Yankie vakwerkspudhijsconstructie, waarvan het me niet zou verbazen dat dat van de Jim Bean is van GLDD.

Adri


Plaats reactie