Hoppers en de Baggerindustrie

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Breeze »

Ha gelukkig wat een opluchting, hij is gevonden.

Het geschiedde in die dagen dat de ouwe Bentley van meneer de Nul regelmatig de lange reis van Aalst (B) naar Kinderdijk ondernam. Het ging toen financieel niet zo goed met de firma Jan de Nul en er heeft een aantal jaren een cutterzuiger werkeloos in de insteekhaven van Smit gelegen. En ik weet bijna zeker dat dat de Mercator is geweest. Ik kwam in 1975 daar werken en toe lag hij er al. Het verhaal ging dat er achterstallige betaling was op de ombouw? van de zuiger. De betalingsachterstand en het liggeld van de cutterzuiger was bij elk bezoek van meneer de Nul uiteraard onderwerp van gesprek. En als het hoog opliep dan kwam er uit de hoge de Nulhoed altijd een vraag om een aanbieding te maken voor een nieuwe grote cutter- of hopperzuiger. En dan zei de afdeling verkoop tegen de afdeling financiën: doe voorlopig maar niet al te moeilijk tegen de Nul, want er komt misschien wat groots aan.
Uiteraard was er ook regelmatig overleg tussen de top van JdN en die van Smit, zijnde Theo de Jooden. Bij zo’n gelegenheid schoot meneer de Nul uit z’n slof tegen Theo, dat hij dat een Jodenstreek vond. Waarop Theo fijntjes opmerkte, meneer de Nul we kunnen beter geen naamgrapjes maken.

Adri

Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Roy »

Nooit geweten dat Juan de Zero er financieel zo slecht voor gestaan heeft !?.
Als we anno nu eens kijken kunnen ze, net als hun conculega DEME, prima concurreren tegen de twee grote Hollandse baggeraars. :!: :idea: :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Breeze »

Niet alleen dat, ze hebben één van de grootste baggervloten ter wereld (de grootste?), in ieder geval de krachtigste cutterzuiger (41 000 kW) en de 2 grootste sleephopperzuigers (46 000 m3). En in Aalst staat een machinefabriek waar ze grotendeels hun eigen baggerinstallaties bouwen. Tegenwoordig wordt nieuwbouw in opdracht gegeven aan landen als Spanje en China.

De tijd dat meneer de Nul met zijn ouwe Bentley en de hoed in de hand op de stoep van een Nederlandse werf stond is lang voorbij.

Adri

Edit: de nieuwe zelfvarende cutterzuiger Spartacus van DEME (vroeger DI) wordt sterker: 44 185 kW. Gebouwd in NL, ddww.
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Breeze »

Nog even terugkomend op die mooie foto van Cor uit 1966.

Afbeelding

Daar staan een paar interessante details op. Linksboven ligt een soort kraanbaan, tenminste dat denk ik, hoewel ik er vele jaren tegenaan heb gekeken. Het werfterrein van de Gr. & van Vl. is nu leeg en alleen sommige werfloodsen hebben het overleefd. Aan de kade een paar kustertjes misschien wachtend op reparatie.
Verder een interessant groepje binnenvaartschepen: een gesleepte en geladen rijnaak, een heel klein en diepliggend vrachtvaardertje, zoals je ze tegenwoordig eigenlijk niet meer ziet en een wat groter formaat binnenschip.
Door de bomen kan je nog de villa van de werfdirectie zien.

Afbeelding

En zo ziet het er nu uit.
A = Smit Slikkerveer
B = de Groot en van Vliet
C = de directievilla van Smit
D = de scheepsbouwloods van Smit
Jammer dat in Google Maps alleen de skyline van R'dam 3D is.

En al die scheepsbouw, scheepvaart en elektro Smitten komen voort, of zijn geparenteerd aan dezelfde stamvader, Fop Smit (1777 - 1866)

Adri
drietveld
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 okt 2012 00:25

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door drietveld »

Hallo Koos & Cor,

Hebben jullie eventueel nog meer foto's van de Sld.23? Mijn vader, Ad Rietveld, is daar geruime tijd machinist
op geweest. Ik ben tijdens de schoolvakanties ook regelmatig mee naar boord geweest toen de 23 in het calandkanaal
bij de splitsingsdam aan het werk was. Regelmatig met de zelfvarende bakken (Springer etc.) mee naar de 26 bij de
centrale op de maasvlakte om te lossen.
Ook reis meegemaakt van het plaatje naar het Markermeer, samen met de 19. 3 Dagen varen en midden in de nacht dwars door Amsterdam. Hele mooie tijd met fantastische herinneringen.

Bij voorbaat dank en m.vr.gr.
Dirk Rietveld
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door cor »

Dirk mocht ik wat tegenkomen plaats ik het hier.
Het is toevallig ik heb op de VL97 Prinses Juliana 2 jaar gevaren daarop
zat Arie Rietveld R.I.P die was toen 2e machinist is later ook naar de Bagger
gegaan ook bij Bos Kalis daar was hij machinist hij woonde in Vlaardingen
ben nog op zijn trouwerij geweest.

Cor Boer
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Breeze »

Breeze schreef: 27 jan 2019 15:05
Koos schreef: 26 jan 2019 17:43Om vertrek en aankomst verhaal van de "Sliedrecht 33" wat te completeren mbt. de inzet in/op het Jubail project, hier ook nog maar weer een plaatje zo net voor vertrek uit NL.
Ligt me bij dat het Schiedam was, maar weet dat niet meer zo heel zeker.
Gusto Schiedam lijkt me niet zo waarschijnlijk, want de bouw en de afbouw heeft in Kinderdijk plaatsgevonden. Maar in ruim 40 jaar kan er een boel gebeuren (met het geheugen).
Ontdek net dat het casco van de Sld.33 is gebouwd bij Gusto Staalbouw in Slikkerveer en daarna is afgebouwd in Kinderdijk. Dus allebei een beetje gelijk.

Adri
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door cor »

De Sliedrecht 31 op sleep naar Jubail uit de Sleeptros mei 1976

Cor Boer
Bijlagen
Sleeptros mei 1976 Sliedrecht 31  2.jpg
Sleeptros mei 1976 Sliedrecht 31 2.jpg (495.21 KiB) 3883 keer bekeken
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14415
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Joost.R »

Van Oord orders new generation of water injection vessels

Van Oord has ordered the construction of two state-of-the-art water injection vessels at Kooiman Marine Group. The new vessels will be multifunctional and will include systems that ensure optimal deployment. The first vessel will be commissioned in late 2020.
vo.jpg
vo.jpg (45.85 KiB) 5378 keer bekeken
Van Oord is the global market leader in water injection dredging. In order to retain this position, the fleet is being extended to include two new water injection vessels. This new generation of vessels is versatile and has water injection dredging, mass flowing and power jetting systems. The latest technological developments have also been applied, such as heave compensation and dynamic positioning, which means that the dredging can be pre-programmed to a great extent and performed more efficiently. Thanks to the maneuverability and very limited draught, the vessels are perfectly suitable for maintenance dredging in shallow harbours.

During the design, the energy management of both vessels was given special attention. The new water injection vessels will be equipped with a hybrid energy management system. Consequently, the vessels can store energy in batteries from residual heat that is normally lost. This energy is subsequently used for purposes including propulsion. Diesel-electric engines will reduce CO2 emissions. The new water injection vessels will comply with the new IMO TIER III legislation for reducing harmful NOx emissions and take account of EU STAGE V legislation.

Source: Van Oord
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Koos »

Att: Dirk Rietveld.
Re: Foto's/plaatjes "Sliedrecht 23".
Dirk, ben even een poosje met wat andere dingen bezig geweest,dus slecht in de tijd.
Wel even snel gezocht, maar moet een keer nog wat intensiever.
Maarja, zoals ik eerder op wat Topics heb weergegeven, verhuizingen doen je dan toch vaak de das om.
Even vooropgesteld dat er so wie so al plaatjes zouden zijn, en denk ik eigenlijk "lauw kans".
Misschien mogelijk nog wat uit bulletins te "pikken" ?????
Maar zal m'n best nog wel eens doen.
Was ook allemaal in tijdperk van de foto-rolletjes en was iedereen nogal wat behoudend met het maken van foto's, want zo je rolletje vol en dan was je d'r ook nog niet !!!!!
Tegenwoordig geen probleem, maar kopen we weinig voor.
Je oom DvN ook nog iets niet ergens in een kast liggen ? misschien ook nog wat uit de overlevering van je Opa ?
De Schipper in het begin JP en machinist TdB en na overgaan van TdB naar Sld 26 denk ik je vader a/b.
Trouwens je vader goed gekend, enerzijds van de wekelijkse bezoeken (als ik weer eens eventjes in Nl was en projecten/schepen kreeg toebedeeld om te volgen) en ook calamiteits bezoeken in geval van ellende, maar ook je vader vaak hier op de singel tegengekomen op de fiets als ik zelf ook nog maar eens even een singeltje pikte om wat uit te waaien.
Altijd in dezelfde houding en met hetzelfde gangetje en soms bij/op de bankjes nabij "Bellevue" tesamen met "voormalige lotgenoten" en werden er daar nog een heleboel "fictieve bakken verzet" en ging de productie, net als bij het vissen vangen naar gelang de tijd verstreek steeds verder omhoog.
Zal m'n best doen maar verwacht er niet te veel van.
Gr. Koos


Plaats reactie