Hoppers en de Baggerindustrie
Re: Hoppers en de Baggerindustrie
Hallo Jacob en Breeze ik heb ook nooit op de bagger gevaren op de
visserij en de KRL heb ik gevaren bij de KRL in de civiele dienst.
Maar doordat ik wel eens met een sleepbootje mee voer en foto's maakte
is mijn interesse hierin versterkt ben nog op emmer baggermolens geweest
vandaar
Hieronder een verslag uit de Sleeptros van Oktober 1969 en een foto als laatste
uit de sleeptros van april 1977 welke zuiger dit is weet ik niet maar het is een mooie foto
er staat ook niets bij vermeld
Cor Boer
visserij en de KRL heb ik gevaren bij de KRL in de civiele dienst.
Maar doordat ik wel eens met een sleepbootje mee voer en foto's maakte
is mijn interesse hierin versterkt ben nog op emmer baggermolens geweest
vandaar
Hieronder een verslag uit de Sleeptros van Oktober 1969 en een foto als laatste
uit de sleeptros van april 1977 welke zuiger dit is weet ik niet maar het is een mooie foto
er staat ook niets bij vermeld
Cor Boer
- Bijlagen
-
- uit sleeptros okt 1969
- 001 2 Oktober 1969 Sleeptros.jpg (159.5 KiB) 5312 keer bekeken
-
- uit sleeptros okt 1969
- 002 2Oktober 1969 Sleeptros.jpg (159.01 KiB) 5312 keer bekeken
-
- uit sleeptros okt 1969
- 003 Oktober 1969 Sleeptros.jpg (136.93 KiB) 5312 keer bekeken
-
- uit sleeptros okt 1969
- 004 2Oktober 1969 Sleeptros.jpg (177.1 KiB) 5312 keer bekeken
-
- uit sleeptros okt 1969
- 005 2Oktober 1969 Sleeptros.jpg (154.44 KiB) 5312 keer bekeken
-
- uit sleeptros okt 1969
- 006 2Oktober 1969 Sleeptros.jpg (187.25 KiB) 5312 keer bekeken
-
- uit sleeptros apr 1977
- Sleeptros april 1977.jpg (266.72 KiB) 5312 keer bekeken
Re: Hoppers en de Baggerindustrie
Hallo Co & Breeza/Adri en Jacob,
Zal even snel ingaan op jullie vragen.
Att Co, inderdaad worden eerst de tanden verwisseld als ze zijn gesleten.
Daarom gaat regelmatig de ladder omhoog en wordt er controle verricht en gelijk ook naar behoefte de dan alreeds versleten tanden gewisseld.
Ter info: Een botte tand snijdt niet meer en glijdt dan ook over een stuk rots heen en doet ie het wel dan vraagt die tand ook nog eens te veel vermogen zonder dus effectief resultaat.
In Jubail destijds redelijk tot zwaar onderschat door de destijdse studie diensten en bleek de caprock toch wel wat harder dan op voorhand voorzien.
Het gebeurde wel dat als een zuiger was versteld naar weer een andere, wat hardere locatie, dat zelfs na 1 swing er alweer tanden moesten worden gewisseld.
En dan gaat het hard en moesten er vanuit overal ter wereld tanden geritseld worden.
Ook wel proeven gedaan om de afgesleten botte tanden te hergebruiken en op een vaste maat verder af te slijpen en dan weer nieuwe punten erop te lassen.
Ook tijdrovend maar kwam je er in geval van nood in het niet al te harde rock nog voor een tijdje mee weg.
Maar ook niet echt een onverdeeld succes maar als je niets meer hebt moet je maar zien te roeien met de riemen die je dan nog hebt, en dat waren dan die punten.
Zoals bekend is stilliggen uit den boze in de baggerij
Zijn ook drums vol met tanden ingevlogen.
De vraag waarom een cutter moet worden gewisseld.
Welnu: Een cutter heeft normaliter 5 armen, en aan elke arm zijn een aantal zg. adapters gelast.
In deze adapters worden de tanden dmv. spieen etc. daaraan vastgezet en zijn dus verwisselbaar.
Tijdens draaien voeren de tanden dus een hamerende werking op de caprock uit en van elke keer die inslagen slijten ze dus aan de top en aan de flanken.
De krachten die de tand ondergaat worden dus ook doorgevoerd naar de adapter.
Worden deze krachten nu te groot, dan breekt de adapter inclusief tand uit het blad en mis je er dus eentje.
Dus moeten ook de ondergane krachten op de cutterkop worden verdeeld, zijnde het aantal minus 1.
Ergo: Dan komen er nog meer krachten op de overige tanden en adapters.
Nu hadden we destijds de opdracht ingesteld dat bij 5 uitgebroken adapters de cutter moest worden gewisseld en naar de wal/werkplaats om dat weer op orde te krijgen.
Waarom die 5 stuks ? welnu eigenlijk proefondervindelijk vastgesteld geworden.
Bij het gemis van 5 stuks adapters/tanden of meer is de kans heel erg verschrikkelijk groot dat de belasting op het resterende stelletjes adapters/tanden zo groot wordt dat het hele arsenaal adapters er vanaf breekt en zelfs een heel blad uit breekt, wat ook menige keer is gebeurd.
En dan ben je dus nog een stuk verder van huis.
Aangaande die "5 stuks adapter" stelling, is het wel gebeurd dat na nog maar 5 keer zwaaien van boord naar boord er al cutter gewisseld moest worden vanwege afgeslagen adapters.
Somstijds wel gebeurd dat er 17 stuks (ja echt waar) cutterkoppen in de werkplaats stonden voor reparatie
Hopelijk geeft deze uitleg een wat helderer inzicht.
Co; Bolnessen draaiden inderdaad (gelukkig) op zelfs gasolie, enigste verkrijgbare soort toen.
Die gele gedrochten (cats) stonden in de Sld. 31. Stond er helemaal vol mee.
OW pomp aandr. als ik het nog goed heb een cat D398 en die is nog wel te pruimen, maar de inboard zandpomp 1 & 2 motoren elk uit een tandem van 2 x 2 cat D 399 en zijn dat dus verlengde D 398-ers met dus 2 x 2 cilinders meer.
En dat deed ze nu net de das om want lagen die dingen dientengevolge torsie kritisch niet zo lekker en hebben we ook wel geweten.
Bovendien had de lekkere heldere gasolie ter plekke ook nog eens een aanzienlijk hoger zwavel gehalte en konden die beestjes daar ook al niet zo goed tegen.
Teveel om nu over uit te wijden.
Breeze:Ter info, is wel degelijk explosief gesprongen in Jubail.
Maar dat is een verhaal wat ook wat woorden en tijd in zit, dus komt nog wel.
Die andere wijze was het "Darda systeem", dus middels een hydraulische beitel delen caprock uit elkaar drukken en daarna ophijsen.
Ook teveel voor nu, maar komt ook nog aan de beurt.
Want hebt nu dooie vingers van het tikken.
Allemaal een fijn week-end
Gr. Koos
Zal even snel ingaan op jullie vragen.
Att Co, inderdaad worden eerst de tanden verwisseld als ze zijn gesleten.
Daarom gaat regelmatig de ladder omhoog en wordt er controle verricht en gelijk ook naar behoefte de dan alreeds versleten tanden gewisseld.
Ter info: Een botte tand snijdt niet meer en glijdt dan ook over een stuk rots heen en doet ie het wel dan vraagt die tand ook nog eens te veel vermogen zonder dus effectief resultaat.
In Jubail destijds redelijk tot zwaar onderschat door de destijdse studie diensten en bleek de caprock toch wel wat harder dan op voorhand voorzien.
Het gebeurde wel dat als een zuiger was versteld naar weer een andere, wat hardere locatie, dat zelfs na 1 swing er alweer tanden moesten worden gewisseld.
En dan gaat het hard en moesten er vanuit overal ter wereld tanden geritseld worden.
Ook wel proeven gedaan om de afgesleten botte tanden te hergebruiken en op een vaste maat verder af te slijpen en dan weer nieuwe punten erop te lassen.
Ook tijdrovend maar kwam je er in geval van nood in het niet al te harde rock nog voor een tijdje mee weg.
Maar ook niet echt een onverdeeld succes maar als je niets meer hebt moet je maar zien te roeien met de riemen die je dan nog hebt, en dat waren dan die punten.
Zoals bekend is stilliggen uit den boze in de baggerij
Zijn ook drums vol met tanden ingevlogen.
De vraag waarom een cutter moet worden gewisseld.
Welnu: Een cutter heeft normaliter 5 armen, en aan elke arm zijn een aantal zg. adapters gelast.
In deze adapters worden de tanden dmv. spieen etc. daaraan vastgezet en zijn dus verwisselbaar.
Tijdens draaien voeren de tanden dus een hamerende werking op de caprock uit en van elke keer die inslagen slijten ze dus aan de top en aan de flanken.
De krachten die de tand ondergaat worden dus ook doorgevoerd naar de adapter.
Worden deze krachten nu te groot, dan breekt de adapter inclusief tand uit het blad en mis je er dus eentje.
Dus moeten ook de ondergane krachten op de cutterkop worden verdeeld, zijnde het aantal minus 1.
Ergo: Dan komen er nog meer krachten op de overige tanden en adapters.
Nu hadden we destijds de opdracht ingesteld dat bij 5 uitgebroken adapters de cutter moest worden gewisseld en naar de wal/werkplaats om dat weer op orde te krijgen.
Waarom die 5 stuks ? welnu eigenlijk proefondervindelijk vastgesteld geworden.
Bij het gemis van 5 stuks adapters/tanden of meer is de kans heel erg verschrikkelijk groot dat de belasting op het resterende stelletjes adapters/tanden zo groot wordt dat het hele arsenaal adapters er vanaf breekt en zelfs een heel blad uit breekt, wat ook menige keer is gebeurd.
En dan ben je dus nog een stuk verder van huis.
Aangaande die "5 stuks adapter" stelling, is het wel gebeurd dat na nog maar 5 keer zwaaien van boord naar boord er al cutter gewisseld moest worden vanwege afgeslagen adapters.
Somstijds wel gebeurd dat er 17 stuks (ja echt waar) cutterkoppen in de werkplaats stonden voor reparatie
Hopelijk geeft deze uitleg een wat helderer inzicht.
Co; Bolnessen draaiden inderdaad (gelukkig) op zelfs gasolie, enigste verkrijgbare soort toen.
Die gele gedrochten (cats) stonden in de Sld. 31. Stond er helemaal vol mee.
OW pomp aandr. als ik het nog goed heb een cat D398 en die is nog wel te pruimen, maar de inboard zandpomp 1 & 2 motoren elk uit een tandem van 2 x 2 cat D 399 en zijn dat dus verlengde D 398-ers met dus 2 x 2 cilinders meer.
En dat deed ze nu net de das om want lagen die dingen dientengevolge torsie kritisch niet zo lekker en hebben we ook wel geweten.
Bovendien had de lekkere heldere gasolie ter plekke ook nog eens een aanzienlijk hoger zwavel gehalte en konden die beestjes daar ook al niet zo goed tegen.
Teveel om nu over uit te wijden.
Breeze:Ter info, is wel degelijk explosief gesprongen in Jubail.
Maar dat is een verhaal wat ook wat woorden en tijd in zit, dus komt nog wel.
Die andere wijze was het "Darda systeem", dus middels een hydraulische beitel delen caprock uit elkaar drukken en daarna ophijsen.
Ook teveel voor nu, maar komt ook nog aan de beurt.
Want hebt nu dooie vingers van het tikken.
Allemaal een fijn week-end
Gr. Koos
Re: Hoppers en de Baggerindustrie
Mbt. Cor z'n inbreng.
Zo te zien zuigertje van Boka. en denkelijk een al wat ouder beestje.
Denkelijk al redelijk lang ergens met de cutterladder omhoog gelegen zo te zien aan de waterlijn merken
Zo te lezen naar Ierland naar een project.
Op de onderste foto is het ook niet helemaal goed gegaan zo te zien.
Gr. koos
Zo te zien zuigertje van Boka. en denkelijk een al wat ouder beestje.
Denkelijk al redelijk lang ergens met de cutterladder omhoog gelegen zo te zien aan de waterlijn merken
Zo te lezen naar Ierland naar een project.
Op de onderste foto is het ook niet helemaal goed gegaan zo te zien.
Gr. koos
Re: Hoppers en de Baggerindustrie
Heren,
Bij deze ook niet helemaal goed gegaan tijdens de sleepreis destijds in 2001 van Suape-Recife naar Salvador Bahia.
Betreft de in dit Topic al eerder getoonde "Hercules".
Dit zijn foto's die ik uit de locale krant heb gecopieerd.
Ook weer een heel verhaal en komt ook nog, en vooral de absurde totaal niet meewerkende Havenmeester van Salvador.
Geweldig mooi land op diverse gebieden, maar op sommige dingen een complete ramp.
Maar alvast even het voorschot.
(opm. Deze plaatjes ook op KHL topic gezet omdat het Salvador betrof in Brazil).
Gr. Koos
Bij deze ook niet helemaal goed gegaan tijdens de sleepreis destijds in 2001 van Suape-Recife naar Salvador Bahia.
Betreft de in dit Topic al eerder getoonde "Hercules".
Dit zijn foto's die ik uit de locale krant heb gecopieerd.
Ook weer een heel verhaal en komt ook nog, en vooral de absurde totaal niet meewerkende Havenmeester van Salvador.
Geweldig mooi land op diverse gebieden, maar op sommige dingen een complete ramp.
Maar alvast even het voorschot.
(opm. Deze plaatjes ook op KHL topic gezet omdat het Salvador betrof in Brazil).
Gr. Koos
- Bijlagen
-
- CSD Hercules v. Recife n. Bahia (Bras krant) 2.jpg (234.29 KiB) 5161 keer bekeken
-
- CSD Hercules slagzij Recife n.Bahia (Bras krant).jpg (178.5 KiB) 5161 keer bekeken
-
- Evenement zeereis Suape-Salvador mei 01 nr.2.JPG (148 KiB) 5128 keer bekeken
Re: Hoppers en de Baggerindustrie
Bedankt alvast Koos. Vond een artikel over rotscutteren, springen en Darda-dinges: Dredging at Jubail Commercial Harbour. Dat geeft een aardig beeld van de problemen die zijn ondervonden.
Adri
Adri
Re: Hoppers en de Baggerindustrie
Heren Adri, Co en anderen.
Had het eerder nog over die "cutter manupilatoren"
Nog wat plaatjes gevonden, tw. de "Sliedrecht 32" in Brisbane, Australie in dok, waar ikzelf toen nog de dok begeleiding heb gedaan alvorens het schip werd overgedragen aan "Australian Dredging" een dochtermaatschappij van Adriaan Volker en Van Hattum en Blankevoort.
Beestje heeft toen ook een andere naam gekregen en inplaats van al die lullige nummertjes genaamd geworden "AD. Australia" wat denk ik toch wat prettiger in het gehoor ligt.
Vele malen nog naar dat echte geweldige land uitgereisd voor allerlei mbt. projecten, reparatie begeleidingen etc.
Ergo: op het plaatje duidelijk de arm of giek te zien waar de cuttermanupilator aan is gemonteerd.
Foto's ten tijde door mijzelf gemaakt en nog steeds in m'n bezit.
Foto 2 is de cutterverwisselponton, hierop was een spoor rails (beide zijden) gelast waarover een lorrie/rolde en waar ook meerdere cutter op konden staan en dus onder de manipulator konden worden gereden.
Ergo: Oude erop, verrijden en nieuwe oppakken.
betreffende ponton en ook de manupilator zijn destijds nageleverd, maar kon gelukkig voor vertrek uit NL nog rekening worden gehouden met het in de hoofdponton aanbrengen van de bevestigings sleuven
3e foto is de bediening voor de manp.lator en ook nog te zien een werkbakje wat eraan kon worden gehangen bij tanden wisselen.
Gr. Koos
Had het eerder nog over die "cutter manupilatoren"
Nog wat plaatjes gevonden, tw. de "Sliedrecht 32" in Brisbane, Australie in dok, waar ikzelf toen nog de dok begeleiding heb gedaan alvorens het schip werd overgedragen aan "Australian Dredging" een dochtermaatschappij van Adriaan Volker en Van Hattum en Blankevoort.
Beestje heeft toen ook een andere naam gekregen en inplaats van al die lullige nummertjes genaamd geworden "AD. Australia" wat denk ik toch wat prettiger in het gehoor ligt.
Vele malen nog naar dat echte geweldige land uitgereisd voor allerlei mbt. projecten, reparatie begeleidingen etc.
Ergo: op het plaatje duidelijk de arm of giek te zien waar de cuttermanupilator aan is gemonteerd.
Foto's ten tijde door mijzelf gemaakt en nog steeds in m'n bezit.
Foto 2 is de cutterverwisselponton, hierop was een spoor rails (beide zijden) gelast waarover een lorrie/rolde en waar ook meerdere cutter op konden staan en dus onder de manipulator konden worden gereden.
Ergo: Oude erop, verrijden en nieuwe oppakken.
betreffende ponton en ook de manupilator zijn destijds nageleverd, maar kon gelukkig voor vertrek uit NL nog rekening worden gehouden met het in de hoofdponton aanbrengen van de bevestigings sleuven
3e foto is de bediening voor de manp.lator en ook nog te zien een werkbakje wat eraan kon worden gehangen bij tanden wisselen.
Gr. Koos
- Bijlagen
-
- 1) Brisbane. AD Australia ex Sld 32 met cutterverw. manipulator.jpg (201.6 KiB) 5145 keer bekeken
-
- 2) Brisbane dock. AD Australia ex Sld 32 aangeh. cutterverw. ponton.jpg (138.77 KiB) 5145 keer bekeken
-
- 3) AD Australia cutterverw. manp.bediening.jpg (133.98 KiB) 5145 keer bekeken
Re: Hoppers en de Baggerindustrie
Att Co en event. anderen.
Als toevoeging op het voorgaande, is cutteren een kunst en is ervaring opgedaan op projecten met verschillende grondsoorten.
De vroegere schippers die dat allemaal nog handmatig deden konden welhaast onder water kijken en vanwege ervaring precies het goede aantal cutter toeren bepalen en ook het afhangen van de ladder, zwaaisnelheid etc
Want dient zo'n schipper ook rekening te houden met het event. gewicht van de ladder wat bij teveel vieren een te grote belasting op resp.tand adapter en cutterblad teweeg brengt met alle gevolgen van dien, zoals een complete cutterkop aan barrels
Ook in de Jubail tijd, eigenlijk in de beginschoenen van de toegepaste electronica. dat vanwege de daaraan verbonden automatisering voor een deel uit de handen van de schipper is genomen, dient deze toch nog goed op te letten.
Kortom jarenlange ervaring wat hier wel degelijk van toepassing is.
Ergo: voor de schipper de kunst is te "schipperen" tussen productie en heel houden, en daar een gulden middenweg in zien te vinden.
Heb op dit Topic wel eens grote verhalen voorbij zien komen dat men wel even op "pad ging" en het ook wel even deed en ook achter de handels ging zitten als non-practice educated person.
Ja,Ja, en dan het ook nog even lekker zogenaamd er "voor zetten" en ofwel een hele cutter aan barrels ofwel een gebroken cutteras.
En dat zou dan allemaal liggen aan die cutterkop en aan die cutteras !!!!!
"Probleem zogezegd gevonden" Tja, aan me hoela !!!!!!!!
Nou, daar hadden we altijd een kreet voor en wel, "Met geweld krijg je een olifant krom" en was dat dan hier in dit gevallen zeker van toepassing.
Als je niet in die materie bent groot gebracht, moet je daar gewoon verre van blijven want anders wordt het ellende.
Ja, ikzelf ooit ook wel eens gedaan en achter de knuppeltjes gezeten, destijds in de vakanties bij m'n vader aan boord als ze dan prut lagen te draaien in de Rotterdamse haven.
Bent U weer ingelicht.
Gr. Koos
Als toevoeging op het voorgaande, is cutteren een kunst en is ervaring opgedaan op projecten met verschillende grondsoorten.
De vroegere schippers die dat allemaal nog handmatig deden konden welhaast onder water kijken en vanwege ervaring precies het goede aantal cutter toeren bepalen en ook het afhangen van de ladder, zwaaisnelheid etc
Want dient zo'n schipper ook rekening te houden met het event. gewicht van de ladder wat bij teveel vieren een te grote belasting op resp.tand adapter en cutterblad teweeg brengt met alle gevolgen van dien, zoals een complete cutterkop aan barrels
Ook in de Jubail tijd, eigenlijk in de beginschoenen van de toegepaste electronica. dat vanwege de daaraan verbonden automatisering voor een deel uit de handen van de schipper is genomen, dient deze toch nog goed op te letten.
Kortom jarenlange ervaring wat hier wel degelijk van toepassing is.
Ergo: voor de schipper de kunst is te "schipperen" tussen productie en heel houden, en daar een gulden middenweg in zien te vinden.
Heb op dit Topic wel eens grote verhalen voorbij zien komen dat men wel even op "pad ging" en het ook wel even deed en ook achter de handels ging zitten als non-practice educated person.
Ja,Ja, en dan het ook nog even lekker zogenaamd er "voor zetten" en ofwel een hele cutter aan barrels ofwel een gebroken cutteras.
En dat zou dan allemaal liggen aan die cutterkop en aan die cutteras !!!!!
"Probleem zogezegd gevonden" Tja, aan me hoela !!!!!!!!
Nou, daar hadden we altijd een kreet voor en wel, "Met geweld krijg je een olifant krom" en was dat dan hier in dit gevallen zeker van toepassing.
Als je niet in die materie bent groot gebracht, moet je daar gewoon verre van blijven want anders wordt het ellende.
Ja, ikzelf ooit ook wel eens gedaan en achter de knuppeltjes gezeten, destijds in de vakanties bij m'n vader aan boord als ze dan prut lagen te draaien in de Rotterdamse haven.
Bent U weer ingelicht.
Gr. Koos
Re: Hoppers en de Baggerindustrie
Hallo Koos
Hier een stukje uit de De Sleeptros November/december 1983
De berging van de Sliedrecht 23
Cor Boer
Hier een stukje uit de De Sleeptros November/december 1983
De berging van de Sliedrecht 23
Cor Boer
- Bijlagen
-
- Sliedrecht 23 .jpg (174.87 KiB) 5052 keer bekeken
Re: Hoppers en de Baggerindustrie
Nog een stukje van de Sliedrecht 23 uit de Sleeptros juli 1978
en een stukje uit de Sleeptros van nov/dec 1983 van de Oranje
Cor Boer
en een stukje uit de Sleeptros van nov/dec 1983 van de Oranje
Cor Boer
- Bijlagen
-
- Juli 1978 Sliedrecht 23.jpg (161.86 KiB) 4792 keer bekeken
-
- Nov dec 1983 Oranje.jpg (159.89 KiB) 4792 keer bekeken
- Co
- Berichten: 1122
- Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
- Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.
Re: Hoppers en de Baggerindustrie
Bedankt Koos, voor de goede uitleg ik snap het nu helemaal.
In het bagger museum heb ik het zwenken van de snijkop wel gezien, dit aan de hand van het model in water basin, maar me niet gerealiseerd wat voor krachten er spelen, nu met jou uitleg snap ik het.
Groeten van Co.
In het bagger museum heb ik het zwenken van de snijkop wel gezien, dit aan de hand van het model in water basin, maar me niet gerealiseerd wat voor krachten er spelen, nu met jou uitleg snap ik het.
Groeten van Co.
Koos schreef: ↑01 feb 2019 18:22
Att Co en event. anderen.
Ergo: voor de schipper de kunst is te "schipperen" tussen productie en heel houden, en daar een gulden middenweg in zien te vinden.
Heb op dit Topic wel eens grote verhalen voorbij zien komen dat men wel even op "pad ging" en het ook wel even deed en ook achter de handels ging zitten als non-practice educated person.
Ja,Ja, en dan het ook nog even lekker zogenaamd er "voor zetten" en ofwel een hele cutter aan barrels ofwel een gebroken cutteras.
En dat zou dan allemaal liggen aan die cutterkop en aan die cutteras !!!!!
"Probleem zogezegd gevonden" Tja, aan me hoela !!!!!!!!
Nou, daar hadden we altijd een kreet voor en wel, "Met geweld krijg je een olifant krom" en was dat dan hier in dit gevallen zeker van toepassing.
Als je niet in die materie bent groot gebracht, moet je daar gewoon verre van blijven want anders wordt het ellende.
Ja, ikzelf ooit ook wel eens gedaan en achter de knuppeltjes gezeten, destijds in de vakanties bij m'n vader aan boord als ze dan prut lagen te draaien in de Rotterdamse haven.
Bent U weer ingelicht.
Gr. Koos
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...