Hoppers en de Baggerindustrie

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ben nog niet op de helft
Keep them coming Bert.........het doet me weer denken aan de ouwe Z&V stoom zuiger-bakkenlader " Caspar Robles", die in de mid 1950tiger jaren net benedenstrooms van de veerpont Olst- in Welsum aan de Gelderse kaaaantuh!-het zaaand opzoog waar in Deventer de " Zandweerd" mee werd opgespoten.Kolen gestookt 2 vuurs Schots keteltje en een Compound machientje op de zaaaandpomp.M'n droom was toendertijd -ik was 10 of 11- om het "oooit zover te schoppen" dat ik OOK Massinist zou worden op zo'n GROTE zuiger!!! :lol: DE toenmalige massinist leerde mij de vuurtjes te stoken en zat er op z'n gemakkie bij te koekeloeren als ik stond te vechten met de lange en zware slijs en de knijter van een kolenschop........maaar jaaa ieder nadeel heeft zijn voordeel, want ik mocht dan ook mee met de kano a/b van een geladen bak stroom opwaarts tot aan " DE Defensie" en kon dan met de stroom mee weer naar huis peddelen.......Zwemvessies???.........nooooit van gehoord! :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door cor »

Vanmiddag draaide duwde de Zwarte Gans de bagger ponton Dongeoord de Noord op
Dongeoord staat op zij van het ponton en de andere richting staat Oosterhout.
De zwarte Gans werd omhelst door 2 spudpalen dit ponton is van Martens en van Oord

Cor Boer
Bijlagen
corboer
corboer
P7272396.jpg (167.17 KiB) 4902 keer bekeken
corboer
corboer
P7272400.jpg (203.66 KiB) 4902 keer bekeken
corboer
corboer
P7272407.jpg (200.59 KiB) 4902 keer bekeken
corboer
corboer
P7272410.jpg (222.74 KiB) 4902 keer bekeken
lodonk
Berichten: 377
Lid geworden op: 30 okt 2008 16:11

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door lodonk »

Mooie plaatjes Cor, vooral de laatste met zich op de brug over de Noord en voor mij nog steeds De Kabelfabriek, waar ik ooit als 16 jarige begonnen ben. Overigens is daar nooit 1 kabel gemaakt, dat deed men in Delft.
Groeten

Bert
lodonk
Berichten: 377
Lid geworden op: 30 okt 2008 16:11

bucket dredger Irvine

Bericht door lodonk »

in 1891 gebouwd door William Simons bnr. 296
201506240855440.1. Irvine 1891.jpg
201506240855440.1. Irvine 1891.jpg (176.34 KiB) 4838 keer bekeken
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door cor »

Bedankt voor je reactie Bert de kabel fabriek was mijn eerste wal baan in 1971
Toen heette het NKF Staal ik heb toen in de smelterij gewerkt het meest aan de SM ovens de A en B oven.
Later nog in de beveiliging toen was het in middels
NED STAAL geworden mede daar het toen al steeds minder werdt ben ik er weg gegaan
Cor Boer
Jos Komen (R.I.P)

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Stonewall

Stonewall.jpg
Stonewall.jpg (273.91 KiB) 4804 keer bekeken
Ik vond bij Miramar 1 dredger met deze naam, dus ik hoop dit de juiste gegevens zijn.

IDNo: 1115779 Year: 1903
Name: STONEWALL Type: Dredger (BHD) Flag: GBR Tons: 685
Country of build: GBR Builder: Simons Location of yard: Renfrew
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 2T-

missing - sailed Plymouth 25.11.10 [Hull-Ferrol]
lodonk
Berichten: 377
Lid geworden op: 30 okt 2008 16:11

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door lodonk »

Klopt helemaal Jos, ben nog niet zover en nu pas bij 1892. Staat inderdaad in de ref.lijst onder bouwnummer 402 L= 54.96m. x B = 10.39
owner: Woodman Hill, Glasgow / London
Bert (R.I.P.)

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Bert (R.I.P.) »

De "FREEWAY" bezig met uitbaggeren vaargeul naar het Duitse Emden, zie op AIS dat hij het afstort ter hoogte Eemshaven, alwaar de "CHARLOCK" bezig is met uitbaggeren vaargeul naar de Eemshaven ???


De "CHARLOCK" brengt zijn stort naar Delfzijl waar er kwelders langs het Havenkanaal van worden aangelegd in het kader van compensatie uitbaggeren vaargeul Eemshaven (ook zoiets ! )

Gr Bert



Afbeelding
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Harry G. Hogeboom »

afstort ter hoogte Eemshaven, alwaar de "CHARLOCK" bezig is met uitbaggeren vaargeul naar de Eemshaven ???
Vroegaah was het een welbekende truuk bij de baggerboeren Bert dat ze graag " maten met de stok op de klomp" op het stort.......OF, in het geval dat "ze" de baggerspecie gingen vervoeren met een beunbak die dan op de aankomst plaats weer werd leeg gezogen door een bakkenzuiger, om er "een mooi klussie zaaand" IN te laten zitten...."als het maar FF kon" :lol: ......dan werd datzelfde klussie zaaaand steeds weer meegenomen "op en neer" en werd er dus geen "volle bak" verpompt per keer, maaar "ze" kregen dan wel betaald voor een " volle bak".
HET welbekende " Slijk der aarde" :roll:Mooie foto trouwens!!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Bert (R.I.P.)

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Bert (R.I.P.) »

Bij het uitbaggeren haven Delfzijl wordt het baggerspecie ook gewoon tussen de pieren geloosd, hier wordt dan wel dagelijks tijdens afgaand tij met de AIRSET lucht in de bodem geinjecteerd. De ebstroom zou het dan afvoeren , maar ik heb zo mijn twijfels.

Ja aardige foto Harry, stond er precies op het goede moment .

Groeten Bert.


Plaats reactie