Hoppers en de Baggerindustrie

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
lodonk
Berichten: 377
Lid geworden op: 30 okt 2008 16:11

Re:vier- vijf of zeskant

Bericht door lodonk »

ff doorlezen, maar dan hebbie ok wat

http://www.stoommachine.info/bagger_mol ... erland.pdf

zie ook pagina 70 van dit forum uitleg Albert van der Graaf

lodonk
Berichten: 377
Lid geworden op: 30 okt 2008 16:11

Re: Sleephopperzuiger 1875

Bericht door lodonk »

Beste kaaskoppen, waarom waren wij in die tijd allemaal van die stationaire steekpijphoppers aan het bouwen terwijl dit al ontworpen was???
Bijlagen
TSHD 1875 Appleton's_annual_cyclopedia_ 50%.jpg
TSHD 1875 Appleton's_annual_cyclopedia_ 50%.jpg (323.77 KiB) 4996 keer bekeken
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Breeze »

Dat die Yanks voorlijk waren met hopperzuigers is algemeen bekend, maar al in 1875... pfff.

Adri
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Breeze »

lodonk schreef: 03 aug 2018 17:21zie ook pagina 70 van dit forum uitleg Albert van der Graaf
Boven een vijfkant; als een emmer boven komt moet hij snel leeg bij het over de kop gaan,dit gebeurt bij een vijfkant sneller als met een bv een zeskant,er zij ook molens geweest die boven een vierkant hadden maar dit waren meestal molens van een kleiner formaat.
ONder een zeskant ,als de molen voor de bres langs gaat dan schept men de emmers geleidelijker vol,denk je maar eens in als dit bv een vier of vijfkant zou zijn dan was het voor de grond vloep er voor langs en amper tijd om de emmer te vullen.
Dat lijkt me de enige juiste uitleg Afbeelding

Adri
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Zeskant ONDER

Bericht door Breeze »

Harry G. Hogeboom schreef: 05 feb 2006 02:27Terwijl de "baggermolen" in feite in de baggerindustrie een "werktuig uit het verleden" is doet het me genoegen te kunnen zeggen dat ik er ooit eentje heb gebouwd, de "Big Dalton" voor Amerikanse rekening, het was een grindmolen weliswaar die in een put in California ging draaien (waarschijnlijk nog??)
Het doet me genoegen dat je betrokken bent geweest bij de Big Dalton. Op zich al een prestatie om een schip? in de VS te verkopen en zo de Jones Act en de Foreign Dredge Act te omzeilen. Daar heeft Arie Lanser zeker aan meegewerkt?
In mijn N.Amerika tijd ben ik een aantal malen bij die grindwinnings concessie in LA geweest, waar de BD vrolijk ronddraaide in zijn putje. Tot enige verbazing van Sliedrecht bleven zij slijtdelen van de ladder bestellen van over de oceaan. Als ik mij goed herinner is er ook een poging gedaan om een afdichting aan te brengen bij de schalmen van de ketting.

Dat waren nog eens tijden.

Adri
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1119
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Co »

Bedankt Adri en lodonk voor het antwoord op de vraag over het vijf en zeskant.
Weer wat wijzer.
Groeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Harry G. Hogeboom »

het antwoord op de vraag over het vijf en zeskant.
Zeg Co.....zitten er ook vijf en/of zeskanten op dat Stoom-gemaaltje waar jij altijd mee speelt tijdens je verlof??? :lol:
Lekker warm daar voor die ketel nu zeker....alhoewel er is water te kort dus weinig te pompen neem ik aan?? :roll:
Tjaaa Adrie.....die Big Dalton.......was best interessant, het casco werd bij van Rees a/d Molendijk gebouwd en ging keurig op tijd te water volgens de planning......vlak daarna ben ik op een slof en een ouwe voetbalschoen naar Canada vertrokken onder het mom van " Go West young man, go WEST" :lol: Ik heb dus het inbedrijfstellen niet meer meegemaakt.
Bijlagen
BigDalton.jpg
BigDalton.jpg (188.46 KiB) 4613 keer bekeken
BigDalton1.jpg
BigDalton1.jpg (167.08 KiB) 4613 keer bekeken
BigDalton2.jpg
BigDalton2.jpg (91.15 KiB) 4613 keer bekeken
BigDalton3.jpg
BigDalton3.jpg (99.84 KiB) 4613 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Breeze »

Harry G. Hogeboom schreef: 05 feb 2006 02:27de "Big Dalton" voor Amerikanse rekening, het was een grindmolen weliswaar die in een put in California ging draaien (waarschijnlijk nog??)
Hoogstwaarschijnlijk niet meer, want de grindput bestaat nog wel, hij werkt zelfs nog, middenin verstedelijkt gebied, maar helaas geen Big Dalton meer.
Met Goegel Aarde kom je de hele wereld over:

Afbeelding

Bij de rode pijl lag ooit de Big Dalton, maar nu dit:

Afbeelding

Afbeelding

Zo te zien een grijperkraantje met nog wel de drijvende transportband naar de wal. Die Yanks hebben geen eerbied voor de technologie van de Oude Wereld.

Adri
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Die Yanks hebben geen eerbied voor de technologie van de Oude Wereld
.
Yanks hebben vrijwel nergens eerbied voor...."WE have been to the moon"......."ze" denken dat "ze" het centrum van het Universum zijn, maar de Chinezen zijn druk bezig om "ze" dat voorgoed af te leren. :lol:
Ik denk dat dit grijperspulletje dieper kan grijpen dan good 'Ol " Big Dalton" kon emmeren :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Breeze »

Kijk dat is het verschil tussen een baggeraar die in de klei heeft gestaan (figuurlijk dan) en een baggeraar die alleen maar een potlood heeft vastgehouden...
Natuurlijk, de concessie is de diepte ingegaan, d.w.z. > 25 m. Maar dat betekent dat er een kans is dat de BD nog ergens rondrommelt :wink: .

Adri


Plaats reactie