Hoppers en de Baggerindustrie

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Wim Plukker
Berichten: 444
Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Wim Plukker » 21 aug 2017 11:38

Harry G. Hogeboom schreef:
20 aug 2017 03:27
Verolme Shipyard Heusden Year: 1973
Uit de renstal van de Heusdense Reuzen :lol:
Ahum,

Dat is maar ten dele waar namelijk voor en achter het beunschot van de "Poseidon 1"

Want de "Poseidon" van Broekhoven is ooit bijna "constructive total loss" verklaard door het ontploffen van een mijn in de kop tijdens het baggeren, ik meen in Balikpapan. Daar de nood aan hopper capaciteit op dat moment hoog was (en het uit kon qua verzekering en kosten) is besloten het complete middenschip te vervangen wat dan ws ergens in Singapore zal hebben plaatsgevonden. Dus dat stuk komt niet uit de Heusdense renstal :P

Ik heb goede (en ook wel wat slechte...) herinneringen aan het schip want heb er ooit op gevaren als matroos en 2e schipper. Zandsuppletie Callantsoog, 1986 zo'n beetje. Maar toch geweldig dat een club zo'n apparaat nog aan de praat kan houden!

M.v.g.

Wim
"Beauty is in the eye of the beholder"

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 10967
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Harry G. Hogeboom » 22 aug 2017 01:14

zowel het verhaal als het schilderij
@Adri.
1e. Het verhaal.De MAN homo kar in de m.t. "Tahama"- oftewel "DE Reus van Heusden" in de Heusdense Scheepsbouw geschiedenis, was ook door Ome Cor in zijn fabriek in Ijsselmonde gefabriceerd onder licentie.Naast de bij dat type machine behorende eigenschappen waren de karren van Ome Cor ook behept met laten we maar zeggen " diverse bijkomende eigenaardigheden" :lol: welke hun oorsprong vonden in de mindere en/of afwijkend van de originele Duitse ontworpen -bewerkings toleranties, e.e.a. veelal resulterend in afwijkende uitlijning IN de machines.Met de wijsheid van vooral "achteraf" denk ik dat de kneep lag in de "ruimere" toleranties van de machinale bewerkings machines van Ome Cor in Ijsselmonde.De "Tahama" stond dan ook bekend bij " hen die het licht aanhielden" als een werkbootje zullen we maar zeggen, om deze niet baggerende "zig zag" enigzins binnen de perken te houden.Toendertijd was ik nog helder groen alsmede bijbehorend nat achter de oren en ik vond het allemaal " geweldig".......maar deze affaire heeft toen TOCH wel een zodanige afdruk in het helder groene en jeugdig onschuldige brein gemaakt dat ik bijna 50 jaar na dato er toch geld voor over had om e.e.a. door Denis Lagarde "op doek" vast te laten leggen, want slechts de Albatros op het schilderij bezag toendertijd deze strijd van mens en dit tomeloze natuurgeweld.We hadden een gescheurde ondervoering- ik meen van poot # 7- hetgeen in feite op dat schip " niks bijzonders" was.In dit geval- wederom gebaseerd op latere ervaringen alsmede wijsheid van achteraf- maakte de toenmalige technische staf de m.i.falikant foute beslissing om die zuiger te trekken, ondanks het slechte en verslechterende weer met wel-haast rampzalige gevolgen. a) Ome Cor had een hekel aan nodeloos geld uitgeven, DUS had de MK takel GEEN tandheugel systeem maar reed op gladde wieltjes,bij slingerend schip wordt dat dus een hele linke zaak.b)Nadat we met veel kunst en vliegwerk de kop eraf hadden en deze zeevast hadden gestouwd, TOEN had het licht wat wij zo getrouw aanhielden dus ook bij de Snr.MK staf AAN moeten gaan, want de zuiger uit het blok halen " is another cup of tea" onder zulke condities.c) Toen de zuiger er dan uiteindelijk uitkwam bleken de ingespannen touwtakels en de vele handjes GEEN match en de hele handel ging aan de haal EN sloeg met de zware knobbel onderaan de zuigerstang de komplete uitlaatgassen turbine # 3 aan barrels.Dat er toen al geen zware gewonden of doden zijn gevallen mag in feite een wonder heten.We moesten NU dus EN de voering van #7 afblinden EN die gebakken en gebraden turbine afblinden voor we weer een klappie lucht konden geven.We zijn uiteindelijk op 8 poten en met 2 turbo's jankend en blaffend in Montevideo aangekomen.
E.e.a.had EN veel sneller EN veel veiliger kunnen worden afgehandeld door die poot in de leibaan op te hangen en de drijfstang uit het carter te zwaaien en kassie an op 8 poten doordraaien tot het weer op knapt.Bij de laatste oplossing- bij beknijsde MAN massinisten wel bekend- valt er nagenoeg NIKS te takelen en zeker niet met de MK takel en zwaaien er geen dikke stukken ijzer door de lucht. Ik nam me dus in de gegeven situatie voor om - als IK het ooit voor het zeggen kreeg- hetgeen geschiede-althans zulke streken niet uit te halen.En zowaar ook dat geschiede, want er was wel meer dat brak aan de MAN netjes van Ome Cor uit Ijsselmonde, maar da's een aaaander verhaal:lol:
Dit zijn natuurlijk wel bakkies waar je heel snel heel veel ervaring opdoet, als je je oogies een beetje de kost geeft. :roll: De zware zee-en aan dek, opgerolde telefoonhokkies EN die Albatros zijn NU nog helder in het verder nevelende brein, ZO groen was ik nou ook weer niet!! :roll:
Dat is maar ten dele waar namelijk
@ Wim. Ik vond het al knappies van mezelf dat ik me nog herinnerde dat die "Poseidon"in Heusden was geboren en toen van Broekhoven was, maar met jouw details kan ik en wil ik niet wedijveren vanzelf :lol: :roll:
Laatst gewijzigd door Harry G. Hogeboom op 22 aug 2017 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 13325
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Joost.R » 22 aug 2017 07:47

Harry.......kleine correctie de Verolme MAN werd gebouwd door Verolme Machinefabriek IJsselmonde in IJsselmonde :wink: :wink:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 10967
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Harry G. Hogeboom » 22 aug 2017 14:26

kleine correctie de Verolme MAN
Bedankt Joost, inderdaad Ijsselmonde........dat wou me maar niet "te binnen schieten", ik zal het korrigeren :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 13325
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Joost.R » 23 aug 2017 21:22

IHC America wins a new contract with Weeks Marine

IHC America, part of Royal IHC, has been awarded a contract for the design, construction and delivery of a spud system with Weeks Marine Inc.
The innovative spud system will be installed on the J.S. CHATRY, a newly-built cutter suction dredger (CSD) that will be operating in coastal areas and large sea harbors.
IHC.jpg
IHC.jpg (47.8 KiB) 1658 keer bekeken
The 1,600mm spud carrier and auxiliary spud system will be tiltable, allowing the vessel to safely pass underneath bridges.
"Royal IHC is proud to be involved in this project, which promises to introduce a versatile and robust CSD into the US market. It is an investment that will contribute to the capacity of the nation’s dredging industry." - Royal IHC


For a different newbuilding project of Weeks Marine IHC America delivered the design, a hardware package and construction support for its new trailing suction hopper dredge MAGDALEN. This will be the third largest dredger for the company. It will also be its fastest, and most fuel-efficient, powerful pumping and highly-automated hopper dredger. The MAGDALEN will be operating on its first project by beginning of 2018.

Source: Royal IHC
Afbeelding

Gebruikersavatar
jur kaspers
Berichten: 822
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:22

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door jur kaspers » 25 aug 2017 13:57

Goedemiddag,

Vandaag op 25 Aug 2017 gezien op de Oude Maas de
"SHANTI SAGAR 17" in de opvaart.

Groeten Jur
Bijlagen
DSCN3552 (Medium).JPG
DSCN3552 (Medium).JPG (128.91 KiB) 1567 keer bekeken
DSCN3549 (Medium).JPG
DSCN3549 (Medium).JPG (117.1 KiB) 1567 keer bekeken

Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 13325
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Joost.R » 30 aug 2017 13:25

Jan De Nul Group launches world’s most powerful cutter dredger

At the Uljanik Shipyard in Croatia, Mrs. Julie De Nul released the self-propelled Cutter Suction Dredger Willem van Rubroeck in the sea last Friday by cutting the traditional ties of the rope. The delivery of the vessel will take place in 2018.
JN 1.jpg
JN 1.jpg (82.44 KiB) 1431 keer bekeken
Launching of the world’s most powerful Cutter Suction Dredger Willem van Rubroeck, with an installed power of 40,975 kW, at the Uljanik Shipyard in Croatia - Images courtesy of Jan De Nul

The vessel has a length of 151.3 m, a width of 36 m and can develop a speed of 12 knots. It has an installed power of 40,975 kW, making it the world’s most powerful cutter dredger. It disposes of two retractable thrusters with a total power of 6,000 kW and three dredging pumps with a total power of 25,500 kW, of which two located in the pump room and one in the cutter ladder.

This vessel will have a cutter power of 8,500kW and will be able to dredge compact sand, clay and rocks up to 45 m deep. The operation, controlled from a central station, is almost completely automated. The vessel will have a high standard accommodation for 67 crew members.
JN 2.jpg
JN 2.jpg (84.06 KiB) 1431 keer bekeken
Source: Jan De Nul
Afbeelding

Jacob Bothof
Berichten: 216
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Jacob Bothof » 30 aug 2017 16:19

Volgens mij lijkt de voorkant meer op een Superkanon :lol:

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 10967
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Harry G. Hogeboom » 30 aug 2017 21:24

Volgens mij lijkt de voorkant meer op een Superkanon
Ik denk dat je hier tegen de kont van dit bagger-monster aankijkt Jacob. D.w.z. als ze zelf varende is vanzelf.Baggerende is dit uiteraard de voorkant.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 13325
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Joost.R » 30 aug 2017 23:18

Afbeelding

Gebruikersavatar
Elstoplo
Berichten: 148
Lid geworden op: 17 mar 2005 20:22
Locatie: Santpoort-Noord

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Elstoplo » 04 sep 2017 16:01

Het is weer groter zo te zien, die Belgen zijn zo dom nog niet.
Trouwens Jan de Nul is een goeie baas, ik heb het genoegen gehad om op de Marco Polo en de Leonardo Davincie
een reissie te mogen doen.
Ook nadat ik een baan aan de wal had gekozen werd ik soms gebeld voor aflosreisje en een schepie wegbrengen.
Vult u rustig aan!

Gebruikersavatar
jur kaspers
Berichten: 822
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:22

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door jur kaspers » 04 sep 2017 17:50

Goedenavond,

Gezien op de Oude Maas "JOHAN VAN VEEN" zij werd gesleept
door de "EN AVANT I".

Groeten Jur
Bijlagen
DSCN3610 (Medium).JPG
DSCN3610 (Medium).JPG (136.63 KiB) 1172 keer bekeken
DSCN3617 (Medium).JPG
DSCN3617 (Medium).JPG (89.29 KiB) 1172 keer bekeken

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 10967
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Harry G. Hogeboom » 04 sep 2017 18:44

die Belgen zijn zo dom nog niet.
Als je DAT maar hebt bekeeek'n wat betreft Jan de Nul. Dat lampie ging bij mij reeds aan toen we vroegaah in de 1970ties bij van Rees in Sliedrecht 2 stuks " voor toen" flinke cutters voor hun bouwden. Sinds die tijd heppik die Jan de Nul een beetje in de peiling gehouden en laten we maar zeggen " DIE doen heel leuk mee!" EN vooral niet te vergeten nog steeds een familie bedrijf, met winsten voor een groot deel ge-investeerd in nieuw en modern materiaal wat veelal "in eigen beheer" wordt gebouwd. Ik denk zomaar dat hun financiele als ook het technische plaatje heeel veel kluppies jaloers maakt!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 392
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Erikdepooter » 06 sep 2017 15:59

Hierbij de oogst van de "dagcruise" met de "Pride of Hull" tijdens de Havendagen Rotterdam.
Voor de echte liefhebbers: de foto’s zijn sterk verkleind. Je mag het origineel bij mij opvragen.

de Strandway. Zelfs op zondag wordt er gestofzuigd . . .
Bijlagen
BSC01542.JPG
BSC01542.JPG (152.76 KiB) 1064 keer bekeken
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31015
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Jos Komen » 15 sep 2017 18:05

De Abertawe 1947

Abertawe.jpg
Abertawe.jpg (167.77 KiB) 850 keer bekeken
IDNo: 5001255 Year: 1947
Name: ABERTAWE Type: Dredger (BD) Flag: GBR Tons: 653
Country of build: GBR Builder: Fleming & Ferguson Location of yard: Paisley
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 2T-8.5
72 SANTA TERESA
deleted 1987
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 13325
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Joost.R » 04 okt 2017 16:53

Damen secures Trailing Suction Hopper Dredger contract

TSHD 2000 will be built for Rosmorport at LLC ‘Onego Shipyard’
Damen Shipyards Group has signed a contract with LLC ‘Onego Shipyard’ to build a Trailing Suction Hopper Dredger (TSHD) 2000. The vessel will be built by order of FSUE ‘Rosmorport’ in Petrozavodsk (the Russian Federation) and will be the sixth dredger built under the design of the Dutch company Damen. The vessel will be delivered to the customer in 2019.
tshd.jpg
tshd.jpg (82.5 KiB) 500 keer bekeken
Construction of this new TSHD 2000 will involve Damen Technical Cooperation (DTC); the service that company provides to facilitate shipbuilding operations at a local yard of the end-client’s choice.
“In this particular case, we will be providing the design and materials package to Onego Shipyard,” states Damen Sales Manager, Marc Tijssen. “And, because transfer of knowledge and technology is a key aspect of the DTC concept, we will also be ready to deliver any assistance during the build process.”
Client feedback
This contract, signed within the framework of the 14th International Maritime Exhibition NEVA 2017 in Saint Petersburg, Russia, was another stage of mutually beneficial cooperation between the Enterprises. Last year FSUE ‘Rosmorport’ was handed over another Damen TSHD 2000 – the Severnaya Dvina.
tshd2.jpg
tshd2.jpg (37.47 KiB) 500 keer bekeken
Damen has had close contact with Rosmorport to identify some additional design requirements to the new vessel. This includes a self-emptying system for bow discharge.

“We can always accommodate client modifications to our vessel designs,” adds Mr Tijssen. “After all, our clients have the operational experience in their particular working environment. We use that valuable information to optimise our designs in order to meet those specific needs.”
Local construction
Damen sells vessel designs, licences and materials to clients and non-Damen yards around the world using the DTC concept. This can be further supplemented by engineering packages, building supervision and even yard upgrades. In what is an extremely flexible method of building ships, DTC packages can be tailored precisely to fit each client’s specific requirements. The transfer of knowledge and technologies, and the consequent stimulation of local shipbuilding activities and skills development are key characteristics of this successful formula.

Strong relationships
After delivery in 2019, the new vessel will be used for maintenance operations in the northern region of Russia. Notably, the new vessel will be the sixth Damen dredger in Rosmorport’s fleet. The other vessels include one CSD 650, three TSHD 1000 vessels (built at Krasnoe Sormovo under Damen license) and the TSHD 2000 Severnaya Dvina. Rosmorport also operates a number of Damen workboats.
“We are extremely proud of how our business relationship with Rosmorport and Onego Shipyards has grown over the years,” notes Mr Tijssen. “And of course we are looking forward to forming closer working ties with Onego Shipyard in the near future.”

Source: Damen
Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cedron, jacko, leo-shof en 22 gasten