Hoppers en de Baggerindustrie

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Koos »

Heren, en misschien ook wel Dames,
En nu we toch bezig zijn, zowaar ook een plaatje dat "Cutter Verwissel melochem ponton" van de "Sliedrecht 30" (ex Sld 17) tevoorschijn gekomen.
Even een opmerking en zie dit nu tijdens het tikken, volgens mij hiervoor mogelijk ergens bij Sld 30 ex Sl 16 getikt.
Is niet correct en lijkt het erop dat ikzelf ben getikt, want is natuurlijk de "ex Sliedrecht 17".
Excuses voor het ongemak.
Ter geruststelling: De boodschappen kan ik nog wel onthouden gelukkig !!!!!!
Gr. Koos
Bijlagen
Sld 30 ex Sld 17 met cutt.verw.pont..jpg
Sld 30 ex Sld 17 met cutt.verw.pont..jpg (139.75 KiB) 4660 keer bekeken

Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Koos »

Heren en Dames,
En hier dan nog als toegift de "Sliedrecht 33" in geheel maagdelijke hoedanigheid en dus net van de werf.
Ergo: op dat tijdstip nog niet belast en bezwaard geworden met allerlei onoogelijke ondingen.
Gr. Koos
Bijlagen
1) Sld.33 nieuw van werf.jpg
1) Sld.33 nieuw van werf.jpg (134.16 KiB) 4653 keer bekeken
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Breeze »

Leuke info Koos. Die cutter-manipulator bevestigen aan de hijsbok (in ieder geval iets wat is verbonden met iets dat aan het ponton vastzit) lijkt zo'n logische oplossing. In juni 1977 was ik in de Golf (studiereis) en in Dammam bij de joint-venture HAMDI, zag ik hoe destijds het cutterwisselen in z'n werk ging. Ik meen dat het de HAM210 was. Daar kwam een ponton met een bokje voorliggen met de nieuwe cutter aan dek. En dan eerst de oude cutter lostornen en daarna proberen de schroefdraad van de nieuwe cutter voorgaats te krijgen. Maar het lukte altijd, dus hulde voor de mannen en waarschijnlijk krijg je door veel oefenen er wel handigheid in.
Bij mijn werfje (langs den dijk) is er ook zoiets ontworpen voor BoKa, maar ik heb geen idee of ze met een schuin oog hebben gekeken naar de oplossing van Adriaan V. Volgens mij wisten ze alles van elkaar.

En bij de Sliedrecht 33 kan het niet laten om te wijzen op de ontstaansgeschiedenis (in 1977 iirc) van deze zuiger: Sliedrecht 33. Als jong broekie vond ik het fascinerend om zo'n complex vaartuig binnen een jaar voor de afbouwkade te zien liggen.

Adri
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Koos »

Hallo Adri,
Tja, weet dat de "Sliedrecht 33' bij IHC is besteld geworden.
Adriaan Volker had plotsklaps de gunning van "Jubail Commercial Port" verworven tot groot ongenoegen van enkele andere baggergiganten die daar ook in een Joint Venture vorm op aasden.
Maarja, was wel "caprock" en die bij elkaar geboutte "vR" dingetjes waren daar nu ook niet bepaald geschikt voor.
Maar moesten er wel asap. met het project worden begonnen/opgestart.
In ieder geval, zoals dat heet "een schip gesteld" zijn op het project per overeengekomen datum. En dat was behoorlijk snel wat ik mij nog kan herinneren.
Dus wat was beschikbaar ? Een "Aftandse multi-functionele "Sliedrecht 11" uitgerust met op achterschip nog een zg."Peur" en "Christmass Tree".
In allerijl die zooi eraf gehaald en in een vloek en een zucht er nog door HVO een vaste spudpaal constructie op gezet (zoals door mij al eerder gememoreerd).
Zaak was dat er op tijd een schip (zuiger op het project) zou liggen.
Nu was er ook al voor dat doel een Amerikaanse zuiger (turbine zuiger van ver voor Chr.)aangetrokken vanuit Bahrein.
Kan even niet op de naam komen (en dus weer zoeken geblazen en moet er ook ergens nog een foto van hebben) om ingeval eea.verlaat zou zijn dat ding dan voor de "show wat water kon draaien".
Nou kan je vertellen, dat kon dat ding nog niet eens en lag van de 24 uur er 23 met z'n "lerp" boven water.
Maar a la, er lag een (bagger)schip.
Maar ook die Sliedrecht 11 was natuurlijk helemaal niet uitgelegd voor dat soort werk, alhoewel het me nog niet eens is tegengevallen en zelfs buiten verwachting is gepresteerd door het beestje.
Maarja daarmee was Adriaan Volker er natuurlijk nog niet en moesten er in een vloek en een zucht ten tijde van het verkrijgen van het project capabele cutterzuigers worden besteld.
En aldus geschiedde: Maar welke werf had er plaats op korte termijn.
Nou, de eerste dus bij van Rees en wel de "Sliedrecht 31" met maar korte beschikbare engineering tijd en in lichte mate afgeleid van die "aan elkaar ge-boutte doosjes".
Heeft best wel leuke producties gedraaid, maar ook nog niet helemaal je van het (kom daar nog wel eens op terug) maar was in ieder geval wat.
En ook bij Vos/Lanser de "Sliedrecht 32" eigenlijk het beste schip van de drie in de bestelling
Puike werf en puike af/inbouw en ook Bolnes motoren en geen gele catten zoals in de Sld 31 (waren voor de Sld. 31 toen op korte termijn geen andere motoren te leveren) zie zelfs nu af en toe nog geel in het plafond zitten als ik s'nacht eens wakker wordt voor die andere gele stroom, sorry)
De Sld 32 met "De Bolnessen" ,ideaal voor zandpomp bedrijf, zijnde dus 2-tact motoren die nog een verbijsterend koppel overhouden bij "door de knieen draaien" (inzakken toeren).
Maarja, wie had nog meer plaats en dat bleek dus IHC te zijn en hebben hun dus de "Sliedrecht 33" (de latere Sld.35) voor hun rekening genomen.
Een eerdere collega in Jubail daar de bouwbegeleiding gedaan.

Omtrent die "cuttermanupilator", was ik met het idee en pro-forma schetsen in die hoedanigheid toch echt de eerste.
In verlof ook nog wel dagen daarvoor op HO Rdam doorgebracht.
Vervolgens Volker Nieuwbouw afd. in samenwerking met "Kreber Vlaardingen" dit helemaal op geweldige wijze uitge-engineerd een geconstrueerd en in delen naar Jubail gezonden.
Weet nog dat in die periode ook de nieuwe Zanen & Verstoep mannetjes putters cutters in Jubail aan kwamen.
eerst de "Aquarius" en later de "Libra".
Kwam op een gegeven moment daar Br.vd Z. tegen die de bouwbegeleiding van de schepen had gedaan tesamen met hun eigen tekenaar.
(Kwamen uit hetzelfde dorp aan den dijk).
Praatje, en vroeg of hij eens bij ons zou mogen komen kijken op het project.
Ondanks dat de verhoudingen tussen de div. Hoofdkantoren wat ijzig was geworden sinds dit project, ik hun uiteraard uitgenodigd en bij aanschouwen van het "cutter manupilatorsysteem" op de "Sliedrecht 32" hoor ik Br. nog tegen de tekenaar zeggen, "DIT IS HET"
en dat wij daar nooit aan gedacht hebben.
Weet niet in welk jaar, maar weet in ieder geval wel dat de "Taurus" met een redelijk identiek systeem is uitgerust geworden.
Of dat in de (overgenomen) Boka tijd is geweest weet ik niet, maar kan best zijn dat dat het dingetje is waar jij het over hebt.
Gr. Koos
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door cor »

Nu het hier toch over Sleidrecht gaat hier een stukje uit de Sleeptros van
mei 1976 de Sliedrecht 31 naar Jubail

Cor Boer
Bijlagen
IMG_0001_renamed_31872.jpg
IMG_0001_renamed_31872.jpg (210.83 KiB) 4514 keer bekeken
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Koos »

Mooi Cor,
Een dat je dat nog heb opgehoest.
Wist dat ie op eigen kiel kwam en zie het spul nog aankomen op Jubail roads.
Trouwens de "sliedrecht 31" de enigste van de 4 stuks aangevoerde Cutterzuigers die op eigen kiel naar Jubail is gekomen.
Wonder boven wonder,want zoveel vrijboord is er niet en ook nog eens met een boel ijzer boven de waterlijn.
In ieder geval bedankt en mocht je nog meer hebben, ook van die andere gebakjes, dan gaarne welkom.
Gr. Koos
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Koos »

Heren en mogelijk Dames,
Viel mij wat op na het weer bekijken van de eerder geplaatste foto's welke ik uit dat "Jubail Volker Post" bulletin had getrokken.
Bij plaatsen al wat vreemds maar niet echt thuis kunnen brengen.
Zat ik gisteren nog een naar dat plaatje van die "Sliedrecht 31" te kijken en gaat het dus om die foto met zicht op achterschip en drijvende leiding.
Werd mijn aandacht eigenlijk getrokken naar de transportbak naast het schip en eigenlijk nog meer naar de daarop geplaatste cutterkoppen.
Waarbij mijn eerste gedachte was (zoals ze daar stonden) dat ze van het "Reversed Helix" type waren.
Maar was het dus ook niet, en toen viel het kwartje .
Zoals die cutters daar stonden waren ze daar weergegeven als "linksom draaiende cutters" en die hadden we daar niet.
Alleen maar "rechtsom draaiende cutters", en ook die zuiger zei al niet gelijk al "goeie dag" tegen mij.
Ergo: Plaatje in bulletin door de plaatser en/of uitgever in "Spiegelbeeld" geplaatst en door mij klakkeloos overgenomen.
Heb hem dus gelijk maar weer even gedraaid en zwaaide weer naar me.
Kan dus weer rustig de slaap vatten.
Misschien ten overvloede, maar nog weer hetzelfde eerder geplaatste plaatje en daaronder zoals de "Sld 3i" behoort te worden weergegeven.
Fijn week-end. Koos
Bijlagen
Jubail Sliedrecht 31.jpg
Jubail Sliedrecht 31.jpg (278.94 KiB) 4565 keer bekeken
Jubail Sliedrecht 31 (dit is goede afb).jpg
Jubail Sliedrecht 31 (dit is goede afb).jpg (279.34 KiB) 4565 keer bekeken
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Koos »

H & D,
Om vertrek en aankomst verhaal van de "Sliedrecht 33" wat te completeren mbt. de inzet in/op het Jubail project, hier ook nog maar weer een plaatje zo net voor vertrek uit NL.
Ligt me bij dat het Schiedam was, maar weet dat niet meer zo heel zeker.
Gehele gedoe middels een Semi-submersable ponton, met daarbij nog wat hulpgerei erbij opgedreven en ook nog later eea. erbij gezet.
Fijnweek-end. Koos
Bijlagen
Sld.33 vertr. op ponton naar Jubail.jpg
Sld.33 vertr. op ponton naar Jubail.jpg (122.49 KiB) 4558 keer bekeken
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Koos »

Att: Cor,
Op de door jou geplaatste pagina zie je op de onderste foto ook nog een Hopperzuiger in dok liggen.
Zijnde de "Prins der Nederlanden" van Boka.
En zal dat allemaal bij Niehuis & vd Berg zijn geweest.
Zo'n beetje de thuishaven van de in-, en nabij Rdam e.o. opererende Hoppervloot.
Gr. Koos
Mathieu
Berichten: 200
Lid geworden op: 25 dec 2006 23:14
Locatie: Kubaard

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Mathieu »

Mooie foto's en verhalen Koos! Zelf nog geregld op de 33/35 gewerkt, maar ook die zuiger is inmidels gesloopt.


Plaats reactie