Hudig en Veder
Hallo delano,
Je schreef over de Trito:
Er waren 21 slachtoffers waaronder 4 Britse kanonniers.
De omgekomen waren:
Het schip was met een lading kolen onderweg van Port Talbot naar Shoreham toen het op de de avond van 20 september 1940 op ongeveer 15 mijl ZW van Portland door vliegtuigen werd aangevallen. De Trito werd door een of meer bommen getroffen waardoor de ketels werden opgeblazen en het schip voor de brug in tweeën brak. Het zonk binnen enkele seconden.
De hofmeester en de matroos werden opgepikt door een sloep van de British Scout die samen met de Trito voer. Ze werden de volgende dag in Southampton aan land gezet.
Mogelijk heb je hier iets aan. Mocht je de naam van een van de Britse gunners zoeken, dan moet je te rade gaan bij Henk Meurs http://home.wanadoo.nl/hmeurs/.
Die heeft veel namen van Engelse opvarenden.
Mocht hij je niet kunnen helpen, dan moet je naar de Engelse National Archives in Kew.
Voor contactgegevens, zie http://www.nationalarchives.gov.uk/contact/
Groeten,
Theo Horsten
Je schreef over de Trito:
Dat is niet juist; er waren maar twee overlevenden, de hofmeester D.S. Vermaas en matroos J. Poot.er waren maar 6 overlevenden
Er waren 21 slachtoffers waaronder 4 Britse kanonniers.
De omgekomen waren:
- W. Boll, gezagvoerder
- W.L.C. Luyendijk, 1ste stuurman
- H.J.C. v.d. Eeden, 2de stuurman
- P.J. Stappers, 1ste machinist
- H. Volk, 2de machinist
- C.Huyssen, 3de machinist
- H.J. Raams, ass. machinist
- J.M. van Deutekom, Kok
- C. v.d. Pol, matroos
- A. Damsteeg, matroos
- A. Heus, matroos
- A. v.d. Hoek, matroos
- J. Snijders, matroos
- J. de Hoop, Donkeyman
- H.J. de Volder, stoker
- G.F. Dannau, stoker
- M.M. van Velsen, stoker
Het schip was met een lading kolen onderweg van Port Talbot naar Shoreham toen het op de de avond van 20 september 1940 op ongeveer 15 mijl ZW van Portland door vliegtuigen werd aangevallen. De Trito werd door een of meer bommen getroffen waardoor de ketels werden opgeblazen en het schip voor de brug in tweeën brak. Het zonk binnen enkele seconden.
De hofmeester en de matroos werden opgepikt door een sloep van de British Scout die samen met de Trito voer. Ze werden de volgende dag in Southampton aan land gezet.
Mogelijk heb je hier iets aan. Mocht je de naam van een van de Britse gunners zoeken, dan moet je te rade gaan bij Henk Meurs http://home.wanadoo.nl/hmeurs/.
Die heeft veel namen van Engelse opvarenden.
Mocht hij je niet kunnen helpen, dan moet je naar de Engelse National Archives in Kew.
Voor contactgegevens, zie http://www.nationalarchives.gov.uk/contact/
Groeten,
Theo Horsten
-
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
- Locatie: Krimpen a/d IJssel
- Contacteer:
Trito
De nicht van 2e stuurman H.J.C van den Eeden van de Trito die in 1940 tot zinken is gebracht door de Duitse Luftwaffe is op zoek naar informatie over haar oom.
http://www.rhoen.nl/oorlogsslachtoffers ... _zeist.asp
Van Theo heb ik begrepen dat er slechts twee overlevenden waren: Hofmeester D.S. Vermaas en matroos J. Poot. Theoretisch zou J. Poot nog kunnen leven. Althans als hij toen rond de 20 jaar was. Het is Hanneke Meulblok - van den Eeden vooral te doen om verhalen over haar oom die nogal een kleurrijk figuur geweest schijnt te zijn. Hopelijk weet er iemand nog wat bijzonderheden of kan verwijzen naar een andere bron.
Ferry
http://www.rhoen.nl/oorlogsslachtoffers ... _zeist.asp
Van Theo heb ik begrepen dat er slechts twee overlevenden waren: Hofmeester D.S. Vermaas en matroos J. Poot. Theoretisch zou J. Poot nog kunnen leven. Althans als hij toen rond de 20 jaar was. Het is Hanneke Meulblok - van den Eeden vooral te doen om verhalen over haar oom die nogal een kleurrijk figuur geweest schijnt te zijn. Hopelijk weet er iemand nog wat bijzonderheden of kan verwijzen naar een andere bron.
Ferry
Kapitein Willem Boll van de Trito en de Themisto, svp info
Mijn moeder, Annie Boll, dochter van kapitein Willem Boll, heeft altijd met veel plezier verteld over haar vader en de reizen die zij met hem heeft gemaakt EN hoe zij door de bemanning is verwent. Zij is helaas vorig jaar overleden (90 jaar oud).
Ik weet dat mijn grootvader in ieder geval voer op de schepen Trito en Themisto van de rederij Hudig en Veder. De Trito is in de Ie WO getorpedeerd en de Themisto is in de IIe WO gebombardeerd voor de zuidkust van Engeland. Vrijwel alle bemaningsleden zijn daarbij omgekomen (ook mijn grootvader)
Nu lees ik in een berichtje hier van 2006, een leuk stukje van Theo Horsten. "De Themisto hebben ze ook nog gehad. Een stoomschip. Dat was bij de rederij een legendarisch schip waarover veel verhalen gingen die steeds opnieuw werden verteld - en dan steeds mooier werden.
Wie kan mij deze verhalen vertellen of weet iets over mijn grootvader Willem Boll en zijn schepen en reizen.
Wie weet zijn er nog foto's of andere gegevens
Ik ben met alles blij.
Rick Riemsdijk van Eldik
Doornenburg 124
2402 KG Alphen aan den Rijn
06-22992666
info.rve@planet.nl
http://www.rve.nl
Ik weet dat mijn grootvader in ieder geval voer op de schepen Trito en Themisto van de rederij Hudig en Veder. De Trito is in de Ie WO getorpedeerd en de Themisto is in de IIe WO gebombardeerd voor de zuidkust van Engeland. Vrijwel alle bemaningsleden zijn daarbij omgekomen (ook mijn grootvader)
Nu lees ik in een berichtje hier van 2006, een leuk stukje van Theo Horsten. "De Themisto hebben ze ook nog gehad. Een stoomschip. Dat was bij de rederij een legendarisch schip waarover veel verhalen gingen die steeds opnieuw werden verteld - en dan steeds mooier werden.
Wie kan mij deze verhalen vertellen of weet iets over mijn grootvader Willem Boll en zijn schepen en reizen.
Wie weet zijn er nog foto's of andere gegevens
Ik ben met alles blij.
Rick Riemsdijk van Eldik
Doornenburg 124
2402 KG Alphen aan den Rijn
06-22992666
info.rve@planet.nl
http://www.rve.nl
Re: Hudig en Veder
Hallo Rick,
je had bovenstaand bericht in ruim 7 geplaatst.
Ik heb het onder jouw naam naar dit topic verplaatst, dus misschien heb je dit topic nog niet eerder bekeken.
All the best
Jos
je had bovenstaand bericht in ruim 7 geplaatst.
Ik heb het onder jouw naam naar dit topic verplaatst, dus misschien heb je dit topic nog niet eerder bekeken.
All the best
Jos
Re: Hudig en Veder
Hallo Rick,
Welkom op dit forum. Dat je die paar regels van mij over Hudig & Veder van vier jaar geleden nog opgroef...
Maar je schreef:
Je grootvader Willem Boll was gezagvoerder van de TRITO en dat was het schip dat op 20 september 1940 werd gebombardeerd terwijl het onderweg was met een lading kolen van Port Talbot, in Wales, naar Shoreham. Het schip moet een of meer voltreffers hebben gekregen want het brak voor de brug doormidden en de ketels werden opgeblazen. De hofmeester D.S. Vermaas lag in zijn kooi toen de explosies plaatsvonden. Hij rende aan dek en sprong overboord terwijl het schip binnen seconden zonk. Ook de roerganger was, gewond, overboord gesprongen. Ze werden na een halfuur opgepikt door een sloep van de Brtitish Scout waarmee ze samen uit Falmouth was vertrokken. De overige bemanningsleden, 17 man plus 4 Engelse gunners kwamen om. Die gunners waren nog maar net een paar dagen aan boord, want de Trito was speciaal Falmouth binnengelopen, waar twee machinegeweren werden geplaatst en de gunners aan boord kwamen.
Sinds een paar dagen staat de erelijst van alle gevallen op het net. Het zou misschien een goed idee zijn om HIER een bloemetje voor je grootvader achter te laten. Ik heb dat al gedaan; ik doe dat telkens als ik iemand opzoek die tijderns de oorlog omkwam, maakt niet uit wie het is. Je kunt de pagina waarop zijn naam voorkomt ook als pdf downloaden.
Van die verhalen van de oude Themisto herinner ik me er maar eentje, maar er waren er meer. Het was een soort "Glencannon"-boot, zo'n ouwe bak waar iedereen op schold, maar in feite alleen maar goede herinneringen aan had, dat weet ik wel. Hudig & Veder was een verdraaid leuke maatschappij. Allemaal mensen zonder kapsonens, die indruk heeft hij bij altijd achtergelaten.
Groet,
Theo Horsten
Welkom op dit forum. Dat je die paar regels van mij over Hudig & Veder van vier jaar geleden nog opgroef...
Maar je schreef:
Dat is niet juist. De Trito was een stoomschip van 1057 brt dat in 1921 bij Boelle in Slikkerveer was gebouwd. Die is dus niet in de Eerste Wereldoorlog getorpedeerd. De Themisto 4707 brt - in 1928 gebouwd bij de Rotterdamsche Droogdok - heeft gedurende de hele Tweede Wereldoorlog gelukkig gevaren. Het enige wat Bezemer over de belevenissen van het schip te melden heeft, is het feit dat een van de opvarenden in Amerika wegens desertie werd geïnterneerd. De Themisto werd in 1963 in Split, Joegoslavië, gesloopt.De Trito is in de Ie WO getorpedeerd en de Themisto is in de IIe WO gebombardeerd voor de zuidkust van Engeland. Vrijwel alle bemaningsleden zijn daarbij omgekomen (ook mijn grootvader)
Je grootvader Willem Boll was gezagvoerder van de TRITO en dat was het schip dat op 20 september 1940 werd gebombardeerd terwijl het onderweg was met een lading kolen van Port Talbot, in Wales, naar Shoreham. Het schip moet een of meer voltreffers hebben gekregen want het brak voor de brug doormidden en de ketels werden opgeblazen. De hofmeester D.S. Vermaas lag in zijn kooi toen de explosies plaatsvonden. Hij rende aan dek en sprong overboord terwijl het schip binnen seconden zonk. Ook de roerganger was, gewond, overboord gesprongen. Ze werden na een halfuur opgepikt door een sloep van de Brtitish Scout waarmee ze samen uit Falmouth was vertrokken. De overige bemanningsleden, 17 man plus 4 Engelse gunners kwamen om. Die gunners waren nog maar net een paar dagen aan boord, want de Trito was speciaal Falmouth binnengelopen, waar twee machinegeweren werden geplaatst en de gunners aan boord kwamen.
Sinds een paar dagen staat de erelijst van alle gevallen op het net. Het zou misschien een goed idee zijn om HIER een bloemetje voor je grootvader achter te laten. Ik heb dat al gedaan; ik doe dat telkens als ik iemand opzoek die tijderns de oorlog omkwam, maakt niet uit wie het is. Je kunt de pagina waarop zijn naam voorkomt ook als pdf downloaden.
Van die verhalen van de oude Themisto herinner ik me er maar eentje, maar er waren er meer. Het was een soort "Glencannon"-boot, zo'n ouwe bak waar iedereen op schold, maar in feite alleen maar goede herinneringen aan had, dat weet ik wel. Hudig & Veder was een verdraaid leuke maatschappij. Allemaal mensen zonder kapsonens, die indruk heeft hij bij altijd achtergelaten.
Groet,
Theo Horsten
Re: Hudig en Veder
Goedenavond Rick,
Je bent met alles blij, dus aansluitend op Theo's informatie, dit is wat ik verzameld heb over de historie van de "Themisto" uit 1928:
Historie:
Gebouwd als s.s. "Themisto", een drie-eilandenschip met een lange midscheeps voor Maatschappij "Zeevaart", Rotterdam. In 1928 opgeleverd.
In 1940, op grond van de Zeeschepenvorderingswet, onder beheer van de Nederlandse Scheepvaart- en Handelscommissie in Londen gesteld en vercharterd aan aan het British Ministry of Shipping (later British Ministry of War Transport genoemd).
Op 1 juni 1942, op grond van het Zeeschepenbesluit, gevorderd door de Nederlandse regering in Londen; d.w.z. het bezit ging over naar de regering maar het eigendom bleef bij Maatschappij "Zeevaart" te Rotterdam.
In 1945 werd de charter voor het British Ministry of War Transport beëindigd.
Op 2 maart 1946 werd de vordering door de Nederlandse regering beëindigd en ging het schip terug naar de eigenaar.
In 1958 als s.s. "Spetsai Navigator" verkocht naar Costa Rica.
In 1962 als s.s. "Navigator" verkocht naar Panama.
In 1963 gesloopt te Split.
Voor technische gegevens, foto's, e.d. zie: http://www.shipmotions.nl/RDM/RDM/RDM-148.html.
Groeten,
Johan.
Je bent met alles blij, dus aansluitend op Theo's informatie, dit is wat ik verzameld heb over de historie van de "Themisto" uit 1928:
Historie:
Gebouwd als s.s. "Themisto", een drie-eilandenschip met een lange midscheeps voor Maatschappij "Zeevaart", Rotterdam. In 1928 opgeleverd.
In 1940, op grond van de Zeeschepenvorderingswet, onder beheer van de Nederlandse Scheepvaart- en Handelscommissie in Londen gesteld en vercharterd aan aan het British Ministry of Shipping (later British Ministry of War Transport genoemd).
Op 1 juni 1942, op grond van het Zeeschepenbesluit, gevorderd door de Nederlandse regering in Londen; d.w.z. het bezit ging over naar de regering maar het eigendom bleef bij Maatschappij "Zeevaart" te Rotterdam.
In 1945 werd de charter voor het British Ministry of War Transport beëindigd.
Op 2 maart 1946 werd de vordering door de Nederlandse regering beëindigd en ging het schip terug naar de eigenaar.
In 1958 als s.s. "Spetsai Navigator" verkocht naar Costa Rica.
In 1962 als s.s. "Navigator" verkocht naar Panama.
In 1963 gesloopt te Split.
Voor technische gegevens, foto's, e.d. zie: http://www.shipmotions.nl/RDM/RDM/RDM-148.html.
Groeten,
Johan.
Re: Hudig en Veder
De ARUNDO, LETO en THEMISTO hebben reizen gemaakt voor de VNS. Ik ben op zoek naar foto's van deze schepen met VNS schoorsteen. Wie kan mij helpen?
Dick
Dick
Re: Hudig en Veder
Hoi kombuizers en gasten
Hier een foto van de oude "Echo": Gegevens:
Name: Echo
Imo: 1180585
Owner: Hudig & Veder - Rotterdam/NLD
Gross tonnage: 1424 GT
Length: 69,20 m - Beam: 10,50 m
Home port: Rotterdam
Flag: Netherlands
Build: 1923 als Cattaro - 1930 Finkenau - 1942 Levensau - 1945 Empire Convoy - 1946 Grebbeberg - 1947 Echo - 1952 Frontier
Yard: Lindenau - Memel/Duitsland - Yard no: 31
Type: Vrachtschip
Op 27-09-1957 gestrand en wrak geslagen te Ncera River mouth, 23 mijl zuid van East Londen.
Groetjes Willem
Hier een foto van de oude "Echo": Gegevens:
Name: Echo
Imo: 1180585
Owner: Hudig & Veder - Rotterdam/NLD
Gross tonnage: 1424 GT
Length: 69,20 m - Beam: 10,50 m
Home port: Rotterdam
Flag: Netherlands
Build: 1923 als Cattaro - 1930 Finkenau - 1942 Levensau - 1945 Empire Convoy - 1946 Grebbeberg - 1947 Echo - 1952 Frontier
Yard: Lindenau - Memel/Duitsland - Yard no: 31
Type: Vrachtschip
Op 27-09-1957 gestrand en wrak geslagen te Ncera River mouth, 23 mijl zuid van East Londen.
Groetjes Willem