De Oranje Lijn

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Patru (R.I.P)

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Patru (R.I.P) »

jdbvos schreef: 29 mar 2019 11:53 Prachtig Koos ! Vooral die mk ook !
Ik durf het bijna niet te vragen, maar hejje die ook op groot formaat ???
Dag Jan, Koos,
In het Schip&Werf nummer 21 van 9 october 1953 staan deze plannen ook in PDF-formaat.
Daarin zijn ze veel scherper en leesbaarder. Hier de link, maar ik kan hem ook over de mail sturen.
http://www.swzonline.nl/system/files/ar ... 195321.pdf
Verder heb ik nog een mooi plaatje van de hoofdmotor van de PWvO op de proefstand bij Werkspoor in de aanbieding.
Ook beschikbaar in veel hogere resolutie, maar die kan ik dan vanwege de omvang ook alleen over de mail sturen.

Werkspoor-Lugt PWvO KEBS 6812.jpg
Werkspoor-Lugt PWvO KEBS 6812.jpg (173.77 KiB) 3350 keer bekeken
Groet, Paul G.

Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Koos »

Hoi Paul,
Oeps, doe je heel veel mensen een geweldig plezier mee.
Prachtig, waar een forum niet goed voor is.
Roy en Jan alsmede mijzelf welhaast een spontane z.l.
Zal je eerdaags m’n mailadres in een pb-tje doen toekomen
Klasse, heel erg bedankt voor je speur en zoekwerk.
Fijn week-end
Gr. Koos
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: De Oranje Lijn

Bericht door jdbvos »

Sluit ik me bij bovenstaand aan, Paul ! Heel erg bedankt !
Oost, west...ook best
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Roy »

Vorige week had ik van Paul al de nodige foto's van Werkspoor gekregen.
En inderdaad, je kijk je ogen uit, wat een pracht techniek voor die dagen. Jammer dat de Werkspoor-Lugt motor slecht zware stookolie wilde pruimen. Dat heeft tot mucho tramalantos del conto geleid. :!: :idea: :| :roll:
Wat dat aangaat deed het andere oer Nederlandse product uit Hengelo het een stuk beter, ondanks de vele verbrande kleppen die gewisseld moesten worden. Maar goed daar zat ook het bouwbureau van de Roggebrood achter. Die zorgden er wel voor dat de HOTLo bij hun schepen ingebouwd werd en anders bij de V.N.S. wel. Had dat ook niet iets te maken met huwelijken die gesloten werden tussen de familie Stork en bepaalde sleutelfiguren bij de K.N.S.M. ?.
En neen Koos neen, geen spontane z.l. van een machine of schip. Daar moet toch ander zwaar geschut voor worden ingezet...…………... 8) ( Maar nu maar even niet ) :cry:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Patru (R.I.P)

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Patru (R.I.P) »

Nog wat plaatjes. Kleur werd nog niet zoveel geschoten in die tijd.
Van 2 kanten bekeken. Het in hijsen van een helft van de 12-cilinder motor van de Prins Willem van Oranje.

Inhijsen half motorblok PWvO-a.jpg
Inhijsen half motorblok PWvO-a.jpg (210.35 KiB) 3138 keer bekeken
Inhijsen half motorblok PWvO-b.jpg
Inhijsen half motorblok PWvO-b.jpg (116.51 KiB) 3138 keer bekeken
Groet, Paul G.
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Koos »

Soh,dat zijn hele mooie plaatjes.
Klasse Paul.
Gr.Koos
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Breeze »

Dit zijn intrigerende foto's.
Als ik het goed begrijp is dit de drieëenvijftiger Prins Willem, gebouwd bij Boele in Bolnes en daar wordt eventjes een 12-cilinder 2-takt Werkspoor Lugt motorframe ingehangen in de MK. Dat betekent dus dat de rest van de motor, zoals daar zijn, de krukas, de drijfstangen, de cilinders, de zuigers, enz., enz., apart worden gemonteerd in een MK die, neem ik aan, niet al te ruim is.

RESPECT.

Adri
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Adri, als ik naar de foto kijk, denk ik dat de krukas al gemonteerd is. Volgens mij is de koppelflens te zien. Ik denk dat het ook niet anders kan. Mooie foto's.
Grt
Klaas
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Roy »

Als de foto's even nader bekijkt zal je zien dat die motor in twee delen in gehesen is Adri.
't Lijkt mij nogal een klus om die twee motor gedeelten goed uitgelijnd aan elkaar te koppelen.
Gezien het feit dat ik bij Boele-Bolnes gewerkt heb weet ik dat er eigenlijk weinig water voor de afbouwkades stond. Ik bedoel natuurlijk met laag water en dat heeft wel eens tot grote problemen bij het uitlijnen geleid...……………
Op de twee foto gaat precies de machinefabriek Bolnes schuil, die net als Werkspoor, Boele en de Oranje Lijn verleden tijd zijn...……….. :roll: :idea:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Breeze »

Ja dat uitlijnen lijkt mij inderdaad geen sinecure. En Klaas heeft natuurlijk volkomen gelijk, de krukas is duidelijk zichtbaar aanwezig (beetje dom).

Afbeelding

Deze SW 85 lijkt mij dicht in de buurt te komen van de PWvO motor.
Dat ter plaatse afwerken van een 12 cilinder kruiskopdiesel moet toch wel een hele onderneming zijn geweest. Er zullen aardig wat bankwerkers dagelijks/wekelijks de reis Hengelo - Bolnes hebben gemaakt. Later werden de Stork motoren toch compleet afgebouwd en proefgedraaid voorafgaand aan de installatie in het schip?

@Roy, die kennis en kunde van de Boele boys heb ik aan den lijve ondervonden bij de inbouw van een boegschroefinstallatie in de pijpenlegger Apache van Stena-Offshore. Dat was een oude omgebouwde Victory en je kan begrijpen dat daar niet ruimschoots ruimte was om dat even in te bouwen.

Afbeelding

Het ontwerp door Gusto Engineering was al een hele klus en gelukkig hadden we een oude rot die 3-D schetsen kon maken hoe de boegschroef-unit via allerlei hoeken en gaten op z'n plek moest worden gebracht. Ook hulde voor Boele die dat "eventjes" uitvoerden.

Adri


Plaats reactie