De Oranje Lijn

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Roy »

Koos, Koos, wat een verwennerij !!!.
Wederom een fraaie uitbreiding van m'n Oranje Lijn ordner.
Wat ik echt heel toevallig vind, op de foto waar de "prinses margriet in de Parkhaven ligt, ( dus rond de overdracht van De Merwede aan de O.L. ), vaart de coaster "Adriana" voorbij. De eigenaar was kapt./ eig. Franssen. Laat ik nu 4 jaar later met die kapitein op een gelijkwaardig jacht gevaren hebben !. Hij deed een aflosreisje op de "Desiree". Een heel aardige man trouwens. Goed mee gevaren :wink:
Bedankt voor je uitgebreide plaatsing. We gaan met een big smile het weekend in. 8)

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Koos »

Hoi Roy,
Doet me goed je te kunnen hebben geholpen. (wat een zin zeg).
Zo zie je maar weer hoe er met een omweg ook nog weer een ander bekend object tevoorschijn komt.
Maar zie dat er toch nog eentje bij staat die zelfs bovenaan dezelfde pagina staat.
Nou ja, ter compensering dan nog maar weer een andere erbij !!
Heel fijn week-end toegewenst.
Gr. Koos
Bijlagen
Prinses Margriet Werf.jpg
Prinses Margriet Werf.jpg (139.4 KiB) 2066 keer bekeken
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Roy »

Ook een pracht Koos !!!.
Als kleine snotaap ben ik daar heel wat keren die werk-gangway opgegaan.
Mijn vader liep daar voor toezicht op het technische gedeelte van de bouw.
Voor het scheepsbouw gedeelte vwas het Jo Rolloos die van Bolnes kwam. Jaren later werd hij m'n leraar tekenen toen ik bij Boele werkte...…….
't Kan verkeren, sprak Van Brederode...……………..

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2420
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: De Oranje Lijn

Bericht door peelander »

roy schreef: 01 mar 2019 19:29 de coaster "Adriana"
m.v.g., Roy
Die Adriana heeft volgens mij nog als sportvisser vanuit de KWhaven in Vlaardingen gevaren in de zestiger jaren.
Groeten
Jan van der Pluijm
Martinus
Berichten: 1006
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Martinus »

De 1e verlenging van de 4 Ocean Lakers van de Oranje Lijn was de "Prins Willem George Frederik" en dat was dan ook direct de lelijkste verlenging. Het schip was n.l. niet op het laagste punt van de zeeg doorgesneden en dat gaf toch een lelijk aangezicht.
@Roy, Ik heb de scheepjes van de Oranje Lijn nooit in het echt gezien maar op foto's vond ik ze niet meteen echt mooi. Het blad de Blauwe Wimpel, ik geloof dat die het was, leerde ons dat de schepen aan bepaalde maten gebonden waren om in verre havens van de Grote Meren te komen. Lijkt me wel mooi zo'n eind de binnenlanden in!
Ik heb de foto's van de Prins Willem George Frederik van voor en na de verlenging opgegoogled, maar zie de knik waarover je sprak niet zitten.
Prins_Willem_George_Frederik1954-79.jpg
Prins_Willem_George_Frederik1954-79.jpg (41.25 KiB) 2001 keer bekeken
Ms prinswillemgeorgefrederik.jpg
Ms prinswillemgeorgefrederik.jpg (41.69 KiB) 2001 keer bekeken
warbout
Berichten: 593
Lid geworden op: 19 jul 2012 23:11
Locatie: Rhoon

Re: De Oranje Lijn

Bericht door warbout »

Inderdaad Martinus, ik heb op diverse verlengde O.L schepen gevaren o.a op de grote meren
maar nooit iets van een knik gemerkt.

grt, Willem.W.
"De tijd gaat niet voorbij maar wijzelf gaan voorbij"
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Roy »

Dag Martinus,

Leuk dat je ook op dit topic reageert.
Ja, Het is inderdaad zo dat die Ocean Lakers de maximale maten hadden om de sluizen van het oude Welland Shipcanal te kunnen passeren. Dat gold ook voor de zg. canallers. Dat waren schepen die er hetzelfde als de Lakers uitzagen maar een stuk kleiner. Toen de St. Lawrence Seaway aangelegd werd en daarmee ook grotere sluizen gebouwd werden, was het opeens mogelijk om met grotere schepen vanaf b.v. Duluth of Chicago naar zee te varen Met veel grotere schepen. Dit hielt ook in dat er direct nieuwe concurrenten ook naar The Great Lakes gingen varen. Dit heeft mede de Oranje Lijn de das omgedaan. Inmiddels gaat men niet verder meer dan Montreal alwaar de containers gewoon de trein opgaan en zo verder doorgevoerd worden.
Let wel, er gaan nog steeds zeeschepen naar The Lakes, denk maar eens aan de schepen van Wagenborg. Dat is echter lading dat niet in containers kan.
Ook moet opgemerkt worden dat het niet Anthony Veder met z'n N.V. Mij. Zeetransport, ( Oranje Lijn ), de echter pionier voor de vaart naar en op The Great Lakes was. Deze eer komt het Noorse Olsen & Ugelstad, ( Fjell Lijn ), toe. Anthony Veder was er echter wel als de kippen bij om ook deze tak van sport te gaan beoefenen met als "bijvangst" de citrus vaart gedurende de winter.

Dan de "Prins Willem George Frederik" nog even. Als je op een foto kijkt die meer van voren genomen is, zal je direct zien waar de schoen wringt en komt de vreemde knik in de zeeg duidelijk naar voren. Misschien dat een mede Kombuizer er een plaatje van plaatsen ?.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Martinus
Berichten: 1006
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Martinus »

Dank Roy!
Je noemde het Welland Ship Canal. Hierbij het adres van een filmpje uit 2012 waar het schip Federal Leda door dat kanaal vaart:
https://www.youtube.com/watch?v=yhErPJWfS8s
leonieuwpoort
Berichten: 91
Lid geworden op: 10 nov 2012 18:28
Locatie: Hoek van Holland

Re: De Oranje Lijn

Bericht door leonieuwpoort »

De Prins Willem George Frederik tijdens en na verlenging .
Bijlagen
Prins Willem George Frederik  1954 (2) verlenging.jpg
Prins Willem George Frederik 1954 (2) verlenging.jpg (187.88 KiB) 1878 keer bekeken
Prins Willem George Frederik  1954 (3) na verlenging.jpg
Prins Willem George Frederik 1954 (3) na verlenging.jpg (77.53 KiB) 1878 keer bekeken
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Roy »

Deze foto van de verlengde "P.W.G.F." is gisteren ook al geplaatst.
Neem nu aub. van me aan dat het toch de lelijkste verlenging van de 4 Ocean Lakers was. Het ging met de opvolgende 3 verlengingen echt anders.
Aan de foto die tijdens de verlenging op Helling II bij Boele-Bolnes gemaakt is, is het nog niet te zien. Het moet echt een aanzicht meer van voren genomen zijn om te zien wat ik met die lelijke knik bedoel.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................


Plaats reactie