De Oranje Lijn
Re: De Oranje Lijn
Fraai materiaal Koos !!!.
M'n vader heb ik nooit iets over het wel en wee in de m.k. horen vertellen. Per slot van rekening gaat dat snotneuzen geen lor aan.
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat die Verolme - M.A.N. nooit geen problemen geven hebben. Wat ze wel meehadden is dat ze nooit geen lange oversteken hoefden te maken.
Maar ook over de "Prins Willem van Oranje" heb ik 'm nooit een kwaad woord horen zeggen. Via, via, heb ik wel vernomen dat het die peerlampjes in de "P.W.v.O." maar niets vond sinds hij op de prinsesjes met t.l. verlichting te maken kreeg. Het zal 'm dan ook wel weer tegen gevallen zijn dat hij op de "Prins Philips Willem" weer met die verrekte peerlampies te maken kreeg.
Jammer allemaal, maar zo lagen de verhoudingen nu eenmaal. Aan boord de h.w.t.k. maar eigenlijk thuis ook...……….
Ik heb 'm wel eens voorgehouden dat H.W.T.K. het zelfde als een kapper was. Immers dat is ook een hoofd-werk-tuig-kundige. Zelf deze vermeende humor mijnerzijds was ook niet gerooid...………….
m.v.g., Roy
M'n vader heb ik nooit iets over het wel en wee in de m.k. horen vertellen. Per slot van rekening gaat dat snotneuzen geen lor aan.
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat die Verolme - M.A.N. nooit geen problemen geven hebben. Wat ze wel meehadden is dat ze nooit geen lange oversteken hoefden te maken.
Maar ook over de "Prins Willem van Oranje" heb ik 'm nooit een kwaad woord horen zeggen. Via, via, heb ik wel vernomen dat het die peerlampjes in de "P.W.v.O." maar niets vond sinds hij op de prinsesjes met t.l. verlichting te maken kreeg. Het zal 'm dan ook wel weer tegen gevallen zijn dat hij op de "Prins Philips Willem" weer met die verrekte peerlampies te maken kreeg.
Jammer allemaal, maar zo lagen de verhoudingen nu eenmaal. Aan boord de h.w.t.k. maar eigenlijk thuis ook...……….
Ik heb 'm wel eens voorgehouden dat H.W.T.K. het zelfde als een kapper was. Immers dat is ook een hoofd-werk-tuig-kundige. Zelf deze vermeende humor mijnerzijds was ook niet gerooid...………….
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: De Oranje Lijn
https://www.neptunemarine.com/ volop activiteit in het Gelderse Aaalst.
Re: De Oranje Lijn
Roy,roy schreef: ↑02 mar 2019 21:07 Hierna bij de "Prins Willem van Oranje". Daar kwam, bij mij weten, de grootste Werkspoor-Lugt motor in te staan die ze ooit gebouwd hebben.
Daar heeft Werkspoor nog een apart boekwerkje over uitgegeven. Helaas ben ik die ook kwijt...…………
D'r staat nog een pagina grote foto van m'n vader in terwijl hij in z'n ketelpak en z'n pet op, op de manoeuvreerstand staat. Dat deed hij n.l. altijd; witte overall over z'n uniform, maar wel met z'n pet op.
Ik heb die brochure nog ergens in bruikleen kunnen krijgen. Het is een prachtige brochure met hele mooie foto's.
Je bedoelt ongetwijfeld bijgaande foto; er staat verder geen naam bij.
Ik doe er nog een paar platen bij met details van de manoeuvreerstand en een overzicht van het koppenbordes.
Als je van een levendig bordes hield moest je op dit schip zijn.
Als je meer platen wilt hebben dan doe ik dat graag voor je. Kan ook in hogere resolutie via de mail.
Groet, Paul G.
Re: De Oranje Lijn
Dit is werkelijk een pracht Paul !!!.
Dit is inderdaad de brochure waar ik het over had. En inderdaad dat is m'n vader in 1953. Daar hij van 1912 was moet hij daar toen 41 jaar oud geweest zijn. Het kan ook allemaal wel kloppen. In zijn tijd was het de jongste hwtk op de G.H.V. Ik meen dat dit in 1948 was. Dat kwam omdat hij z'n diploma C toen al op zak had. Bij de K.N.S.M. liep de promotie niet zo hard dan bij b.v. de Oranje Lijn. De reizen waren in principe ook niet zo lang. In de zomer naar The Great Lakes en in de winter in de citrus vaart vanuit de Med.
Met het in de vaart komen van de "P.W.v.O." zat het 'm niet glad daar het schip al snel een langdurig charter voor derden had. Ik meen dat hij toen 9 maanden weg was in charter bij de Zweedse Johnson Lijn. Controleren kan ik het niet meer, maar dat staat me zo bij. Zoals ik al eerder memoreerde, er werd thuis niet in het bijzijn van kinderen over maritieme aangelegenheden gepraat. Dat had ook wel weer meerdere oorzaken, maar die doen hier even niet terzake.
Ik zal je morgen even een P.B.tje sturen. Ik moet er nu in, daar het morgen een lange en drukke dag wordt.
Nogmaals dank voor je speurwerk. Ik ben d'r zeer verguld mee.
Graag tot morgen, m.v.g., Roy
Dit is inderdaad de brochure waar ik het over had. En inderdaad dat is m'n vader in 1953. Daar hij van 1912 was moet hij daar toen 41 jaar oud geweest zijn. Het kan ook allemaal wel kloppen. In zijn tijd was het de jongste hwtk op de G.H.V. Ik meen dat dit in 1948 was. Dat kwam omdat hij z'n diploma C toen al op zak had. Bij de K.N.S.M. liep de promotie niet zo hard dan bij b.v. de Oranje Lijn. De reizen waren in principe ook niet zo lang. In de zomer naar The Great Lakes en in de winter in de citrus vaart vanuit de Med.
Met het in de vaart komen van de "P.W.v.O." zat het 'm niet glad daar het schip al snel een langdurig charter voor derden had. Ik meen dat hij toen 9 maanden weg was in charter bij de Zweedse Johnson Lijn. Controleren kan ik het niet meer, maar dat staat me zo bij. Zoals ik al eerder memoreerde, er werd thuis niet in het bijzijn van kinderen over maritieme aangelegenheden gepraat. Dat had ook wel weer meerdere oorzaken, maar die doen hier even niet terzake.
Ik zal je morgen even een P.B.tje sturen. Ik moet er nu in, daar het morgen een lange en drukke dag wordt.
Nogmaals dank voor je speurwerk. Ik ben d'r zeer verguld mee.
Graag tot morgen, m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: De Oranje Lijn
Mooie foto's...
Wat me meteen opvalt is, dat 'ze' met de veel latere Stork SW, opvolger van de hotlo, dezelfde telegraaf- en motorbediening her-invoerden: die knuppel voor de telegraaf, en 'the big wheel', in bijna dezelfde uitvoering, voor de motor...
Hieronder de SW 90x170 van de Waalekerk….bijna identiek....
Wat me meteen opvalt is, dat 'ze' met de veel latere Stork SW, opvolger van de hotlo, dezelfde telegraaf- en motorbediening her-invoerden: die knuppel voor de telegraaf, en 'the big wheel', in bijna dezelfde uitvoering, voor de motor...
Hieronder de SW 90x170 van de Waalekerk….bijna identiek....
- Bijlagen
-
- Waalekerk 42.JPG (170.11 KiB) 3383 keer bekeken
Oost, west...ook best
Re: De Oranje Lijn
Bij de SW (Stork-Werkspoor) is het ontwerp van de manoeuvreerstand inderdaad direct overgenomen van de Lugt.
Hier een deel van een artikel uit De Ingenieur no.8 (1963) over de SW 85.
Groet, Paul G.
Hier een deel van een artikel uit De Ingenieur no.8 (1963) over de SW 85.
Groet, Paul G.
-
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31
Re: De Oranje Lijn
Mooi Paul.
Klaas.
Klaas.
Re: De Oranje Lijn
Volgens mij had de latere Prins Willem van Oranje van Veder ook een MAN motor die eveneens een omkeerinrichting had. Ik weet er niet veel meer van af maar dat ging op lucht en er klapten nog wel eens ventielen uit waardoor we helemaal niet omkeerden maar doodleuk rechtdoor gingen. Ook het zusterschip de Prins Casimir waar ik op heb mogen varen had last van dit euvel zodat we onder andere op Santa Lucia de steiger in Vieuxfort stevig geramd hebben.
Re: De Oranje Lijn
In het boekje Nieuwe Schepen van Amstleven (1954) staat ook nog een lovend stukje over de PWvO, met mooie tekening van Durk Monsma.
Nieuw voor mij is dat het schip was geadopteerd door de 5e Ambachtsschool aan de Meeuwenlaan in Amsterdam.
Groet, Paul G.
Nieuw voor mij is dat het schip was geadopteerd door de 5e Ambachtsschool aan de Meeuwenlaan in Amsterdam.
Groet, Paul G.
-
- Berichten: 995
- Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07
Re: De Oranje Lijn
Van 1965 t/m 1969 werkte ik in Amsterdam op een detailhandelsschool waar de leerlingen de Neder Elbe van de SMN geadopteerd hadden.Nieuw voor mij is dat het schip was geadopteerd door de 5e Ambachtsschool aan de Meeuwenlaan in Amsterdam.
Dat gebeurde in de 60-er jaren veel dat scholen contact hadden met schepen. Jongeren konden zich toen ook abonneren op het blad Buitengaats. Later werd Buitengaats vervangen door de NEVAS, maar dat verwaterde al vlug en toen is NEVAS ter ziele gegaan.
Die contacten tussen leerlingen van middelbare scholen en de bemanningen van schepen was, meen ik mij te herinneren, om jongeren "warm" te maken voor een beroep bij de koopvaardij.
groeten
Evert Sikkema